Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1774191_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
26. juni 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 402 (Alm. del) af 15.juni
2017 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren gøre rede for, hvor mange flere brøkpensionister (folke- og førtids-
pension) regeringen forventer vil være konsekvensen af en forhøjelse af antal år i
Danmark, hvad besparelsen vil være, og hvordan de forskellige familietyper vil
blive ramt?
Svar
I svaret tages der udgangspunkt i den ændring af optjeningskravet til førtidspensi-
on, folkepension og supplerende pensionsydelse, som indgår i Regeringens aftale
med Dansk Folkeparti om
”Flere år på arbejdsmarkedet”
fra 20. juni 2017.
I aftalen indgår et ændret optjeningskravet til folkepension, førtidspension og
supplerende pensionsydelse, så det fremover automatisk følger en stigende levetid
og folkepensionsalder. Optjeningskravet for folkepension og supplerende pensi-
onsydelse ændres fra et bopælskrav på 40 år mellem det fyldte 15. år og folkepen-
sionsalderen til et bopælskrav på 9/10 af denne optjeningsperiode. Med det relati-
ve optjeningskrav tilpasses kravet til den stigende folkepensionsalder og det sikres,
at folkepensionister med pension fra udenlandsk beskæftigelse ikke i højere grad
overkompenseres. Optjeningskravet for førtidspension ændres fra 4/5 af tiden
mellem det fyldte 15. år og alderen ved tilkendelse af førtidspension til 9/10 af
denne optjeningsperiode.
Ændringen af optjeningskravene træder i kraft pr. 1. juli 2018, med en 7-årig
overgangsperiode, som sikrer, at personer, der ved ændringens ikrafttræden efter
gældende regler har eller kunne have mulighed for at optjene ret til fuld folke-
pension, fortsat sikres mulighed for at optjene ret til fuld folkepension.
Ændringen skønnes fuldt indfaset i årene omkring 2045 at øge antallet af brøk-
pensionister med knap 27.000 personer, heraf godt 22.000 folkepensionister og
knap 5.000 førtidspensionister,
jf. tabel 1.
Dette skal ses i forhold til et samlet, for-
ventet antal førtidspensionister og folkepensionister (bosat i Danmark) i årene
omkring 2045 på hhv. ca. 240.000 personer og godt 1,1 mio. personer.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om, hvor mange flere brøkpensionister regeringen forventer vil være konsekvensen af en forhøjelse af antal år i Danmark, til finansministeren
1774191_0002.png
Side 2 af 4
Tabel 1
Øget antal brøkpensionister på førtidspension, folkepension og ældrecheck ift. gældende regler
1.000 personer
Førtidspensionister i DK
Førtidspensionister i udlandet
Folkepension i DK
Heraf supplerende pensionsydelse
Folkepensionister i udlandet
I alt
2018
0,1
0,0
0
0
0
0,1
2019
0,3
0,0
0
0
0
0,3
2020
0,5
0,0
0
0
0
0,5
2021
0,7
0,0
0
0
0
0,8
2022
1,0
0,0
0
0
0
1,0
2023
1,2
0,0
0
0
0
1,2
2024
1,4
0,0
0
0
0
1,4
2025 Varigt
1,6
0,0
0,6
0,2
0
2,3
4,2
0,1
20,9
5,3
1,3
26,5
Anm.: Beregningerne tager udgangspunkt i en ikraftrædelse pr. 1.juli 2018, med en 7-årig overgangsperiode for
folkepension og supplerende pensionsydelse. I beregningerne indgår de personer, som ved alderen for
tilkendelse af førtidspension eller ved folkepensionsalderen forventes at have optjent en bopælsbrøk på
mindst 80 pct. og maks. 90 pct.
Kilde: Egne beregninger.
Ændringen af optjeningsreglerne skønnes samlet set at medføre offentlige min-
dreudgifter efter skat og tilbageløb af afgifter på i størrelsesordenen 2 mio. kr. i
2018, stigende til et varigt provenu efter skat og tilbageløb (inkl. afledte effekter til
bl.a. personlige tillæg efter pensionsloven og hjælp til brøkpensionister efter §27a i
aktivloven) på godt 260 mio.kr. fra 2045,
jf. tabel 2.
Heraf 65 mio. kr. til førtids-
pension og 198 mio. kr. til folkepension (inkl. ældrecheck).
Tabel 2
Virkning på offentlig saldo af opstramning af optjeningskrav for at opnå ret til fuld førtidspension,
folkepension og den supplerende pensionsydelse (ældrecheck)
Mio. kr. 2017-niveau
Førtidspension
Folkepension
Supplerende pensionsydelse
I alt
2018
2
0
0
2
2019
5
0
0
5
2020
8
0
0
8
2021
11
0
0
11
2022
15
0
0
15
2023
18
0
0
18
2024
21
0
0
21
2025
24
6
0
30
Varigt
65
190
8
263
Anm.: Beregningerne tager udgangspunkt i en ikraftrædelse pr. 1.juli 2018, med en 7-årig overgangsperiode for
folkepension og supplerende pensionsydelse. Afledte effekter på boligstøtte, personlige tillæg mv. er
indarbejdet.
Kilde: Egne beregninger.
Familietypeeksempler
For at illustrere virkningen på den disponible indkomst af de ændrede regler for
optjening af førtidspension og folkepension for forskellige persontyper er der
taget udgangspunkt i en række førtidspensionister og folkepensionister, der er
enlige og bor i lejebolig og har boet i Danmark i hhv. 5, 20, 40 og 47 år.
1
1
Bopæl i Danmark omfatter her også udlandsophold sfa. bl.a. uddannelsesophold eller ansat i dansk firmas fillial eller
datterselskab.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om, hvor mange flere brøkpensionister regeringen forventer vil være konsekvensen af en forhøjelse af antal år i Danmark, til finansministeren
1774191_0003.png
Side 3 af 4
Persontyperne for førtidspension er 62 år. Ved de nuværende regler for optjening
af førtidspension vil de pågældende personer have optjent ret til fuld førtidspensi-
on efter knap 38 år i Danmark, mens det ved de ændrede regler er tilfældet efter
godt 42 år.
Ændringen af optjeningsreglerne skønnes ikke at medføre ændringer i den dispo-
nible indkomst for den pågældende førtidspensionist, som har boet i Danmark i 5
eller i 20 år,
jf. tabel 3.
Den lavere førtidspension som følge af de nye optjenings-
regler udlignes af øget supplering af førtidspensionen med kontanthjælp.
Den 62-årige førtidspensionist, der har været 40 år i Danmark, vil under de æn-
drede regler for optjening ikke have optjent ret til fuld førtidspension, og modtage
brøkpension svarende til ca. 95 pct. af den fulde førtidspensionssats. Under de
ændrede regler for optjening af førtidspension vil vedkommendes disponible ind-
komst være godt 5.000 kr. lavere i forhold til under de nuværende optjeningsreg-
ler,
jf. tabel 3.
En del af faldet i rådighedsbeløbet som følge af en lavere optjening
kompenseres af en højere boligstøtte.
Tabel 3
Rådighedsbeløb (før boligudgifter) for førtidspensionister opdelt på antal bopælsår i Danmark siden det
fyldte 15. år, 2017-priser
Antal bopælsår i Danmark siden 15. år
5
Gældende regler
Førtidspension
Kontanthjælp
Boligstøtte
Indkomstskat
Disponibel indkomst
Ændrede regler
Førtidspension
Kontanthjælp
Boligstøtte
Indkomstskat
Disponibel indkomst
23.900
104.700
25.000
31.100
122.500
98.800
29.800
25.000
31.100
122.500
198.800
0
19.500
57.700
160.500
210.300
0
17.400
62.100
165.600
27.000
101.600
25.000
31.100
122.500
111.300
17.300
25.000
31.100
122.500
210.300
0
17.400
62.100
165.600
210.300
0
17.400
62.100
165.600
20
40
47
Anm.: Persontyperne antages at være en enlig førtidspensionist i lejebolig uden forsørgerpligt, der får tilkendt
førtidspension som 62-årig. Bopæl i Danmark omfatter her også udlandsophold sfa. bl.a. uddannelsesophold
eller ansat i dansk firmas fillial eller datterselskab. Der indgår supplerende hjælp efter aktivloven, hvor
brøkpensionen suppleres op til kontanthjælpsniveau. Der er taget højde for kontanthjælploftet. Der indgår
ikke supplerende hjælp til enkeludgifter mv. Resultater er vist med fuldt implementeret 2023-skatteregler.
Tallene er afrundet til nærmeste 100 kr.
Kilde: Lovmodellens familietypemodel og egne bereginger.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om, hvor mange flere brøkpensionister regeringen forventer vil være konsekvensen af en forhøjelse af antal år i Danmark, til finansministeren
1774191_0004.png
Side 4 af 4
Ændringen af optjeningsreglerne for folkepension betyder, at personeksemplerne
for folkepension med en bopælstid i Danmark under 47 år får reduceret deres
disponible indkomst med mellem godt 3.000 og godt 13.000 kr. årligt,
jf. tabel 4.
De pågældende folkepensionister vil modtage en brøkpension. For persontypen
med 40 års bopæl i Danmark siden det fyldte 15.år, som ikke er brøkpensionist
ifølge de gældende regler, udlignes en del af den lavere folkepensionsydelse ved en
højere boligstøtte. Der er her set bort fra evt. udenlandsk pension.
En folkepensionist, der har boet i Danmark i 47 år mellem det fyldte 15.år og
folkepensionsalderen på 67, er ikke berørt af de ændrede optjeningsregler, og ved-
kommendes rådighedsbeløb er derfor uændret.
Tabel 4
Rådighedsbeløb (før boligudgifter) for folkepensionister opdelt på antal bopælsår i Danmark siden det
fyldte 15. år, 2017-priser
Bopæls i Danmark siden 15. år
5
Gældende regler
Folkepension
ATP
Boligydelse
Indkomstskat
Disponibel indkomst
Ændrede regler
Folkepension
ATP
Boligydelse
Indkomstskat
Disponibel indkomst
18.100
14.800
29.800
-700
1
63.400
72.400
14.800
29.800
15.300
101.600
144.800
14.800
29.800
42.800
146.600
169.400
14.800
28.000
52.200
160.000
21.200
14.800
29.800
-700
1
66.500
84.700
14.800
29.800
20.000
109.300
169.400
14.800
28.000
52.200
160.000
169.400
14.800
28.000
52.200
160.000
20
40
47
Negativ indkomstskat skyldes her udbetaling af grøn check.
Anm.: Persontyperne antages at være en enlig folkepensionist i lejebolig, der er berettiget til fuldt pensionstillæg og
supplerende pensionsydelse. Med de gældende regler er der et optjeningskrav på 40 år og en pensionsalder
på 65 år. Med de ændrede regler er der et optjeningskrav på 9/10 af tiden mellem det fyldte 15.år og en
folkepensionsalder på 67 år. Bopæl i Danmark omfatter her også udlandsophold sfa. bl.a. uddannelses-
ophold eller ansat i dansk firmas fillial eller datterselskab. Der indgår ikke supplerende hjælp til enkeludgifter
mv. Tallene er afrundet til nærmeste 100 kr.
Kilde: Lovmodellens familietypemodel og egne bereginger.
1
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister