Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1803379_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
13. oktober 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 494 (Alm. del) af 14.
august 2017 stillet efter ønske fra Finansudvalget
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvilke grupper, der vil have en økonomisk fordel ved at
fortsætte indbetalingen til efterlønsordningen for enten at gå på efterløn eller fort-
sætte på arbejdsmarkedet og hæve den skattefri præmie? Grupperne bedes opdelt
på alder og pensionsopsparing/formue.
Svar
I forlængelse af
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet,
bliver det i 1. halvår af 2018
muligt for personer i efterlønsordningen at ansøge om at få deres efterlønsbidrag
tilbagebetalt skattefrit, mod at de melder sig ud af efterlønsordningen. Muligheden
for skattefri tilbagebetaling gælder for personer, der på ansøgningstidspunktet
endnu ikke har nået efterlønsalderen. Personer født i 1956 er således den ældste
årgang, der er omfattet af muligheden.
I besvarelsen forudsættes det, at der spørges til følgende tre situationer:
1. Benytte sig af mulighed for skattefri udbetaling i 2018
2. Fortsætte i efterlønsordningen med henblik på at optjene skattefri præmie
3. Fortsætte i efterlønsordningen med henblik på at gå på efterløn
Den økonomiske fordel af 1) at benytte sig af muligheden for skattefri udbetaling
i 2018 frem for 2) at fortsætte i efterlønsordningen med henblik på at optjene
skattefri præmie kan opgøres umiddelbart ved at sammenligne de opsparede efter-
lønsbidrag med den skattefri præmie. Den skattefri præmie optjenes i 12 portio-
ner. Der optjenes 1 portion for hver 481 timers beskæftigelse i den 3-årige efter-
lønsperiode. Ved sammenligningen skal den skattefri præmie fratrækkes efter-skat
værdien af efterlønsbidrag fra 2018 og frem til det tidspunkt, hvor man opnår ret
til efterløn.
Alternativt til at benytte tilbuddet om skattefri udbetaling af efterlønsbidrag i 2018
eller at optjene skattefri præmie kan personen vælge at gå på efterløn. For at kun-
ne opgøre den økonomske gevinst ved 3) at gå på efterløn i forhold til de to første
situationer, skal der tages højde for, at personen i situation 1 og 2 vil have lønind-
komst i den periode, hvor han/hun er på efterløn i situation 3. Det er muligt at
arbejde ved siden af efterlønnen (og der vil næsten altid være en økonomisk ge-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om, hvilke grupper, der vil have en økonomisk fordel ved at fortsætte indbetalingen til efterlønsordningen for enten at gå på efterløn eller fortsætte på arbejdsmarkedet og hæve den skattefri præmie, til finansministeren, kopi til beskæftigelsesministeren
1803379_0002.png
Side 2 af 8
vinst ved dette).
1
Derfor skal situation 1 og 2 sammenlignes med situation 3 for
ens arbejdstider.
2
Derudover skal der i situation 3 som i situation 2 tages højde
for, at personen skal betale efterlønsbidrag frem til tidspunktet, hvor personen har
optjent ret til efterløn.
Hvis man melder sig ud af efterlønsordningen ved gældende regler, vil de indbe-
talte efterlønsbidrag som hovedregel blive opgjort i årets dagpengesats og indsat
på en fradragsberettiget pensionsordning (i hvilket tilfælde de vil komme til be-
skatning ved udbetaling) eller på en aldersopsparing efter en afgift på 30 pct. Med
muligheden for skattefri tilbagebetaling af efterlønsbidrag, kan bidrag indbetalt til
og med 22. juni 2017 tilbagebetales kontant i 2018 (opgjort ved 2018-satsen) uden
afgift eller skattepligt. Dermed øges værdien af det tilbagebetalte beløb ved frivillig
udmeldelse med ca. 43 pct. i forhold til gældende regler.
3
Desuden tilbagebetales
efterlønsbidrag kun i særlige situationer kontant ved gældende regler. Den midler-
tidige ordning i 2018 er et tilbud, som det står den enkelte frit for at vælge at be-
nytte sig af eller lade være. Tilbuddet skal sikre gunstige vilkår for dem, som øn-
sker at melde sig ud af efterlønsordningen fx i lyset af tendensen til stigende leve-
tid og bedre helbred.
Økonomisk gevinst ved skattefri udmeldelse i forhold til skattefri præmie
Siden 1999 har efterløn og skattefri præmie været betinget af indbetaling af efter-
lønsbidrag. Hvis det antages, at indbetaling af efterlønsbidrag påbegyndes ved 30-
års-alderen vil årgange født før 1970 alle frem til medio 2017 have indbetalt, hvad
der svarer til 17,8 års efterlønsbidrag, dvs. ca. 104.900 kr. i 2017-niveau, som kan
komme til skattefri udbetaling i 2018. Personer født i 1970 og senere var ikke fyldt
30 år i 1999, og de har opsparet færre års bidrag, som kan udbetales skattefrit i
2018. Personer født i 1987 har i 2018 mindre end ét års indbetalinger, svarende til
højst ca. 2.900 kr., som de kan få udbetalt skattefrit, hvis de vælger at tage imod
tilbuddet og melder sig ud af ordningen,
jf. søjlen (1) frivillig udmeldelse i tabel 1 neden-
for.
Det er disse akkumulerede indbetalinger for hver person, som er udgangspunktet
for sammenligning med værdien af den skattefrie præmie. En fuld skattefri præ-
mie er på ca. 152.100 kr. i 2017-niveau for alle de betragtede årgange.
4
Betingelsen
for at kunne optjene den skattefrie præmie er, at personen bliver i ordningen og
fortsætter med at betale efterlønsbidrag indtil efterlønsalderen, eller indtil der er
indbetalt i 30 år. For årgang 1956 er der kun ét år til efterlønsalderen og dermed
skal der kun trækkes ét år efterlønsbidrag fra præmien for af få værdien af den
skattefri præmie, dvs. 147.800 kr. For denne årgang er det således ikke en økono-
Timemodregning i efterlønsydelsen er typisk mindre end timelønnen. Der kan dog være situationer, hvor det ikke kan
betale sig at øge arbejdstiden marginalt, fx pga. reglen om, at der mindst kan udbetales efterløn for 14,8 timer pr. måned.
2
I sammenligningen forudsættes det, at det fremtidige beskæftigelsesomfang og den fremtidige lønindkomst er ens i de 3
situationer. Derved har beskæftigelse og løn ikke har betydning for sammenligningen af situation 1 og 2, bortset fra i det
tilfælde hvor personen arbejder mindre end fuld tid og derved ikke optjener fuld skattefri præmie.
3
Dette er opgjort i forhold til, hvis bidragene fratrækkes en afgift på 30 pct. og indbetales på en aldersopsparing, da dette
vil være mere attraktivt end at få beløbet indsat på en fradragsberettiget pensionsordning, hvor beløbet kommer til ind-
komstbeskatning ved udbetaling (og derudover eventuelt giver anledning til aftrapning af offentlige pensionsydelser).
4
I 2017 er den fulde skattefri præmie godt 158.900 kr. For årgange omfattet af tilbuddet om skattefri udbetaling af efter-
lønsbidrag i 2018, er værdien opgjort i 2017-niveau dog lavere på grund af mindre-regulering frem mod 2023.
1
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om, hvilke grupper, der vil have en økonomisk fordel ved at fortsætte indbetalingen til efterlønsordningen for enten at gå på efterløn eller fortsætte på arbejdsmarkedet og hæve den skattefri præmie, til finansministeren, kopi til beskæftigelsesministeren
1803379_0003.png
Side 3 af 8
misk gevinst at tage i mod tilbuddet om frivillig udmeldelse set i forhold til at blive
i ordningen og optjene fuld skattefri præmie.
Tabel 1
Økonomisk fordel i kr. ved frivillig udmeldelse i 2018 ved tilbud om skattefri udbetaling i forhold til skattefri
præmie (inkl. korrektion for manglende efterlønsbidrag), 2017-niveau
(1) Frivillig
udmeldelse
ved tilbud om
skattefri
udbetaling
104.900
104.900
104.900
104.900
104.900
104.900
104.900
104.900
104.900
104.900
104.900
104.900
104.900
104.900
102.400
97.300
91.400
85.500
79.600
73.700
67.800
61.900
56.000
50.100
44.200
38.300
32.400
26.500
20.600
14.700
8.800
2.900
(2) Skattefri præmie
12 ud af
12 mulige
portioner
147.800
141.300
137.000
130.600
124.200
120.000
115.800
107.400
103.200
100.100
100.100
100.100
100.100
100.100
98.300
94.700
90.500
86.300
82.100
77.800
73.600
69.400
65.200
61.000
56.700
52.500
48.300
44.100
39.900
35.700
31.400
27.200
11 ud af
12 mulige
portioner
135.100
128.600
124.300
117.900
111.600
107.400
103.100
94.700
90.500
87.500
87.500
87.500
87.500
87.500
85.700
82.000
77.800
73.600
69.400
65.200
60.900
56.700
52.500
48.300
44.100
39.900
35.600
31.400
27.200
23.000
18.800
14.500
Økonomisk gevinst ved
udmeldelse i 2018 i forhold til
12 uf af 12
11 ud af 12
portioner
portioner
skattefri
skattefri
præmie
præmie
-42.900
-30.200
-36.400
-32.100
-25.700
-19.300
-15.100
-10.900
-2.500
1.800
4.800
4.800
4.800
4.800
4.800
4.100
2.600
900
-700
-2.400
-4.100
-5.800
-7.500
-9.100
-10.800
-12.500
-14.200
-15.900
-17.500
-19.200
-20.900
-22.600
-24.300
-23.700
-19.400
-13.000
-6.700
-2.400
1.800
10.200
14.400
17.500
17.500
17.500
17.500
17.500
16.700
15.300
13.600
11.900
10.200
8.600
6.900
5.200
3.500
1.800
200
-1.500
-3.200
-4.900
-6.600
-8.200
-9.900
-11.600
Årgang
Alder i Efterløns-
2017
alder
1956
1957
1958
1959
1960
1961
1962
1963
1964
1965
1966
1967
1968
1969
1970
1971
1972
1973
1974
1975
1976
1977
1978
1979
1980
1981
1982
1983
1984
1985
1986
1987
61 år
60 år
59 år
58 år
57 år
56 år
55 år
54 år
53 år
52 år
51 år
50 år
49 år
48 år
47 år
46 år
45 år
44 år
43 år
42 år
41 år
40 år
39 år
38 år
37 år
36 år
35 år
34 år
33 år
32 år
31 år
30 år
62�½ år
63 år
63 år
63�½ år
64 år
64 år
64 år
65 år
65 år
65 år
65 år
66 år
66 år
66 år
66 år
67 år
67 år
67 år
67 år
68 år
68 år
68 år
68 år
69 år
69 år
69 år
69 år
69�½ år
69�½ år
69�½ år
69�½ år
69�½ år
Anm.: Afrunding til nærmeste 100 kr. Alle beløb er opgjort i 2017-niveau og de relevante års skattesatser. De
angivne beløb udbetales på forskellige tidspunkter, og der er ikke taget højde for diskontering ud over
omregning til 2017-niveau. Da efterlønsydelsen, efterlønsbidraget og den skattefri præmie følger
dagpengesatsen, mindrereguleres disse frem til 2023, hvilket reducerer værdien af disse opgjort i 2017-niveau.
Efterlønsbidraget er opgjort for personer født 1. januar. Opgørelsen er foretaget pr. 22. juni 2017 ved
antagelse om kvartalsvise indbetalinger. Det er forudsat, at personerne har bidraget fuld ud til
efterlønsordningen alle år siden 1999, eller alle år siden de fyldte 30 år. Ved udbetaling som følge af frivillig
udmeldelse, er det det antaget, at personer, der ønsker at melde sig ud i 2018, stoppede med at indbetale
yderligere bidrag efter d. 22. juni 2017. Efterlønsbidraget udgjorde 3 gange den daglige dagpengesats i 1999,
6 gange dagpengesatsen i 2000, og 7 gange dagpengesatsen i de øvrige år. Efterlønsbidrag giver et
ligningsmæssigt fradrag i den skattepligtige indkomst i indbetalingsåret. Den skattefri præmie er fratrukket
efterskat-værdien af de manglende efterlønsbidrag. Fra årgang 1967 og frem er efterlønsalderen baseret på
den forventede fremtidige levetidsindeksering.
Kilde: Egne beregninger.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om, hvilke grupper, der vil have en økonomisk fordel ved at fortsætte indbetalingen til efterlønsordningen for enten at gå på efterløn eller fortsætte på arbejdsmarkedet og hæve den skattefri præmie, til finansministeren, kopi til beskæftigelsesministeren
Side 4 af 8
For de senere årgange er der flere år, hvor der fortsat skal betales efterlønsbidrag,
før betingelsen om 30 års indbetalinger eller indbetaling frem indtil efterlønsalde-
ren er opfyldt. Derfor er gevinsten ved skattefri udbetaling her og nu i 2018 afta-
gende for årgangene,
jf. søjlen (2) skattefri præmie i tabel 1 ovenfor.
Da gevinsten ved
frivillig udmelding er ens for alle årgangene født før 1970, betyder den aftagende
gevinst ved den skattefrie præmie, at gevinsten ved udmeldelse overstiger gevin-
sten den skattefrie præmie fra årgang 1964.
Fra årgang 1970 og frem begynder den skattefrie tilbagebetaling af efterlønsbidrag
dog også at aftage, da årgangene har opsparet færre bidrag, og fra og med årgang
1973 er det igen økonomisk set mere fordelagtigt at forblive i ordningen og mod-
tage fuld skattefri præmie. Samlet set er gevinsten ved tilbuddet om frivillig ud-
melding fra efterlønsordningen fremfor skattefri præmie senere i livet centreret
omkring personer i alderen 45-53 år.
Det bemærkes, at der ikke er knyttet noget beskæftigelseskrav til den skattefri ud-
betaling i 2018, mens optjening af fuld skattefri præmie er betinget på fuldtidsbe-
skæftigelse i efterlønsalderen. Hvis der arbejdes deltid og kun optjenes 11 ud af 12
portioner skattefri præmie, vil den økonomiske genvist ved udmeldelse i 2018
overstige værdien af skattefri præmie for personer i alderen 37-55 år,
jf. tabel 1.
Hvis der optjenes endnu færre præmieportioner vil den økonomiske fordel ved
udmeldelse være større og positiv for flere aldersgrupper.
Derudover bemærkes det, at den skattefri udbetaling vil ske i 2018, mens en even-
tuel udbetaling af skattefri præmie først vil ske ved folkepensionsalderen. I det
omfang den enkelte foretrækker at få udbetalt et beløb i 2018 frem for et større
beløb i flere år ude i fremtiden, trækker det i retning af, at den skattefri udbetaling
i 2018 er mere fordelagtig end muligheden for på sigt at optjene skattefri præmie.
Økonomisk gevinst ved skattefri udbetaling i forhold til efterløn
Målt ved samlet disponibel indkomst, vil det for alle lønniveauer på det organise-
rede arbejdsmarked rent økonomisk være mere fordelagtigt at fortsætte i fuldtids-
beskæftigelse fremfor at gå på efterløn på fuld tid. Det gælder uanset, om der sker
modregning i efterlønnen for pensionsformuer eller pensionsudbetalinger. Even-
tuel pensionsmodregning vil således blot gøre fuldtidsbeskæftigelse endnu mere
økonomisk attraktivt i forhold til at gå på efterløn. Personer, der ønsker at forbli-
ve i ordningen med henblik på at gå på efterløn frem for at fortsætte som fuld-
tidsbeskæftiget, skal således ikke gøre det af økonomiske grunde. Ud fra en ren
økonomisk betragtning vil det være optimalt at tage imod tilbuddet om skattefri
tilbagebetaling af de indbetalte efterlønsbidrag og fortsætte i fuldtidsbeskæftigelse
frem for at overgå til efterløn på fuld tid for de årgange, hvor den økonomiske
gevinst ved dette er positiv,
jf. tabel 1.
Ud over de rent økonomiske forhold, er der imidlertid også andre forhold, som
kan spille ind på beslutningen om at tage imod tilbuddet om skattefri tilbagebeta-
ling af efterlønsbidrag, herunder hvilken værdi den enkelte sætter på mere fritid.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om, hvilke grupper, der vil have en økonomisk fordel ved at fortsætte indbetalingen til efterlønsordningen for enten at gå på efterløn eller fortsætte på arbejdsmarkedet og hæve den skattefri præmie, til finansministeren, kopi til beskæftigelsesministeren
1803379_0005.png
Side 5 af 8
Fx er efterlønsordningen i modsætning til dagpenge og kontanthjælp en mulighed
for at få et offentligt forsørgelsesgrundlag uden der stilles betingelser hertil.
Mens den rent økonomiske fordel er entydigt positiv for personer, der alternativt
til efterløn kan være fuldtidsbeskæftiget, er det ikke helt så simpelt for personer,
der ikke forventer at kunne eller ikke ønsker at arbejde fuld tid i efterlønsalderen.
Det skyldes, at arbejdstimer modregnes i efterlønsydelsen opgjort efter eventuel
pensionsmodregning.
5
Det er som udgangspunkt ikke muligt at optjene timer til skattefri præmie for be-
skæftigelse ved siden af efterlønnen, da der kun kan optjenes timer frem til det
tidspunkt, hvor man overgår til efterløn. Dog kan der optjenes timer til skattefri
præmie for beskæftigelse ved siden af efterløn, såfremt man udskyder sin efter-
lønsret to år fra bevisdatoen og i denne periode arbejder mindst 3.120 timer, hvil-
ket svarer til 30 timer i gennemsnit pr. uge
– det såkaldte ”2-års krav”.
Det er således en individuel vurdering, hvorvidt det er økonomisk fordelagtigt at
tage imod tilbuddet om skattefri præmie frem for at gå på efterløn med deltidsbe-
skæftigelse. Beregningen vil afhænge af flere forhold, herunder hvor længe man
udskyder sin efterlønsret fra bevisdatoen, hvor mange timer man påtænker at ar-
bejde i efterlønsalderen, ens timeløn, ens pensionsformue og hvorvidt disse pen-
sioner udbetales i efterlønsalderen. Desuden afhænger beregningen af, hvor man-
ge yderligere år man mangler at bidrage til efterlønsordningen, samt hvor mange
bidrag man har opsparet, hvilket varierer på tværs af årgange,
jf. tabel 1.
For at illustrere effekten af disse forhold, er det beregnet for en given timeløn og
pensionsformue, ved hvilken gennemsnitlig arbejdstid i efterlønsårene, at den
økonomiske gevinst ved at melde sig ud af ordningen i 2018 overstiger gevinsten
ved at blive i ordningen og arbejde deltid ved siden af efterlønnen. Den økonomi-
ske gevinst er opgjort ved samlet disponibel indkomst af efterløn og arbejde over
den 3-årige efterlønsperiode efter skat, udgifter til bolig, transport, a-kasse og fag-
forening, samt indbetalinger til pension.
6
Desuden tages der højde for højde for
allerede foretagne og fremtidige efterlønsbidrag som i opgørelsen i tabel 1 oven-
for. Det er antaget, at personen der går på efterløn, er på efterløn i hele sin 3-årige
efterlønsperiode. For personer i årgang 1956-1959 er det forudsat, at de udskyder
overgangen til efterløn til de sidste 3 år af deres 4�½-3�½-årige efterlønsperiode og
derved opnår højeste efterlønssats i den periode, der betragtes. Da 2-års kravet er
antaget ikke at være opfyldt, kan der ikke optjenes skattefri præmie, hvis personen
vælger at udnytte sin efterlønsret.
Der er taget udgangspunkt i en person, som er enlig uden børn i lejebolig og er
fuldtidsforsikret medlem af efterlønsordningen. Det er forudsat, at personen har
Efter mindreregulering er modregningssatsen i efterlønnen knap 110 kr. pr. arbejdstime i 2017-niveau for langt hovedpar-
ten af årgangene. Der gives lempeligere modregning for arbejdstimer, hvis timelønnen er mindre end 230 kr. pr. time.
6
Der er desuden taget højde for effekten af merpensionsopsparing på folkepensionstillæggene. Der er anvendt en gennem-
snitlig værdi af pensionsopsparing på 43,5 pct. efter skat og modregning i offentlige ydelser.
5
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om, hvilke grupper, der vil have en økonomisk fordel ved at fortsætte indbetalingen til efterlønsordningen for enten at gå på efterløn eller fortsætte på arbejdsmarkedet og hæve den skattefri præmie, til finansministeren, kopi til beskæftigelsesministeren
1803379_0006.png
Side 6 af 8
en timeløn på knap 183 kr., svarende til en årlig arbejdsindkomst ved fuldtidsbe-
skæftigelse på knap 351.700 kr. i 2017-niveau.
7
For at tage højde for effekten af
pensionsmodregning i efterlønsydelsen antages det, at personen betaler 12 pct. i
pensionsbidrag og har indbetalt til arbejdsmarkedspension siden personen fyldte
25 år (eller siden 1993), samt at personen har haft samme årsløn i faste lønkroner
over hele perioden. Der er med andre ord set bort fra anciennitetsstigninger. Ind-
betalingerne til arbejdsmarkedspensionerne betyder, at personer i yngre årgange
alt andet lige vil have større pensionsformuer. Således har personen i årgang 1956
ved efterlønsalderen en pensionsopsparing på ca. 672.000 kr. i 2017-niveau, mens
en person i årgang 1987 ved efterlønsalderen har en pensionsopsparing på ca.
1.853.000 kr. Det antages, at pensionen ikke udbetales i efterlønsalderen.
For en person, som ikke arbejder i efterlønsalderen eller kun arbejder i meget be-
grænset omfang, er den økonomiske gevinst størst ved at gå på efterløn. Men hvis
den gennemsnitlige planlagte arbejdstid i efterlønsalderen overstiger et vist niveau,
vil det bedre kunne betale sig at benytte sig af tilbuddet om skattefri udmeldelse i
2018 frem for at blive i ordningen. Det skyldes, at målt ved disponibel indkomst
vil værdien af den skattefri udbetaling plus arbejdsindkomst overstige værdien af
arbejdsindkomst plus efterløn (efter modregning for pensioner og arbejdstid samt
korrektion for manglende bidrag). Der er således en nedre grænse, hvor det for
arbejdstider over denne grænse bedre kan betale sig at benytte sig at tilbuddet om
skattefri udmeldelse i 2018,
jf. figur 1.
Denne grænse aftager generelt over årgange-
ne, da yngre årgange ventes at have større pensionsformuer, hvorved de får min-
dre efterlønsydelse. Desuden skal yngre årgange bidrage til ordningen i flere år,
hvilket trækker i samme retning. Fra omkring årgang 1970 begynder grænsen dog
at stige, da årgange født efter 1970 har opsparet færre bidrag, der kan udbetales
skattefrit i 2018.
Ved endnu højere planlagte gennemsnitlige arbejdstider er der et niveau af ar-
bejdstid, hvor det bedre kan betale sig at blive i ordningen og optjene skattefri-
præmie uden at modtage efterløn frem for at melde sig ud i 2018. Det skyldes, at
værdien af den skattefrie præmie (korrigeret for fremtidige bidrag) overstiger vær-
dien af den skattefri udbetaling som vist i tabel 1. Der er således en øvre grænse,
hvor det for arbejdstider over denne grænse bedre kan betale sig at blive i ordnin-
gen uden at overgå til efterløn med henblik på at optjene skattefri præmie,
jf. figur
1.
For personer i årgang 1956 er denne grænse blot 27,8 timer pr. uge, da der ved
denne arbejdstid optjenes præcis 9 portioner præmie, hvilket
korrigeret for �½
års fortsatte bidragsindbetalinger
er højere end den skattefri udbetaling. Græn-
sen stiger over de følgende årgange, da de skal betale flere års bidrag til ordningen
for at opnå efterlønsbevis, hvorfor der kræves større optjent skattefri præmie for
at gevinsten ved denne overstiger gevinsten ved skattefri udbetaling af efterløn i
2018. Grænsen stiger i ”spring”, da skattefri præmie optjenes i hele portioner. For
årgange født 1964-1972 er der ikke noget niveau af arbejdsomfang, hvor den skat-
tefri præmie (korrigeret for kravet om fortsatte bidragsindbetalinger) overstiger
Denne årsløn svarer til årslønnen i 2017-niveau
for familietypen ”Enlig
LO-arbejder uden børn, lejebolig”
fra
Økonomi-
og Indenrigsministeriets familietypemodel.
7
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om, hvilke grupper, der vil have en økonomisk fordel ved at fortsætte indbetalingen til efterlønsordningen for enten at gå på efterløn eller fortsætte på arbejdsmarkedet og hæve den skattefri præmie, til finansministeren, kopi til beskæftigelsesministeren
1803379_0007.png
Side 7 af 8
den skattefri udbetaling i 2018, dvs. at skattefri udbetaling i 2018 er absolut bedre
end skattefri præmie for disse årgange. Det er afspejlet i tabel 1 ved, at den øko-
nomiske gevinst ved udmeldelse i 2018 er større end fuld skattefri præmie. For
årgange født 1973-1980 er grænsen 37 timer pr. uge svarende til fuld skattefri
præmie, mens grænsen for årgange født 1981-1987 er 33,9 timer pr. uge svarende
til 11 portioners skattefri præmie.
Figur 1
Grænser for hvornår udmeldelse i 2018 giver en
økonomisk fordel, opgjort ved gennemsnitlig
ugentlig arbejdstid for årgang 1956-1988
Timer
40
35
Timer
Figur 2
Illustration af, hvordan den nedre grænse
afhænger af pensionsformuen ved 20 pct. højere
hhv. 20 pct. lavere formuer end forudsat
Timer
40
35
30
2. Blive i ordning og optjene skattefri præmie uden
efterløn
Timer
40
35
30
2. Blive i ordning og optjene skattefri præmie uden
efterløn
40
35
30
25
20
1. Forlade ordning og benytte tilbud om skattefri
udmeldelse i 2018
30
25
20
25
20
15
1. Forlade ordning og benytte tilbud om skattefri
udmeldelse i 2018
25
20
15
15
10
5
0
1955
3. Blive i ordning og gå på efterløn uden at optjene
skattefri præmie
1960
1965
1970
1975
1980
1985
15
10
5
10
5
0
1955
3. Blive i ordning og gå på efterløn uden at optjene
skattefri præmie
1960
1965 1970 1975 1980 1985
Nedre grænse
Øvre grænse
Nedre grænse (20 pct. lavere formue)
Nedre grænse (20 pct. højere formue)
10
5
0
1990
0
1990
Nedre grænse
Øvre grænse
Anm.: Se anmærkning til tabel 1. Der er forudsat en timeløn på knap 183 kr., svarende til en årsindkomst ved fuld-
tidsbeskæftigelse (37 timer pr. uge) på knap 351.700 kr. i 2017-niveau. Det antages, at der er 8.500 kr. i årlige
transportomkostninger ved fuldtidsbeskæftigelse, samt at personen betaler til a-kasse samt fagforeningen
(hvis personen er i beskæftigelse). Desuden er det antaget, at personen har udgifter til lejebolig for godt
52.800 kr. årlig (som giver anledning til boligstøtte ved lave indkomster). Det er antaget, at personerne har
opsparet pensioner fra knap 0,7 mio. kr. for årgang 1956 stigende til knap 1,9 mio. kr. for årgang 1987, som
modregnes den årlige efterlønsydelse (modregningsgrundlaget er 5 pct. af depotet ved efterlønsalderen og
modregningssatsen er 80 pct.). For personer der fortsætter i efterlønsordningen med henblik på at optjene
skattefri præmie eller gå på efterløn, er den disponible indkomst korrigeret for at der fortsat skal betales
efterlønsbidrag frem til efterlønsalderen eller 30-årsperioden er opfyldt.
Kilde: Egne beregninger.
Der er således et interval af arbejdsomfang, hvor skattefri udmeldelse af efter-
lønsordningen i 2018 er en økonomisk fordel
set både i forhold til efterløn og
skattefri præmie. Med den antagede årsløn og pensionsformuer er dette interval fx
24,8-27,8 timer for årgang 1956, 22,2-33,9 timer for årgang 1960, 18,4+ timer for
årgang 1965, 16,4-37 timer for årgang 1975 og 18,2-33,9 timer for årgang 1985.
Resultaterne afhænger af graden af pensionsmodregning. For personer med større
pensionsformuer end forudsat, vil den nedre grænse være lavere, da efterlønsydel-
sen er mindre
svarende til at der er et større interval af arbejdstimer, hvor ud-
meldelse i 2018 er en fordel. For personer med lavere pensionsformuer end for-
udsat vil den nedre grænse rykke op
svarende til at der er et mindre interval af
arbejdstimer, hvor udmeldelse i 2018 er en fordel. Dette er illustreret i figur 2,
hvor det er beregnet, hvordan den nedre grænse ville rykke sig, hvis pensionsfor-
muerne var 20 pct. højere hhv. 20 pct. lavere end forudsat. Den nedre grænse
afhænger også af timelønnen (da personen med den forudsatte timeløn får en
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om, hvilke grupper, der vil have en økonomisk fordel ved at fortsætte indbetalingen til efterlønsordningen for enten at gå på efterløn eller fortsætte på arbejdsmarkedet og hæve den skattefri præmie, til finansministeren, kopi til beskæftigelsesministeren
Side 8 af 8
lempeligere timemodregning for beskæftigelse). For højere timeløn end forudsat
er den nedre grænse lavere, mens den for lavere timeløn end forudsat er højere.
Den øvre grænse er uafhængig af pensionsformue og timeløn og afhænger således
kun af opsparede og fortsat udestående efterlønsbidrag.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister