Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1774523_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
30. juni 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 420 (Alm. del) af 22. juni
stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Vil ministeren oplyse, hvor meget en gennemsnitlig 3F’er forventes at indbetale
til
den nye målrettede aldersopsparing de sidste 10 år før pensionsalderen, hvis per-
sonen trækker sig tilbage fra arbejdsmarkedet tre år før pensionsalderen? I forlæn-
gelse heraf ønskes det oplyst, hvor meget den samme person kunne have indbetalt
ved omlægning til den nuværende aldersopsparing de sidste 10 år før pensionsal-
deren. Det ønskes oplyst, hvordan personens rådighedsbeløb som pensionist vil
være i de to scenarier.
Svar
Spørgsmål
Regeringen og Dansk Folkeparti er med
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet
blevet
enige om at målrette aldersopsparingen således, at der gives mulighed for årligt at
indbetale op til 50.000 kr. efter skat (i 2017-niveau, fuldt indfaset i 2023) på en
aldersopsparingsordning for personer med 5 år eller mindre til folkepensionsalde-
ren. Dette vil være tilstrækkeligt til, at der kan omlægges fradragsberettigede pen-
sionsindbetalinger for mindst 19 pct. af indkomsten for alle, der ligger under
topskattegrænsen.
1
Det vil for de fleste betyde, at den samlede pensionsindbeta-
ling i årene umiddelbart før folkepensionsalderen kan foretages på aldersopspa-
ring. Da udbetalinger fra aldersopsparing ikke indgår i grundlaget for indkomstaf-
trapning af fx folkepensionens pensionstillæg, supplerende pensionsydelse (ældre-
check) eller boligydelse, vil dette løse samspilsproblemet fra 5 år før folkepensi-
onsalderen, hvor dette problem ellers er størst.
For personer, der har mere end 5 år til folkepensionsalderen, kan der maksimalt
indbetales 5.000 kr. årligt efter skat til aldersopsparing. De 5.000 kr. tjener et hen-
syn til dels at begrænse aldersopsparingsordningens samlede omfang, dels at der
fortsat igennem hele livet skal være mulighed for at øge det gennemsnitlige afkast
af arbejdsmarkedspensioner via (delvis) omlægning til aldersopsparing (for lavt-
lønnede vil 5.000 kr. efter skat udgøre en større andel af de samlede pensionsind-
betalinger end for højtlønnede),
jf. også Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 414 (Alm.
del), 2017.
1
Omlægning fra fradragsberettiget pensionsopsparing til den skattepligtige aldersopsparing betyder, at den skattepligtige
indkomst stiger for en given samlet løn- og pensionsindkomst. De 19 pct. gælder for personer, der også efter omlægningen
ikke er topskatteydere.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om, hvor meget en gennemsnitlig 3F’er forventes at indbetale til den nye målrettede aldersopsparing de sidste 10 år før pensionsalderen, til finansministeren
1774523_0002.png
Side 2 af 6
Under det hidtidige loft kan der årligt indbetales op til 29.600 kr. efter skat (2017-
niveau) til aldersopsparing igennem hele arbejdslivet.
En generel omlægning af indbetalinger til arbejdsmarkedspensioner og øvrige fra-
dragsberettigede pensionsordninger mod aldersopsparing under det hidtidige loft
vil på længere sigt øge de offentlige udgifter til pensionsydelser og svække hold-
barheden af de offentlige finanser markant. Det skyldes, at indkomstmålretningen
af de offentlige pensionsydelser i dette tilfælde i vidt omfang undergraves. Det vil
som udgangspunkt være til fordel for personer, der kan se frem til betydelige pen-
sionsudbetalinger som pensionist.
2
Hvis en generel omlægning af blandt andet arbejdsmarkedspensioner fandt sted
under det hidtidige loft, ville det derfor med stor sandsynlighed kræve tiltag, der
modvirker effekten på de offentlige finanser
fx højere skatter eller en forhøjelse
af folkepensionsalderen. Det uholdbare omfang af en generel omlægning mod
aldersopsparing under det hidtidige loft betyder, at de virkninger på de disponible
indkomster, som opnås i en sådan situation, må anses for hypotetiske.
Dette forhold
kombineret med at aldersopsparing på nuværende tidspunkt be-
nyttes i meget begrænset omfang i arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger
3
er baggrunden for, at den nye model for aldersopsparing som udgangspunkt
ikke sammenlignes med en situation, hvor der omlægges fuldt ud under det hidti-
dige loft.
4
Den målretning af aldersopsparingen, som regeringen og Dansk Folkeparti er
blevet enige om, øger sikkerheden omkring aldersopsparingsordningens udform-
ning og fremtid i pensionssystemet. Foruden at ordningen bliver sikret set i for-
hold til den potentielle påvirkning af de offentlige finanser, er der yderligere tre
elementer, som til sammen betyder, at aldersopsparing må forventes at blive en
mere integreret del af det fremtidige pensionssystem. For det første forøges valg-
friheden med hensyn til udbetalingsform, så den enkelte kan vælge mellem udbe-
taling som sumydelse, ratepension og livrente. For det andet sikrer det højere loft i
slutningen af arbejdslivet, at samspilsproblemet i forbindelse med arbejdsmar-
kedspensioner for personer, der ikke betaler topskat, helt kan undgås i denne pe-
riode via indbetaling på aldersopsparing. For det tredje vil Skatteministeriet i sam-
arbejde med pensionsbranchen finde en hensigtsmæssig måde at håndtere op-
krævningen af skat, når der indbetales til aldersopsparing som led i en arbejdsmar-
kedspension. Dette vil understøtte, at aldersopsparingen i øget omfang også kan
anvendes af arbejdsmarkedspensionsselskaberne.
En beskrivelse af risikoforløbet kan findes i
Det danske pensionssystem nu og i fremtiden, Finansministeriet (2017),
kapitel 5.
Se fx side 45 i
Det danske pensionssystem nu og i fremtiden, Finansministeriet (2017),
som kan findes på Finansministeriets hjem-
meside (https://www.fm.dk/oekonomi-og-tal/oekonomisk-analyse/2017/det-danske-pensionssystem-nu-og-i-fremtiden).
4
Se fx notatet
Virkning på disponibel indkomst som pensionist ved omlægning til aldersopsparing under nye lofter
typeeksempler,
som kan
findes på Finansministeriets hjemmeside (https://www.fm.dk/nyheder/pressemeddelelser/2017/06/ny-alderspension-
kan-give-pensionister-op-til-12000-kr-mere-om-aaret).
2
3
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om, hvor meget en gennemsnitlig 3F’er forventes at indbetale til den nye målrettede aldersopsparing de sidste 10 år før pensionsalderen, til finansministeren
1774523_0003.png
Side 3 af 6
Samlet set vil disse forhold bidrage til, at de mulige gevinster for den enkelte, som
omlægning af arbejdsmarkedspensioner til aldersopsparing er forbundet med, kan
realiseres i praksis.
En model for aldersopsparing, hvor udbredt udnyttelse af ordningen rent faktisk
kan realiseres uden at udgøre en betydelig udfordring for de offentlige finanser, og
uden at indkomstmålretningen af de offentlige pensionsydelser undergraves, kræ-
ver en begrænsning af de maksimale indbetalinger over et helt arbejdsliv set i for-
hold til det hidtidige loft.
Med den model for målretning af ordningen, som regeringen og Dansk Folkeparti
er blevet enige om, sker den nødvendige tilpasning på en måde, så gevinsterne ved
en omlægning af arbejdsmarkedspensioner er forholdsvis ligeligt fordelt i kroner
og øre på tværs af persontyper med forskellige indkomstniveauer,
jf. også Svar på
Finansudvalgets spørgsmål nr. 414 (Alm. del), 2017.
Blandt personer, der er omfattet af
arbejdsmarkedspensioner, tilgodeser den aftalte ændring dermed som udgangs-
punkt dem med forholdsvis lave indkomster.
Modeller, som tillader et større omfang af omlægning mod aldersopsparing end
den målretning af aldersopsparingen, som regeringen og Dansk Folkeparti er ble-
vet enige om, vil set i forhold hertil som udgangspunkt indebære en svækkelse af
holdbarheden af de offentlige finanser under fuld udnyttelse. Det betyder også, at
gevinsterne for den enkelte ikke kan sammenlignes
direkte, da ”større modeller”
dermed vil reducere mulighederne for at gennemføre andre lempelser, som også
kan komme den enkelte til gode
såsom den pulje til at lette skatten på fradrags-
berettigede pensionsindbetalinger, som også indgår i
Aftale om flere år på arbejdsmar-
kedet,
og som udmøntes til efteråret.
Det er i besvarelsen af spørgsmålet
lagt til grund, at den 3F’er, der spørges til, er
enlig uden børn og bor i lejebolig. Der forudsættes i de konkrete beregninger at
være tale om en person, som er født i 1962 og derfor kan gå på folkepension som
67-årig i 2029 samt på efterløn som 64 årig i 2026. Denne person vil have mulig-
hed for at indbetale til den nye ordning i de 10 år op til folkepensionsalderen
(2019-2028).
Det forudsættes, at personen er fuldtidsbeskæftiget og indbetaler til en arbejds-
markedspension svarende til bidragssatsen for arbejdere i industrien (DI/CO)
indtil tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet som 64-årig (fx overgang til efterløn).
5
Nedenfor betragtes
situationer, hvor 3F’erens arbejdsmarkedspension i de sidste
4-10 år op til folkepensionsalderen omlægges til aldersopsparing under henholds-
vis de nye lofter og det hidtidige loft.
Dermed starter indbetalingerne i 1993, og bidragssatsen stiger gradvist frem mod 2008, hvor den når et niveau på 12 pct.,
se fx side 43 i
Det danske pensionssystem nu og i fremtiden, Finansministeriet (2017),
som kan findes på Finansministeriets hjemme-
side (https://www.fm.dk/oekonomi-og-tal/oekonomisk-analyse/2017/det-danske-pensionssystem-nu-og-i-fremtiden).
5
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om, hvor meget en gennemsnitlig 3F’er forventes at indbetale til den nye målrettede aldersopsparing de sidste 10 år før pensionsalderen, til finansministeren
1774523_0004.png
Side 4 af 6
Endeligt er det forudsat, at indbetalinger til arbejdsmarkedspensionen i udgangs-
punktet sker til en fradragsberettiget pensionsordning (livrente eller ratepension).
6
Omlægningerne af arbejdsmarkedspensionerne er foretaget således, at den dispo-
nible indkomst i arbejdslivet (efter indbetaling til aldersopsparing) er upåvirket.
Det betyder, at der i beregningerne maksimalt indbetales til aldersopsparing sva-
rende til, at hele arbejdsmarkedspensionen omlægges til aldersopsparing. Der er
således ikke forudsat øget samlet opsparingsomfang i løbet af arbejdslivet, og det
er kun som pensionist, at forbrugsmulighederne påvirkes.
Frem til fem år før folkepensionsalderen kan der under den nye model for målret-
ning af aldersopsparingen omlægges svarende til 5.000 kr. årligt efter skat til en
aldersopsparing
af den enlige 3F’ers arbejdsmarkedspension,
jf. tabel 1.
I de efterfølgende år kan hele
3F’erens
arbejdsmarkedspension omlægges til al-
dersopsparing under loftet på 50.000 kr. Fuld omlægning af arbejdsmarkedspensi-
onen vil betyde, at der indbetales omtrent 23.000 kr. (efter skat) som 62- og 63-
årig til aldersopsparingen,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Indbetaling til aldersopsparing over alder for en enlig 3F’er i
lejebolig, kr. 2017-niveau
År før folkepensionsalder
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
Indbetaling til aldersopsparing
under ny ordning
5.000
5.000
5.000
5.000
5.000
22.700
23.000
Har trukket sig tilbage
Har trukket sig tilbage
Har trukket sig tilbage
Indbetaling til aldersopsparing
under hidtidigt loft
21.800
21.800
21.700
21.500
22.500
22.700
23.000
Har trukket sig tilbage
Har trukket sig tilbage
Har trukket sig tilbage
Anm.: Opgørelsen er baseret på lønprofilen over alder for hele gruppen af fuldtidsbeskæftigede i alderen 18-64 år
samt lønniveauet som 35-årig
for en 3F’er. Det er således antaget, at lønprofilen for 3F’eren kan bestemmes
som en andel af lønprofilen for hele gruppen af fuldtidsbeskæftigede. Denne måde at fastlægge lønprofilen
på indebærer en smule variation i lønnen fra år til år, som afspejles i pensionsindbetalingerne. Der er
forudsat fuld omlægning til aldersopsparing op til beløbsgrænsen, dog maksimalt sådan at hele
arbejdsmarkedpensionen er omlagt. Den disponible indkomst i arbejdslivet holdes således uændret i forhold
til at indbetale til den fradragsberettigede arbejdsmarkedspension. Tallene er afrundet til nærmeste 100 kr.
Kilde: Lovmodellens familietypemodel og egne beregninger.
Dette skal også ses i lyset af, at aldersopsparing på nuværende tidspunkt benyttes i meget begrænset omfang i arbejdsgi-
veradministrerede pensionsordninger
se fx side 45 i
Det danske pensionssystem nu og i fremtiden, Finansministeriet (2017),
som
kan findes på Finansministeriets hjemmeside (https://www.fm.dk/oekonomi-og-tal/oekonomisk-analyse/2017/det-
danske-pensionssystem-nu-og-i-fremtiden).
6
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om, hvor meget en gennemsnitlig 3F’er forventes at indbetale til den nye målrettede aldersopsparing de sidste 10 år før pensionsalderen, til finansministeren
1774523_0005.png
Side 5 af 6
Under det hidtidige loft over aldersopsparing på 29.600 kr. (2017-niveau) kan
3F’eren omlægge den fulde arbejdsmarkedspension fra 10 år før
folkepensionsalderen og indtil tilbagetrækningstidspunktet. Dette indebærer en
indbetaling til aldersopsparingen på 21.800 kr. til 23.000 kr.,
jf. tabel 1.
Til beregningen af virkningerne på den disponible indkomst som pensionist for-
udsættes det,
at 3F’eren ikke har påbegyndt pensionsudbetalinger (hverken fra-
dragsberettigede eller fra aldersopsparingen) inden folkepensionsalderen. Derud-
over forudsættes det, at bidrag til arbejdsmarkedspensionen foretaget før de sidste
ti år op til folkepensionsalderen er indbetalt til en fradragsberettiget ordning (såle-
des er den eneste forskel på de betragtede situationer udgøres af omlægningen i de
sidste 10 år).
Tabel 2
Disponible indkomster (før udgifter til bolig) i folkepensionsalderen for en enlig 3F’er i lejebolig uden
omlægning til aldersopsparing og under omlægning til aldersopsparing i de sidste ti år inden
folkepensionsalderen under de nye lofter og det hidtidige loft for indbetaling, kr. 2017-niveau
Folkepensionist uden
aldersopsparing
Folkepension
1)
Privat pension og ATP
Boligydelse
Indkomstskat
Aldersopsparing
Disponibel indkomst
Ændring i disponibel ind-
komst ift. folkepensionist
uden aldersopsparing
148.300
83.700
20.900
70.600
-
182.200
Folkepensionist med
aldersopsparing under
nye lofter
150.600
76.200
21.400
68.400
5.200
185.000
2.800
Folkepensionist med
aldersopsparing under
hidtidigt loft
154.200
65.100
22.400
65.600
11.500
187.700
5.500
1)
Omfatter folkepensionens grundbeløb og pensionstillæg samt den supplerende pensionsydelse (ældrecheck).
Anm.:
Det er antaget, at 3F’eren er enlig og bor i lejebolig på 70 m
2
til 4.161 kr. pr. måned. Vedkommende er i be-
skæftigelse fra han er 25 til og med 63 år, hvorefter han trækker sig tilbage. Personen indbetaler til en ar-
bejdsmarkedspension svarende til bidragssatsen for arbejdere i industrien (DI/CO). Frem til 56-årsalderen
sker disse pensionsindbetalinger til en fradragsberettiget pensionsordning, hvorefter der eventuelt omlægges
helt eller delvist til aldersopsparing. Det er antaget, at 15 pct. af bidragene til arbejdsmarkedspension går til
”anden dækning” (fx ægtefælle-
og invalidedækning mv.), og dette bidrag er fratrukket indbetalingerne før
skat inden evt. omlægning at det resterende beløb til aldersopsparing. ATP-udbetalingerne som pensionist er
beregningsteknisk baseret på de akkumulerede indbetalinger (ATP-bidrag) i løbet af arbejdslivet svarende til
de øvrige pensionsopsparinger (for ATP er der
ikke forudsat bidrag til ”anden dækning”). ATP-bidragene
er
beregningsteknisk fastsat på 2017-niveau og antaget at følge lønudviklingen (også historisk). Udbetalingerne
fra pensionsordningerne
både aldersopsparing, fradragsberettiget pensionsordning og ATP
er baseret på
en forudsætning om, at de akkumulerede pensionsformuer udbetales over 15 år, og at udbetalingerne følger
lønudviklingen. Der er antaget en nominel rente på 4,5 pct., inflation på 1,8 pct., realvækst på 1,2 pct. og en
PAL-skat på 15,3 pct. igennem hele livsforløbet. Der er regnet med 2025-skatteregler i 2017-niveau.
Kilde: Lovmodellens familietypemodel og egne beregninger.
Ved omlægning til aldersopsparing i de sidste ti år inden folkepensionsalderen
falder udbetalingen fra den fradragsberettigede del af arbejdsmarkedspensionen
med 7.500 kr. og 18.500 kr. under henholdsvis de nye lofter og det hidtidige loft
for indbetaling set i forhold til en situation uden omlægning til aldersopsparing,
jf.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om, hvor meget en gennemsnitlig 3F’er forventes at indbetale til den nye målrettede aldersopsparing de sidste 10 år før pensionsalderen, til finansministeren
Side 6 af 6
tabel 2.
Det leder til mindre aftrapning af folkepensionens pensionstillæg, den sup-
plerende pensionsydelse (ældrecheck) og boligydelse. Sammen med udbetaling fra
aldersopsparingen på henholdsvis 5.200 kr. og 11.500 kr. (efter skat) medvirker
dette til en stigning i den disponible indkomst efter skat som pensionist på hen-
holdsvis 2.800 og 5.500 kr. under de nye lofter og det hidtidige loft for indbeta-
ling.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister