Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1783464_0001.png
Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 580
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
2. november 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 580 (Alm. del) af 28.
september
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om udgifterne til Togfonden er indregnet i grundforløbet
for den nye mellemfristede fremskrivning og om dette er i overensstemmelse med
budgetlovens forsigtighedsprincip?
Svar
Niveaet for de offentlige investeringer i de mellemfristede fremskrivninger ud-
trykker det finansierede udgiftsniveau, som de offentlige investeringer skal holde
sig inden for.
Et flertal i Folketinget besluttede med
Aftalen om Togfonden DK
(september 2013) at
finansiere Togfonden ved at harmonisere beskatningen på at udvinde råolie i
Nordsøen.
I forlængelse af
Aftale om en moderne jernbane
udmøntning af Togfonden DK,
januar
2014 blev de økonomiske konsekvenser
herunder højere udgiftsrammer
ind-
regnet i de mellemfristede fremskrivninger. Dette er helt i tråd med forsigtigheds-
princippet,
jf. også svar på spørgsmål S 2329 af 3. september 2013.
Udgifterne til Togfonden DK er dermed indregnet i grundforløbet i
DK2025
–Et
stærkere Danmark
og skal på linje med udgifter til øvrige investeringsområder
herunder investeringer i fx sygehuse, skoler og plejehjem
holde sig inden for det
finansierede udgiftsniveau i de mellemfristede fremskrivninger.
I det omfang at skøn for projektfremdrift mv. indikerer et samlet offentligt inve-
steringsniveau, der ligger højere end det finansierede udgiftsniveau, vil der skulle
ske tilpasninger af de offentlige investeringsniveauer i forbindelse med tilrettelæg-
gelsen af finanspolitikken fremadrettet.
Konkret er der en aktuel udfordring med at nedbringe de allerede planlagte of-
fentlige investeringer i bygninger og anlæg til de finansierede niveauer frem mod
2020,
jf. DK2025
Et stærkere Danmark,
august 2016. Udfordringen vedrørende de
offentlige investeringer blev første gang beskrevet i
Danmarks Konvergensprogram
2015,
marts 2015.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 406: Spm. om om udgifterne til Togfonden er indregnet i grundforløbet bag regeringens 2025-plan, til finansministeren
Side 2 af 2
Regeringen har i forlængelse heraf med finanslovforslaget for 2017 foreslået, at
Togfonden DK tilpasses, så der frem mod 2020 gennemføres projekter, der skal
understøtte elektrificering af jernbanens hovedstrækninger samt en række øvrige
projekter. Dette nedbringer udgifterne til offentlige investeringer til det finansie-
rede niveau i 2017.
Herudover lægges der med Helhedsplanen op til at løfte rammen til offentlige
investeringer med i alt 5 mia. kr. i perioden 2018-2020. Dermed løses udfordrin-
gen vedrørende de offentlige investeringer samlet set i årene frem mod 2020, idet
der dog ikke er plads til nye investeringsbeslutninger inden for rammen til offent-
lige investeringer.
Fra 2021 og frem mod 2025 lægges der med Helhedsplanen op til at løfte rammen
for de offentlige investeringer med i alt 22 mia. kr. Dette øger råderummet væ-
sentligt til at prioritere nye større anlægsprojekter. Dermed løftes rammen til of-
fentlige investeringer samlet set med 27 mia. kr. i perioden 2018-2025,
jf. DK2025
Et stærkere Danmark,
august 2016.
Tilpasning af Togfonden DK skal også ses i lyset af, at olieprisen er faldet mar-
kant siden aftalen om etableringen af Togfonden DK blev indgået. Med
Aftale om
harmonisering af beskatningen i Nordsøen
(S, R, SF, EL, DF) blev det besluttet at afsæt-
te det forventede akkumulerede statslige merprovenu (ca. 28�½ mia. kr.) som følge
af aftalen til etablering af Togfonden DK. Det akkumulerede statslige merprovenu
forventes isoleret set reduceret med i størrelsesordenen 15�½ mia. kr. som følge af
det gennemsnitlige fald i olieprisen,
jf. svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 470 (Alm.
del) af 1. september 2016.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister