Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1769281_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
14. juni 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 386 (Alm. del) af 31. maj
2017 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for beregningsgrundlaget for at vurdere virkningen på de
offentlige finanser af forslaget om målrettet aldersopsparing fra tabel 3 i udspillet
"Flere år på arbejdsmarkedet", hvor det fremgår, at tiltaget vil give 2,4 mia. kr. i
merprovenu fra 2018 og op til 2,6 mia. kr. i 2023?
Svar
Regeringen har foreslået at målrette aldersopsparingen til de 5 sidste år i arbejdsli-
vet, hvor samspilsproblemet er størst.
Konkret har regeringen foreslået, at der gives mulighed for at indbetale op til
55.000 kr. efter skat på denne type pensionsordning, der ikke modregnes i folke-
pensionen, for personer med 5 år eller mindre til folkepensionsalderen. Forslaget
løser samspilsproblemet i disse år.
Samtidig indføres en begrænsning på indbetalinger til aldersopsparing på 5.000 kr.
pr. år for de aldersgrupper, som har mere end 5 år til pensionsalderen. Forslaget
skal sikre, at der årligt kan indbetales, hvad der svarer til ca. 8.000 kr. før skat på
pensionsordninger gennem hele arbejdslivet, som ikke giver anledning til modreg-
ning i folkepensionen. Specielt for lavtlønnede betyder det, at en stor del af pensi-
onsopsparingen kan placeres på en måde, så samspilsproblemet derved undgås.
Endelig indebærer forslaget, at indbetalinger på aldersopsparing fremadrettet kan
foretages med henblik på sumudbetaling, udbetaling som ratepension eller som
livrente.
Selvom indbetalingsloftet til aldersopsparing sænkes i forhold til gældende regler
(29.600 kr.) i årene frem til 5 år før folkepensionsalderen, er det samlet set vurde-
ringen, at forslaget vil bidrage til at øge de samlede indbetalinger til aldersopspa-
ring i forhold til det forudsatte i de mellemfristede fremskrivninger.
Det skyldes for det
første,
at der lægges op til, at aldersopsparing kan anvendes af
fx arbejdsmarkedspensionsselskaberne og træde i stedet for eller supplere de eksi-
sterende fradragsberettigede ordninger. For mange med arbejdsmarkedspensioner
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 386: Spm. om at redegøre for beregningsgrundlaget for at vurdere virkningen på de offentlige finanser af forslaget om målrettet aldersopsparing fra tabel 3 i udspillet "Flere år på arbejdsmarkedet", til finansministeren
1769281_0002.png
Side 2 af 3
vil det være en fordel at indbetale til en aldersopsparing i stedet for fradragsberet-
tigede ordninger for at undgå indkomstmodregning i de offentlige pensionsydelser
mv. ved udbetaling. For at understøtte anvendelsen af aldersopsparing i forbindel-
se med arbejdsmarkedspensionerne vil der endvidere blive overvejet mulighederne
for at smidiggøre indeholdelsen af skat i forbindelse med indbetalinger til alders-
opsparing, således at den fx kan indbetales af pensionsselskaberne.
For det
andet
indebærer forslaget som nævnt, at der indføres frit valg af udbeta-
lingsform for indbetalinger på aldersopsparingsordningerne
dvs. både med mu-
lighed for sumudbetaling, udbetaling som ratepension eller som livrente. Dette
kan gøre aldersopsparing til en mere direkte substitut for de fradragsberettigede
ratepensioner og livrenter, som på nuværende tidspunkt anvendes i forbindelse
med arbejdsmarkedspensionerne.
For det
tredje
vil regeringens forslag til nye lofter for indbetalinger til aldersopspa-
ring betyde, at en generel omlægning mod ordningen ikke længere vil udgøre et
problem for de offentlige finanser
i modsætning til en generel omlægning under
gældende lofter. Når et generelt skifte mod ordningen ikke længere vil medføre et
krav om begrænsninger eller ændringer af ordningen af hensyn til de offentlige
finanser, skabes der sikkerhed om aldersopsparingens rolle i det samlede pensi-
onssystem. Dette forventes at understøtte, at ordningen vinder større udbredelse.
På den baggrund er det forudsat, at nuværende pensionsindbetalinger til fradrags-
berettigede ordninger i stort omfang omlægges til aldersopsparing indenfor mu-
lighederne af de nye indbetalingslofter. Dette betyder, at udnyttelsen af ordningen
vil overstige det, der på nuværende tidspunkt er forudsat i de mellemfristede
fremskrivninger.
Omlægningen til aldersopsparing indebærer, at skatten betales på indbetalingstids-
punktet i stedet for udbetalingstidspunktet og bidrager dermed til at fremrykke
skattebetalingerne. Det betyder et øget provenu frem mod 2025, men modsvares
at lavere provenu efter nogle år,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Virkning på primær saldo af forslag om målretning af alderssopsparing til sidst i arbejdslivet
Hængekø-
jeårene
(2041-45)
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
-------------------------------------------- Mia. kr. (2017-niveau) --------------------------------------------
Primær saldo
2,4
2,4
2,4
2,5
2,5
2,6
2,5
2,4
-0,8
Anm.: Et positivt tal angiver en styrkelse af de offentlige finanser.
Virkningen på saldoen i ”hængekøjeårene” er
opgjort som gennemsnittet for perioden 2041-2045 og er
som for de øvrige år i tabellen
opgjort som
den isolerede virkning på den primære saldo.
Kilde: Egne beregninger.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 386: Spm. om at redegøre for beregningsgrundlaget for at vurdere virkningen på de offentlige finanser af forslaget om målrettet aldersopsparing fra tabel 3 i udspillet "Flere år på arbejdsmarkedet", til finansministeren
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister