Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1787977_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
7. september 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 500 (Alm. del) af 14.
august 2017
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor meget en typisk dagpengemodtager, kontanthjælps-
modtager, førtidspensionist, person på ledighedsydelse, fleksjobmodtager og løn-
modtager forventes at indbetale på årsbasis ved indførelse af en ny obligatorisk
pensionsopsparing på hhv. 2 pct., 4 pct. og 6 pct. af bruttoindkomsten? I forlæn-
gelse heraf ønskes det oplyst, hvordan en obligatorisk pensionsopsparing på hhv.
2 pct., 4 pct. og 6 pct. af bruttoindkomsten vil påvirke indkomsten på årsbasis for
en typisk dagpengemodtager, kontanthjælpsmodtager, selvstændig erhvervsdri-
vende, førtidspensionist, person på ledighedsydelse og fleksjobmodtager. Ændrin-
gen i indkomsten bedes oplyst både før og efter skat.
Svar
I Regeringens pensionsudspil
Flere år på arbejdsmarkedet
blev det forslået af indføre
en obligatorisk pensionsopsparing på 0,25 pct. for overførselsmodtagere og for
lønmodtagere, der ikke indbetaler 6 pct. af indkomsten til pension. Det
obligatoriske pensionsbidrag skulle indfases gradvist til 2 pct. af indkomsten i
2026. Det bemærkes, at obligatorisk opsparing ikke indgår i Regeringens udspil til
Jobreform II.
En obligatorisk pensionsopsparing vil bidrage til, at de omfattede opnår større
forbrugsmuligheder efter tilbagetrækning og højere dækningsgrad som pensionist
dvs. den disponible indkomst efter tilbagetrækning vil udgøre en større andel af
den disponible indkomst før tilbagetrækning. I dag har pensionister, som før til-
bagetrækning var lønmodtagere uden arbejdsgiveradministrerede pensionsindbeta-
linger, lavere forbrugsmuligheder og dækningsgrader end pensionister, som før
tilbagetrækning var lønmodtagere med arbejdsgiveradministrerede pensionsindbe-
talinger. Manglende pensionsopsparing betyder, at de pågældende bliver mere
afhængige af offentlige pensionsydelser i alderdommen
og dermed af den frem-
tidige politiske vilje og evne til at finansiere disse pensionsydelser.
Det er lagt til grund, at alle typerne er enlige og bor i lejebolig. Det er endvidere
antaget, at ledighedsydelsesmodtageren er blevet ledig efter ansættelse i et fleksjob,
og derfor modtager 89 pct. af højeste dagpengesats. Fleksjobmodtagerens ind-
komst tager udgangspunkt i medianindkomsten for fleksjobmodtagere med en
indbetalingsprocent til pension under 6. Herudover er fleksjobberens flekslønstil-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Foreløbigt svar på spørgsmål 500: Spm. om, hvor meget en typisk dagpengemodtager, kontanthjælpsmodtager, førtidspensionist, person på ledighedsydelse, fleksjobmodtager og lønmodtager forventes at indbetale på årsbasis ved indførelse af en ny obligatorisk pensionsopsparing på hhv. 2 pct., 4 pct. og 6 pct. af bruttoindkomsten, til finansministeren, kopi til beskæftigelsesministeren
1787977_0002.png
Side 2 af 3
skud, ligesom de øvrige overførselsindkomster, opgjort inkl. mindreregulering
frem mod 2023. Lønmodtagerens lønindkomst tager udgangspunkt i medianløn-
nen for fuldtidsbeskæftigede med en indbetalingsprocent til pension under 6,
mens arbejdsindkomsten for selvstændige er givet ved medianen af arbejdsind-
komsten for selvstændige med en indbetalingsprocent til pension under 6.
En enlig kontanthjælpsmodtager over 30 år vil ved et obligatorisk pensionsbidrag
på 2 pct. af sin overførselsindkomst skulle indbetale 2.600 kr. årligt til ordningen,
jf. tabel 1.
Det er ikke præciseret i spørgsmålet, hvordan denne opsparing finansie-
res. Det lægges i svaret til grund, at overførselsindkomsten før pensionsindbeta-
ling er uændret. Derved reduceres vedkommendes disponible indkomst med
1.600 kr. om året på indbetalingstidspunktet.
En dagpengemodtager, der modtager den maksimale dagpengesats, vil ved et obli-
gatorisk pensionsbidrag på 2 pct. af sin overførselsindkomst skulle indbetale 4.200
kr. årligt til ordningen. Det lægges i svaret til grund, at overførselsindkomsten før
pensionsindbetaling er uændret. Derved reduceres vedkommendes disponible
indkomst med 2.600 kr. om året på indbetalingstidspunktet.
Tabel 1
Indbetaling til obligatorisk opsparing og ændringen i den disponible indkomst som følge af obligatorisk
pensionsopsparing på 2, 4 og 6 pct., 2017 (2025-regler)
Indbetaling til obligatorisk opsparing
2%
Kontanthjælpsmodtager
Dagpengemodtager
Førtidspensionist
Ledighedsydelsesmodtager
Fleksjobmodtager
Lønmodtager
Selvstændig
2.600
4.200
4.200
3.700
4.700
7.800
4.000
4%
5.100
8.400
8.500
7.400
9.400
15.600
8.000
6%
7.700
12.500
12.700
11.200
14.200
23.300
12.000
Ændring i indkomsten efter skat
2%
-1.600
-2.600
-2.600
-2.300
-3.100
-4.400
-2.400
4%
-3.200
-5.200
-5.200
-4.600
-5.900
-8.900
-4.800
6%
-4.800
-7.800
-7.900
-6.900
-9.000
-13.300
-7.200
Anm.: Alle typerne er enlige uden forsørgerpligt og bor i lejebolig. Kontanthjælpsmodtagen er over 30 år og bor på
45 m
2
til en husleje på 2.833 kr. pr. måned, mens de resterende typer bor på 70 m
2
til 4.406 kr. pr. måned.
For fleksjobmodtageren er der forudsat en løn på godt 236.000 kr. ekskl. pension, men inkl. eget ATP-
bidrag. Fleksjobmodtagerens lønindkomst er givet ved medianlønnen inkl. flekslønstilskud for
fleksjobmodtagere i november 2015, der indbetalte mindre end 6 pct. til pension, fremskrevet til 2017-
niveau. Fleksløntilskuddet er, som de øvrige overførselsindkomster, opgjort inkl. mindreregulering frem mod
2023. For lønmodtageren er der forudsat en lønindkomst på knap 389.000 kr. om året ekskl. pension, men
inkl. eget ATP-bidrag, mens der for den selvstændige erhvervsdrivende er forudsat en årlig indkomst på
knap 200.000 kr. ekskl. pension, men inkl. eget ATP-bidrag. Den anvendte lønindkomst tager udgangspunkt
i medianlønnen for fuldtidsbeskæftigede i 2015, som indbetalte mindre end 6 pct. af deres lønindkomst til
pension, mens arbejdsindkomsten for den selvstændige er givet ved medianlønnen for selvstændige i 2015,
der indbetalte mindre end 6 pct. til pension. Lønindkomsten for fleksjobmodtageren og lønmodtageren samt
arbejdsindkomsten for den selvstændige er fremskrevet til 2017-niveau med udgangspunkt i udviklingen i
årslønnen for beskæftigede på DA-området. Den disponible indkomst er regnet med 2025-skatteregler i
2017-niveau, og alle tal er afrundet til nærmeste 100 kr.
Kilde: Egne beregninger på en 33,3 pct. stikprøve af befolkningen, samt Økonomi- og Indenrigsministeriets
Familietypemodel.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Foreløbigt svar på spørgsmål 500: Spm. om, hvor meget en typisk dagpengemodtager, kontanthjælpsmodtager, førtidspensionist, person på ledighedsydelse, fleksjobmodtager og lønmodtager forventes at indbetale på årsbasis ved indførelse af en ny obligatorisk pensionsopsparing på hhv. 2 pct., 4 pct. og 6 pct. af bruttoindkomsten, til finansministeren, kopi til beskæftigelsesministeren
Side 3 af 3
Førtidspensionister kan vælge at tilslutte sig den Supplerende Arbejdsmarkeds-
pensionsordning, der indebærer, at det offentlige indbetaler 342 kr. pr. måned, og
førtidspensionisten selv bidrager med 171 kr. pr. måned svarende til 1/3 af den
samlede pensionsopsparing. Det er i beregningen antaget, at den obligatoriske
opsparing er uafhængig af, om førtidspensionisten indbetaler til den Supplerende
Arbejdsmarkedspension. Omlægger førtidspensionisten til den Supplerende Ar-
bejdsmarkedspension vil vedkommendes rådighedsbeløb reduceres med 1.300 kr.
i stedet for 2.600 kr., som er tilfældet ved et obligatorisk pensionsbidrag på 2 pct.,
der finansieres uden ændringer i førtidspensionen før pensionsindbetalinger.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister