Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
25. august 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 430 (Alm. del) af 28. juni
2017 stillet efter ønske fra René Gade (ALT)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svaret på spørgsmål 96 redegøre for det gennem-
snitlige antal kilometer en passager flyver på henholdsvis private rejser og er-
hvervsrejser, hvor sidstnævnte bedes opdelt på om rejsen foregår indenfor Europa
eller til øvrige verden? Ministeren bedes desuden beregne hvilket provenu den
danske stat vil opnå hvis vi indfører en flyafgift på henholdsvis 1 pct., 5 pct., 10
pct. og 25 pct. af flyprisen, herunder hvor mange flyrejser og hvor mange færre
fløjne kilometer de forskellige afgiftsniveauer antages at medføre.
Svar
I det følgende estimeres det gennemsnitlige antal fløjne km pr. person i 2016.
Beregningerne beror i høj grad på antagelser og behæftes af denne årsag med
betydelig usikkerhed. Svaret bygger på en række antagelser, som er nærmere
beskrevet i
besvarelsen af FIU nr. 96 af d. 30. november 2016.
I
tabel 1
rapporteres det gennemsnitlige antal kilometer fløjet pr. person mellem en
dansk lufthavn og udlandet i 2016. Der findes, efter finansministeriets vidende,
ikke offentligt tilgængelige opgørelser over de gennemsnitlige km fløjet pr. person
inddelt på grupperne private rejser og erhvervsrejser.
1
Der findes heller ikke, efter finansministeriets vidende, offentligt tilgængelige
opgørelse over det gennemsnitlige antal km fløjet inden for hhv. Europa og øvrige
verden.
Det er derfor lagt til grund for beregningerne, at afstandsintervallerne i
tabel 1
giver en indikation af, hvorvidt en flyrejse er foregået fra Danmark til Europa eller
fra Danmark til øvrige verden. Inddelingen på rejser indenfor Europa og den
øvrige verden er foretaget under antagelse af, at der med udgangspunkt i
Danmark kan rejses indenfor Europa med en maksimal afstand på 3.001-4.000
km, og at den øvrige verden kan nås ved tilbagelæggelse af 3.001 km og opefter.
1
I
besvarelsen af FIU nr. 96 af d. 30. november 2016
blev det beregningsteknisk lagt til grund, at der er en lige fordeling mellem
private rejser og erhvervsrejser. Der var dog ingen antagelser om, hvorvidt fordelingen kan overføres til at gælde både i og
uden for Europa, som der efterspørges i nærværende besvarelse.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk