Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1840511_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
22. december 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 501 (Alm. del) af 14.
august 2017
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse hvor i landet de grupper, der er omfattet af regeringens for-
slag til indførelse af en ny obligatorisk pensionsopsparing, bor? Oplysningerne
bedes opgjort fordelt på kommuner.
Svar
Med udspillet
Flere år på arbejdsmarkedet
foreslår regeringen at indføre en obligato-
risk opsparing for overførselsmodtagere og for lønmodtagere, der ikke indbetaler
6 pct. af lønindkomsten til en arbejdsgiveradministreret (fradragsberettiget) pensi-
onsordning. Bidraget udgør 0,25 pct. i 2019 og forøges gradvist til 2 pct. i 2026.
Målet er, at en større andel af befolkningen foretager pensionsopsparing til egen
forsørgelse i alderdommen og dermed bliver mindre afhængige af offentlige pen-
sionsydelser.
I forslaget friholdes selvstændige fra obligatoriske indbetalinger til pensionsopspa-
ring, fordi denne gruppe primært sparer op i egen virksomhed. For regeringen er
det vigtigt at understøtte de bedst mulige vilkår for drift og opstart af egen virk-
somhed, herunder ønsker regeringen ikke at begrænse mulighederne for selv at
bidrage med risikovillig kapital.
Udbredelse af opsparingsbaserede pensionsordninger til personer, som i dag ikke
sparer op eller sparer begrænset op til pension, kan ikke ses isoleret fra samspils-
problemet i pensionssystemet. Med aftalen
Flere år på arbejdsmarkedet
er der afsat en
pulje til løsning af samspilsproblemet som udmøntes i forbindelse med forhand-
linger om Jobreformens fase II, og parterne er enige om at igangsætte arbejdet
med at afdække mulighederne for indførelse af obligatorisk pensionsopsparing i
forlængelse heraf.
En nærmere afgrænsning af, præcis hvilke grupper, der vil være omfattet af ord-
ningen, vil ske i den forbindelse.
I beregningerne er lagt til grund, at der for overførselsindkomstmodtagere indbe-
tales 2 pct. af ydelsen, og at SU og folkepensionen ikke er omfattet af obligatorisk
pensionsopsparing. Førtidspensionister, der indbetaler til den supplerende ar-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om, hvor i landet de grupper, der er omfattet af regeringens forslag til indførelse af en ny obligatorisk pensionsopsparing, bor, til finansministeren, kopi til beskæftigelsesministeren
1840511_0002.png
Side 2 af 4
bejdsmarkedspension (SUPP) er beregningsteknisk forudsat ikke at være omfattet
af den obligatoriske pensionsopsparing.
1
Indbetalinger finansieres af modtageren
og administreres af den udbetalende myndighed.
For lønmodtagere, hvor der ikke indbetales minimum 6 pct. af lønnen (ekskl. det
nuværende ATP-bidrag) til en pensionsopsparing, indbetales med regeringens
forslag 2 pct. af lønindkomsten før arbejdsmarkedsbidrag. Ordningen omfatter
lønmodtagere i aldersgruppen fra 25 år til folkepensionsalderen. Indbetalingen
finansieres af lønmodtageren (trækkes i lønnen) og administreres af arbejdsgive-
ren. Det nye obligatoriske bidrag for lønmodtagere reduceres dog således, at det
samlede pensionsbidrag, som arbejdsgiveren trækker af lønnen (dvs. obligatoriske
bidrag og øvrige aftalte bidrag) ikke overstiger 6 pct. af lønnen. Lønmodtagere, for
hvem arbejdsgiveren indbetaler mindst 6 pct. på en arbejdsgiveradministreret ord-
ning, vil dermed ikke blive omfattet af den ny obligatoriske ordning.
Det vurderes, at knap 1,4 mio. personer vil blive berørt af den obligatoriske pen-
sionsopsparing i løbet af et år, med samlede indbetalinger på godt 4 mia. kr.
(2017-niveau) ved fuldt indfasede indbetalinger på 2 procent,
jf. tabel 1.
I løbet af et år skønnes omkring 460.000 personer at blive berørt af obligatorisk
opsparing af lønindkomst, mens omkring 1,2 mio. personer berøres at obligato-
risk pensionsopsparing af overførselsindkomst. Det bemærkes, at nogle personer
både kan blive berørt af obligatorisk pensionsopsparing af lønindkomst og over-
førselsindkomst i samme år
fx ledige, der har været i beskæftigelse i en del af
året uden indbetaling til en arbejdsgiveradministreret pensionsordning.
Blandt 25-64-årige er det knap 40 pct., der i løbet af et år berøres af den obligato-
riske opsparing,
jf. tabel 2,
der også viser andel berørte opdelt på kommuner.
Tabel 1
Personer omfattet af obligatorisk pensionsopsparing, fordelt på beskæftigelsesstatus, 2014.
Antal omfattede
1.000 personer
Lønindkomst
Overførselsindkomst
I alt
460
1.200
1.360
Indbetalinger, 2018-niveau
Mia. kr.
2,2
2,3
4,4
Anm.: Tabellen er opdelt på type af indbetalinger. Nogle personer vil optræde i begge kategrorier, hvis der både
optræder obligatorisk pensionsopsparing af lønindkomst og overførselsindkomst i samme år. Det er lagt til
grund, at knap halvdelen af alle førtidspensionister indbetaler til SUPP-ordningen og dermed ikke er omfat-
tet. Indbetalingerne er fremskrevet til 2018-niveau med den gennemsnitlige lønudvikling.
Kilde: Egne beregninger på stikprøve af befolkningen i 2014.
I skønnene for ordningen er anvendt oplysninger om løn og pensionsindbetalin-
ger baseret på årlige indberetninger. Dette medfører, at antallet af berørte i et vist
1
Knap halvdelen af førtidspensionisterne forudsættes at indbetale til den supplerende arbejdsmarkedspension (SUPP).
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om, hvor i landet de grupper, der er omfattet af regeringens forslag til indførelse af en ny obligatorisk pensionsopsparing, bor, til finansministeren, kopi til beskæftigelsesministeren
Side 3 af 4
omfang undervurderes, idet ordningen er tænkt administreret af arbejdsgiveren i
forbindelse med de enkelte lønudbetalinger, som typisk sker månedligt. Lønmod-
tagere, der på grund af jobskifte eller lignende, vil blive berørt en del af året, men
som samlet set har indbetalt mere end 6 procent, indgår således ikke i skønnet.
I regeringens udspil
Flere år på arbejdsmarkedet
er restgruppen afgrænset som perso-
ner i alderen 25-59 år, der set over en femårig periode sparer så lidt op, at de
ved tilsvarende indbetalinger over et helt arbejdsliv, vil være berettiget til fuldt
pensionstillæg som pensionist. Med denne afgrænsning består restgruppen i 2014
af over 750.000 personer. Når regeringens forslag til en obligatorisk pensionsop-
sparing berører næsten dobbelt så mange som indgår i den statistiske afgrænsning
af restgruppen skyldes det blandt andet, at mange, der over en femårig periode
indbetaler tilstrækkeligt til ikke at indgå i restgruppen, har modtaget overførsels-
indkomst i kortere perioder, fx i forbindelse med ledighed eller korterevarende
sygdom (sygedagpenge) og derfor i disse perioder blevet omfattet af regeringens
forslag til obligatorisk pensionsopsparing.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om, hvor i landet de grupper, der er omfattet af regeringens forslag til indførelse af en ny obligatorisk pensionsopsparing, bor, til finansministeren, kopi til beskæftigelsesministeren
1840511_0004.png
Side 4 af 4
Tabel 2
Andel berørte af regeringens forslag om opligatorisk pensionsopsparing, 25-64-årige, 2014.
Kommune
Hele landet
Pct. Kommune
39,9 Glostrup
Greve
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
42,0 Gribskov
27,2 Guldborgsund
41,5 Haderslev
36,9 Halsnæs
36,7 Hedensted
43,7 Helsingør
42,3 Herlev
39,7 Herning
33,6 Hillerød
30,4 Hjørring
39,7 Holbæk
36,8 Holstebro
34,7 Horsens
39,7 Hvidovre
35,8 Høje-Taastrup
39,8 Hørsholm
39,2 Ikast-Brande
42,2 Ishøj
36,1 Jammerbugt
32,2 Kalundborg
41,8 Kerteminde
34,0 Kolding
35,8 København
Pct. Kommune
39,0 Køge
35,4 Langeland
37,4 Lejre
42,4 Lemvig
42,2 Lolland
39,5 Lyngby-Taarbæk
36,4 Læsø
39,0 Mariagerfjord
38,0 Middelfart
39,3 Morsø
32,8 Norddjurs
42,4 Nordfyns
39,8 Nyborg
38,4 Næstved
39,4 Odder
37,9 Odense
40,2 Odsherred
34,1 Randers
40,8 Rebild
44,6 Ringkøbing-Skjern
40,3 Ringsted
40,8 Roskilde
43,4 Rudersdal
39,5 Rødovre
45,5 Samsø
Pct. Kommune
38,0 Silkeborg
45,2 Skanderborg
31,6 Skive
39,8 Slagelse
47,6 Solrød
32,0 Sorø
50,5 Stevns
42,6 Struer
37,7 Svendborg
43,6 Syddjurs
41,8 Sønderborg
42,3 Thisted
42,5 Tønder
39,9 Tårnby
35,5 Vallensbæk
43,7 Varde
45,2 Vejen
39,0 Vejle
38,7 Vesthimmerland
39,2 Viborg
37,8 Vordingborg
33,9 Ærø
31,2 Aabenraa
39,1 Aalborg
45,3 Århus
Pct.
38,3
33,5
41,6
42,2
32,6
37,3
38,6
41,1
41,2
39,4
37,8
42,3
43,3
34,9
34,8
38,5
39,9
37,7
42,0
38,2
42,4
40,2
40,1
40,3
40,6
Anm.: Andel berørte er baseret på den demografiske sammensætning i den anvendte stikprøve for 2014.
Kilde: Egne beregninger på stikprøve af befolkningen i 2014.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister