Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
2. november 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 5 (Alm. del) af 5. oktober
2016 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Er der på baggrund af de seneste lempelser af afgifter og skatter for erhvervslivet
foretaget undersøgelser af, hvorvidt dette har betydet en positiv overvæltning fra
erhvervene på husholdningerne i form af højere løn til lønmodtagere og lavere
priser til forbrugerne?
Svar
Der er en lang række forhold, der påvirker virksomhedernes prissætning og løn-
politik mv. på kort sigt, hvilket gør det vanskeligt at påvise virkningen af konkrete
afgiftsforhøjelser og lempelser.
Der er ikke foretaget empiriske studier af den faktiske incidens af de seneste års
lempelser af afgifter og skatter for erhvervslivet.
Der er imidlertid en række indikationer på, at afgiftsændringer slår ud i tilsvarende
prisændringer.
Af Skatteministeriets rapport
Status over grænsehandel 2016
fra juni 2016 fremgår, at
priserne på øl og sodavand er faldet efter nedsættelsen af ølafgiften og sodavands-
afgiften fra 1. juli 2013 og afskaffelsen af afgiften på sodavand fra 1. januar 2014 i
forbindelse med
Aftaler om Vækstplan DK
fra april 2013. Desuden fremgår, at pri-
serne på spiritus faldt som følge af afgiftsnedsættelsen i 2003. Også Arbejderbe-
vægelsens Erhvervsråd viste i analysen
Afgiftslettelser slår endelig igennem på ølpriserne
fra juli 2014, at de lavere afgifter på øl og sodavand som følge af
Aftaler om Vækst-
plan DK
er slået igennem på forbrugerpriserne.
Bergman og Hansen (2010) undersøgte priseffekter af afgiftsændringer på alkohol
og sodavand. De fandt, at afgiftsstigninger generelt over-overvæltes, mens afgifts-
nedsættelser omvendt under-overvæltes.
1
Erfaringerne fra fedtafgiften viser, at afgiften blev overvæltet i forbrugerpriserne.
Se Bergman, M. & N.L. Hansen (2010), “Are
Excise Taxes on Beverages Fully Passed Through to Prices? The Danish Evidence”,
EPRN working paper, april 2010.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk