Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1805877_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 23. oktober 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 382 (Alm. del) af 31. maj
2017 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en opgørelse over de økonomiske konsekvenser for alle
grupper af overførselsindkomster ved en tvungen pensionsopsparing på hen-
holdsvis 0,25 pct., 2 pct., 4 pct. og 6 pct. i forhold til deres indkomstnedgang nu
og her efter skat? Dette bedes opgjort årligt fra 2019-2026.
Svar
I Regeringens pensionsudspil
Flere år på arbejdsmarkedet
indgik der det forslag om,
at indføre en obligatorisk pensionsopsparing på 0,25 pct. for
overførselsmodtagere og for lønmodtagere, der ikke indbetaler 6 pct. af
indkomsten til pension. Det obligatoriske pensionsbidrag skulle indfases gradvist
til 2 pct. af indkomsten i 2026. Det bemærkes, at obligatorisk opsparing ikke ind-
går i Regeringens udspil til Jobreform II.
En obligatorisk pensionsopsparing vil bidrage til, at de omfattede opnår større
forbrugsmuligheder efter tilbagetrækning og højere dækningsgrad som pensionist
dvs. den disponible indkomst efter tilbagetrækning vil udgøre en større andel af
den disponible indkomst før tilbagetrækning. Manglende pensionsopsparing bety-
der, at de pågældende bliver mere afhængige af offentlige pensionsydelser i pensi-
onisttilværelsen
og dermed af den fremtidige politiske vilje og evne til at finan-
siere disse pensionsydelser.
Der spørges til virkningen af obligatorisk opsparing i alle år fra 2019 til 2026. Der
er dog relativt lille forskel i tallene fra 2019 til 2026 og derfor er det kun startåret
og slutåret, der fremgår af tabel 1 nedenfor.
Det er ikke præciseret i spørgsmålet, hvordan den obligatoriske opsparing finan-
sieres. Det lægges i svaret til grund, at overførselsindkomsten før pensionsindbeta-
ling er uændret. Det er endvidere lagt til grund, at alle typerne er enlige og bor i
lejebolig.
Den disponible indkomst for en enlig kontanthjælpsmodtager over 30 år reduce-
res med 1.600 kr. årligt på indbetalingstidspunktet som følge af et obligatorisk
pensionsbidrag på 2 pct. af overførselsindkomsten,
jf. tabel 1.
Dette er tilfældet,
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 382: Spm. om en opgørelse over de økonomiske konsekvenser for alle grupper af overførselsindkomster ved en tvungen pensionsopsparing, til finansministeren
1805877_0002.png
Side 2 af 3
både når der regnes i 2019- og 2026-skatteregler
1
, og ændringen er opgjort afrun-
det til nærmeste 100 kr. årligt. Det skal bemærkes, at reduktionen i ydelsen på
indbetalingstidspunktet modsvares af en øget opsparing, som efter skat og even-
tuel indkomstmodregning i offentlige ydelser kommer til udbetaling senere i livet.
Tabel 1
Ændring i den disponible indkomst på indbetalingstidspunktet som følge af obligatorisk pensionsopsparing
på 0,25, 2, 4 og 6 pct. i 2019- og 2026-skatteregler (2017-niveau)
Indbetalingsprocent
0,25
Fuldtidsmodtager af:
2019
SU
2026
2019
Kontanthjælp over 30 år
2026
2019
Integrationsydelse
2026
2019
Uddannelseshjælp
2026
2019
Revalidering over 30 år
2026
2019
Dagpenge
2026
2019
Ledighedsydelsesmodtager
2026
2019
Fleksydelsesmodtager
2026
2019
Efterløn
2026
2019
Førtidspension
2026
-300
-2.600
-5.200
-7.900
-300
-300
-2.600
-2.700
-5.200
-5.400
-7.900
-8.100
-300
-300
-2.400
-2.700
-4.800
-5.400
-7.200
-8.100
-300
-300
-2.300
-2.500
-4.600
-4.900
-6.900
-7.400
-300
-300
-2.600
-2.400
-5.200
-4.800
-7.800
-7.100
-300
-300
-2.600
-2.700
-5.200
-5.300
-7.900
-8.000
-100
-300
-900
-2.700
-1.800
-5.400
-2.600
-8.100
-100
-100
-900
-900
-1.700
-1.800
-2.600
-2.600
-200
-100
-1.600
-900
-3.200
-1.800
-4.800
-2.700
-100
-200
-900
-1.600
-1.800
-3.300
-2.600
-4.900
-100
2
kr. årligt
-900
-1.800
-2.600
4
6
Anm.: Alle typerne er enlige uden forsørgerpligt og bor i lejebolig. SU-modtageren modtager SU-satsen for
udeboende på en videregående uddannelse og har en husleje på 2.833 kr. pr. måned.
Kontanthjælpsmodtageren, integrationsydelsesmodtageren, uddannelseshjælpsmodtageren og revalidenden,
har ligeledes en husleje på 2.833 kr. pr. måned, mens de resterende typer har en husleje på 4.406 kr. pr.
måned. Det er endvidere antaget, at ledighedsydelsesmodtageren er blevet ledig efter ansættelse i et fleksjob,
og derfor modtager 89 pct. af højeste dagpengesats. Den disponible indkomst er regnet med i 2019-
skatteregler og 2026-skatteregler i 2017-niveau, og alle tal er afrundet til nærmeste 100 kr.
Kilde: Egne beregninger.
Den disponible indkomst for en dagpengemodtager, der modtager den maksimale
dagpengesats, reduceres med 2.700 kr. om året på indbetalingstidspunktet som
følge af obligatorisk opsparing på 2 pct. af indkomsten, når der regnes i 2019-
skatteregler (2017-niveau). Regnes der i stedet i 2026-skatteregler (2017-niveau)
betyder obligatorisk opsparing på 2 pct. af overførselsindkomsten, at den dispo-
nible indkomst for dagpengemodtageren reduceres med 2.600 kr. Forskellen på
1
Herunder afdæmpet regulering af overførsler frem mod 2023.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 382: Spm. om en opgørelse over de økonomiske konsekvenser for alle grupper af overførselsindkomster ved en tvungen pensionsopsparing, til finansministeren
Side 3 af 3
100 kr. skyldes den afdæmpede regulering af overførsler frem til 2023, samt en
stigning i bundskatten fra 2019 til 2022 på 0,02 pct.-point.
Førtidspensionister kan vælge at tilslutte sig den Supplerende Arbejdsmarkeds-
pensionsordning, der indebærer, at det offentlige indbetaler 342 kr. pr. måned, og
førtidspensionisten selv bidrager med 171 kr. pr. måned svarende til 1/3 af den
samlede pensionsopsparing. Det er i beregningen antaget, at den obligatoriske
opsparing er uafhængig af, om førtidspensionisten indbetaler til den Supplerende
Arbejdsmarkedspension. Omlægger førtidspensionisten til den Supplerende Ar-
bejdsmarkedspension vil vedkommendes rådighedsbeløb reduceres med 1.300 kr.
i stedet for 2.600 kr. i 2026-skatteregler (2017-niveau), som er tilfældet ved et obli-
gatorisk pensionsbidrag på 2 pct.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister