Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1835408_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
14. december 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 421 (Alm. del) af 22. juni
2017 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Der ønskes en tabel fordelt på kommuner startende med det højeste beløb,
som viser, hvor meget hver beskæftiget i alderen 60-64 år i gennemsnit forventes
at indbetale til de nye målrettede aldersopsparing.
Svar
Aftalen
Flere år på arbejdsmarkedet
fra juni 2017 indeholder en målretning af alders-
opsparingen mod den sidste del af arbejdslivet, hvor samspilsproblemet i forbin-
delse med opsparing på fradragsberettigede pensionsordninger (livrente og rate-
pension) er størst.
1
Med aftalen gives der konkret mulighed for i 2018 at indbetale op til 45.000 kr.
(2017-niveau) efter skat på en aldersopsparing for personer, der har under 5 år til
folkepensionsalderen. Beløbsgrænsen hæves årligt med 1.000 kr. og udgør 50.000
kr. (2017-niveau) efter skat i 2023. For personer med mere end 5 år til folkepensi-
onsalderen kan der indbetales op til 5.000 kr. (2017-niveau) efter skat årligt på
aldersopsparing. Det hidtidige loft for indbetaling er 29.600 kr. (2017-niveau) efter
skat uafhængigt af alder.
De skøn, der er foretaget over den fremtidige anvendelse af aldersopspring i for-
bindelse med
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet,
svarer til, at hovedparten af de
personer, der ikke betaler topskat, på sigt vil flytte deres fradragsberettigede pen-
sionsindbetalinger til aldersopsparing, i det omfang de kan rummes under de nye
lofter. Dette er også beregningsteknisk lagt til grund for kommunefordelingen af
de forventede indbetalinger til denne besvarelse.
2
Baggrunden for denne bereg-
ningstekniske antagelse er, dels at det for de fleste beskæftigede ikke-
topskatteydere vil kunne betale sig at indbetale til aldersopsparing for at undgå
aftrapning af offentlige pensionsydelser på udbetalingstidspunktet, dels at ram-
merne for, at aldersopsparingen kan blive en del af arbejdsmarkedspensionerne,
blev forbedret,
jf. nedenfor.
Samspilsproblemet skyldes, at udbetalinger fra livrenter og ratepension indgår i grundlaget for indkomstaftrapning af
offentlige pensionsydelser såsom folkepensionens pensionstillæg og den supplerende pensionsydelse (ældrecheck). Dette
reducerer det privatøkonomiske afkast af opsparing på disse ordninger.
2
I det omfang ikke-topskatteydere og topskatteydere har indbetalinger til aldersopsparing, der inden de sidste 5 år før
folkepensionsalderen overstiger det nye loft på 5.000 kr. (2017-niveau), forudsættes disse omlagt til fradragsberettigede
pensionsordninger.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 421: Spm., om ministeren vil sende en tabel, som viser, hvor meget hver beskæftiget i alderen 60-64 år i gennemsnit forventes at indbetale til de nye målrettede aldersopsparing, til finansministeren
1835408_0002.png
Side 2 af 5
Hvorvidt det for den enkelte, der ikke betaler topskat, er en fordel at indbetale til
aldersopsparing i stedet for at indbetale til en fradragsberettiget ordning afhænger
primært af omfanget af eventuel indkomstaftrapning af offentlige ydelser på ind-
og udbetalingstidspunktet. Hvis den enkelte oplever en lavere indkomstaftrapning
på indbetalingstidspunktet end på udbetalingstidspunktet, vil det som udgangs-
punkt være en fordel at indbetale til aldersopsparing i stedet for fradragsberettige-
de pensionsordninger.
Mange ikke-topskatteydere i beskæftigelse vil have udsigt til at blive indkomst-
modregnet i offentlige pensionsydelser på udbetalingstidspunktet, men vil ikke
opleve indkomstaftrapning på indbetalingstidspunktet
og for denne gruppe vil
det være en fordel at indbetale til aldersopsparing.
Beskæftigede, der fx modtager boligstøtte, tilskud til daginstitutionsbetaling
og/eller har en ægtefælle, der modtager social pension (folkepension eller førtids-
pension), vil kunne opleve øget indkomstaftrapning på indbetalingstidspunktet
ved at indbetale til aldersopsparing i stedet for at indbetale til fradragsberettigede
pensionsordninger. Det skyldes, at indbetalinger til aldersopsparing ikke er fra-
dragsberettigede. Dermed vil omlægning fra fradragsberettigede ordninger til al-
dersopsparing som udgangspunkt øge indkomsten, der danner grundlag for even-
tuel indkomstaftrapning af de offentlige ydelser på indbetalingstidspunktet.
3
Det
vurderes imidlertid, at det er under 5 pct. af de beskæftigede ikke-topskatteydere,
der vil opleve indkomstaftrapning på indbetalingstidspunktet i et omfang svarende
til indkomstaftrapning af (eventuelt) pensionstillæg på udbetalingstidspunktet på
omkring 19 pct. (for enlige, efter skat)
4
.
Det bemærkes, at personer, som oplever større indkomstaftrapning på indbeta-
lingstidspunktet end på udbetalingstidspunktet, vil have tilskyndelse til indbetaling
på fradragsberettigede ordninger og derfor ikke er omfattet af samspilsproblemet.
Tværtimod har de en gevinst ved anvendelse af fradragsberettigede ordninger, da
dette tillader en udskydelse af indkomstaftrapningen til et tidspunkt i livet, hvor
denne er lavere.
Med
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet
blev afsat en pulje på 2,4 mia. kr. (2017-
niveau) til at reducere skatten på fradragsberettigede pensionsindbetalinger. Ud-
møntningen heraf sker i forbindelse med Jobreformens fase II. Med regeringens
forslag om et (ekstra) fradrag for pensionsindbetalinger øges den økonomiske
Bemærk, at dette skyldes reduktionen i de fradragsberettigede indbetalinger og ikke selve indbetalingen til aldersopsparing.
Sammenlignet med fri opsparing eller midler, som anvendes til forbrug, påvirker indbetaling til aldersopsparing ikke ind-
komstaftrapningen af offentlige ydelser.
4
Det bemærkes, at aftrapningen på udbetalingstidspunktet kan være højere, hvis den enkelte ud over aftrapning af folke-
pensionens pensionstillæg også aftrappes i fx boligydelse. Personer, der oplever indkomstaftrapning på indbetalingstids-
punktet, vil som udgangspunkt opleve en nedgang i rådighedsbeløbet ved omlægning fra fradragsberettigede ordninger til
aldersopsparing (med samme beløb før skat). Modstykket er, at rådighedsbeløbet på udbetalingstidspunktet forøges for
personer, der fx modtager delvist aftrappet pensionstillæg som pensionist, fordi udbetalinger fra aldersopsparing ikke
medfører indkomstaftrapning af pensionstillægget. En omlægning til aldersopsparing vil i dette tilfælde i en vis udstrækning
svare til, at den enkelte sparer lidt mere op.
3
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 421: Spm., om ministeren vil sende en tabel, som viser, hvor meget hver beskæftiget i alderen 60-64 år i gennemsnit forventes at indbetale til de nye målrettede aldersopsparing, til finansministeren
1835408_0003.png
Side 3 af 5
tilskyndelse til at indbetale til fradragsberettigede ordninger op til 87.000 kr.
(2018-niveau, efter AM-bidrag),
jf. også Sådan forlænger vi opsvinget.
5
Personer, der betaler topskat, forudsættes beregningsteknisk at fastholde det aktu-
elle indbetalingsomfang til aldersopsparing baseret på indbetalingsmønsteret i
2014, i det omfang disse indbetalinger kan rummes under de nye lofter for indbe-
taling.
6
Dette skyldes, at topskatteydere som udgangspunkt kun i begrænset om-
fang er omfattet af samspilsproblemet som følge af værdien af fradraget i topskat-
ten. Topskatteydere vil altså ikke have samme fordel ved omlægning til aldersop-
sparing som personer, der ikke betaler topskat, og forudsættes derfor ikke at om-
lægge (yderligere) til aldersopsparingen
7
.
De anvendte beregningstekniske forudsætninger skal som nævnt ovenfor ses i
lyset af, at
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet
understøtter, at aldersopsparing kan
anvendes af fx arbejdsmarkedspensionsselskaberne og træde i stedet for eller sup-
plere de eksisterende fradragsberettigede ordninger. For eksempel bliver det med
aftalen muligt for pensionsselskaberne at indeholde skat af indbetalinger til alders-
opsparing.
Samtidig indebærer aftalen, at der indføres frit valg af udbetalingsform for indbe-
talinger på aldersopsparingsordningerne
dvs. både med mulighed for sumudbe-
taling, udbetaling som ratepension eller som livrente. Dette kan gøre aldersopspa-
ring til en mere direkte substitut for de fradragsberettigede ratepensioner og liv-
renter, som på nuværende tidspunkt anvendes i forbindelse med arbejdsmarkeds-
pensionerne.
Det bemærkes derudover, at mens
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet
forbedrede
rammerne for, at aldersopsparing kan blive en del af arbejdsmarkedspensionerne,
blev den mulige indbetaling på aldersopsparing set over et helt arbejdsliv begræn-
set. Det indebærer, at en generel omlægning mod aldersopsparing ikke længere vil
udgøre et problem for de offentlige finanser
i modsætning til en generel omlæg-
ning under det hidtidige loft. Når et generelt skifte mod ordningen ikke længere
vil medføre et krav om begrænsninger eller ændringer af ordningen af hensyn til
de offentlige finanser, skabes der sikkerhed om aldersopsparingens rolle i det sam-
lede pensionssystem. Dette forventes at understøtte, at ordningen vinder større
udbredelse, og at de samlede indbetalinger til ordningen øges på trods af, at dens
potentielle maksimale omfang blev begrænset.
Selv hvis der tages højde for en øget fradragsværdi af pensionsindbetalinger svarende til regeringens forslag om et (ekstra)
fradrag for pensionsindbetalinger, vil omlægning til aldersopsparing indebære en gevinst for langt hovedparten af ikke-
topskatteyderne, givet at der er udsigt til aftrapning af offentlige pensionsydelser på et niveau svarende til aftrapning af
folkepensionens pensionstillæg.
6
I det omfang topskatteydere har indbetalinger til aldersopsparing, der inden de sidste 5 år før folkepensionsalderen over-
stiger det nye loft på 5.000 kr. (2017-niveau), forudsættes disse omlagt til fradragsberettigede pensionsordninger.
7
Det er muligt, at nogle topskatteydere, som fuldt ud har udnyttet muligheden for indbetaling til ratepension, vil kunne
foretrække at indbetale (yderligere) til aldersopsparing fremfor en fradragsberettiget livrente, da aldersopsparingen giver
mulighed for en udbetalingsprofil, som svarer til en ratepension. Men sådanne indbetalinger vil som udgangspunkt ikke
have baggrund i en fordel som følge af at samspilsproblemet undgås, i samme omfang som det er tilfældet for ikke-
topskatteydere.
5
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 421: Spm., om ministeren vil sende en tabel, som viser, hvor meget hver beskæftiget i alderen 60-64 år i gennemsnit forventes at indbetale til de nye målrettede aldersopsparing, til finansministeren
1835408_0004.png
Side 4 af 5
På den baggrund er det forudsat, at pensionsindbetalinger til fradragsberettigede
ordninger i vidt omfang omlægges til aldersopsparing indenfor mulighederne af de
nye indbetalingslofter for personer, der ikke betaler topskat.
De anvendte fremskrivningsprincipper og beregningstekniske antagelser samt de
observerede kommunale forskelle i pensionsindbetalingerne i 2014 tilsiger, at be-
skæftigede i de sidste 5 år før folkepensionsalderen i gennemsnit vil indbetale mel-
lem 15.000 kr. og 22.000 kr. (2018-niveau) i langt de fleste kommuner i 2023,
jf.
figur 1.
Den kommunale variation afspejler både forskelle i andelen af topskatte-
ydere blandt de beskæftigede i aldersgruppen samt kommunale forskelle i pensi-
onsindbetalinger for beskæftigede, der ikke betaler topskat.
Tallene bag figuren er vist nedenfor i tabel 1.
Figur 1
Gennemsnitlige indbetalinger til aldersopsparing blandt beskæftigede med under 5 år til
folkepensionsalderen i 2023.
Anm.: Fordelingen på kommuner er opgjort med udgangspunkt i indbetalingsmønsteret blandt 60-64-årige i 2014
og de beregningstekniske forudsætninger beskrevet i hovedteksten. I 2023 vil folkepensionsalderen være 67
år, og opgørelsen afspejler således den gennemsnitlige indbetaling til aldersopsparing for personer i alderen
62-66 år, idet personer på disse alderstrin alle vil have højest 5 år til folkepensionsalderen i 2023.
Kilde: Egne beregninger.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 421: Spm., om ministeren vil sende en tabel, som viser, hvor meget hver beskæftiget i alderen 60-64 år i gennemsnit forventes at indbetale til de nye målrettede aldersopsparing, til finansministeren
1835408_0005.png
Side 5 af 5
Tabel 2
Gennemsnitlige indbetalinger til aldersopsparing blandt beskæftigede med under 5 år til
folkepensionsalderen, 2023
Kommune
Billund
Lemvig
Favrskov
Hedensted
Horsens
Ballerup
Frederikshavn
Ikast-Brande
Aalborg
Kerteminde
Vejen
Vejle
Jammerbugt
Silkeborg
Kolding
Brønderslev
Odense
Sønderborg
Vesthimmerlands
Viborg
Randers
Århus
Struer
Esbjerg
Holstebro
Herning
Varde
Guldborgsund
Odder
Fredericia
Skanderborg
Herlev
Norddjurs
Hvidovre
Hjørring
Kalundborg
Tårnby
Skive
Roskilde
Holbæk
Thisted
Rebild
Brøndby
Nyborg
Halsnæs
Aabenraa
Middelfart
Haderslev
Lyngby-Taarbæk
Kr. (2018-niveau)
24.600
23.300
22.900
22.400
22.300
22.200
22.200
22.100
21.900
21.800
21.800
21.800
21.700
21.500
21.400
21.400
21.300
21.300
21.300
21.300
21.300
21.200
21.200
21.200
21.100
21.100
21.000
21.000
20.900
20.600
20.500
20.500
20.500
20.400
20.400
20.300
20.300
20.300
20.300
20.100
20.100
20.100
20.100
20.100
20.100
20.000
20.000
20.000
19.900
Kommune
Ringkøbing-Skjern
Glostrup
Tønder
Rødovre
Slagelse
Næstved
Høje-Taastrup
Lejre
Frederiksberg
Svendborg
Gladsaxe
Albertslund
Køge
Furesø
Assens
Mariagerfjord
København
Samsø
Hillerød
Stevns
Syddjurs
Greve
Allerød
Egedal
Nordfyns
Sorø
Faxe
Ærø
Lolland
Faaborg-Midtfyn
Helsingør
Odsherred
Ringsted
Solrød
Dragør
Vallensbæk
Bornholm
Gribskov
Ishøj
Fanø
Frederikssund
Fredensborg
Gentofte
Rudersdal
Morsø
Vordingborg
Hørsholm
Langeland
Læsø
Kr. (2018-niveau)
19.800
19.700
19.600
19.500
19.500
19.400
19.300
19.300
19.300
19.300
19.200
19.200
19.200
19.200
19.100
19.100
19.000
19.000
18.900
18.900
18.900
18.700
18.600
18.600
18.400
18.300
18.300
18.300
18.200
18.100
18.100
18.000
17.900
17.800
17.600
17.600
17.600
17.400
17.300
17.200
16.900
16.700
16.700
16.600
16.500
16.400
15.500
14.800
10.000
Anm.: Se anmærkningen til figur 1.
Kilde: Egne beregninger.