Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1779617_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
8. august 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 416 (Alm. del) af 22. juni
2017 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad en person på hhv. 40 år, 50 år og 58 år, som har ind-
betalt til efterlønsordningen hele sit liv samlet set får udbetalt efter skat i hver af
følgende tre muligheder: 1) Skattefri udbetaling af efterløn i 2018 som i aftalen om
flere år på arbejdsmarkedet, 2) Forblive i efterlønsordningen, men først trække sig
tilbage fra arbejdsmarkedet, når man nå pensionsalderen og 3) Fortsætter i ord-
ningen og går på efterløn tre år før pensionsalderen?
Svar
I forlængelse af
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet,
bliver det i løbet af 1. halvår af
2018 muligt for personer i efterlønsordningen at ansøge om at få sine efterlønsbi-
drag tilbagebetalt skattefrit mod at melde sig ud af efterlønsordningen. Mulighe-
den gælder personer, der på ansøgningstidspunktet endnu ikke har nået efterløns-
alderen.
Hvis man melder sig ud af efterlønsordningen ved gældende regler, vil de indbe-
talte efterlønsbidrag som hovedregel blive opgjort i årets dagpengesats og indsat
på en fradragsberettiget pensionsordning (i hvilket tilfælde de vil komme til be-
skatning ved udbetaling) eller på en aldersopsparing efter en afgift på 30 pct. Med
muligheden for skattefri tilbagebetaling af efterlønsbidrag, kan bidragene tilbage-
betales kontant i 2018 uden afgift eller skattepligt. Dermed øges værdien af det
tilbagebetalte beløb ved frivillig udmeldelse med ca. 43 pct. i forhold til gældende
regler.
1
Den midlertidige ordning i 2018 er et tilbud, som det står den enkelte frit
for at vælge at benytte sig af eller lade være. Tilbuddet skal sikre gunstige vilkår for
dem, som ønsker at melde sig ud af efterlønsordningen fx i lyset af tendensen til
stigende levetid og bedre helbred.
Der er spurgt til tre mulige situationer. I den første situation med skattefri tilbage-
betaling, vil det udbetalte beløb afhænge af, hvor mange år den enkelte har bidra-
get til ordningen. Der er taget udgangspunkt i typepersoner, der har bidraget fuldt
1
Dette er opgjort i forhold til situationen, hvor bidragene fratrækkes en afgift på 30 pct. og indbetales på en aldersopspa-
ring, da dette vil være mere attraktivt end at få beløbet indsat på en fradragsberettiget pensionsordning, hvor beløbet
kommer til indkomstbeskatning ved udbetaling (og derudover eventuelt giver anledning til aftrapning af offentlige pensi-
onsydelser).
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 416: Spm. om, hvad en person på hhv. 40 år, 50 år og 58 år, som har indbetalt til efterlønsordningen hele sit liv samlet set får udbetalt efter skat, til finansministeren
1779617_0002.png
Side 2 af 6
i alle år siden 1999, eller siden de fyldte 30 år. Dermed vil personer på 50 år og 58
år have bidraget i lige mange år. De kan få udbetalt ca. 104.900 kr. opgjort med
dagpengesatsen for 2018 (2017-niveau), hvis de melder sig ud af efterlønsordnin-
gen i 2018,
jf. tabel 1.
En person på 40 år har bidraget i 10�½ år og kan få udbetalt
ca. 61.900 kr. med dagpengesatsen for 2018 (2017-niveau). Som det fremgår af
tabellen, øger tilbuddet om skattefri udbetaling bidragenes værdi med ca. 43 pct.
set i forhold til udmeldelse under gældende regler.
I den anden situation, vælger de samme personer at fortsætte i efterlønsordningen
med henblik på at optjene skattefri præmie. Det kræver, at de betaler efterlønsbi-
drag, indtil de når efterlønsalderen eller har bidraget i 30 år. Den 58-årige skal
bidrage i yderligere fem år svarende til 29.200 kr. i 2017-niveau.
2
De manglende
bidrag har værdi på ca. 21.500 kr. efter skat, da efterlønsbidrag giver et lignings-
mæssigt fradrag i den skattepligtige indkomst. For den 58-årige udgør værdien af
den fulde skattefrie præmie fratrukket efter-skat værdien af de manglende bidrag
ca. 130.600 kr.,
jf. tabel 1.
For den 50-årige og den 40-årige er værdien af den fulde
skattefrie præmie korrigeret for manglende bidrag mindre, da de mangler at bidra-
ge i yderligere henholdsvis godt 12 år og 19�½ år for at opnå ret til efterløn eller til
at optjene skattefri præmie.
Optjening af fuld skattefri præmie forudsætter en årlig arbejdstid på 1.924 timer i
de sidste 3 år af efterlønsperioden for den 58-årige (født i 1. halvår 1959), der har
en 3�½-årig efterlønsperiode, mens senere årgange med en 3-årig efterlønsperiode
skal arbejde 1.924 årlige i den 3-årige periode.
3
Kravet til optjening af fuld skattefri
præmie svarer til en ugentlig arbejdstid på 37 timer. Hvis personerne har en lidt
lavere ugentlig arbejdstid i den 3-årige periode på fx 34 timer, således at der optje-
nes 11 ud af 12 mulige præmieportioner, bliver den samlede udbetalte skattefrie
præmie fratrukket efter-skat værdien af de manglende bidrag mindre,
jf. også tabel 1.
Der knytter sig ikke et beskæftigelseskrav til tilbuddet om skattefri tilbagebetaling
af efterlønsbidrag i 2018, og beløbet udbetales i 2018 modsat den skattefri præ-
mie, som først udbetales ved folkepensionsalderen. Dette betyder, at de udbetalte
beløb i de to situationer ikke er fuldt ud sammenlignelige.
I den tredje situation, hvor personerne i stedet går på efterløn, kan der modtages
en årlig efterlønsydelse før skat på knap 211.400 kr. i 2023-regler (2017-niveau)
svarende til 100 pct. af dagpengesatsen for fuldtidsforsikrede.
4
Den samlede efter-
lønsydelse efter skat er fratrukket efter-skat værdien af de manglende efterlønsbi-
drag,
jf. tabel 1.
Det er i denne situation forudsat, at personerne ikke har nogen
beskæftigelse i efterlønsalderen, da beskæftigelse modregnes i efterlønsydelsen.
Den samlede efterlønsydelse (efter skat og manglende bidrag) kan ikke direkte
Der er i beregningerne i nærværende svar ikke taget højde for diskontering ud over omregning til 2017-niveau.
Der optjenes én portion skattefri præmie af knap 12.700 kr. (2023-regler, 2017-niveau), hver gang man har arbejdet 481
timer (svarende til et kvartals fuldtidsbeskæftigelse) i løbet af de tre sidste år af efterlønsperioden. Der kan optjenes maksi-
malt 12 portioner skattefri præmie svarende til godt 152.100 kr. (2023-regler, 2017-niveau).
4
For den 58-årige, forudsætter dette niveau for efterlønsydelsen, at personen udskyder overgangen til efterløn til de sidste 3
år af efterlønsperioden, hvilket er antaget i beregningerne (som det også er efterspurgt i spørgsmålet). Personen går på
efterløn i 2023 med disse forudsætninger. De yngre personer vil kunne gå på efterløn senere.
3
2
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 416: Spm. om, hvad en person på hhv. 40 år, 50 år og 58 år, som har indbetalt til efterlønsordningen hele sit liv samlet set får udbetalt efter skat, til finansministeren
1779617_0003.png
Side 3 af 6
sammenlignes med situationerne, hvor personerne fortsætter i beskæftigelse og
benytter sig af tilbuddet om skattefri tilbagebetaling af efterlønsbidrag eller optje-
ner skattefri præmie. Det skyldes, at personerne i disse tilfælde vil have lønind-
komst i tillæg til engangsudbetalingen,
jf. nedenfor.
Pensionsformuer og udbetalinger af pensioner modregnes generelt i efterlønsydel-
sen.
5
Der gælder samme regler for modregning af pension for alle årgange født
efter 1956, og det er ikke muligt at opnå lempeligere pensionsmodregning for
disse årgange ved at udskyde overgangen til efterløn. Da personer i efterlønsord-
ningen har deltaget aktivt på arbejdsmarkedet i mange år og kan have opbygget en
betydelig pensionsformue, er det således relevant at tage højde for en vis grad af
pensionsmodregning. Det gælder særligt de yngre årgange, der i kraft af både høje-
re efterlønsalder (og folkepensionsalder) og flere år med indbetalinger til arbejds-
markedspensioner, typisk vil opnå større pensionsformuer.
6
Den konkrete modregning vil afhænge af pensionstypen, og hvorvidt pensions-
ordningen er under udbetaling i efterlønsperioden. Som illustrativt eksempel er
vist effekten af en privat ratepension med en depotværdi på 1 mio. kr., som ikke
udbetales i efterlønsalderen. Denne vil give anledning til modregning på 40.000 kr.
i den årlige efterlønsydelse. I dette tilfælde vil den 58-årige samlet set over den 3-
årige periode modtage 338.200 kr. i efterlønsydelse efter pensionsmodregning,
skat og korrektion for de manglende bidrag. For den 50-årige og den 40-årige er
beløbet mindre, da de mangler flere års bidrag,
jf. tabel 1.
Modregning af pensions-
formue i efterlønsydelsen øger den økonomiske gevinst ved fortsat beskæftigelse i
efterlønsårene.
5
6
Visse pensioner er undtaget modregning fx ATP.
På en række overenskomstområder er bidragssatserne i forbindelse med arbejdsmarkedspension blevet indfaset over
perioden 1993 til 2009,
jf. også s. 43 i Det danske pensionssystem nu og i fremtiden, Finansministeriet (2017).
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 416: Spm. om, hvad en person på hhv. 40 år, 50 år og 58 år, som har indbetalt til efterlønsordningen hele sit liv samlet set får udbetalt efter skat, til finansministeren
1779617_0004.png
Side 4 af 6
Tabel 1
Udbetaling i kr. efter skat af henholdsvis 1) skattefri udbetaling af efterlønsbidrag i 2018, 2) optjening af
skattefri præmie (inkl. korrektion for manglende efterlønsbidrag), og 3) samlet efterlønsydelse i en 3-årig
periode (inkl. korrektion for manglende efterlønsbidrag), 2017-niveau
(1)
Frivillig udmeldelse
Alder i Efterløns-
2017
alder
ved afgift på
30 pct. som ved
gældende regler
73.400
73.400
43.400
ved tilbud
om skattefri
udbetaling
104.900
104.900
61.900
(2)
Skattefri præmie
ved 12 ud af
12 mulige
portioner
130.600
100.100
69.400
(3)
Samlet efterlønsydelse efter
skat (3 år på efterløn)
ved 11 ud af
Ingen
”Eksempel”
12 mulige
pensions- på pensions-
portioner
modregning
modregning
117.900
87.500
56.700
412.600
382.200
351.400
338.200
307.700
277.000
58 år
50 år
40 år
63�½ år
66 år
68 år
Anm.: Afrunding til nærmeste 100 kr. Alle beløb er opgjort i 2017-niveau og de relevante års skattesatser. Der
anvendes skattesatsen i en gennemsnitskommune. Opgjort med 2023-regler (2017-niveau) udgør
efterlønsbidraget 5.685 kr. årligt, den årlige efterlønsydelse er 211.366 kr. for fuldtidsforsikrede (beregnet på
baggrund af den månedlige ydelse efter nye regler fra 1. juli 2017), og den maksimale skattefri præmie er
152.113kr. De angivne beløb udbetales på forskellige tidspunkter, og der er ikke taget højde for diskontering
ud over omregning til 2017-niveau. Da efterlønsydelsen, efterlønsbidraget og den skattefri præmie følger
dagpengesatsen, mindrereguleres disse frem til 2023, hvilket reducerer værdien af disse opgjort i 2017-niveau.
Efterlønsbidrag giver et ligningsmæssigt fradrag i den skattepligtige indkomst i indbetalingsåret. Der er taget
udgangspunkt i personer født 1. januar i hhv. årgang 1959 (58 år i 2017), årgang 1967 (50 år i 2017) og
årgang 1977 (40 år i 2017), der alle har bidraget fuldt ud til efterlønnen siden 1. april 1999 eller siden de
fyldte 30 år. Efterlønsbidraget er opgjort pr. 22. juni 2017 ved antagelse om kvartalsvise indbetalinger.
Efterlønsbidraget udgjorde 3 gange den den daglige dagpengesats i 1999, 6 gange dagpengesatsen i 2000 og 7
gange dagpengesatsen i de øvrige år.
(1) Ved udbetaling som følge af frivillig udmeldelse, er det det antaget, at personer, der ønsker at melde sig
ud i 2018, stopper med at indbetale yderligere bidrag efter 22. juni 2017.
(2) Den skattefri præmie udbetales ved folkepensionsalderen og optjenes i portioner af 12.676 kr. (2023-
regler, 2017-niveau) for hver 481 timers beskæftigelse i efterlønsalderen. Der er fratrukket efter-skat værdien
af de manglende efterlønsbidrag. Ved optjening af 11 portioner (147 timer om måneden) eller 12 portioner
(160,33 timer om måneden) er efterlønsydelsen nul, da der ikke udbetales efterløn ved en månedlig
arbejdstid over 145,6 timer, givet at den månedlige mindsteudbetaling er 14,8 timer (regler pr. 1. juli 2017).
(3) For den 58-årige er det forudsat, at personen udskyder overgangen til efterløn til de sidste 3 år af efter-
lønsperioden.
Efterlønsydelsen efter skat er udregnet for typepersonen ”enlig i lejebolig uden børn”,
som er
medlem af a-kasse, som ikke har beskæftigelse, og som får den maksimale efterlønssats (2025-skatteregler,
2017-niveau). Den samlede efterlønsydelse efter skat er fratrukket efter-skat værdien af de manglende
efterlønsbidrag.”Eksempel” på pensionsmodregning angiver et typeeksempel med en person, der modregnes
med 40.000 kr. årligt i efterlønsydelsen i kraft af en ratepensionsopsparing på 1 mio. kr., som ikke udbetales i
efterlønsårene. I 2017 ventes median-pensionsformuen for en 60-årig at være ca. 1 mio. kr.,
jf. s. 122 i Det
danske pensionssystem nu og i fremtiden, Finansministeriet (2017).
Kilde: Familietypemodellen og egne beregninger.
Lønindkomsten efter skat ved beskæftigelse i efterlønsperioden vil i sig selv som
udgangspunkt overstige efterlønsydelsen efter skat. De forholdsvis store beløb,
der optræder i tabel 1 under den tredje situation, er således ikke et udtryk for, at
denne situation er økonomisk mere fordelagtig end de to øvrige
tværtimod vil
det modsatte som udgangspunkt gøre sig gældende.
For at sammenligne de tre situationer på mere lige vilkår, er der taget udgangs-
punkt i et typeeksempel med en LO-arbejder med en årlig lønindkomst på godt
351.600 kr. Denne person vil over den 3-årige efterlønsperiode opnå en samlet
disponibel indkomst efter skat og boligudgifter på ca. 495.500 kr. (2025-
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 416: Spm. om, hvad en person på hhv. 40 år, 50 år og 58 år, som har indbetalt til efterlønsordningen hele sit liv samlet set får udbetalt efter skat, til finansministeren
1779617_0005.png
Side 5 af 6
skatteregler, 2017-niveau).
7
I tabel 2 sammenlignes den disponible indkomst efter
boligudgift over den 3-årige periode for denne type i de tre situationer. I den før-
ste situation udbetales efterlønsbidraget skattefrit, og der er tillagt den samlede
disponible indkomst ved beskæftigelse over den 3-årige periode. I den anden situ-
ation optjenes fuld skattefri præmie, og der er ligeledes tillagt den samlede dispo-
nible indkomst ved beskæftigelse over den 3-årige periode. I den tredje situation
er angivet den samlede disponible indkomst af den 3-årige efterlønsydelse korrige-
ret for manglende bidrag. Forskellen til tabel 1 består i, at der er fratrukket udgif-
ter til a-kassemedlemskab samt boligudgifter for den 3-årige periode, og at der er
tillagt den boligsikring, som modtages i løbet af de tre år. Som det fremgår, er den
disponible indkomst ved frivillig udmeldelse og fortsat beskæftigelse eller ved
optjening af skattefri præmie og fortsat beskæftigelse betydeligt højere end ved tre
års efterløn uden beskæftigelse.
Tabel 2
Samlet disponibel indkomst i kr. efter boligudgift over en 3-årig periode af henholdsvis 1) frivillig
udmeldelse og fuld beskæftigelse, 2) skattefri præmie og fuld beskæftigelse og 3) efterløn (inkl. korrektion
for manglende efterlønsbidrag), 2017-niveau
(1)
Frivillig udmeldelse ved
tilbud om skattefri udbetaling
+ fuld beskæftigelse
600.400
600.400
557.400
(2)
Fuld skattefri præmie
+ fuld beskæftigelse
(3)
Efterløn i 3 år
Ingen
”Eksempel”
pensions-
på pensions-
modregning
modregning
259.600
229.200
198.500
185.200
154.800
124.000
Alder i
2017
Efterløns-
alder
58 år
50 år
40 år
63�½ år
66 år
68 år
626.000
595.600
564.900
Anm.: Den disponible indkomst
ved beskæftigelse er udregnet for typepersonen ”enlig LO-arbejder
uden børn i le-
jebolig”
med en årlig lønindkomst på 351.600 kr. i 2017-niveau. Den samlede disponible indkomst over den
3-årige periode udgør 495.450 kr. (2025-skatteregler, 2017-niveau). I beregningen af den disponible indkomst
er der anvendt samme forudsætninger for efterlønsmodtageren (herunder samme boligudgifter), bortset fra
at efterlønsmodtageren ikke betaler fagforeningskontingent. LO-arbejderen betaler ikke efterlønskontingent.
LO-arbejderen vil ikke få udbetalt boligsikring, mens efterlønsmodtageren får en årlig skattefri boligsikring
på 7.368 kr., som indgår i den disponible indkomst. For efterlønsmodtageren udgøres forskellen mellem ef-
terlønsydelse efter skat i tabel 1 og disponibel indkomst i tabel 2 således af tre års boligsikring, samt udgifter
til a-kassebidrag og bolig. Se i øvrigt anmærkninger til tabel 1.
Kilde: Familietypemodellen og egne beregninger.
Der kan også være forhold ud over de ovennævnte, som kan spille ind på beslut-
ningen om at tage imod tilbuddet om skattefri tilbagebetaling af efterlønsbidrag.
Eksempelvis vil risiko for ikke at være i efterlønsordningen helt frem til efterløns-
eller folkepensionsalderen (fx på grund af risiko for overgang til førtidspension)
og dermed for ikke at kunne få efterløn optjene (fuld) skattefri præmie
kunne
trække i retning af, at det kan være en fordel at tage imod tilbuddet om skattefri
tilbagebetaling af efterlønsbidrag.
7
LO-arbejderens løn er angivet ekskl. værdien af (eventuelle) indbetalinger til arbejdsmarkedspension i løbet af de 3 år,
hvilket vil bidrage til, at gevinsten ved beskæftigelse relativt til efterløn undervurderes.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 416: Spm. om, hvad en person på hhv. 40 år, 50 år og 58 år, som har indbetalt til efterlønsordningen hele sit liv samlet set får udbetalt efter skat, til finansministeren
Side 6 af 6
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister