Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1836630_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
14. december 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 472 (Alm. del) af 9. august
2017 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Hvad forventes den gennemsnitlige borger i den erhvervsaktive alder at indbetale
årligt i kr. (i hver enkelt af landets kommuner) til den nye aldersopsparingsord-
ning, som blev aftalt den 20. juni 2017 med aftalen om flere år på arbejdsmarkedet
mellem regeringen og Dansk Folkeparti? Oplysningen ønskes i tabelform.
Svar
Aftalen
Flere år på arbejdsmarkedet
fra juni 2017 indeholder en målretning af alders-
opsparingen mod den sidste del af arbejdslivet, hvor samspilsproblemet i forbin-
delse med opsparing på fradragsberettigede pensionsordninger (livrente og rate-
pension) er størst.
1
Med aftalen gives der konkret mulighed for i 2018 at indbetale op til 45.000 kr.
(2017-niveau) efter skat på en aldersopsparing for personer, der har under 5 år til
folkepensionsalderen. Beløbsgrænsen hæves årligt med 1.000 kr. og udgør 50.000
kr. (2017-niveau) efter skat i 2023. For personer med mere end 5 år til folkepensi-
onsalderen kan der indbetales op til 5.000 kr. (2017-niveau) efter skat årligt på
aldersopsparing. Det hidtidige loft for indbetaling er 29.600 kr. (2017-niveau) efter
skat uafhængigt af alder.
De skøn, der er foretaget over den fremtidige anvendelse af aldersopspring i for-
bindelse med
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet,
svarer til, at hovedparten af de
personer, der ikke betaler topskat, på sigt vil flytte deres fradragsberettigede pen-
sionsindbetalinger til aldersopsparing, i det omfang de kan rummes under de nye
lofter. Dette er også beregningsteknisk lagt til grund for kommunefordelingen af
de forventede indbetalinger til denne besvarelse.
2
Baggrunden for denne bereg-
ningstekniske antagelse er, dels at det for de fleste beskæftigede ikke-
topskatteydere vil kunne betale sig at indbetale til aldersopsparing for at undgå
aftrapning af offentlige pensionsydelser på udbetalingstidspunktet, dels at ram-
merne for, at aldersopsparingen kan blive en del af arbejdsmarkedspensionerne,
Samspilsproblemet skyldes, at udbetalinger fra livrenter og ratepension indgår i grundlaget for indkomstaftrapning af
offentlige pensionsydelser såsom folkepensionens pensionstillæg og den supplerende pensionsydelse (ældrecheck). Dette
reducerer det privatøkonomiske afkast af opsparing på disse ordninger.
2
I det omfang ikke-topskatteydere og topskatteydere har indbetalinger til aldersopsparing, der inden de sidste 5 år før
folkepensionsalderen overstiger det nye loft på 5.000 kr. (2017-niveau), forudsættes disse omlagt til fradragsberettigede
pensionsordninger.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 472: Spm. om, hvad den gennemsnitlige borger i den erhvervsaktive alder forventes at indbetale årligt i kr. (i hver enkelt af landets kommuner) til den nye aldersopsparingsordning, til finansministeren
1836630_0002.png
Side 2 af 3
blev forbedret. De beregningstekniske forudsætninger er nærmere beskrevet i
svar
på Finansudvalgets spørgsmål nr. 421 af 22. juni 2017.
De anvendte fremskrivningsprincipper og beregningstekniske antagelser samt de
observerede kommunale forskelle i pensionsindbetalingerne i 2014 tilsiger, at per-
soner i alderen 18-66 år i gennemsnit vil indbetale mellem 2.500 kr. og 5.000 kr.
(2018-niveau) til aldersopsparing i langt de fleste kommuner i 2023,
jf. figur 1.
Figur 1
Gennemsnitlige indbetalinger til aldersopsparing
blandt 18-66-årige i 2023, 2018-niveau.
Figur 2
Andel af pensionsopsparing, der antages indbetalt
på aldersopsparing blandt 18-66-årige i 2023.
Anm.: Fordelingen på kommuner er opgjort med udgangspunkt i indbetalingsmønsteret blandt 18-64-årige i 2014
og baseret på en række beregningstekniske antagelser, der er beskrevet i
svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 421
af 22. juni 2017.
I 2025 er folkepensionsalderen 67 år, hvilket er baggrunden for, at opgørelsen vedrører 18-
66-årige. I figur 2 er indbetalinger til aldersopsparing opgjort før skat ved opgørelse af andelen.
Kilde: Egne beregninger.
Målt som andel af den samlede pensionsindbetaling (opgjort før skat), udgør ind-
betalinger til aldersopsparing en forholdsvis lav andel i mange kommuner i Ho-
vedstadsområdet,
jf. figur 2.
Det afspejler blandt andet, at andelen af topskatteydere
er forholdsvis høj i en række hovedstadskommuner, og at topskatteydere ikke
antages at anvende aldersopsparing i større omfang i forlængelse af
aftale om flere år
på arbejdsmarkedet.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 472: Spm. om, hvad den gennemsnitlige borger i den erhvervsaktive alder forventes at indbetale årligt i kr. (i hver enkelt af landets kommuner) til den nye aldersopsparingsordning, til finansministeren
1836630_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 1
Gennemsnitlige indbetalinger til aldersopsparing for personer i alderen 18-66 år i 2023
Kommune
Lemvig
Fanø
Billund
Hedensted
Jammerbugt
Odder
Favrskov
Skanderborg
Struer
Frederikshavn
Ærø
Varde
Samsø
Brønderslev
Rebild
Vesthimmerlands
Syddjurs
Stevns
Ikast-Brande
Vejen
Thisted
Hjørring
Viborg
Ringkøbing-Skjern
Holstebro
Lejre
Skive
Kerteminde
Tønder
Herning
Norddjurs
Læsø
Aabenraa
Faaborg-Midtfyn
Vejle
Bornholm
Middelfart
Morsø
Silkeborg
Gribskov
Kalundborg
Guldborgsund
Sønderborg
Esbjerg
Halsnæs
Holbæk
Haderslev
Mariagerfjord
Horsens
Kr. (2018-niveau)
5000
4900
4800
4800
4700
4600
4600
4600
4600
4600
4600
4600
4500
4500
4500
4500
4400
4400
4400
4400
4400
4400
4300
4300
4300
4300
4300
4300
4200
4200
4200
4200
4200
4200
4100
4100
4100
4100
4100
4100
4100
4100
4000
4000
4000
4000
4000
4000
4000
Kommune
Randers
Faxe
Svendborg
Egedal
Nyborg
Nordfyns
Assens
Næstved
Kolding
Tårnby
Frederikssund
Odsherred
Fredericia
Herlev
Allerød
Ringsted
Sorø
Dragør
Lolland
Roskilde
Greve
Furesø
Langeland
Ballerup
Rødovre
Vallensbæk
Hillerød
Fredensborg
Aalborg
Vordingborg
Lyngby-Taarbæk
Solrød
Glostrup
Køge
Slagelse
Helsingør
Rudersdal
Århus
Hvidovre
Høje-Taastrup
Gladsaxe
Hørsholm
Brøndby
Odense
Gentofte
Albertslund
Frederiksberg
Ishøj
København
4000
4000
3900
3900
3900
3900
3900
3900
3900
3900
3900
3900
3900
3800
3800
3800
3800
3800
3800
3800
3800
3800
3800
3700
3700
3700
3700
3700
3700
3700
3600
3600
3600
3600
3600
3600
3600
3500
3500
3500
3400
3400
3400
3300
3200
3200
3000
2900
2700
Kr. (2018-niveau)
Anm.: Se anmærkningen til figur 1 og figur 1.
Kilde: Egne beregninger.