Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1766068_0001.png
BUDSKABER
Samråd i Finansudvalget den 30. maj 2017
Samrådsspørgsmål AO (anden del)
AO
: Vil regeringen fremover sikre en opdatering af asyltal i december
uanset
om tallet går op eller ned
så eventuelle nedjusteringer i de forventede asyltal
kan nå at komme nærområder og verdens fattigste til gavn i samme
bevillingsår og dermed leve op til regeringens egen politik
?
[Introduktion]
Tak til Udlændige- og Integrationsministeren for at besvare første del
af samrådsspørgsmål AO. Da Udenrigsministeriet har ressortansvar
for anvendelse af udviklingsbistanden i udviklingslandene, vil jeg
besvare anden del af samrådsspørgsmålet.
Lad mig begynde med at slå fast, at der ikke er en-til-en
sammenhæng mellem det forventede antal asylansøgere og det
forventede udgiftsniveau indenfor det samme år. Det skyldes, at
udgifterne forbundet med den enkelte asylansøger typisk vil falde
over flere finansår.
Med den præcisering in mente, er det korte svar på spørgsmålets
anden del ”JA”.
Som finansministeren har redegjort for, har
regeringen besluttet at indføre en reguleringsmekanisme for
udviklingsbistanden, der fremadrettet vil sikre, at eventuelle
nedjusteringer i skønnet for flygtningemodtagelsesudgifter, opgjort
1
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 30/5-17 om udviklingsbistand, til finansministeren, til ministeren for udviklingssamarbejde og udlændinge- og integrationsministeren
ved udgangen af 3. kvartal, vil komme udviklingslande til gavn i
samme finansår, som nedjusteringen finder sted.
[Reguleringsmekanisme]
De betydelige udsving i flygtningemodtagelsesudgifterne er netop én
af årsagerne til, at regeringen nu indfører en fast
reguleringsmekanisme for udviklingsbistanden fra 2017 og frem.
Formålet er at sikre, at det beløb, der afsættes til udviklingsbistand på
finansloven også i videst muligt omfang matcher det beløb, der
faktisk ender med at blive leveret på regnskabet.
Med reguleringsmekanismen kan regeringen garantere, at
udviklingsbistanden på tilsagn udgør 0,7 af BNI i gennemsnit over en
flerårig periode.
Dét er et klart nybrud med den hidtidige styring af den samlede
bistandsramme. Et nybrud vi kan være ganske stolte over.
Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at reguleringsmekanismen vil
medføre et kvalitetsløft af dansk udviklingssamarbejde ved at skabe
lang større grad af forudsigelighed i programmeringen. Min klare
forventning er, at Udenrigsministeriet og vores samarbejdspartnere
fremadrettet vil opleve en markant forbedring af den langsigtede
planlægning af udviklingssamarbejdet.
2
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 30/5-17 om udviklingsbistand, til finansministeren, til ministeren for udviklingssamarbejde og udlændinge- og integrationsministeren
[Et eksempel
]
Lad mig forsøge at give jer et eksempel på hvordan forudsigelighed
i udviklingsbistanden fremadrettet søges sikret gennem budgettering
og regulering i forbindelse med finanslovsforslaget,
ændringsforslagene, i finansåret og efter finansårets afslutning.
1) Forslag til finansloven for 2018 vil være baseret på de seneste
skøn for bl.a. flygtningemodtagelsesudgifter. Og budgetteringen
af udviklingsbistanden som 0,7 pct. af BNI vil være baseret på
BNI-skønnet fra maj 2017.
2) Til efteråret vil vi forud for vedtagelsen af finansloven for 2018
indarbejde de seneste skøn for flygtningemodtagelsesudgifter
mv., hvor der også justeres for ændret BNI baseret på BNI-
skønnet fra august 2017.
3) 1. oktober næste år udarbejdes et opdateret skøn for de forventede
flygtningemodtagelsesudgifter for hele 2018. Hvis det opdaterede
skøn viser sig lavere end det, der står på finansloven, vil
Udenrigsministeriet få tilført midlerne i slutningen af 2018.
Hvis flygtningemodtagelsesudgifterne derimod 1. oktober viser
sig højere, end hvad der står på finansloven, vil den del af
udviklingsbistanden, som administreres af Udenrigsministeriet,
blive nedjusteret tilsvarende. Men det vil først ske på forslaget til
finansloven for 2020.
4) Endelig vil der være en efterregulering på finanslovsforslaget for
2020, når 2018-regnskabstal for bl.a.
3
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 30/5-17 om udviklingsbistand, til finansministeren, til ministeren for udviklingssamarbejde og udlændinge- og integrationsministeren
flygtningemodtagelsesudgifter foreligger i foråret 2019.
Efterreguleringen vil være baseret på seneste BNI-skøn fra
Danmarks statistik. Som konsekvens vil udviklingsbistanden på
finanslovsforslaget for 2020 ikke nødvendigvis præcist udgøre
0,7 pct. af BNI. Den kan ligge over eller under.
Det er med indførelsen af disse fire elementer for budgettering og
regulering, at regeringen fremadrettet kan sikre forudsigelighed i
udviklingsbistanden og samtidig garantere, at eventuelle
nedjusteringer i flygtningemodtagelsesudgifter, opgjort ved
udgangen af 3. kvartal, vil komme udviklingslande til gavn i samme
finansår, som nedjusteringen finder sted.
[Afslutning]
Jeg håber, at jeg dermed har svaret på jeres spørgsmål.
4