Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1768798_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
14. juni 2017
Svar på Finansudvalgets samrådsspørgsmål nr. AS (Alm. del) af
2. maj 2017 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S), Pelle
Dragsted (EL), Josephine Fock (ALT) og Lisbeth Beck Poulsen
(SF)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om han fortsat mener, at der er behov for reformer for at
få råd til velfærd, som det fremgik af Ugebrevet A4 den 3. marts 2017? Dette i lyset af,
at økonomi- og indenrigsministeren til Ritzau den 28.
april 2017 konstaterede, at: ”De
0,3 er det, der er reserveret til offentligt forbrug, og det sidste er reserveret til priorite-
ringer herunder skattelettelser”.
Tak for spørgsmålet
som jeg er meget glad for. Det giver også
lejlighed til at høre nærmere om, hvad oppositionens løsninger er
på de udfordringer vi står overfor. For undskyld mig, det står ikke
klart!
Svar
Indledende vil jeg gerne slå fast, at når regeringen har en ambitiøs
målsætning for vækst og beskæftigelse, så skyldes det, at vi ønsker
at skabe et rigere samfund, hvor flere mennesker er i beskæftigelse
og skaber deres egen tilværelse uden at være afhængig af offentlig
forsørgelse. Jeg forstår ikke, at oppositionen ikke deler dette mål.
Hvis regeringens mål indfries giver det os ikke blot højere velstand.
Vi får også et større finanspolitisk råderum, der giver os bedre mu-
ligheder for at udvikle vores samfund
samtidig med at vi som ge-
neration også løser vores egne udfordringer og ikke sender regnin-
ger videre til kommende generationer i form af en længere årrække
med store offentlige underskud.
Heroverfor står en opposition anført af Socialdemokratiet, som
tilsyneladende ikke vil noget som helst. Det tætteste man kommer
på et svar er vel et stop for arbejdsmarkedsreformer. Men hvad er
det et svar på?
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 9/6-2017 om behov for reformer for at få råd til velfærd, til finansministeren
Side 2 af 4
Det henstår i det uvisse, hvilke svar Socialdemokratiet har på de
reelle udfordringer vi står overfor.
Hvordan vil oppositionen sikre, at flere kommer ud på arbejds-
markedet og i beskæftigelse?
Og hvad er oppositionens svar på, at vi om få år mødes af en de-
mografisk modvind, der betyder, at en stadigt faldende andel af be-
folkningen vil være i beskæftigelse?
Det er ikke nogen hemmelighed
heller ikke for oppositionen - at
når en faldende andel af befolkningen er i beskæftigelse, så svækkes
de offentlige finanser. Dansk økonomi vil opleve en længere år-
række med uholdbare offentlige underskud. Hvad er oppositionens
svar på denne udfordring? Ingen, ingen ved det.
****
Uden handling i de kommende år vil fremtidige Folketing være
nødt til at foretage en tilpasning af finanspolitikken i årene efter
2025. Vi efterlader med andre ord et tilpasningsbehov til vores ef-
terfølgere.
Regeringen har den holdning, at hængekøjeudfordringen bør hånd-
teres i god tid og at midlet bør være reformer, der øger arbejdsud-
buddet og beskæftigelsen
både på kortere og længere sigt.
Det vil direkte adressere den grundlæggende udfordring vi står
overfor
at en stadigt faldende andel af befolkningen vil være i ar-
bejde i årene efter 2022.
Hvis man bevidst vælger ikke at foretage sig noget
som måske er
oppositionens bud, hvem ved det
har det den konsekvens, at
fremtidige generationer er nødt til at foretage en stramning af fi-
nanspolitikken.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 9/6-2017 om behov for reformer for at få råd til velfærd, til finansministeren
Side 3 af 4
Det kan jeg egentlig ikke se er en løsning. Det er sådan set mere et
forsøg på at udskyde den nødvendige finanspolitiske tilpasning til
fremtidige regeringer og Folketing.
Om kommende generationer og Folketing så måtte vælge at løse
udfordringen ved lavere offentligt forbrug, højere skatter eller nye
reformer ved vi ikke i dag. Den væsentligste pointe er for mig at se,
at beslutningen udskydes på ubestemt tid.
Lad mig i den forbindelse bemærke, at vi jo sådan set allerede har
pålagt fremtidige regeringer og Folketing at bidrage ganske betyde-
ligt til løsning af de langsigtede udfordringer. Den aftalte levetids-
indeksering af folkepensionsalderen betyder, at fremtidige Folke-
ting skal bekræfte, at folkepensionsalderen bliver væsentligt højere
for senere generationer
og at det samlede antal år på folkepensi-
on i fremtiden bliver væsentligt lavere end for de nuværende gene-
rationer af folkepensionister.
Jeg vil gerne benytte denne lejlighed til at advare mod den opfattel-
se, der tilsyneladende har spredt sig i dele af oppositionen, af, at det
nærmest vil være omkostningsfrit at fravælge reformvejen. Det kan
selvfølgelig godt være, at det vil være omkostningsfrit for den nu-
værende generation af politikere, men de kommende generationer
vil skulle løfte udfordringen
sammen med de forpligtelser, vi i
forvejen har sendt i deres retning i form af en på langt sigt væsent-
ligt højere folkepensionsalder end i dag.
***
Og så til den anden del af spørgsmålet: Hvordan regeringens prio-
riteter indenfor planlægningshorisonten hænger sammen med mine
udtalelser om, at kommende generationer vil skulle reducere det
offentlige forbrug eller væksten i det offentlige forbrug, hvis de
skal løse hængekøjeudfordringen af den vej.
Jeg vil meget gerne slå det helt fast, så det ikke kan misforstås:
Denne regering har sat ambitiøse mål for vækst og velstand. Deres
indfrielse kræver, at vi løbende foretager justeringer og reformer,
der løfter beskæftigelsen. Hvis målene indfries, vil det udvide det
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 9/6-2017 om behov for reformer for at få råd til velfærd, til finansministeren
Side 4 af 4
økonomiske råderum frem mod 2025
og dermed give os større
frihedsgrader i forhold til de mange ønsker, der er til udvikling af
det danske samfund.
Regeringen baserer imidlertid ikke sin politik på gevinsten af re-
former, før disse har fundet et flertal. Det er også en del af bag-
grunden for, at regeringen har fastlagt et mål om en såkaldt basis-
vækst i ressourcerne til det offentlige forbrug på 0,3 pct. årligt frem
mod 2025.
Denne basisvækst sikrer også, at hele råderummet ikke bruges på
stigende offentligt forbrug, men at der også reserveres en del af rå-
derummet til initiativer, der understøtter vækst og beskæftigelse,
herunder at en væsentlig del af det resterende råderum reserveres
til lavere skat for arbejdende danskere.
Det er regeringens prioriteter. Dem står vi på mål for. Vi vil samti-
dig gerne gennemføre reformer, der udvider råderummet og bidra-
ger til at løse hængekøjeudfordringen. Vi har ingen ambitioner om
at sende uløste problemer i retning af kommende generationer.
For mig at se er det store spørgsmål, hvad oppositionen vil? Hvor-
dan vil I sikre, at flere kommer i beskæftigelse? Har oppositionen
ingen reelle bud?
Skal vi blot sætte os passivt ned og vente på, at en faldende andel af
befolkningen er i beskæftigelse og så overlade det til de kommende
generationer at rette op på denne udvikling?
Hvis flere ikke skal i beskæftigelse så er konsekvensen jo, at kom-
mende generationer enten er nødt til at skrue ned for det offentlige
forbrug eller hæve skatterne. Er det hvad oppositionen ønsker sig?