Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1779525_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
8. august 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 417 (Alm. del) af 22. juni
2017 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvordan aftalen om flere år på arbejdsmarkedet påvirker
den økonomiske holdbarhed og den strukturelle saldo i hhv. 2040 og 2060 og
varigt?
Svar
Med
Aftalen om flere år på arbejdsmarkedet
er der taget et stort skridt for at løse det
såkaldte samspilsproblem, som betyder, at en stor gruppe i dag har forholdsvis
begrænset økonomisk tilskyndelse til pensionsopsparing. Med målretningen af
aldersopsparingen mod slutningen af arbejdslivet løses samspilsproblemet helt i de
år, hvor det ellers er størst. Samtidig er der afsat en pulje til lavere skat på pensi-
onsindbetalinger, som skal bidrage til at løse samspilsproblemet igennem resten af
arbejdslivet. Derudover indeholder aftalen også en række elementer der styrker
tilskyndelsen til at blive længere tid på arbejdsmarkedet
fx muligheden for skat-
tefri tilbagebetaling af efterlønsbidrag og muligheden for hurtigere udbetaling af
den udskudte (opsatte) folkepensions ved beskæftigelse efter folkepensionsalde-
ren.
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet
svækker i gennemsnit den strukturelle offentlige
saldo med ca. 0,15 pct. af BNP i perioden 2041-2045. I dette skøn er der ikke
indregnet afledte virkninger på arbejdsudbuddet af andre tiltag i aftalen end mu-
ligheden for skattefri udbetaling af efterlønsbidrag,
jf. nedenfor.
Endvidere bygger denne vurdering på en beregningsteknisk antagelse om, at om-
lægning af fradragsberettigede pensionsordninger til aldersopsparing
i fravær af
ændringer af ordningen
vil nå et omfang, så indbetalingerne til aldersopsparing
omkring 2020 vil svare til indbetalingerne til den tidligere kapitalpensionsordning,
som aldersopsparingen erstattede i 2013. Samme antagelse ligger til grund for
fremskrivningen i 2025-planen.
Med de beregningstekniske antagelser, der som udgangspunkt anvendes i de mel-
lemfristede fremskrivninger for omlægninger til aldersopsparing, og uden indreg-
ning af afledte virkninger på arbejdsudbuddet af hovedparten af tiltagene i aftalen
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om, hvordan aftalen om flere år på arbejdsmarkedet påvirker den økonomiske holdbarhed, til finansministeren
1779525_0002.png
Side 2 af 3
svækkes indikatoren for finanspolitisk holdbarhed med mellem 0,10 pct. og 0,15
pct. af BNP. Indikatoren for finanspolitisk holdbarhed vil fortsat være positiv.
I fravær af aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti er der imidlertid en
risiko for, at omlægning mod aldersopsparingen vil nå et større omfang end der
som udgangspunkt er forudsat i de mellemfristede fremskrivninger. Hvis alterna-
tivet er en generel omfattende omlægning mod aldersopsparing under det hidtidi-
ge loft, vil der være en betydelig holdbarhedsgevinst ved den aftalte ændring af
aldersopsparingen. En beskrivelse af risikoforløbet kan findes i
Det danske pensions-
system nu og i fremtiden, Finansministeriet (2017),
kapitel 5.
Tabel 1
Virkning på de offentlige finanser af
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet,
pct. af BNP
2036-3040
2041-2045
2056-2060
---------------------------- Pct. af BNP ---------------------------
Strukturel saldo
Primær saldo
-0,10
-0,10
-0,15
-0,10
-0,30
-0,15
Anm.: Den primære saldo svarer til den offentlige saldo ekskl. rentevirkninger. Saldoen er opgjort som et simplet
gennemsnit af saldoen over en 5-årig periode. Saldovikningen af afrundet til nærmeste 0,05 pct. af BNP.
Kilde: Egne beregninger.
Virkningerne på den strukturelle saldo i 2041-2045 samt på den finanspolitiske
holdbarhed kan fortrinsvis henføres til tiltaget om målretning af aldersopsparing
(set inden for et mål om balance i 2025). Virkningerne af dette tiltag skal
som
nævnt
ses i lyset af, at en del af hensigten med tiltaget er at inddæmme mulighe-
den for en generel, omfattende omlægning af pensionsopsparing fra fradragsberet-
tigede ordninger mod aldersopsparing, som ville have ganske alvorlige konsekven-
ser for de offentlige finanser.
Samtidig bidrager målretningen af aldersopsparing i kombination med den pulje,
der er afsat til lavere skat på pensionsindbetalinger, til en holdbar løsning på det
problem, at mange kan opleve lavt udbytte af pensionsopsparing
det såkaldte
samspilsproblem. På denne måde forebygger
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet
vigende opbakning til opsparingsbaserede pensionsordninger, som er afgørende
for, at det samlede pensionssystem kan levere tilfredsstillende pensioner til de
danske pensionister uden at belaste de offentlige finanser i meget betydeligt om-
fang.
Som nævnt ovenfor er der med undtagelse af muligheden for frivillig skattefri
udbetaling af efterlønsbidrag ikke indregnet afledte virkninger på arbejdsudbuddet
af tiltagene i aftalen. Det skyldes, at der ikke er tilstrækkeligt sikkert empirisk
grundlag herfor. Det må dog forventes, at nogle af tiltagene vil kunne have positi-
ve virkninger på arbejdsudbuddet som følge af senere tilbagetrækning. Det gælder
fx målretningen af aldersopsparing, der kan bidrage til at øge afkastet af indbeta-
linger til fx arbejdsmarkedspension (som er en del af den samlede kompensation
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om, hvordan aftalen om flere år på arbejdsmarkedet påvirker den økonomiske holdbarhed, til finansministeren
Side 3 af 3
for mange arbejdstagere) særligt fra 5 år før folkepensionsalderen, og muligheden
for hurtigere udbetaling af opsat pension, som gælder efter folkepensionsalderen.
Positive beskæftigelsesvirkninger, som ligger ud over det, der kan indregnes på
forhånd, vil isoleret set styrke de offentlige finanser set i forhold til ovenstående
skøn. Det vil først være muligt at disponere over sådanne midler, når positive ef-
fekter på beskæftigelsen og de offentlige finanser kan konstateres.
I 2025-planen sætter regeringen en ambition om, at beskæftigelsen blandt ældre
skal forøges med 5.000-10.000 fuldtidsbeskæftigede frem mod 2025.
Hvis det illustrativt antages, at beskæftigelsesfrekvensen i forhold til grundforløbet
øges med 1 pct.-point på alderstrinnene fra 5 år før til 5 år efter folkepensionsal-
deren, vil det øge beskæftigelsen med i gennemsnit ca. 5.500 fuldtidspersoner i
2041-2045. En sådan forøgelse af beskæftigelsen vil isoleret set forbedre den
strukturelle saldo med omkring 0,15 pct. af BNP i perioden 2041-2045, hvis en
del af beskæftigelsesstigningen modsvares af færre udgifter til overførselsindkom-
ster (fx pga. færre på efterløn).
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister