Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1786739_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
7. september 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 482 (Alm. del) af 10.
august 2017 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform redegøre for, hvordan en sænkelse af topskatteprocen-
ten fra det nuværende niveau med hhv. 1, 1,5, 2, 2,5 og 3 pct.-point vil fordele sig
opgjort på kommuner? Svaret bedes opgjort i antal indbyggere, der vil opnå en
skattelettelse, og andelen af kommunens skattepligtige, der opnår en skattelettelse.
I svaret bedes opgjort den gennemsnitlige forventede gevinst i kr. inden for hver
kategori, antal personer indenfor hver kategori der får en gevinst ved sænkelsen,
og andel af den samlede beskæftigelse i kategori.
Svar
Beskatningsgrundlaget for topskatten udgøres af personlig indkomst samt den del
af den positive kapitalindkomst, som overstiger et grundbeløb på 42.800 kr.
(2017-niveau) for enlige og 85.600 kr. for ægtepar. I forbindelse med skatterefor-
men i 2012 blev det vedtaget at hæve topskattegrænsen frem mod 2022, hvorfra
topskattegrænsen udgør 499.700 kr. (i 2017-niveau).
Antallet som berøres ved en topskattelempelse er det samme, uanset som topskat-
tesatsen sænkes med 1 pct. eller 3 pct. Dermed er det kun den gennemsnitlige
lempelse, som varierer mellem de fem eksperimenter.
1
Gentofte er den kommune hvor den største andel af de skattepligtige opnår en
topskattelempelse, hvis topskatteprocenten lempes,
jf. tabel 1.
Ses der kun på per-
soner med lønindkomst
2
, er det ca. 34 pct. i Gentofte Kommune, som ville opnå
en skattelempelse. Til sammenligning gælder det 5 pct. af de med lønindkomst i
Langeland Kommune.
Den største gennemsnitlige skattelempelse opnås blandt borgerne i Rudersdal
Kommune, hvor den gennemsnitlige skattelempelse (blandt de berørte) vurderes
at udgøre ca. 6.000 kr.
ved en lempelse af topskatteprocenten på 1 pct.
1
I beregningerne er det skrå skatteloft for personlig indkomst sænket tilsvarende, mens det skrå skatteloft for positiv
nettokapitalindkomst er fastholdt uændret på 42 pct.
2
Positiv lønindkomst er i her defineret som personer med et positiv arbejdsmarkedsbidragsgrundlag.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 482: Spm. om, hvordan en sænkelse af topskatteprocenten fra det nuværende niveau med hhv. 1, 1,5, 2, 2,5 og 3 pct.-point vil fordele sig opgjort på kommuner, til finansministeren
1786739_0002.png
Side 2 af 5
Tabel 1
Virkning af at sænke topskattesatsen med 1 til 3 pct.-point, 2022-skatteregler i 2017-niveau
Personer som opnår skattelempelse
1.000
personer
Gentofte
Rudersdal
Hørsholm
Allerød
Furesø
Lyngby-
Taarbæk
Dragør
Egedal
Frederiks-
berg
Solrød
Fredensborg
Hillerød
Vallensbæk
Roskilde
Gladsaxe
Greve
Lejre
Helsingør
Skanderborg
Ballerup
København
Herlev
Frederiks-
sund
Gribskov
Køge
Glostrup
Tårnby
Høje-
Taastrup
Vejle
Aarhus
Favrskov
15,6
11,5
5,1
4,4
6,7
9,4
2,0
5,7
14,2
2,7
5,1
6,0
1,7
9,7
7,4
5,4
2,9
6,1
5,2
4,3
52,5
2,5
4,0
3,6
4,9
1,9
3,3
3,7
8,1
24,7
3,4
i pct. af antal
skattepligtige
24,3
24,0
23,1
21,4
20,5
20,1
16,7
15,8
15,5
15,2
14,9
14,6
13,6
13,3
13,2
13,2
12,7
11,4
10,8
10,4
10,4
10,3
10,3
9,9
9,9
9,6
9,2
8,9
8,7
8,7
8,6
i pct.af personer
med lønindkomst
33,9
33,7
33,5
30,2
29,6
28,7
24,3
22,2
21,4
21,7
21,4
20,3
19,2
19,4
19,0
19,4
18,4
17,0
14,9
16,3
13,9
15,1
15,4
14,7
14,6
13,9
13,5
13,2
12,7
12,3
12,1
Gennemsnitlig skattelempelse i kr. ved forskellige
lempelser (i pct.-point) af topskatteprocenten
1
5.762
5.960
5.875
2.779
3.536
3.697
3.027
2.239
3.174
2.784
2.992
2.599
2.235
2.503
2.257
2.211
2.284
3.195
2.084
2.067
2.367
1.837
1.968
2.594
2.050
1.633
1.714
2.188
2.288
2.658
1.978
1�½
8.643
8.939
8.813
4.169
5.303
5.546
4.540
3.359
4.762
4.176
4.488
3.899
3.352
3.755
3.386
3.316
3.427
4.792
3.125
3.101
3.550
2.756
2.952
3.891
3.075
2.449
2.571
3.282
3.431
3.986
2.967
2
11.524
11.919
11.750
5.559
7.071
7.394
6.054
4.478
6.349
5.568
5.984
5.198
4.470
5.007
4.514
4.421
4.571
6.389
4.167
4.135
4.733
3.675
3.936
5.188
4.100
3.265
3.428
4.376
4.574
5.315
3.956
2�½
14.405
14.899
14.688
6.948
8.839
9.243
7.567
5.597
7.936
6.961
7.480
6.498
5.587
6.259
5.643
5.526
5.714
7.987
5.209
5.169
5.917
4.593
4.920
6.484
5.125
4.082
4.286
5.470
5.717
6.644
4.945
3
17.286
17.878
17.626
8.338
10.607
11.091
9.080
6.716
9.523
8.353
8.976
7.797
6.704
7.510
6.771
6.632
6.857
9.584
6.251
6.202
7.100
5.512
5.904
7.781
6.150
4.898
5.143
6.564
6.860
7.972
5.934
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 482: Spm. om, hvordan en sænkelse af topskatteprocenten fra det nuværende niveau med hhv. 1, 1,5, 2, 2,5 og 3 pct.-point vil fordele sig opgjort på kommuner, til finansministeren
1786739_0003.png
Side 3 af 5
Tabel 1 (fortsat)
Virkning af at sænke topskattesatsen med 1 til 3 pct.-point, 2022-skatteregler i 2017-niveau
Personer som opnår skattelempelse
1.000
personer
Sorø
Rødovre
Hvidovre
Silkeborg
Ringsted
Stevns
Holbæk
Kolding
Middelfart
Fredericia
Rebild
Faxe
Fanø
Albertslund
Esbjerg
Hedensted
Odder
Aalborg
Halsnæs
Kalundborg
Næstved
Horsens
Brøndby
Odense
Syddjurs
Viborg
Sønderborg
Ishøj
Billund
Svendborg
Varde
Kerteminde
Vordingborg
Herning
Mariagerfjord
2,2
2,8
3,7
6,3
2,4
1,5
4,7
6,2
2,6
3,4
1,9
2,3
0,2
1,7
7,2
2,8
1,3
12,9
1,9
2,9
4,9
5,0
2,0
11,7
2,5
5,4
4,2
1,2
1,5
3,2
2,7
1,3
2,4
4,6
2,2
i pct. af antal
skattepligtige
8,6
8,5
8,4
8,4
8,3
8,1
8,0
8,0
8,0
7,9
7,8
7,6
7,5
7,4
7,2
7,2
7,2
7,1
7,0
6,9
6,9
6,8
6,8
6,8
6,8
6,7
6,4
6,4
6,3
6,3
6,2
6,2
6,1
6,1
6,0
i pct. af personer
med lønindkomst
12,9
12,8
12,3
12,1
12,1
12,4
12,1
11,8
11,9
12,1
11,1
11,5
11,1
11,3
10,8
10,2
10,7
10,6
10,9
11,1
10,5
10,0
10,8
10,3
10,2
9,8
10,3
9,7
9,1
9,6
9,0
10,1
10,2
8,7
9,2
Gennemsnitlig skattelempelse i kr. ved forskellige
lempelser (i pct.-point) af topskatteprocenten
1
1.798
1.687
1.905
2.347
1.978
1.762
1.906
2.372
2.210
2.280
1.663
1.683
1.580
1.674
2.090
1.757
1.910
2.374
2.535
1.691
1.864
1.973
1.804
2.150
1.733
2.019
2.403
2.041
1.648
1.817
1.616
1.890
1.669
1.850
1.682
1�½
2.698
2.531
2.857
3.521
2.967
2.643
2.859
3.558
3.315
3.420
2.494
2.525
2.370
2.511
3.136
2.636
2.866
3.561
3.802
2.536
2.796
2.960
2.706
3.224
2.600
3.028
3.604
3.062
2.472
2.726
2.424
2.834
2.503
2.776
2.522
2
3.597
3.375
3.810
4.694
3.956
3.524
3.812
4.743
4.420
4.559
3.326
3.366
3.160
3.348
4.181
3.514
3.821
4.748
5.070
3.381
3.728
3.947
3.608
4.299
3.467
4.038
4.805
4.083
3.296
3.634
3.231
3.779
3.338
3.701
3.361
2�½
4.496
4.218
4.762
5.868
4.945
4.405
4.764
5.929
5.525
5.699
4.157
4.208
3.950
4.185
5.226
4.393
4.776
5.935
6.337
4.227
4.661
4.933
4.510
5.374
4.334
5.047
6.007
5.104
4.120
4.543
4.039
4.724
4.172
4.626
4.199
3
5.395
5.062
5.715
7.041
5.934
5.286
5.717
7.115
6.630
6.839
4.989
5.049
4.740
5.022
6.271
5.271
5.731
7.122
7.604
5.072
5.593
5.920
5.412
6.449
5.200
6.057
7.208
6.124
4.944
5.451
4.847
5.669
5.007
5.551
5.038
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 482: Spm. om, hvordan en sænkelse af topskatteprocenten fra det nuværende niveau med hhv. 1, 1,5, 2, 2,5 og 3 pct.-point vil fordele sig opgjort på kommuner, til finansministeren
1786739_0004.png
Side 4 af 5
Tabel 1 (fortsat)
Virkning af at sænke topskattesatsen med 1 til 3 pct.-point, 2022-skatteregler i 2017-niveau
Personer som opnår skattelempelse
1.000
personer
Lemvig
Assens
Holstebro
Slagelse
Nyborg
Haderslev
Vejen
Randers
Aabenraa
Ringkøbing-
Skjern
Læsø
Ikast-Brande
Frederiks-
havn
Brønderslev
Jammerbugt
Nordfyns
Hjørring
Struer
Faaborg-
Midtfyn
Odsherred
Norddjurs
Guldborg-
sund
Skive
Ærø
Thisted
Vesthimmer-
land
Tønder
Samsø
Morsø
Bornholm
Lolland
Langeland
1,1
2,1
2,9
4,0
1,6
2,8
2,1
4,8
2,9
2,8
0,1
1,9
2,9
1,6
1,7
1,3
3,0
1,0
2,2
1,5
1,6
2,6
1,9
0,3
1,7
1,4
1,3
0,1
0,7
1,2
1,3
0,4
i pct. af antal
skattepligtige
6,0
6,0
5,9
5,9
5,9
5,9
5,8
5,8
5,7
5,7
5,6
5,6
5,4
5,3
5,3
5,3
5,2
5,2
5,2
5,1
4,9
4,9
4,7
4,5
4,5
4,3
4,0
3,9
3,6
3,5
3,4
3,1
i pct. af personer
med lønindkomst
8,8
9,3
8,5
9,3
9,3
8,9
8,5
8,8
8,9
8,2
9,3
8,3
8,6
8,3
8,1
8,1
8,0
8,0
8,3
8,7
7,5
8,1
7,1
7,9
6,8
6,6
6,1
6,2
5,8
5,7
6,2
5,4
Gennemsnitlig skattelempelse i kr. ved forskellige
lempelser (i pct.-point) af topskatteprocenten
1
2.227
1.764
1.859
1.715
1.895
1.999
1.788
2.124
2.005
2.231
2.188
2.237
1.908
1.717
3.408
1.641
2.113
1.679
1.584
1.799
1.566
1.915
1.763
1.356
1.704
1.502
1.599
1.105
1.749
1.588
1.589
1.031
1�½
3.340
2.646
2.789
2.572
2.842
2.999
2.683
3.186
3.007
3.346
3.281
3.355
2.862
2.576
5.112
2.462
3.170
2.519
2.376
2.699
2.349
2.873
2.645
2.034
2.555
2.254
2.398
1.658
2.624
2.382
2.384
1.547
2
4.453
3.528
3.719
3.430
3.790
3.999
3.577
4.248
4.010
4.461
4.375
4.474
3.815
3.434
6.816
3.283
4.226
3.359
3.167
3.599
3.132
3.831
3.526
2.712
3.407
3.005
3.197
2.211
3.499
3.176
3.179
2.062
2�½
5.566
4.410
4.648
4.287
4.737
4.998
4.471
5.310
5.012
5.577
5.469
5.592
4.769
4.293
8.520
4.103
5.283
4.199
3.959
4.498
3.915
4.789
4.408
3.390
4.259
3.756
3.996
2.763
4.373
3.969
3.973
2.578
3
6.680
5.292
5.578
5.145
5.685
5.998
5.365
6.372
6.015
6.692
6.563
6.711
5.723
5.152
10.223
4.924
6.339
5.038
4.751
5.398
4.699
5.746
5.289
4.069
5.111
4.507
4.796
3.316
5.248
4.763
4.768
3.093
Anm.: Opgørelsen er baseret på indkomstoplysninger fra indkomståret 2014 fremskrevet til 2017 i
overensstemmelse med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen på bagggrund af en 33,3 pct. stikprøve.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 482: Spm. om, hvordan en sænkelse af topskatteprocenten fra det nuværende niveau med hhv. 1, 1,5, 2, 2,5 og 3 pct.-point vil fordele sig opgjort på kommuner, til finansministeren
Side 5 af 5
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister