Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1782181_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
23. august 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 484 (Alm. del) af 10.
august 2017 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for hvor mange mio. kr. regeringen forventer at kunne
spare ved at yde statslån til almene boliger i stedet for realkreditlån, og for det fag-
lige grundlag hvorpå beregningerne af besparelsen beror?
Spørgsmålet ønskes besvaret forud for besvarelsen af samrådsspørgsmål AY.
Svar
Lån til almene boliger finansieres i dag via de samme obligationsserier og dermed
til samme rente som lån til almindelige boligejere, selv om risikoen på lånene er
væsentligt lavere. Den lavere risiko skyldes, at kommunerne stiller garantier, og
staten betaler ydelsesstøtte. Det er således den offentlige sektor, der har store dele
af risikoen på lånene i dag.
Risikoen for den offentlige sektor er den samme uanset om det offentlige vælger
at hæfte for låneforpligtelserne via en offentlig garanti eller et offentligt lån, men
der er stor renteforskel.
Regeringens forslag om at yde offentlige lån i stedet for garantier på realkreditlån
til almene boliger giver staten en rentebesparelse, fordi renterne på realkreditobli-
gationer er højere end på statsobligationer med tilsvarende løbetid. Herudover
forventes administrationsomkostningerne at falde.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm. om, hvor mange mio. kr. regeringen forventer at spare ved at yde statslån til almene boliger i stedet for realkreditlån, og for det faglige grundlag hvorpå beregningerne af besparelsen beror, til finansministeren
1782181_0002.png
Side 2 af 4
Tabel 1
Strukturel budgetforbedring
2018
Mia. kr.
Virkning på strukturel
saldo
0,3
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
0,4
0,6
0,8
1,0
1,2
1,3
1,4
Anm: Der er forskel på henholdsvis den faktiske og strukturelle provenuvirkning. Det skyldes, at den strukturelle
forbedring regnes som et syvårs glidende gennemsnit af de faktiske provenuer i loftsårene (dvs. frem til
2021), hvorefter den offentlige saldo forudsættes at være strukturel. Eksempelvis er det strukturelle provenu
for 2018 på 0,3 mia. kr. beregnet som et syvårs glidende gennemsnit af de faktiske provenuer for 2015-2021.
Kilde: Finansministeriet
Rentebesparelsen
Den almene boligsektor har både korte og lange lån (nye lån er taget som F5 eller
fastforrentede lån siden 2012). Derfor skal man både se på renteforskellen for
korte- og lange obligationer, når rentebesparelsen beregnes, og herudover tage
højde for, at besparelsen opnås for 90 pct. af restgælden, da administratoren i
fremtiden skal tilvejebringe 10 pct. af finansieringen selv.
I figur 1 er obligationer med samme løbetid sammenlignet. Som det fremgår af fi-
gur 1 er rentespændene stigende i løbetiden på obligationerne og varierer en del
over tid. Det betyder, at hvis staten udsteder en 30-årig statsobligation så er rente-
forskellen til tilsvarende realkreditobligationer større, end hvis 5-årige obligationer
sammenlignes. I perioder hvor den almene boligsektor primært optager 30-årige
lån vil rentebesparelsen således være større, end i de perioder, hvor der primært
optagets lån med 5-årig løbetid.
Derudover opkræver staten ikke kursskæring, som normalt lægges til renten på re-
alkreditlånet. Realkreditrenten kan derfor være lidt højere (og rentespændet kan
derfor være højere), hvis realkreditinstituttet opkræver kursskæring.
Den almene boligsektor har taget 30-årige fastforrentede og F5 lån fra 2012-2016.
Den gennemsnitlige varighed for nye almene lån optaget siden 2012 er ca. 8 år.
Staten kan finansiere almene boliger ved at udstede obligationer med en gennem-
snitlig løbetid på 8 år (lyseblå kurve i figur 1). Det forventes at medføre en gen-
nemsnitlig rentebesparelse på ca. 0,8 pct. årligt ved at betale statsrenten fremfor
realkreditrenten. En gennemsnitlig løbetid på 8 år svarer samtidig også til den nu-
værende strategi for statens låntagning.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm. om, hvor mange mio. kr. regeringen forventer at spare ved at yde statslån til almene boliger i stedet for realkreditlån, og for det faglige grundlag hvorpå beregningerne af besparelsen beror, til finansministeren
1782181_0003.png
Side 3 af 4
Figur 1
Sammenlignelige rentespænd i forskellige løbetider
Rentespænd
2,0%
1,8%
1,6%
1,4%
1,2%
1,0%
0,8%
0,6%
0,4%
0,2%
0,0%
2008 2008 2009 2009 2010 2010 2011 2012 2012 2013 2013 2014 2015 2015 2016 2016 2017
5 år
8 år
30 år
Rentespænd
2,0%
1,8%
1,6%
1,4%
1,2%
1,0%
0,8%
0,6%
0,4%
0,2%
0,0%
Anm: 30-årige rentespænd er renset for konverteringsoptionen for at gøre de to spænd sammenlignelige.
Kilde: Nationalbanken
De almene boliger har i dag støttede lån hos realkreditsektoren for ca. 155 mia. kr.
og lån for ca. 25 mia. kr. til kommunale ældreboliger hos KommuneKredit. Heraf
er ca. 50 mia. kr. indekserede inkonverterbare realkreditlån, der som udgangs-
punkt ikke skal omlægges, medmindre likviditeten forbedres væsentligt i serien. I
beregningerne er omlægninger af indekslån ikke medtaget.
Herudover er nogle af realkreditlånene pålagt af bindingsklausuler, hvilket betyder,
at realkreditinstitutterne skal kompenseres på forskellig vis, hvis lånet bliver op-
sagt og flyttet til et andet institut. Da kompensationen og bindingsperioden varie-
rer, er der foretaget et skøn for den gennemsnitlige kompensation (og dermed for-
ventede besparelse ved at opsige lånet før tid) og bindingsperiode.
Administrationsomkostninger
Modellen består i, at opgaven med at administrere udlån til almene boliger, som i
dag varetages af realkreditinstitutterne, sendes i udbud. Administratoren står selv
for at finansiere udlån af de inderste (sikreste) 10 pct. af gælden.
Da administratoren vil have en eksponering mod almene boliger, vil det betyde, at
vinderen fortsat skal binde kapital til udlånet. Der vil dog være lavere risiko for ad-
ministratoren i denne model, end der er for realkreditinstituttet i dag, idet staten
overtager en del af risikoen (fra 10 pct. til 40 pct. af restgælden i gennemsnit). Ka-
pitalbindingen reduceres således.
Besparelsen på administrationsomkostningerne skønnes samlet set til ca. 0,25 pct.
af restgælden. I dag betales en bidragssats på ca. 0,45 pct. af restgælden.
Den endelige besparelse vil afhænge af resultatet af udbuddet.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm. om, hvor mange mio. kr. regeringen forventer at spare ved at yde statslån til almene boliger i stedet for realkreditlån, og for det faglige grundlag hvorpå beregningerne af besparelsen beror, til finansministeren
Side 4 af 4
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister