Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1766064_0001.png
BUDSKABER
Lukket samråd i Finansudvalget den 30. maj 2017
Samrådsspørgsmål AP
AP: Vil ministeren redegøre for den danske forhandlingsposition for så vidt
angår de igangværende forhandlinger i OECD om fastsættelse og præcisering
af reglerne for, hvilke hjemlige udgifter til asylansøgere, der skal kunne
medtælles som officiel udviklingsbistand?
[Introduktion]
Tak for invitationen til samråd.
Jeg er blevet bedt om at redegøre for den danske
forhandlingsposition ift. det igangværende arbejde med at præcisere
retningslinjerne for DAC-rapportering af
flygtningemodtagelsesudgifter i OECD/DAC-regi.
[Præcisering af DAC-direktivet fsva. flygtningemodtagelsesudgifter]
Lad mig med det samme fastslå, at Danmark støtter OECD’s arbejde
med at gøre DAC-rapporteringen på tværs af OECD’s medlemslande
mere konsistent, sammenligneligt og transparent.
I overensstemmelse med DAC-direktivet kan en række udgifter til
flygtningemodtagelse medregnes i opgørelsen af
udviklingsbistanden. Det gælder først og fremmest udgifter til
1
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/5-17 om hjemlige udgifter til asylansøgere, til ministeren for udviklingssamarbejde
indkvartering, forplejning og træning relateret til det første
opholdsår. Derudover kan udgifter relateret til frivillig udrejse til
udviklingslande rapporteres, mens udgifter til tvangsmæssig udrejse
er eksplicit undtaget sammen med udgifter anvendt til at fremme
integrationen af flygtninge i donorlandets økonomi.
Som DAC-direktivet ser ud nu, er det i høj grad op til
medlemslandene at fortolke, hvilke mere konkrete udgifter til
flygtningemodtagelse, der kan medregnes som udviklingsbistand. Og
der er relativt stor variation i landenes opgørelse og rapportering af
udgifter til flygtningemodtagelse. Derfor er der behov for at øge
gennemsigtigheden og præcisere de gældende retningslinjer på
området.
[Midlertidig arbejdsgruppe om flygtninge og migration]
OECD har nedsat en midlertidig international arbejdsgruppe om
flygtninge og migration, hvor medlemslandene har drøftet forslag til
præciseringer af DAC-direktivet fsva. rapportering af
flygtningemodtagelsesudgifter.
Danmark har deltaget aktivt i arbejdsgruppen. Gruppen har
ikke
overraskende
afdækket, at der er forskelligheder i den måde de
enkelte OECD-lande opgør flygtningemodtagelsesudgifter på. Det
skyldes i høj grad direktivets meget generelle definitioner på
2
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/5-17 om hjemlige udgifter til asylansøgere, til ministeren for udviklingssamarbejde
området. Det er en præcisering af de generelle definitioner,
arbejdsgruppen har set på. De generelle definitioner ændres
imidlertid ikke, det vil bl.a. sige, at der også fremover gælder en 12-
måneders grænse.
Arbejdsgruppen har bl.a. afdækket, at de enkelte OECD-lande
anvender forskellige metodiske tilgange til opgørelse af
flygtningemodtagelsesudgifter. Tilsvarende er det afdækket, at der er
forskel på, bl.a. hvilke udgiftstyper, de enkelte lande medregner.
Arbejdet er i sin afsluttende fase, og den videre proces med
præcisering af DAC-direktivet videregår snart til egentlige
forhandlinger i OECD-regi, som forventes at finde sted henover
sommeren. Det er på nuværende tidspunkt forventningen, at en
endelig vedtagelse af nye præciseringer vil ske i forbindelse med
DAC-Højniveaumødet i oktober.
De nye præciseringer forventes at træde i kraft med DAC-
rapporteringen i 2019 af udviklingsbistanden for 2018. Såfremt der
bliver tale om at tilpasse den hidtidige danske rapporteringspraksis
vil vi forventeligt skulle indarbejde konsekvenserne på finansloven i
forbindelse med ændringsforslagene til efteråret.
3
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/5-17 om hjemlige udgifter til asylansøgere, til ministeren for udviklingssamarbejde
[Dansk
forhandlingsposition]
Lad mig også slå fast, at udgangspunktet for Danmarks
forhandlingsposition er at fastholde den hidtidige danske DAC-
rapporteringspraksis.
Den forhandlingsposition ligger i forlængelse af regeringsgrundlaget,
hvor det klart fremgår, at regeringen fuldt ud vil udnytte
mulighederne for at medregne udgifter til flygtningemodtagelse via
udviklingsbistanden i overensstemmelse med DAC-direktivet for
flygtningemodtagelse.
Desuden lægger Danmark vægt på, at præciseringerne så vidt muligt
baseres på de i DAC-direktivet allerede anførte principper og
regelsæt.
Danmark har en velfunderet praksis for rapportering af
flygtningemodtagelsesudgifter. En praksis som i sin grundmodel har
været anvendt i en lang årrække på tværs af skiftende regeringer.
Den praksis søges fastholdt.
4
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/5-17 om hjemlige udgifter til asylansøgere, til ministeren for udviklingssamarbejde
[Afslutning]
Som nævnt støtter
Danmark OECD’s arbejde med at gøre DAC-
rapporteringen på tværs af OECD’s medlemslande mere konsistent,
sammenligneligt og transparent.
Det indebærer, at Danmark om nødvendigt vil tilpasse den danske
DAC-rapporteringspraksis, når nye endelige præciseringer træder i
kraft. Der er dog et stykke vej endnu, førend vi helt ved, hvor
processen lander.
Tak for ordet.
5