Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1782891_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
25. august 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 432 af 29. juni 2017 stillet
efter ønske fra Andreas Stenberg (R)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse
a) hvilket merafkast staten ville have modtaget i årerne 2010-2016 såfremt
midlerne i Den Sociale Pensions Fond, Danmarks Innovations Fond og Fonden
for Forebyggelse og Fastholdelse blev forvaltet af ATP og ikke af Nationalbanken
som i dag? og
b) hvilket merafkast staten vil modtage i perioden frem mod 2025, hvis ATP
forvalter fondene, og det samme afkast som i perioden 2010-2016 kan påregnes?
Svar
Besvarelsen tager udgangspunkt i en situation, hvor ATP overtager forvaltningen
af de statslige fonde. Investeringsmandatet og fondenes formål beholdes uændret.
De statslige fonde er begrænset til at investere i danske statsobligationer, pånær
Den Sociale Pensionsfond, der kan investere i danske noterede obligationer.
Fonden har dog en 84 % koncentration i danske statsobligationer. Den resterende
del er placeret i realkredit.
Det er ikke muligt at vurdere, hvorvidt ATP kan generere et merafkast på
forvaltning af fondene i forhold til Nationalbanken. Et merafkast vil indebære
enten at ATP’s investeringsstrategi genererede et højere afkast, eller at ATP kunne
forvalte fondene med lavere omkostninger.
ATP’s investeringsstrategi i danske statsobligationer indgår som
en del af den
samlede forvaltning af deres fonde. Dette dækker over et bredere
investeringsmandat, der ikke er kompatibelt med statens fonde. Der findes derfor
ikke et sammenligneligt afkast under en investeringsstrategi, der opfylder fondenes
nuværende investeringsmandat.
Fondene har et politisk formål, og beslutningen om koncentrationen i
statsobligationer er truffet for at kunne garantere udmøntningen af fondenes
forpligtelser.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 432: Spm. om merafkast til staten, til finansministeren
Side 2 af 2
Fondenes beholdninger er finansieret gennem et tilsvarende højere udestående af
statsobligationer. En omlægning af fondenes beholdning til risikable aktiver vil
således betyde, at staten på skatteydernes vegne låner penge for at finansiere
investeringsvirksomhed.
Med henblik på omkostningerne er det uvist, om ATP kan operere med lavere
omkostninger. Fondenes forvaltning indgår som del af den samlede
statsgældsforvaltning, og omkostningerne hertil er uadskillelige. Staten har dog
lave handelsomkostninger ved at have Nationalbanken som forvalter, da
Nationalbanken kan foretage mange af fondenes handler med statens
egenbeholdning.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister