Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1682419_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
2. november 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 4 (Alm. del) af 5. oktober
2016 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svaret på spørgsmål 486 (FIU alm. del, 2015-16)
svare på, hvilken empiri, der ligger til grund for de beregninger, som viser en posi-
tiv overvæltning fra erhvervene på husholdningerne ved en lavere PSO-afgift i
form af højere løn til lønmodtagerne og lavere priser til forbrugerne?
Svar
Skatter og afgifter kan i sidste ende kun betales af personer, uanset om det umid-
delbart påhviler fysiske personer eller virksomheder at betale. En skats incidens
udtrykker, hvem der endeligt bærer skattebyrden, når priserne i økonomien bliver
påvirket af skatten.
En afgift, der påhviler
dansk forbrug,
vil overvæltes fuldt ud i forbrugerprisen, hvis
der er fuldkommen konkurrence og konstant skalaafkast. Under andre forhold
gælder, at omfanget af overvæltning afhænger af, hvordan både udbydere og efter-
spørgere reagerer på prisændringer.
Er der ikke fuldkommen konkurrence, kan overvæltningen i princippet være stør-
re eller mindre end 100 pct. afhængig af konkurrencens karakter og efterspørg-
selskurvens form. Ofte vil overvæltningen dog være mindre end 100 pct., hvis
virksomhederne i udgangspunktet har kunnet fastsætte prisen, så profitten mak-
simeres. Virksomhedens ejere vil i så fald bære en del af byrden. Hvem, der ender
med at bære størstedelen af afgiftsbelastningen, afhænger af, om efterspørgslen
eller udbuddet er mest prisfølsom.
Incidensen af skatter og afgifter på erhvervslivets
produktionsinput
kan afvige fra
incidensen af forbrugsafgifter, fordi virksomhederne som reaktion på ændrede
inputpriser kan substituere mellem forskellige produktionsinput.
Når skatter og afgifter på erhvervslivets produktionsfaktorer som arbejdskraft,
kapital og energi øger virksomhedernes omkostninger, er det enten virksomhe-
dens aftagere, ejere eller ansatte, der i sidste ende kan betale skatten. Det sker i
form af enten en højere pris for den vare, virksomheden sælger, et lavere afkast af
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om positiv overvæltning fra erhvervene på husholdningerne ved en lavere PSO-afgift, til finansministeren
Side 2 af 4
investeringerne eller en lavere aflønning af arbejdskraften eller en kombination af
alle tre muligheder.
Om det er virksomhedens aftagere, ejere eller arbejdskraften, der i sidste ende
bærer byrden, afhænger af konkurrenceforholdene og prisfølsomheden for de
forskellige produktionsfaktorer.
Kun i tilfælde af mangelfuld konkurrence, kan virksomhedens ejere bære dele af
eller hele byrden ved en afgift. Ved tilstrækkelig stærk konkurrence reduceres
avancerne og dermed en virksomheds muligheder for at kompensere for en skat
eller afgift med lavere avancer. Der vil derfor ske enten fuld overvæltning i priser-
ne eller fuld nedvæltning i lønningerne under fulkommen konkurrence.
Som udgangspunkt vil inputskatter på
udlandskonkurrerende erhverv
blive nedvæltet i
det generelle lønniveau via reduceret produktivitet. Virksomheder, der er i kon-
kurrence med virksomheder i andre lande, vil som udgangspunkt ikke kunne hæve
prisen, uden at hele salget bortfalder (virksomhederne er pristagere). I stedet vil
produktionsfaktorerne bære skattebyrden. Hvilken produktionsfaktor, der bærer
størstedelen af byrden, afhænger dels af, hvilken faktor der er mest prisfølsom, og
dels af virksomhedernes mulighed for at substituere mellem inputfaktorer i pro-
duktionen. Generelt vil den mindst prisfølsomme faktor – dvs. hvor udbuddet af
faktoren ændres mindst for en given ændring i de relative priser – bære størstede-
len af byrden.
I en lille, åben økonomi som den danske, hvor der er stor mobilitet af kapital på
tværs af landegrænser, kan virksomhederne kun i begrænset omfang reducere det
afkast, investorerne modtager for at binde kapital i virksomhederne. Hvis afkastet
af kapitalen reduceres til under det risikokorrigerede normalafkast, vil virksomhe-
derne reducere deres investeringer i Danmark, indtil de igen opnår det samme
afkast af danske og udenlandske investeringer. Det betyder, at arbejdskraften ofte
er den eneste produktionsfaktor, der i sidste ende kan bære skattebyrden. Det skal
ses i lyset af, at arbejdskraften ikke flytter sig lige så let over landegrænser som
kapital. På langt sigt giver lønningerne sig derfor ofte lettere end prisen på kapital.
For de
indenlandsk konkurrerende erhverv
vil byrden også ved inputskatter kunne
overvæltes i højere priser. Dvs. incidensen vil svare til en forbrugsafgift på disse
erhvervs output.
I nogle tilfælde kan en skat eller afgift reducere indkomsten fra en faktor i uela-
stisk udbud. Det gælder fx landbrugsjord eller olie- og gasreserverne i Nordsøen. I
sådanne tilfælde vil det alene være ressourceejerne, der bærer skattebyrden.
Konkrete skatte- og afgiftsinstrumenter kan have virkninger som er en kombina-
tion af alle tre forudsætninger.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om positiv overvæltning fra erhvervene på husholdningerne ved en lavere PSO-afgift, til finansministeren
1682419_0003.png
Side 3 af 4
Den eksisterende litteratur om incidens af skatter og afgifter gennemgås i Fuller-
ton & Metcalf (2002).
1
Der er en lang række forhold, der påvirker virksomhedernes prissætning og løn-
politik mv. på kort sigt, hvilket gør det vanskeligt at påvise virkningen af konkrete
afgiftsforhøjelser og lempelser empirisk. Der er imidlertid en række empiriske
studier, der påviser, at skatte- og afgiftsændringer slår ud i pris- og lønændringer.
Besley og Rosen (1999) viste, at afgiftsændringer fuldt ud overvæltes i priserne og
i en række tilfælde overvæltes mere end 100 pct., hvilket de tilskriver imperfekt
konkurrence
2
.
Der findes en omfattende empirisk litteratur, der påviser en tæt sammenhæng
mellem selskabsskat og realløn. De empiriske studier tyder på, at lønmodtagerne
via investeringsforvridningen, nedvæltning i lønningerne og overvæltning af
omkostningerne ved selskabsskatten i output-priserne bærer hovedparten af
byrden ved selskabsskatten. Det skal i den forbindelse bemærkes, at alene den del
af selskabsskatten, der påhviler normalafkastet af kapitalen, kan forventes at blive
over- eller nedvæltet, mens selskabsskat på overnormal profit som udgangspunkt
ikke over- eller nedvæltes, men reducerer overskuddet for ejerne. Den empiriske
evidens for sammenhængen mellem selskabsbeskatning og reallønsniveau er
gennemgået i besvarelsen af FIU spørgsmål nr. 500 (alm. del) af 5. september
2016.
Det er desuden veldokumenteret, at incidensen af beskatning af arbejdskraft er
uafhængig af, om der er tale om indkomstskatter, der er pålagt lønmodtagerne,
eller fx sociale bidrag, der er pålagt virksomhederne. Lønskatter som pålægges
lønmodtagerne eller virksomhederne er i princippet beskatning af transaktionen
mellem lønmodtager og virksomhed af varen arbejdskraft. Som beskrevet ovenfor
afhænger muligheden for overvæltning eller nedvæltning af, hvor elastiske ar-
bejdsudbuddet henholdsvis efterspørgslen efter arbejdskraft er.
Ooghe et al. (2007) fandt i et studie for seks europæiske lande, herunder Dan-
mark, at over halvdelen of sociale bidrag betalt af arbejdsgiverne nedvæltes i løn-
ningerne.
3
Gavrilova et. al (2015) undersøgte incidensen af arbejdsgiverbetalte
sociale bidrag i Norge og fandt, at en stigning i arbejdsgiverbidrag på 1 pct. fører
til et fald i bruttolønnen på 0,66 pct.
4
Fullerton, D. & G.E. Metcalf (2002), “Tax Incidence”, kapitel 26 i A.J. Auerbach og M. Feldstein (eds.),
Handbook of
Public Economics,
Amsterdam, Elsevier Science B.V.: 1788-1839.
2
Besley, T.J., & H.S. Rosen (1999), “Sales Taxes and Prices: An Empirical Analysis”,
National Tax Journal,
52(2), 157-178.
3
Se Ooghe, E., Schokkaert, E., & Flechet, J. (2003), “The incidence of social security contributions: An empirical analysis”,
Empirica,
30(2), 81-106.
4
Se Gavrilova, E., F. Zoutman, A.-O. Hopland & J. Møen (2015), ”Who
Pays for the Payroll Tax? Quasi-Experimental Evidence
on the Incidence of the Payroll Tax”,
CESifo working paper.
1
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om positiv overvæltning fra erhvervene på husholdningerne ved en lavere PSO-afgift, til finansministeren
1682419_0004.png
Side 4 af 4
Deschênes (2012) fandt en sammenhæng mellem virksomhedernes elpris og efter-
spørgslen efter arbejdskraft, hvilket indikerer, at arbejdskraften bærer en del af
byrden af afgifter på el i produktionen.
5
Marion og Muehlegger (2011) undersøgte, hvordan afgifter på benzin og diesel
såvel som afgifter og regulering, der øger produktionsomkostningerne for motor-
brændstoffer, overvæltes i priserne. De konkluderer, at der i hovedreglen sker fuld
overvæltning i forbrugerpriserne.
Fullerton og Heutel (2007) analyserer incidensen af afgifter på forurenende pro-
duktionsinput i en generel ligevægtsmodel og viser, at input-afgifter dels overvæl-
tes i forbrugerpriserne på andre varer og dels nedvæltes i lønningerne under plau-
sible antagelser.
6
Ganapati et al. (2016) undersøgte incidensen af ændringer i energiomkostningerne
for amerikanske fremstillingsvirksomheder. Deres resultater viser, at ændringer i
energiomkostningerne overvæltes i priserne med omkring 70 pct. De viser endvi-
dere, at overvæltningen i priserne er mindre for sektorer i konkurrence, mens æn-
dringer i energiomkostningerne for virksomheder i sektorer med imperfekt kon-
kurrence i gennemsnit overvæltes mere end fuldt ud i priserne. Den mindre over-
væltning i konkurrenceudsatte sektorer kan afspejle, at en del af byrden nedvæltes
i lønninger.
7
I akademiske studier af fordelingsvirkninger af afgifter på varer, der anvendes som
input i produktionen i andre virksomheder, er det udbredt at anvende den forud-
sætning, at afgifter på erhvervenes input i produktionen overvæltes i priserne på
de varer, der forbruges af husholdningerne.
8
Se Deschênes, O. (2012), “Climate Policy and Labor Markets” i D. Fullerton og C. Wolfram (eds.),
The Design and Imple-
mentation of U.S. Climate Policy,
University of Chicago Press, 2012.
6
Se Fullerton, D., & Heutel, G. (2007), “The general equilibrium incidence of environmental taxes”.
Journal of Public Eco-
nomics,
91, 571–591.
7
Se Ganapati, S., J. S. Shapiro & R. Walker (2016), “Energy
Prices, Pass-Through, and Incidence in U.S. Manufacturing”,
NBER
Working Paper No. 22281, maj 2016.
8
Se fx Grainger, C. A., & C. D. Kolstad (2010): “Who Pays a Price on Carbon?”,
Environmental and Resource Economics,
46,
359-376 og Metcalf, G. E. (1999), “A Distributional Analysis of Green Tax Reforms”,
National Tax Journal
52: 665-681.
5