Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1852578_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 5. februar 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 385 (Alm. del) af 23. maj
2017 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (Enhedslisten)
Spørgsmål
Hvad ville de årlige omkostninger være, hvis det offentlige påtog sig ansvaret for
at indbetale den foreslåede obligatoriske pensionsopsparing på henholdsvis 0,25
pct., 2 pct., 4 pct., og 6 pct. for alle modtagere af overførselsindkomster? Om-
kostningerne bedes oplyst både på kort sigt og på længere sigt, når den obligatori-
ske opsparing begynder at føre til modregning i pensionstillæg og ældrecheck,
f.eks. ved at oplyse udgifterne fra 2018-2060.
Svar
Det danske pensionssystem fremhæves ofte som et af verdens bedste. Men syste-
met kan forbedres:
For det første
kan det i en række tilfælde ikke betale sig at spare op til pension på
grund af aftrapning i offentlige ydelser på udbetalingstidspunktet
det såkaldte
samspilsproblem. Som et første skridt til håndtering af samspilsproblemet blev
aldersopsparingsordningen med
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet
målrettet mod
den sidste den af arbejdslivet, hvor samspilsproblemet i forbindelse med fradrags-
berettigede pensionsordninger er størst. Ved samme lejlighed blev der afsat en
pulje, som skal bidrage til at øge fradragsværdien af pensionsindbetalinger. Dette
andet skridt i håndteringen af samspilsproblemet indgår i forhandlingerne om
Jobreformens fase II.
For det andet
sparer mange danskere ikke eller for lidt op til pension. Det er uhen-
sigtsmæssigt for den enkelte og for fællesskabet. Derfor foreslog regeringen i ud-
spillet
Flere år på arbejdsmarkedet,
at der indføres en obligatorisk opsparing for over-
førselsindkomstmodtagere og for lønmodtagere, der indbetaler mindre end 6 pct.
af lønindkomsten. Målet er, at en større andel af befolkningen indbetaler til egen
forsørgelse i alderdommen, og dermed bliver mindre afhængige af de offentlige
pensioner. I forbindelse med
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet
blev regeringen og
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om de årlige omkostninger, hvis det offentlige påtog sig ansvaret for at indbetale den foreslåede obligatoriske pensionsopsparing, til finansministeren
1852578_0002.png
Side 2 af 6
Dansk Folkeparti enige om, at en obligatorisk pensionsopsparing skal ses i sam-
menhæng med tilskyndelsen til pensionsopsparing, og at arbejdet med at afdække
mulighederne for indførelse af en obligatorisk pensionsopsparing derfor igangsæt-
tes i forlængelse af Jobreformens fase II.
En nærmere afklaring af, præcis hvilke grupper, der vil være omfattet af ordnin-
gen, vil ske i den forbindelse. I beregningerne er lagt til grund, at SU og folkepen-
sion ikke er omfattet af obligatorisk pensionsopsparing. Førtidspensionister, der
indbetaler til den supplerende arbejdsmarkedspension (SUPP), er beregningstek-
nisk forudsat ikke at være omfattet af den obligatoriske pensionsopsparing.
1
I re-
geringens udspil finansieres indbetalinger af den enkelte selv, og de administreres
af den myndighed, som udbetaler overførselsindkomsten.
I regeringens udspil blev der forslået en indfasning af den obligatoriske opsparing,
således at pensionsbidraget udgør 0,25 pct. af indkomsten i 2019 og øges gradvist
til 2 pct. i 2026. Dermed vil virkningen på husholdningernes disponible indkomst
indfinde sig gradvist over en årrække. Med en offentligt finansieret obligatorisk
opsparing, jf. spørgsmålet, vil der ikke ske en påvirkning af de omfattedes dispo-
nible indkomst på indbetalingstidspunktet, men de offentlige udgifter vil være
højere. Endvidere vil der konkret skulle tages stilling til indfasningsprofilen i det
omfang størrelsen af de obligatoriske pensionsbidrag afviger fra de 2 pct., som
blev foreslået af regeringen i udspillet til
Flere år på arbejdsmarkedet.
I dette svar for-
udsættes det derfor beregningsteknisk, at ordningen i alle tilfælde har fuld virkning
fra 2018.
I 2018 forventes de omfattede indkomsterstattende overførselsindkomster at ud-
gøre ca. 104 mia. kr. stigende til 107 mia. kr. i 2060 (2018-niveau),
jf. tabel 1.
Et
obligatorisk pensionsbidrag på 6 pct. af disse overførselsindkomster svarer til 6,2
mia. kr. i 2018 stigende til 6,4 mia. kr. i 2060. Det forventes, at den obligatoriske
pensionsopsparing vil give anledning til pensionsudbetalinger på 0,3 mia. kr. i
2025 stigende til 3,7 mia. kr. i 2060 og mere på sigt.
Finansieringen af pensionsbidragene er en udgift for det offentlige. Efterhånden
som pensionsopsparingen giver anledning til pensionsudbetalinger, vil øgede skat-
teindtægter og aftrapning af offentlige pensionsydelser i stigende omfang modvir-
ke den svækkelse af den offentlige saldo, som udgifterne til indbetalingerne isole-
ret set indebærer. Ligeledes forventes øgede indtægter fra pensionsafkastskat
(PAL-skat).
Samlet skønnes en offentligt finansieret obligatorisk opsparing på 6 pct. af de om-
fattede indkomsterstattende overførselsindkomster at forværre den offentlige sal-
do med 6,2 mia. kr. i 2018, mens saldoforværringen skønnes at være 2,6 mia. kr. i
1
Knap halvdelen af førtidspensionisterne indbetaler til denne ordning. Det bemærkes, at der i forbindelse
med fx en offentligt finansieret obligatorisk opsparing på 6 pct. vil skulle tages eksplicit stilling til, om enten
alle førtidspensionister skal være omfattet eller undtaget fra den obligatoriske pensionsopsparing. I dette svar
er der dog beregningsteknisk anvendt samme afgrænsning af den omfattede gruppe som i regeringens udspil.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om de årlige omkostninger, hvis det offentlige påtog sig ansvaret for at indbetale den foreslåede obligatoriske pensionsopsparing, til finansministeren
1852578_0003.png
Side 3 af 6
2060,
jf. tabel 1.
Det skønnes, at forslaget forværrer holdbarheden af de offentlige
finanser med 0,1 pct. af BNP. Det bemærkes, at tabel 1 udelukkende angiver virk-
ningerne, som knytter sig til den beskrevne obligatoriske pensionsopsparing for
overførselsmodtagerne
og
ikke
omfatter virkningerne af en tilsvarende eventuel
obligatorisk pensionsopsparing for andre grupper (fx lønmodtagere).
Tilsvarende opgørelser med obligatoriske pensionsbidrag på henholdsvis 0,25 pct.,
2 pct. og 4 pct. af overførselsindkomsten fremgår også af tabel 1.
I regeringens udspil lægges der som nævnt op til, at den obligatoriske opsparing
finansieres af den enkelte. Virkningen af de ovenfor beskrevne modeller under
denne forudsætning fremgår af tabel 2. Sammenlignet med en offentligt finansie-
ret ordning, vil en egenfinansieret obligatorisk pensionsopsparing alt andet lige
indebære en mindre svækkelse af de offentlige finanser på kort sigt (svækkelsen
skyldes i dette tilfælde udskudte indtægter fra skatter og forbrugsafgifter) samt en
større styrkelse på længere sigt,
jf. tabel 1 og 2.
2
Samlet set forbedres holdbarheden
af de offentlige finanser i tilfældet med en egenfinansieret obligatorisk
pensionsopsparing.
Det bemærkes, at de ovennævnte opgørelser
og opgørelserne i tabel 1 og 2
nedenfor
ikke indregner eventuelle arbejdsudbudsvirkninger af at indføre
obligatorisk pensionsopsparing. Dette skal blandt andet ses i lyset af, at en
opgørelse af arbejdsudbudsvirkningerne vil afhænge af omfanget, hvormed
beskæftigede omfattes af en eventuel ordning. Det er endvidere forbundet med
usikkerhed at skønne over arbejdsudbudsvirkningen af obligatorisk opsparing.
I tilfældet med en
egenfinansieret
obligatorisk pensionsopsparing (som foreslået af
regeringen) ændres der ikke på overførselsindkomstmodtagernes samlede ind-
komst før skat. Arbejdsudbudsvirkningen af obligatoriske pensionsbidrag vil der-
for afhænge af, hvordan den enkelte værdisætter de obligatoriske pensionsindbeta-
linger i forhold til udbetalt overførsels- eller lønindkomst. Dette vil blandt andet
afgøres af, hvorvidt
og i hvilket omfang
den enkelte har udsigt til aftrapning af
offentlige pensionsydelser på udbetalingstidspunktet, og om den enkelte er kredit-
begrænset på indbetalingstidspunktet. I forbindelse med forslaget til obligatorisk
pensionsopsparing blev der ikke indregnet arbejdsudbudsvirkninger, hvilket skal
ses i lyset af, at den af regeringen foreslåede ordning både gælder overførselsind-
komst- og lønmodtagere uden tilstrækkelige pensionsindbetalinger, hvilket dæm-
per betydningen for gevinsten ved at finde beskæftigelse.
Såfremt der indføres en
offentligt finansieret
obligatorisk pensionsopsparing for over-
førselsindkomstmodtagere på 6 pct. af overførselsindkomsten, vil dette dog isole-
2
Beregningsteknisk er husholdningernes øvrige opsparing uændret. Dvs. det forudsættes i beregningen, at
den obligatoriske opsparing ikke fortrænger husholdningernes øvrige opsparing. Desuden er det beregnings-
teknisk forudsat, at de pensionsudbetalinger, som den obligatoriske opsparing giver anledning til, i gennem-
snit giver anledning til samme aftrapning af offentlige pensionsydelser som private pensionsudbetalinger i
øvrigt.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om de årlige omkostninger, hvis det offentlige påtog sig ansvaret for at indbetale den foreslåede obligatoriske pensionsopsparing, til finansministeren
1852578_0004.png
Side 4 af 6
ret set betydeligt reducere den økonomiske gevinst ved beskæftigelse. En sådan
ordning må derfor forventes at have en effekt på arbejdsudbuddet.
For at illustrere fortegn og størrelsesordenen af de forventede effekter, kan der
opstilles et regneeksempel på baggrund af de sædvanlige regneprincipper for del-
tagelseseffekter, som anvendes af de økonomiske ministerier. Dette regneeksem-
pel omfatter udelukkende arbejdsudbudsvirkningerne af at indføre en obligatorisk
pensionsordning for overførselsmodtagerne (som der fokuseres på i nærværende
spørgsmål). Det forudsættes således, at øvrige grupper ikke er berørt af ordningen.
Efter de økonomiske ministeriers regneprincipper afhænger deltagelseseffekten af
ændringen i forskelsbeløbet.
3
Pensionsindbetalinger indgår i opgørelsen af for-
skelsbeløbet, idet der er tale om indkomst, som blot kommer til udbetaling på et
senere tidspunkt. Indgik pensionsindbetalinger ikke i forskelsbeløbet, ville den
økonomiske gevinst ved at være i beskæftigelse (frem for på overførselsindkomst)
være systematisk undervurderet. Konkret indgår pensionsindbetalinger bereg-
ningsteknisk i det opgjorte forskelsbeløb med en efterskatteværdi svarende til, at
de beskattes med en marginalskat på 55 pct. Det svarer omtrent til den sammen-
satte marginalskat (skat og indkomstaftrapning) af pensionsudbetalinger for en
pensionist, som oplever aftrapning af folkepensionens pensionstillæg.
Med udgangspunkt i denne marginalskat vil en offentligt finansieret obligatorisk
pensionsopsparing for overførselsmodtagere på 6 pct. af overførselsindkomsten
reducere
arbejdsudbuddet med i størrelsesordenen 4.500 personer og forværre den
offentlige strukturelle saldo med yderligere 1,2 mia. kr. Det skyldes, at gevinsten
ved at komme i beskæftigelse mindskes. Hvis en sådan ordning i stedet finansieres
af overførselsmodtagerne selv, vurderes ordningen samlet set at
øge
arbejdsudbud-
det med i størrelsesordenen 1.800 fuldtidspersoner og forbedre den offentlige
saldo med yderligere 0,4 mia. kr.
4
3
Idet forskelsbeløbet påvirker kompensationsgraden. Det er ændringen i den gennemsnitlige (net-
to)kompensationsgrad, som bestemmer deltagelseseffekten.
4
Forskellen skyldes, at en egenfinansieret ordning for overførselsmodtagerne isoleret set øger gevinsten ved
at komme i beskæftigelse, idet samme før-skat beløb forudsættes at indgå i forskelsbeløbet med en lidt lavere
efter-skat værdi, hvis det indbetales til pension, end hvis det udbetales som overførselsindkomst.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om de årlige omkostninger, hvis det offentlige påtog sig ansvaret for at indbetale den foreslåede obligatoriske pensionsopsparing, til finansministeren
1852578_0005.png
Side 5 af 6
Tabel 1
Saldovirkning af obligatorisk opsparing for indkomsterstattende overførselsindkomster, mia. kr.
2018-niveau
2018
Indkomsterstattende
overførselsindkomster
1
I pct. af BNP
103,5
4,7
2025
101,7
4,6
2030
103,1
4,6
2040
103,4
4,7
2050
105,6
4,8
2060
107,3
4,8
2100
113,4
5,1
Offentligt finansieret
bidrag 6 pct.
Pensionsbidrag
Udbetalinger
Primær saldovirkning
HBI (pct. af BNP)
-6,2
0,0
-6.2
-0,10
-6,1
0,3
-5.7
-6,2
0,6
-5.4
-6,2
1,6
-4.4
-6,3
2,6
-3.5
-6,4
3,7
-2.6
-6,8
7,9
0,2
Offentligt finansieret
bidrag 4 pct.
Primær saldovirkning
HBI i pct. af BNP
-4,1
-0,06
-3,8
-3,6
-2,9
-2,3
-1,7
0,2
Offentligt finansieret
bidrag 2 pct.
Primær saldovirkning
HBI i pct. af BNP
-2,1
-0,03
-1,9
-1,8
-1,5
-1,2
-0,9
0,1
Offentligt finansieret
bidrag 0,25 pct.
Primær saldovirkning
HBI i pct. af BNP
-0,3
-0,00
-0,2
-0,2
-0,2
-0,1
-0,1
0,0
Anm.: I beregningerne er lagt til grund, at SU og folkepension ikke er omfattet af obligatorisk pensionsopsparing.
Førtidspensionister, der indbetaler til den supplerende arbejdsmarkedspension (SUPP), er beregningsteknisk
forudsat ikke at være omfattet af den obligatoriske pensionsopsparing. Virkningen på arbejdsudbuddet af
obligatorisk opsparing er ikke medregnet i tabellen.
Kilde: Egne beregninger
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om de årlige omkostninger, hvis det offentlige påtog sig ansvaret for at indbetale den foreslåede obligatoriske pensionsopsparing, til finansministeren
1852578_0006.png
Side 6 af 6
Tabel 2
Saldovirkning af obligatorisk opsparing for indkomsterstattende overførselsindkomster, mia. kr.
2018-niveau
2018
Indkomsterstattende
overførselsindkomster
1
I pct. af BNP
103,5
4,7
2025
101,7
4,6
2030
103,1
4,6
2040
103,4
4,7
2050
105,6
4,8
2060
107,3
4,8
2100
113,4
5,1
Egenfinansieret
bidrag 6 pct.
Pensionsbidrag
Udbetalinger
Primær saldovirkning
HBI i pct. af BNP
-6,2
0,0
-3,3
0,04
-6,1
0,3
-2,8
-6,2
0,6
-2,4
-6,2
1,6
-1,4
-6,3
2,6
-0,5
-6,4
3,7
0,4
-6,8
7,9
3,5
Egenfinansieret
bidrag 4 pct.
Primær saldovirkning
HBI i pct. af BNP
-2,2
0,03
-1,9
-1,6
-0,9
-0,3
0,3
2,3
Egenfinansieret
bidrag 2 pct.
Primær saldovirkning
HBI i pct. af BNP
-1,1
0,01
-0,9
-0,8
-0,5
-0,2
0,1
1,2
Egenfinansieret
bidrag 0,25 pct.
Primær saldovirkning
HBI i pct. af BNP
-0,1
0,00
-0,1
-0,1
-0,1
-0,0
0,0
0,1
Anm.: I beregningerne er lagt til grund, at SU og folkepension ikke er omfattet af obligatorisk pensionsopsparing.
Førtidspensionister, der indbetaler til den supplerende arbejdsmarkedspension (SUPP) er beregningsteknisk
forudsat ikke at være omfattet af den obligatoriske pensionsopsparing. Virkningen på arbejdsudbuddet af
obligatorisk opsparing er ikke medregnet i tabellen.
Kilde: Egne beregninger
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister