Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
23. august 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 485 (Alm. del) af 10.
august 2017 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor stor usikkerhed der er knyttet til skønnet over
besparelsen ved at yde statslån til almene boliger i stedet for realkreditlån, og hvil-
ke faktorer der har størst betydning for usikkerheden i skønnet?
Spørgsmålet ønskes besvaret forud for besvarelsen af samrådsspørgsmål AY.
Svar
Besparelsen kan opdeles i et skøn for rentebesparelsen på ca. 0,7 pct. (renteforskel
på 0,8 pct. på 90 pct. af restgælden) og i et skøn for besparelsen på administratio-
nen på ca. 0,25 pct. af restgælden.
Usikkerhed omkring besparelsen på administrationen
Da administrationen skal i udbud, kendes denne omkostning naturligvis ikke på
nuværende tidspunkt. Den realiserede besparelse kan afvige fra skønnet.
I dag opkræver alle realkreditinstitutter det maksimale bidrag på 0,27 pct. af ho-
vedstolen, svarende til ca. 0,45 pct. af restgælden. Realkreditinstitutterne skal i dag
binde kapital til den ikke garanterede del af udlånene. Den ikke garanterede del
udgør i gennemsnit de inderste ca. 40 pct. af restgælden.
KommuneKredit opkræver 0,08 pct. af hovedstolen for udlån til kommunalt ejede
ældreboliger. Det svarer til ca. 0,13 pct. af restgælden. KommuneKredit skal ikke
binde kapital til lånene.
Da vinderen af udbuddet har mindre kreditrisiko end realkreditselskaberne i dag
(de inderste 10 pct. i stedet for i gennemsnit de inderste 40 pct. af restgælden),
men mere end KommuneKredit, forventes besparelsen på bidraget at lande på ca.
0,25 pct.
Herudover vil der være besparelser på andre gebyrer. I forbindelse med overgan-
gen til ny lånemodel og udbuddet af administrationen vil der være en række en-
gangsomkostninger.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk