Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1783735_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 16. august 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 419 (Alm. del) af 22. juni
2017 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform og i antal kroner oplyse, hvor meget en typisk LO’er får
udbetalt i pension efter modregning i ydelser for hver 100 kr. sparet op til pension
i hvert år de sidste 6-10 år før pensionsalderen med aftalen om flere år på ar-
bejdsmarkedet? I forlængelse heraf bedes ministeren oplyse, hvor meget samme
person havde fået, hvis personen de sidste 10 år af arbejdslivet havde benyttet den
nuværende aldersopsparing, som begrænses med aftalen om flere år på arbejds-
markedet?
Svar
Regeringen og Dansk Folkeparti er med
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet
blevet
enige om at målrette aldersopsparingen således, at der gives mulighed for årligt at
indbetale op til 50.000 kr. efter skat (i 2017-niveau, fuldt indfaset i 2023) på en
aldersopsparingsordning for personer med 5 år eller mindre til folkepensionsalde-
ren. Dette vil være tilstrækkeligt til, at der kan omlægges fradragsberettigede pen-
sionsindbetalinger for mindst 19 pct. af indkomsten for alle, der ligger under
topskattegrænsen.
1
Det vil for de fleste betyde, at den samlede pensionsindbeta-
ling i årene umiddelbart før folkepensionsalderen kan foretages på aldersopspa-
ring. Da udbetalinger fra aldersopsparing ikke indgår i grundlaget for indkomstaf-
trapning af fx folkepensionens pensionstillæg, supplerende pensionsydelse (ældre-
check) eller boligydelse, vil den aftalte model løse samspilsproblemet fra 5 år før
folkepensionsalderen, hvor dette problem ellers er størst.
For personer, der har mere end 5 år til folkepensionsalderen, kan der maksimalt
indbetales 5.000 kr. årligt efter skat til aldersopsparing. De 5.000 kr. tjener et hen-
syn til dels at begrænse aldersopsparingsordningens samlede omfang, dels at der
fortsat igennem hele livet skal være mulighed for at øge det gennemsnitlige afkast
af arbejdsmarkedspensioner via (delvis) omlægning til aldersopsparing (for lavt-
lønnede vil 5.000 kr. efter skat udgøre en større andel af de samlede pensionsind-
betalinger end for højtlønnede),
jf. også Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 414 (Alm.
del), 2017.
1
Omlægning fra fradragsberettiget pensionsopsparing til den skattepligtige aldersopsparing betyder, at den skattepligtige
indkomst stiger for en given samlet løn- og pensionsindkomst. De 19 pct. gælder for personer, der også efter omlægningen
ikke er topskatteydere.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om, hvor meget en typisk LO’er får udbetalt i pension efter modregning, til finansministeren
1783735_0002.png
Side 2 af 5
Under det hidtidige loft kan der årligt indbetales op til 29.600 kr. efter skat (2017-
niveau) til aldersopsparing igennem hele arbejdslivet.
En generel omlægning af indbetalinger til arbejdsmarkedspensioner og øvrige fra-
dragsberettigede pensionsordninger mod aldersopsparing under det hidtidige loft
vil på længere sigt øge de offentlige udgifter til pensionsydelser og svække hold-
barheden af de offentlige finanser markant. Det skyldes, at indkomstmålretningen
af de offentlige pensionsydelser i dette tilfælde i vidt omfang undergraves. Det vil
som udgangspunkt være til fordel for personer, der kan se frem til betydelige pen-
sionsudbetalinger som pensionist.
2
Hvis en generel omlægning af blandt andet arbejdsmarkedspensioner fandt sted
under det hidtidige loft, ville det derfor med stor sandsynlighed kræve tiltag, der
modvirker effekten på de offentlige finanser
fx højere skatter eller en forhøjelse
af folkepensionsalderen. Det uholdbare omfang af en generel omlægning mod
aldersopsparing under det hidtidige loft betyder, at de virkninger på de disponible
indkomster, som opnås i en sådan situation, må anses for hypotetiske.
En model for aldersopsparing, hvor udbredt udnyttelse af ordningen rent faktisk
kan realiseres uden at udgøre en betydelig udfordring for de offentlige finanser, og
uden at indkomstmålretningen af de offentlige pensionsydelser undergraves, kræ-
ver en begrænsning af de maksimale indbetalinger over et helt arbejdsliv set i for-
hold til det hidtidige loft.
Med den model for målretning af ordningen, som regeringen og Dansk Folkeparti
er blevet enige om, sker den nødvendige tilpasning på en måde, så gevinsterne ved
en omlægning af arbejdsmarkedspensioner er forholdsvis ligeligt fordelt i kroner
og øre på tværs af persontyper med forskellige indkomstniveauer,
jf. også Svar på
Finansudvalgets spørgsmål nr. 414 (Alm. del), 2017.
Blandt personer, der er omfattet af
arbejdsmarkedspensioner, tilgodeser den aftalte ændring dermed som udgangs-
punkt dem med forholdsvis lave indkomster.
Modeller, som tillader et større omfang af omlægning mod aldersopsparing end
den målretning af aldersopsparingen, som regeringen og Dansk Folkeparti er ble-
vet enige om, vil set i forhold hertil som udgangspunkt indebære en svækkelse af
holdbarheden af de offentlige finanser under fuld udnyttelse. Det betyder også, at
gevinsterne for den enkelte ikke kan sammenlignes direkte, da ”større modeller”
dermed vil reducere mulighederne for at gennemføre andre lempelser, som også
kan komme den enkelte til gode
såsom den pulje til at lette skatten på fradrags-
berettigede pensionsindbetalinger, som også indgår i
Aftale om flere år på arbejdsmar-
kedet,
og som udmøntes til efteråret.
Den efterspurgte opgørelse af, hvor meget der bliver udbetalt efter skat og aftrap-
ning af offentlige pensionsydelser for hver 100 kr., der er indbetalt til pension, er
foretaget på følgende måde: Der tages udgangspunkt i, enten at der indbetales til
en fradragsberettiget arbejdsmarkedspension hele arbejdslivet, at der omlægges til
2
En beskrivelse af risikoforløbet kan findes i
Det danske pensionssystem nu og i fremtiden, Finansministeriet (2017),
kapitel 5.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om, hvor meget en typisk LO’er får udbetalt i pension efter modregning, til finansministeren
1783735_0003.png
Side 3 af 5
aldersopsparing under de nye lofter for indbetaling og resterende beløb indbetales
til fradragsberettiget arbejdsmarkedspension eller at der omlægges til aldersopspa-
ring under det hidtidige loft for indbetalinger.
I hvert af disse tilfælde er opgjort, hvor meget højere den disponible indkomst
ville være på de forskellige indbetalingstidspunkter, som der spørges til, hvis der
ikke blev indbetalt til pension. Dette udgør efterskat-værdien af pensionsindbeta-
lingerne. Dernæst beregnes, hvor meget af den disponible indkomst som pensio-
nist, der kan tilskrives indbetalingen på de indbetalingstidspunkter, der spørges til.
Stigningen i disponibel indkomst som pensionist som følge af indbetalingen på et
givet tidspunkt vil være spredt ud over den forudsatte 15-årige udbetalingsperiode.
For at foretage den efterspurgte opgørelse summeres stigningerne i de disponible
indkomster over disse 15 år og dette sættes i forhold til indbetalingen efter skat.
3
Opgørelsen foretages for en enlig LO-arbejder svarende til den persontype, der
også er foretaget beregninger for i
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 414 (Alm. del),
2017
og notatet
Virkning på disponibel indkomst som pensionist ved omlægning til aldersop-
sparing under nye lofter
typeeksempler,
som kan findes på Finansministeriets hjemme-
side. I det nærværende svar foretages opgørelsen dog både for en person i ejerbo-
lig og en person i lejebolig. Resultaterne af opgørelsen for disse persontyper i de
nævnte situationer fremgår af tabel 1. De nærmere forudsætninger for beregnin-
gen er opsummeret i anmærkningen til tabellen.
Som det fremgår af tabel 1, vil både ejeren og i særdeleshed lejeren få mindre ud-
betalt fra pensionsordningen (i 2017-niveau) end der blev indbetalt (i 2017-
niveau), når der alene benyttes en fradragsberettiget arbejdsmarkedspension. Fra
10 år til 6 år før pensionsalderen får lejeren mellem 50 kr. og 47 kr. udbetalt for
hver 100 kr. (2017-niveau), der indbetales. Ejeren får mellem 79 kr. og 75 kr. ud-
betalt for hver 100 kr. der indbetales,
jf. tabel 1.
Når beløbene bliver mindre, jo
tættere indbetalingen ligger på folkepensionsalderen, skyldes det, at opsparingspe-
rioden bliver kortere, og at der derfor opnås mindre afkast inden udbetalingen.
Når der udbetales mindre end 100 kr. for hver 100 kr., der indbetales, skyldes det
indkomstaftrapning af offentlige pensionsydelser. Ejeren oplever aftrapning af
folkepensionens pensionstillæg mens lejeren derudover også oplever aftrapning af
boligydelse. Derfor oplever lejeren samlet set at få mindre udbetalt pr. 100 kr., der
indbetales, end ejeren.
Betragtes en situation, hvor der igennem hele livet omlægges til aldersopsparing
under lofterne i den nye model for målretning af aldersopsparing, opnås en større
udbetaling for hver 100 kr., der er indbetalt, end når der udelukkende indbetales til
en fradragsberettiget ordning. Dette skyldes, at indkomstaftrapningen af offentlige
pensionsydelser samt boligydelse undgås for den del af pensionsopsparingen, som
indbetales til aldersopsparing
det gælder knap en fjerdedel af pensionsindbeta-
lingerne i de pågældende år.
4
3
Alle beløb er opgjort i 2017-niveau svarende til, at der i opgørelsen diskonteres med lønudviklingen. Således vil forrent-
ning af pensionsopsparingen, som ligger ud over lønstigningstakten afspejles i opgørelsen.
4
Den samlede indbetaling efter skat er lige godt 21.300 kr., og der kan i de pågældende år kan indbetales 5.000 kr. efter skat
til aldersopsparingen.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om, hvor meget en typisk LO’er får udbetalt i pension efter modregning, til finansministeren
1783735_0004.png
Side 4 af 5
Under det hidtidige loft for indbetaling til aldersopsparing kan den betragtede
persontype omlægge hele sin pensionsindbetaling til aldersopsparing. Derved
undgås indkomstaftrapningen af offentlige pensionsydelser fuldt ud, og der opnås
en udbetaling på mere end 100 kr. for hver 100 kr., der indbetales, hvilket afspej-
les i forrentningen (ud over lønudviklingen) i opsparingsperioden.
Tabel 1
Ændring i disponibel indkomst som pensionist pr. 100 kr. indbetalt til pension opgjort efter skat,
typeeksempel på LO-arbejder
Kroner, 2017-niveau.
10. år
Ved indbetaling til fradragsberetti-
get arbejdsmarkedspension
Lejer
Ejer
50
79
49
78
49
77
48
76
47
75
År før pensionering
9. år
8. år
7. år
6. år
Ved delvis omlægning til aldersop-
sparing under ny model
Lejer
Ejer
76
82
75
81
75
81
74
80
74
79
Ved omlægning til aldersopsparing
under hidtidigt loft
Lejer
Ejer
114
114
113
113
112
112
111
111
110
110
Anm.: LO-arbejderen er i beskæftigelse fra vedkommende er 25 til 67 år, overgår til folkepension som 68 årig og
indbetaler til arbejdsmarkedspension alle årerne. Vedkommende har en lønindkomst på 351.650 kr. igennem
hele arbejdslivet opgjort før omlægning til aldersopsparing, ekskl. eget og arbejdsgiverens pensionbidrag men
inkl. eget ATP-bidrag, og der er antaget en bidragssats på 12 pct. i forbindelse med arbejdsmarkedspensio-
nen. Det er endvidere antaget, at persontypen er enlig og enten bor i lejebolig på 70 m
2
til 4.161 kr. pr.
måned eller i ejerbolig til en samlet værdi af knap 1,2 mio. kr., og som er betalt ud. Det er antaget, at 15 pct.
af bidragene til arbejdsmarkedspension går til ”anden dækning” (fx ægtefælle-
og invalidedækning mv.), og
dette bidrag er fratrukket indbetalingerne før skat inden evt. omlægning at det resterende beløb til aldersop-
sparing. ATP-udbetalingerne som pensionist er beregningsteknisk baseret på de akkumulerede indbetalinger
(ATP-bidrag) i løbet af arbejdslivet svarende til de øvrige pensionsopsparinger (for ATP er der ikke forudsat
bidrag til ”anden dækning”). ATP-bidragene
er beregningsteknisk antaget at følge lønudviklingen. Udbetalin-
gerne fra pensionsordningerne
både aldersopsparing, fradragsberettiget pensionsordning og ATP
er
baseret på en forudsætning om, at de akkumulerede pensionsformuer udbetales over 15 år, og at
udbetalingerne følger lønudviklingen. Der er antaget en nominel rente på 4,5 pct., inflation på 1,8 pct., real-
vækst på 1,2 pct. og en PAL-skat på 15,3 pct. igennem de fulde livsforløb. Persontyperne er ved omlægning
til aldersopsparing antaget at udnytte denne ordning fuldt ud under de relevante lofter og at opspare et even-
tuelt resterende beløb på en fradragsberettiget pensionsordning. Der er regnet med 2025-skatteregler i 2017-
niveau.
Kilde: Egne beregninger pba. Økonomi- og Indenrigsministeriets Familietypemodel.
Virkninger for den enkelte af modeller, der tillader et større samlet omfang af ind-
betalinger til aldersopsparing, kan som nævnt ovenfor ikke direkte sammenlignes
med virkningerne af modellen for målretning af aldersopsparing, som indgår i
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet.
Dette skyldes, at fuld udnyttelse af sådanne mo-
deller som udgangspunkt vil indebære en svækkelse af holdbarheden af de offent-
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om, hvor meget en typisk LO’er får udbetalt i pension efter modregning, til finansministeren
Side 5 af 5
lige finanser sammenlignet med modellen for målretning af aldersopsparing. Som
nævnt ovenfor, vil der således ikke under
”større modeller” være samme mulighed
for at gennemføre andre tiltag, der også kan bidrage til at øge afkastet af pensi-
onsopsparing for den enkelte.
Det bemærkes, at målretningen af aldersopsparing blot udgør første skridt i for-
hold til at indfri regeringens ambition om, at det bedre skal kunne betale sig at
spare op til pension. I kombination med modellen for målretning af aldersopspa-
ring er der i
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet
afsat en pulje på 2,4 mia. kr. til lem-
pelse af skatten på fradragsberettigede pensionsindbetalinger. Udmøntningen af
denne pulje vil ske i efteråret og vil udgøre andet skridt i forhold til at indfri rege-
ringens ambition om, at det bedre kan betale sig at spare op til pension. Dette vil
bidrage til at øge afkastet af pensionsopsparing set i forhold til, hvad der fremgår
af tabel 1 for situationen med omlægning under den nye model for målretning af
aldersopsparing.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister