Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
8. september 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 433 (Alm. del) af 29. juni
2017 stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV)
Spørgsmål
Det fremgår af A/S Storebælts årsrapport (side 7), at der nuværende tidspunkt er
udloddet 4,2 mia. kr. i medfør af transportaftalen ”En Grøn Transportpolitik”
fra
januar 2009, hvorfor der således stadig mangler at blive udloddet 4,8 mia. kr. jf.
aftalen. Givet A/S Storebælts forventede langsigtede indtjening frem mod 2025,
hvad er da potentialet for yderligere udbytter i perioden 2017-2021 (incl.) og i
perioden 2022-2025? Er det udbyttepotentiale indregnet i det finanspolitiske råde-
rum?
Svar
A/S Storebælt ejer og driver den faste forbindelse over Storebælt. A/S Storebælt
indgår i den 100 pct. statsejede Sund & Bælt-koncern. Med udgangen af december
2016 havde A/S Storebælt en rentebærende nettogæld på 21,3 mia. kr.
Som led i Aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009 blev det besluttet,
at A/S Storebælt skal betale udbytte på 9 mia. kr. (2009-priser) frem til og med
regnskabsåret 2022. Aftalen blev indgået af regeringen, S, DF, RV og SF.
Storebæltsforbindelsen har heldigvis vist sig at være en økonomisk succes.
Dette skal komme brugerne til gavn. Storebæltsforbindelsen tilhører danskerne og
skal ikke være en pengemaskine for staten.
Regeringen ønsker derfor at nedsætte taksterne, så endnu flere kan få endnu mere
gavn af forbindelsen og vil i efteråret indkalde til forhandlinger om nedsættelse af
Storebæltstaksterne. I det opgjorte finanspolitiske råderum er der ikke forudsat
udbytteindtægter til staten udover det aftalte.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister