Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1790993_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
20. september 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 474 (Alm. del) af 10.
august 2017 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform redegøre for den årlige udvikling i antallet af sygeplejer-
sker, folkeskolelærere, gymnasielærere, landmænd, social- og sundhedsarbejdere,
lastbilchauffører, politibetjente, mekanikere, smede, tømrer og snedkerarbejdere
og pædagoger, der betalte og forventes at betale topskat i årene fra 2012 til 2022?
Svaret bedes opgjort årligt og både i antal inden for hver beskæftigelseskategori og
som andel i pct. af det samlede antal beskæftigede indenfor kategorien.
Svar
Fordeling af befolkningen på jobfunktioner kan foretages på flere måder, som
bl.a. kræver stillingtagen til, hvordan personer med flere jobfunktioner og perso-
ner med relativt lavt arbejdsomfang skal indgå i optællingen.
Det er i det følgende valgt at afgrænse jobfunktionerne på baggrund af oplysnin-
ger om jobfunktion fra Danmarks Statistiks lønregister. Lønregisteret omfatter
lønmodtagere i den offentlige sektor
1
, samt den del af lønmodtagere i den private
sektor, der er ansat i virksomheder med minimum 10 fuldtidsbeskæftigede.
2
Hvis
en person har skiftet job eller haft flere jobs samtidig inden for et kalenderår, er
det jobfunktionen med den højeste beskæftigelsesgrad
3
, der ligger til grund.
Ansatte i landbrug- og fiskerisektoren er ikke indeholdt i lønstatistikken, og land-
mænd er derfor afgrænset som selvstændige med en branchekode indenfor land-
brug i Danmarks Statistiks indkomstregister.
Fra 2012 til 2015 er opgørelsen foretaget på baggrund af Danmarks Statistiks ind-
komstregistre for de pågældende år. Da der endnu ikke foreligger de nødvendige
data for 2016 er 2016-beregningen foretaget med udgangspunkt i en lovmodelbe-
regning baseret på en stikprøve af befolkningens indkomstoplysninger for ind-
komståret 2014 fremskrevet til 2016-niveau og 2016-skatteregler. Der er således et
databrud mellem 2015 og 2016, idet de anvendte metoder afviger.
1
Dog foruden vederlagslønnede, særligt aflønnede, værnepligtige, ph.d.-studerende, visse timelærere og
studentermedhjælpere.
2
Lønregisteret kan indeholde privat ansatte i virksomheder med mindre end 10 fuldtidsansatte, hvis den enkelte arbejdsgi-
ver frivilligt har indberettet til statistikken.
3
Beskæftigelsesgraden fortæller, hvor meget ansættelsesforholdet fylder i forhold til en fuldtidsansat (ansat i samme ansæt-
telsesforhold hele året) med værdien én.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 474: Spm. om at redegøre for den årlige udvikling i antallet af sygeplejersker, folkeskolelærere, gymnasielærere, landmænd, social- og sundhedsarbejdere m.v., der betalte og forventes af betale topskat i årene fra 2012 til 2022, til finansministeren
1790993_0002.png
Side 2 af 3
Det kommer tydeligst til udtryk ved opgørelsen af landmænd, hvor antallet af
topskatteydere stiger fra 2.600 personer til 4.400 personer mellem 2015 og 2016,
jf. tabel 1.
4
Med skattereform 2012 blev det vedtaget at hæve topskattegrænsen med 84.300
(2018-niveau) kr. frem mod 2022. Fra 2012 til 2013 blev topskattegrænsen hævet
med 34.000 kr. i 2018-niveau, hvilket førte til et betydeligt fald antallet af topskat-
teydere. Fx faldt antallet af skolelærere som betalte topskat fra 22.800 i 2012 til
7.100 personer i 2013.
For opgørelsen i årene fra 2017 til 2022 henvises der til
besvarelsen af skatteudvalgets
spørgsmål nr. 522 af 4. august 2017.
Tabel 1
Antal og andel topskatteydere for udvalgte jobfunktioner, 2012-2015 samt skøn for 2016
2012
Folkeskolelærere
Antal
Andel
Gymnasielærere
Antal
Andel
Landmænd
Antal
Andel
Lastbilchauffører
Antal
Andel
Mekanikere
Antal
Andel
Politi og fængselsbetjente
Antal
Andel
Pædagoger
Antal
Andel
Smede
Antal
Andel
SOSU-assistenter/-hjælpere
Antal
Andel
Sygeplejersker
Antal
Andel
Tømrere og snedkere
Antal
Andel
22.800
34,4
10.900
58,5
2.400
9,4
3.100
23,6
3.400
22,5
3.000
26,8
700
7,4
2.300
22,4
4.800
4,3
12.100
22,1
1.300
9,2
2013
7.100
10,3
9.500
48,2
2.600
10,4
1.900
14,3
2.400
15,9
1.700
14,3
1.400
2,3
1.600
15,4
3.200
2,8
7.400
13,2
600
4,8
2014
6.000
8,2
7.800
37,7
2.900
12,0
1.400
10,4
1.900
12,0
1.000
8,7
1.100
1,8
1.400
11,6
2.400
2,1
5.300
9,3
500
3,3
2015
5.400
7,2
6.700
32,1
2.600
10,9
1.600
11,1
1.900
11,3
1.000
8,5
1.100
1,7
1.300
10,0
2.500
2,1
5.200
9,1
700
4,0
2016
6.000
8,1
7.700
37,1
4.400
18,2
1.500
10,4
2.000
12,0
1.000
8,3
1.200
1,9
1.300
11,2
2.500
2,1
5.400
9,1
500
3,2
Kilde: Egne beregninger på basis af Danmarks Statistiks indkomstregister samt en stikprøve på 33,3 pct. af
befolkningen.
4
Det afspejler at landmænd, som nævnt ovenfor, er afgrænset som selvstændige indenfor landbrug. Da det for selvstændige
er muligt at opspare overskud i virksomheden i det enkelte år, kan det være fordelagtigt at opspare overskud i gode år, for
at få en del af dette opsparede overskud udbetalt i år hvor overskuddet har været mindre. Denne mulighed medfører, at en
del af landmændene har indkomst lige under topskattegrænsen. I lovmodelberegningen, hvor både indkomster og skatter-
eger (herunder topskattegrænsen) fremskrives med generelle fremskrivningsfaktorer, fører det med de nuværende forud-
sætninger til, at mange af disse landmænd lige nøjagtigt opnår en indkomst, hvor de skal betale topskat.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 474: Spm. om at redegøre for den årlige udvikling i antallet af sygeplejersker, folkeskolelærere, gymnasielærere, landmænd, social- og sundhedsarbejdere m.v., der betalte og forventes af betale topskat i årene fra 2012 til 2022, til finansministeren
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister