Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1780967_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
16. august 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 452 (Alm. del) af 1. august
2017
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor meget mindre det samlede skatte- og afgiftspro-
venu havde været i kroner og øre, hvis den rigeste procent
dvs. den del af dan-
skerne, der tjener mest
de sidste 25 år ikke var blevet rigere? Ministeren bedes
opgøre det for hvert af årene de sidste 25 år samt samlet set for perioden, og mi-
nisteren bedes samtidigt opgøre, hvad det svarer til i aflønning af hhv. SOSU-
assistenter, sygeplejersker, politibetjente og folkeskolelærere.
Svar
Det er ikke de samme personer, der fra det ene år til det næste er blandt den ene
procent af befolkningen med de højeste indkomster. Set over hele perioden gæl-
der det for halvdelen af personerne, at de tilhører den rigeste procent i et til to år.
Omtrent halvdelen af dem med de én procent højeste bruttoindkomster i 2014
oplevede en nedgang i bruttoindkomsten fra 2014 til 2015. Det er således lagt til
grund, at der i spørgsmålet ikke spørges til den øgede indtjening for de konkrete
personer, men til indkomstudviklingen for top én procent fra år til år uagtet, at
der sker udskiftning i gruppen.
Den gennemsnitlige bruttoindkomst blandt den ene procent af befolkningen
1
med
de højeste indkomster udgjorde knap 2,4 mio. kr. i 2015 opgjort i 2017-niveau.
Det er knap 0,8 mio. kr. mere end i 1990 fremskrevet til 2017-niveau
2
. Uændret
indtjening antages således i svaret, at være uændret indtjening i lønfaste kroner.
Der er knap 4,6 mio. skattepligtige i 2015 og dermed knap 46.000 personer i top
én procent. Dermed svarer indkomstfremgangen på knap 0,8 mio. kr. pr. person
umiddelbart til 36,5 mia. kr. samlet set. Det skal bemærkes, at befolkningen er
vokset i perioden og at antallet af personer i top én procent er større i 2015 end i
1990. Af de 36,5 mia. kr. er 3,4 mia. kr. udtryk for befolkningsudvikling.
Hvis der ses bort fra indkomstfremgangen på 36,5 mia. kr. skønnes det, at de sam-
lede skatter og afgifter ville være 21,3 mia. kr. lavere målt i 2017-niveau,
jf. tabel 1.
1
Konkret omfatter opgørelsen den skattepligtige del af befolkningen, bl.a. for at børn, som typisk ikke har skattepligtig
brutto indkomst, indgår i opgørelsen.
2
Fremskrivning til 2017-niveau er baseret på lønudviklingen i Danmarks Statistiks ADAM-databank .
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 452: Spm. om, hvor meget mindre det samlede skatte- og afgiftsprovenu havde været i kroner og øre, hvis den rigeste procent – dvs. den del af danskerne, der tjener mest – de sidste 25 år ikke var blevet rigere, til finansministeren
1780967_0002.png
Side 2 af 4
Tabel 1
Illustration af den samlede effekt hvis der ikke var indkomstfremgang for den ene procent af befolkningen
med de højeste indkomster over de sidste 25 år.
Hele perioden
1.000 kr. 2017-pl
Bruttoindkomst 1990
Bruttoindkomst 2015
Ændring
1.573
2.366
793
mia. kr. 2017-pl
Mindre samlet bruttoindkomst
Mindre skatter og afgifter
-36,5
-21,3
1.000 pers.
Politibetjente
Folkeskolelærere
Sygeplejersker
SOSU-assistenter
Antal i den rigeste pct. i befolkningen, 2015
-33
-35
-38
-45
46
-1,3
-1,4
-1,5
-1,8
46
-1,5
-0,9
31,7
Gennemsnit pr år
Anm.: Betalingen af afgifter, som andel af bruttolønnen er antaget af svare til den marginale afgiftsbetaling mellem
familier med indkomster på 500.000
799.999 og familier med indkomster 800.000 kr. eller derover jf.
Danmarks Statistiks forbrugsundersøgelse. For årene 1990 til 1992 anvendes den beregnede marginale af-
giftsandel for 1993. For årene 1990 til 1993 skønnes det, at arbejdsmarkedsbidragsgrundlaget potentielt ud-
gjorde 93 procent af den personlige indkomst (inkl. arbejdsmarkedsbidrag), svarende til gennemsnittet for
årene 1994 til 1998. Bruttoindkomsten er opgjort som personlig indkomst plus positiv nettokapitalindkomst
samt positiv aktieindkomst. Opgørelsen tager udgangspunkt i personens egen indkomst, dvs. uden en even-
tuel fordeling indenfor familien. Ansættelsesudgifter er opgjort som i
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 540
(Alm. del) af 20. september 2016
og herefter fremskrevet til 2017-niveau med udgangspunkt i ADAM.
Kilde: Egne beregninger på basis af Danmarks Statistiks indkomstregister og Forbrugsundersøgelse samt savret på
finansudvalgets spørgsmål nr. 540 af 20. september 2017.
Det er i svaret på Finansudvalgets spørgsmål nr. 540 af 20. september 2016 skøn-
net, at de årlige lønudgifter inkl. overhead til ansættelse af en ekstra SOSU-
assistent udgør 470.000 kr. når det er fremskrevet til 2017-niveau. Dermed svarer
21,3 mia. kr. i lavere skatte- og afgiftsprovenu til omkring 45.000 færre offentligt
ansatte SOSU-assistenter. Dette svarer således i alt over de sidste 25 år til knap én
SOSU-assistent pr. person i gruppen blandt den ene procent af befolkningen med
de højeste indkomster.
Det antages i svaret, at indkomstfremgangen for den rigeste procent kommer til
beskatning med en marginalskat svarende til det skråskatteloft, samt arbejdsmar-
kedsbidrag for den arbejdsmarkedsbidragspligtige del. Afgifter udgøres af moms,
punktafgifter, stempelafgifter og ejendomsskat. Skønnet for afgifter indregnes
fuldt ud i indkomståret, skønt de ikke nødvendigvis forbruges og dermed afgifts-
pålægges i indkomståret.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 452: Spm. om, hvor meget mindre det samlede skatte- og afgiftsprovenu havde været i kroner og øre, hvis den rigeste procent – dvs. den del af danskerne, der tjener mest – de sidste 25 år ikke var blevet rigere, til finansministeren
1780967_0003.png
Side 3 af 4
Når opgørelsen laves som år-til-år ændringer frem for over en længere periode er
forløbet relativt ujævnt og i mange år har bruttoindkomsten ikke været stigende
for top én procent, men faldende,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Illustation af år til år effekterne hvis der ikke var indkomstfremgang for den ene procent af befolkningen
med de højeste indkomster gennem de sidste 25 år.
Mindre skatter og afgifter, mio. kr.
2017-
lønniveau
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Gns. ændring 1990 til 2015
3.092
423
-1.113
-441
-954
-634
-2.894
-932
-1.202
-5.259
3.456
2.085
2.550
-937
-3.820
-5.583
-6.137
9.978
8.862
-10.769
684
841
-2.229
-1.962
-8.321
-1.433
7
1
-2
-1
-2
-1
-6
-2
-3
-11
7
4
5
-2
-8
-12
-13
21
19
-23
1
2
-5
-4
-18
-1
SOSU-
Sygeplejersker Folkeskolelærere Politibetjente
assistenter
1.000 pers.
6
1
-2
-1
-2
-1
-5
-2
-2
-9
6
4
5
-2
-7
-10
-11
18
16
-19
1
1
-4
-3
-15
-2
5
1
-2
-1
-2
-1
-5
-2
-2
-9
6
3
4
-2
-6
-9
-10
17
15
-18
1
1
-4
-3
-14
-2
5
1
-2
-1
-1
-1
-5
-1
-2
-8
5
3
4
-1
-6
-9
-10
16
14
-17
1
1
-4
-3
-13
-1
Anm.: Den gennemsnitlige ændring fra 1990 til 2015 svarer ikke til gennemsnittet af de årlige ændringer, da der i pe-
rioden har været skiftende skatteregler og en voksende befolkning.
Kilde: Egne beregninger, jf. tabel 1.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 452: Spm. om, hvor meget mindre det samlede skatte- og afgiftsprovenu havde været i kroner og øre, hvis den rigeste procent – dvs. den del af danskerne, der tjener mest – de sidste 25 år ikke var blevet rigere, til finansministeren
Side 4 af 4
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister