Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1775027_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
30. juni 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 415 (Alm. del) af 22. juni
stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor stor en andel af sin løn, en typisk HK’er, 3F’er, LO’er
og funktionær skal spare op i de sidste fem år før pensionsalderen for at indbetale
50.000 kr. om året på hhv. den aftalte målrettede aldersopsparing i aftalen om
flere år på arbejdsmarkedet og den eksisterende aldersopsparing?
Svar
Regeringen og Dansk Folkeparti er med
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet
blevet
enige om at målrette aldersopsparingen således, at der gives mulighed for årligt at
indbetale op til 50.000 kr. efter skat (i 2017-niveau, fuldt indfaset i 2023) på en
aldersopsparingsordning for personer med 5 år eller mindre til folkepensionsalde-
ren. Dette vil være tilstrækkeligt til, at der kan omlægges fradragsberettigede pen-
sionsindbetalinger for mindst 19 pct. af indkomsten for alle, der ligger under
topskattegrænsen.
1
Det vil for de fleste betyde, at den samlede pensionsindbeta-
ling i årene umiddelbart før folkepensionsalderen kan foretages på aldersopspa-
ring. Da udbetalinger fra aldersopsparing ikke indgår i grundlaget for indkomstaf-
trapning af fx folkepensionens pensionstillæg, supplerende pensionsydelse (ældre-
check) eller boligydelse, vil dette løse samspilsproblemet fra 5 år før folkepensi-
onsalderen, hvor dette problem ellers er størst.
For personer, der har mere end 5 år til folkepensionsalderen, kan der maksimalt
indbetales 5.000 kr. årligt efter skat til aldersopsparing. De 5.000 kr. tjener et hen-
syn til dels at begrænse aldersopsparingsordningens samlede omfang, dels at der
fortsat igennem hele livet skal være mulighed for at øge det gennemsnitlige afkast
af arbejdsmarkedspensioner via (delvis) omlægning til aldersopsparing,
jf. også Svar
på Finansudvalgets spørgsmål nr. 414 (Alm. del), 2017.
Under det hidtidige loft kan der årligt indbetales op til 29.600 kr. efter skat (2017-
niveau) til aldersopsparing igennem hele arbejdslivet.
Når loftet for indbetaling til aldersopsparing hæves til 50.000 kr. fra fem år før
folkepensionsalderen, skyldes det som nævnt, at alle, som ikke betaler topskat,
1
Omlægning fra fradragsberettiget pensionsopsparing til den skattepligtige aldersopsparing betyder, at den skattepligtige
indkomst stiger for en given samlet løn- og pensionsindkomst. De 19 pct. gælder for personer, der også efter omlægningen
ikke er topskatteydere.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 415: Spm. om, hvor stor en andel af sin løn, en typisk HK’er, 3F’er, LO’er og funktionær skal spare op i de sidste fem år før pensionsalderen, til finansministeren
Side 2 af 5
som udgangspunkt skal kunne omlægge deres arbejdsmarkedspension fuldt ud til
aldersopsparing i disse år. Såfremt et loft på 29.600 kr. efter skat blev fastholdt, vil
en indbetalingsprocent svarende til dem, der gælder for fx lærere eller akademikere
i staten (ca. 17 pct.), betyde, at loftet nås ved en årlig indkomst (ekskl. pension) på
omtrent 290.000 kr. før skat svarende til en månedlig indkomst (ekskl. pension) på
omtrent 24.000 kr. før skat. Dermed vil et loft på 29.600 kr. efter skat langt fra
være tilstrækkeligt til at løse samspilsproblemet for alle, der ikke betaler topskat.
Loftet på de 50.000 kr. efter skat i de sidste fem år op til folkepensionsalderen kan
ikke ses uafhængigt af loftet på 5.000 kr. efter skat tidligere i livet. På den ene side
er et loft i størrelsesordenen 50.000 kr. nødvendigt for at sikre, at samspilspro-
blemet løses fuldstændig i slutningen af arbejdslivet. På den anden side sikrer lof-
tet på de 5.000 kr. tidligere i arbejdslivet både, at fuld udnyttelse af ordningen ikke
længere udgør en risiko for de offentlige finanser, og at gevinsterne ved omlæg-
ning af fx fradragsberettigede arbejdsmarkedspensioner mod aldersopsparing
igennem et helt liv er forholdsvis ligeligt fordelt i kroner og øre på tværs af per-
sontyper med forskellige indkomstniveauer,
jf. også Svar på Finansudvalgets spørgsmål
nr. 414 (Alm. del), 2017.
Det hænger sammen med, at 5.000 kr. efter skat udgør en
større andel af lønnen og de samlede pensionsindbetalinger for lavtlønnede end
for højtlønnede,
jf. nedenfor.
I besvarelsen af spørgsmålet er andelen af den samlede lønindkomst før skat, der
skal indbetales til pension for at opnå en indbetaling efter skat på enten 5.000 kr.,
29.600 kr. eller 50.000 kr., opgjort på følgende måde:
Først opgøres lønindkomsterne efter pensionsindbetalinger i de sidste fem år op
til folkepensionsalderen for de typer, der spørges til. Denne opgørelse er baseret
på lønprofilen over alder for hele gruppen af fuldtidsbeskæftigede i alderen 18 til
64 år.
For HK’eren og 3F’eren skaleres denne profil således, at lønniveauet ved
35-årsalderen svarer til det median-lønniveauet som 35-årig for henholdsvis en
HK’er
og 3F’er. LO’eren og funktionæren
skaleres profilen således, at lønniveauet
ved 35-årsaldren svarer til lønniveauet for de tilsvarende typer i Lovmodellens
familietypemodel. Det er således antaget, at lønnen for alle persontyperne kan
bestemmes som en andel af lønprofilen for hele gruppen af fuldtidsbeskæftigede.
Denne måde at fastlægge lønprofilen på indebærer en smule variation i lønnen fra
år til år, som vil blive afspejlet i de nedenfor opjorte indbetalingsandele.
Dernæst beregnes en samlet lønindkomst inklusive pensionsindbetalinger ved at
antage, at HK’eren, 3F’eren, LO’eren og funktionæren indbetaler
til
arbejdsmarkedspension med bidragssatser på henholdsvis 11,5 pct., 12 pct., 12
pct. og 17,1 pct. De 11,5 pct. svarer til bidragssatsen for butiksansatte HK’ere, de
12 pct. svarer til bidragssatsen for fx arbejdere i industrien (DI/CO), og de 17,1
pct. svarer til bidragssatsen for akademikere i staten. Opgørelse af den andel af
den samlede indkomst, der skal indbetales til aldersopsparing for at udnytte et
givent loft fuldt ud, tager udgangspunkt i, at der ikke længere indbetales til en
fradragsberettiget arbejdsmarkedspension.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 415: Spm. om, hvor stor en andel af sin løn, en typisk HK’er, 3F’er, LO’er og funktionær skal spare op i de sidste fem år før pensionsalderen, til finansministeren
1775027_0003.png
Side 3 af 5
Med udgangspunkt i de beregnede samlede lønindkomster beregnes de beløb,
som skal fratrækkes disse lønindkomster før skat, for at opnå en reduktion i
lønindkomsten efter skat på henholdsvis 5.000 kr., 29.600 kr. og 50.000 kr.
2
Disse
beregnede før-skat beløb sættes i forhold til den beregnede samlede lønindkomst
før skat, hvilket giver et udtryk for, hvor stor en andel af den samlede
lønindkomst før skat, der skal indbetales til pension, for at
pensionsindbetalingerne svarer til enten 5.000 kr., 29.600 kr. eller 50.000 kr. efter
skat.
3
Med henblik på at kunne sammenligne med disse beregnede andele, omregnes de
forudsatte bidragssatser til tilsvarende andele af den samlede lønindkomst før
skat.
4
De opgjorte andele fremgår af tabel 1 nedenfor.
Grænsen på de 5.000 kr. efter skat, som gælder frem til fem år før folkepensions-
alderen, udgør som nævnt ovenfor en større andel af lønnen (og de samlede pen-
sionsindbetalinger) for lavtlønnede end for højtlønnede, hvilket afspejler sig i at
denne andel er højere for HK’eren, 3F’eren og LO’eren sammenlignet med funk-
tionæren,
jf. tabel 1.
Som nævnt betyder grænsen på 5.000 kr. efter skat blandt an-
det, at gevinsterne ved omlægning af fx fradragsberettigede arbejdsmarkedspensi-
oner mod aldersopsparing igennem et helt liv bliver forholdsvis ligeligt fordelt i
kroner og øre på tværs af persontyper med forskellige indkomstniveauer,
jf. også
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 414 (Alm. del), 2017.
HK’eren, 3F’eren og LO’eren vil alle skulle indbetale mellem ca. 20 pct. og ca. 22
pct. af den samlede indkomst (inkl. eget og arbejdsgivers pensionsbidrag) for at
indbetale 50.000 kr. efter skat til aldersopsparing (svarende til loftet fra fem år før
folkepensionsalderen under den nye model for målretning af ordningen),
jf. tabel 1.
De tilsvarende andele, såfremt der skal indbetales 29.600 kr. (svarende til det hid-
tidige loft), er mellem ca. 12 og ca. 13 pct. for de tre typepersoner.
Med de antagne bidragssatser
indbetaler HK’eren, 3F’eren og LO’eren i udgangs-
punktet ca. 11 pct. af den samlede indkomst (inkl. eget og arbejdsgivers pensions-
bidrag) til en arbejdsmarkedspension. Disse indbetalinger vil således fuldt ud kun-
ne omlægges til aldersopsparing fra fem år før folkepensionsalderen under både
I denne omregning af efter-skat beløb til før-skat beløb er der således fokuseret på skattebetalingen. Der er ikke indregnet
virkninger af ændringer i offentlige ydelser (såsom fx boligstøtte, børne- og ungeydelse mv.). Omregning af de angivne
efter-skat beløb til et før-skat beløb anvender marginalskatterne på lønindkomst over det relevante interval for de forskelli-
ge typer. Dette giver som udgangspunkt større før-skat beløb (og dermed større beregnede andele), end hvis den gennem-
snitlige skat på lønindkomsten var blevet anvendt. Den valgte opgørelsesmetode betyder dog, at de beregnede andele er
mere direkte sammenlignelige med de (omregnede) bidragssatser, som forudsættes i udgangspunktet. Det skyldes, at hvis de
(fradragsberettigede) pensionsindbetalinger, som disse bidragssatser giver anledning til, i stedet blev udbetalt som løn, ville
de blive beskattet med marginalskatten i det relevante indkomstinterval.
3
I denne opgørelse ses der på de samlede pensionsbidrag, og herfra
trækkes ikke eventuelt bidrag til såkaldt ”anden dæk-
ning” (fx ægtefælle-
eller invalidedækning) i forbindelse med en arbejdsmarkedspension.
4
Bidragssatserne er i udgangspunktet et udtryk for pensionsindbetalingerne som en andel af lønnen enten efter arbejdsgive-
rens andel af pensionsindbetalingen eller efter både arbejdsgiverens og lønmodtagerens andel af pensionsindbetalingen.
2
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 415: Spm. om, hvor stor en andel af sin løn, en typisk HK’er, 3F’er, LO’er og funktionær skal spare op i de sidste fem år før pensionsalderen, til finansministeren
1775027_0004.png
Side 4 af 5
den nye model for målretning af aldersopsparingen og det hidtidige loft for indbe-
taling.
Funktionæren, der i udgangspunktet antages at have pensionsindbetalinger sva-
rende til en akademiker i staten, skal indbetale ca. 17 pct. af den samlede indkomst
(inkl. eget og arbejdsgivers pensionsbidrag) til aldersopsparing, hvis indbetalingen
skal udgøre 50.000 kr. efter skat. Den tilsvarende andel er ca. 10 pct. til 11 pct.,
hvis indbetalingen skal udgøre 29.600 kr. efter skat. Med den antagne bidragssats
udgør pensionsindbetalingerne 15 pct. af den samlede indkomst i udgangspunktet.
Det betyder, at hele denne types arbejdsmarkedspension vil kunne omlægges til
aldersopsparing i de sidste fem år op til folkepensionsalderen under et loft på
50.000 kr. men ikke under et loft på 29.600 kr.
Tabel 1
Pensionsindbetalingers andel af samlet indkomst
for en HK’er, 3F’er, LO’er og funktionær
Alder
HK'er
3F'er
LO'er
Funktionær
Andel, der indbetales til pension med forudsatte indbetalingsprocenter
Uanset alder
0,11
0,11
0,11
0,15
Andel, der skal indbetales til pension, for at opnå indbetaling efter skat på 5.000 kr.
55
56
57
58
59
2,3
2,3
2,3
2,3
2,3
2,2
2,2
2,2
2,2
2,2
2,1
2,1
2,1
2,1
2,1
1,9
1,9
1,9
1,9
1,9
Andel, der skal indbetales til pension, for at opnå indbetaling efter skat på 50.000 kr.
60
61
62
63
64
22,4
21,6
21,5
21,2
21,4
21,6
20,8
20,7
20,6
20,6
21,3
20,6
20,6
20,3
20,5
17,0
17,3
17,4
17,5
17,4
Andel, der skal indbetales til pension, for at opnå indbetaling efter skat på 29.600 kr.
60
61
62
63
64
13,5
13,0
12,9
12,7
12,9
13,0
12,4
12,3
12,3
12,3
12,8
12,3
12,3
12,1
12,2
11,1
10,7
10,6
10,4
10,5
Anm.: Se beskrivelsen af opgørelsen i hovedteksten.
Kilde: Lovmodellens familietypemodel, registerdata og egne beregninger.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 415: Spm. om, hvor stor en andel af sin løn, en typisk HK’er, 3F’er, LO’er og funktionær skal spare op i de sidste fem år før pensionsalderen, til finansministeren
Side 5 af 5
Det bemærkes, at fuld udnyttelse af muligheden for at indbetale 50.000 kr. til al-
dersopsparing fra fem år før folkepensionsalderen ikke er en forudsætning for at
opnå en gevinst ved omlægning af fradragsberettiget arbejdsmarkedspension til
aldersopsparing. Derudover hænger gevinsten ved omlægning af fradragsberettiget
arbejdsmarkedspension til aldersopsparing igennem hele arbejdslivet ikke nød-
vendigvis tæt sammen med omfanget, hvormed loftet på de 50.000 kr. kan udnyt-
tes i de sidste fem år op til folkepensionsalderen. Således er gevinsterne ved om-
lægning under den nye model for målretning af aldersopsparing som nævnt for-
holdsvis ligeligt fordelt på tværs af eksempler på stiliserede persontyper, som har
forskellige indkomster og pensionsindbetalinger,
jf. også Svar på Finansudvalgets
spørgsmål nr. 414 (Alm. del), 2017.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister