Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
11. september 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 477 (Alm. del) af 10.
august 2017 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform redegøre for, hvordan en hævelse af topskattegrænsen
fra det nuværende niveau med hhv. 110.000, 120.000, 130.000, 140.000 og
150.000 kr. vil fordele sig opgjort på kommuner? Svaret bedes opgjort i antal ind-
byggere, der vil opnå en skattelettelse, og andelen af kommunens skattepligtige,
der opnår en skattelettelse. Svaret bedes opgjort, således at den kommune, hvor
den højeste andel af det samlede antal skattepligtige, der opnår en skattelettelse
ved at hæve topskattegrænsen, fremgår først.
Svar
Beskatningsgrundlaget for topskatten udgøres af personlig indkomst samt den del
af den positive kapitalindkomst, som overstiger et grundbeløb på 42.800 kr.
(2017-niveau) for enlige og 85.600 kr. for ægtepar. I forbindelse med skatterefor-
men i 2012 blev det vedtaget at hæve topskattegrænsen frem mod 2022, hvorfra
topskattegrænsen udgør 499.700 kr. (i 2017-niveau).
Det bemærkes, at en forhøjelse af topskattegrænsen berører alle topskatteydere
uanset om forhøjelsen er lille eller stor.
1
Antallet af personer der får en lempelse
ved en forhøjelse med 110.000 kr. er således det samme som ved en forhøjelse
med 150.000 kr. Spørgsmålet er derfor fortolket som antallet, der får en yderligere
lempelse, når topskattegrænsen øges med ekstra 10.000 kr. Den ønskede opgørel-
se fremgår af tabel 1.
1
For ægtefælder som udelukkende betaler topskat af kapitalindkomst vil der være undtagelser.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk