Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1766385_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
7. juni 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 342 (Alm. del) af 15. maj
2017 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform oplyse følgende for hhv. mænd og kvinder i hvert
EU-land, der i år fylder 42 år: 1) Formel pensionsalder, 2) Forventet restlevetid
og 3) Forventet antal år på pension på baggrund af 1 og 2 ved tilbagetrækning
på den formelle pensionsalder? Tabellen bedes sorteret efter søjle 3
startende med det land, hvor 42-årige har længst tid på pension.
Svar
Det er ved besvarelsen lagt til grund, at der med
formel
pensionsalder menes den
lovbestemte
pensionsalder. Tabel 1 viser 1) den lovbestemte
1
pensionsalder beregnet
af Kommissionen på baggrund af landenes nuværende planer; 2) forventet restle-
vetid i 2035 samt; 3) forventet antal år på pension baseret på 1) og 2), for alle EU-
lande for en mand, som er født i 1975 (fylder 42 år i 2017). Tabel 2 viser de tilsva-
rende tal for en kvinde.
Tabel 3 og tabel 4 viser de tilsvarende tabel som tabel 1 og tabel 2, dog er ud-
gangspunktet her i stedet en person som fylder 37 år i 2017.
Det bemærkes, at sammenligningen bygger på den lovgivningsmæssige pensions-
alder som opgjort af Europa-Kommissionen, og at der i nogle lande er fleksible
muligheder for tidligere og senere tilbagetrækning. Herudover afhænger den kon-
krete pensionsalder i nogle lande fx af antal år på arbejdsmarkedet, antallet af børn
og faggruppe. Der er ligeledes variationer i dækningsgraden af pensionsudbetalin-
gerne og reglerne for bidrag til pensionsordningerne.
Det skal bemærkes, at pensionsalderen i nogle lande kan afvige fra hele år (fx 65
år og 4 måneder). Fødselsmåneden kan derfor være afgørende for, om en person
født i fx 1975 kan gå på pension i et givent kalenderår eller må vente til det næste.
De angivne pensionsaldre i tabellerne kan være afrundet og er den pensionsalder,
der vil gælde for størsteparten af personerne født i 1975 (givet at antallet af fødsler
er ligeligt fordelt over året). Der er i eksemplet ikke taget højde for, at nogle lande
1
For nogle lande kan der være tale om aftaler, der kræver politiske beslutninger i fremtiden. I Danmark indebærer den
gældende levetidsindeksering, at Folketinget hvert femte år skal bekræfte justeringer af pensionsalderen som følge af leve-
tidsudviklingen
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm. om pensionsoplysninger for mænd og kvinder der i år fylder 42 år, til finansministeren
1766385_0002.png
Side 2 af 6
(fx Danmark) giver visse muligheder for tidlig tilbagetrækning (efterløn). Opbyg-
ningen af arbejdsmarkedspensioner i Danmark sikrer desuden pensionsopsparin-
ger for fremtidige generationer, som kan finansiere tilbagetrækning før den for-
melle pensionsalder.
Beregningen af det forventede antal år på pension er baseret på den forventede
restlevetid for en person, som er 60 år i 2035 (født i 1975, dvs. 42 år i dag) og en
person, som er 60 år i 2040 (født i 1980, dvs. 37 år i dag). Det svarer til mekanis-
men i den danske pensionslovgivning. En beregning baseret på fx restlevetiden
som 42-årig i 2017 ville i denne sammenhæng næppe være retvisende, da personer,
som dør inden pensionsalderen, vil indgå i beregningen med et
negativt
antal år på
pension.
2
Ovennævnte fremgangsmåde mindsker dette problem, men fjerner det
ikke helt. Det bemærkes, at det ikke ændrer nævneværdigt på landenes relative
placering på listen, om der tages udgangspunkt i restlevetiden for 42-årige eller 60-
årige (eller tilsvarende for 37-årige og 60-årige).
Det skal generelt bemærkes, at pensionsalderen kun er ét aspekt af mange ved
landenes pensionssystemer, som varierer betydeligt fra land til land, hvorfor en
sammenligning af pensionsalderen isoleret set langt fra giver et fuldstændigt bille-
de af forskellene mellem systemerne. Nogle lande har således i stedet for stignin-
ger i pensionsalderen bl.a. indført mekanismer, som reducerer de offentlige pensi-
onsydelser, når levetiden stiger
fx Sverige, Finland, Spanien og Tyskland (der
henvises til tabellen i bilaget).
I lyset af at de fleste lande står overfor demografiske udfordringer, og selvom der
allerede er gjort en del i mange EU-lande, kan det forventes, at der i de kommen-
de år gennemføres yderligere tiltag. De formelle pensionsaldre i fremtiden er der-
for i høj grad et udtryk for, hvor langt man i de enkelte lande
på nuværende tidspunkt
er kommet i forhold til at indrette pensionssystemerne til en stigende levealder. At
Danmark har en relativt høj pensionsalder i fremtiden ift. andre EU-lande, er så-
ledes et resultat af, at Danmark, sammenlignet med andre lande, er kommet rela-
tivt langt med at sikre et bæredygtigt pensionssystem. Derudover skyldes det også,
at holdbarhedstilpasningen af det danske system bygger på en højere pensionsal-
der fremfor fx lavere pensionsydelser, som det er tilfældet i visse andre lande.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister
2
Dør en person fx som 50-årig, og er pensionsalderen 70 år, ville denne person indgå med -20 år på pension.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm. om pensionsoplysninger for mænd og kvinder der i år fylder 42 år, til finansministeren
1766385_0003.png
Side 3 af 6
Tabel 1
Den lovbestemte/aftalte pensionsalder, den forventede restlevetid i 2035 og det forventede antal år på
pension for mænd, som bliver 42 år i 2017
Lovbestemt/aftalt pensionsalder
Luxembourg
Østrig
Malta
Slovenien
Sverige
UK
Frankrig
Spanien
Tyskland
Belgien
Irland
Italien*
Portugal*
Polen
Cypern*
Finland*
Estland
Tjekkiet*
Nederlandene*
Slovakiet*
Rumænien
Ungarn
Kroatien
Grækenland*
Bulgarien
Danmark*
Letland
Litauen
65,0
65,0
65,0
65,0
67,0
66,8
67,0
67,0
67,0
67,0
68,0
68,7
67,8
65,0
67,2
68,0
65,0
66,8
69,9
65,4
65,0
65,0
67,3
70,4
65,0
71,0
65,0
65,0
Forventet restlevetid
25,7
25,4
25,3
24,3
26,1
25,5
25,6
25,5
25,2
25,2
25,6
26,2
25,2
22,1
24,3
25,0
21,0
22,7
25,5
20,2
19,8
19,7
21,8
24,9
18,7
24,7
18,4
17,2
Antal år på pension
20,7
20,4
20,3
19,3
19,1
18,7
18,6
18,5
18,2
18,2
17,6
17,5
17,4
17,1
17,1
17,0
16,0
15,9
15,6
14,8
14,8
14,7
14,5
14,5
13,7
13,7
13,4
12,2
Anm.:
1
Den forventede restlevetid er angivet for en 60-årig i 2035-40.
Lande markeret med rød og kursiv har mekanismer, der fx sænker ydelsen og/eller hæver indbetalingerne i
takt med levetiden/pensionssystemets holdbarhed.
*Angiver lande, hvor pensionsalderen er knyttet til den forventede levetid. Den forventede levetid er baseret
på Eurostats seneste befolkningsfremskrivning (EUROPOP 2013).
** Det ventede antal år på pension kan afvige fra danske beregninger, som bygger på DREAM’s
befolkningsfremskrivning. Det bemærkes, at den lovbestemte pensionsalder er 68 år i 2030, og at Folketinget
ifølge levetidsindekseringsmekanismen kan beslutte at hæve pensionsalderen hvert femte år herefter, med en
varslingsperiode på 15 år, såfremt den forventede stigning i levetiden indfries. En folkepensionsalder på 71
år for årgang 1975 vil skulle besluttes af Folketinget i 2030.
Sverige: Pensionsalderen er fleksibel. En ansat er berettiget til at forblive i sin ansættelse indtil sit 67. år.
Finland: Pensionsalderen er fleksibel med 68 år som øvre grænse. Tabellen indregner ikke
levetidsindeksering.
Kilde:
FN’s 2015-befolkningsfremskrivning
og Kommissionen: Discussion Paper 042 -
”Pension
Reforms in the
EU since the Early 2000’s: Achievements and Challenges Ahead” (Dec. 2016) samt bagvedliggende data.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm. om pensionsoplysninger for mænd og kvinder der i år fylder 42 år, til finansministeren
1766385_0004.png
Side 4 af 6
Tabel 2
Den lovbestemte/aftalte pensionsalder, den forventede restlevetid i 2035 og det forventede antal år på
pension for kvinder, som bliver 42 år i 2017
Lovbestemt/aftalt pensionsalder
Polen
Luxembourg
Østrig
Frankrig
Slovenien
Spanien
Malta
Italien*
Sverige
Portugal*
Belgien
Tyskland
Estland
Rumænien
UK
Finland*
Irland
Bulgarien
Cypern*
Tjekkiet*
Slovakiet*
Ungarn
Litauen
Letland
Kroatien
Grækenland*
Nederlandene*
Danmark*
60,0
65,0
65,0
67,0
65,0
67,0
65,0
68,7
67,0
67,8
67,0
67,0
65,0
63,0
66,8
68,0
68,0
63,0
67,2
66,8
65,4
65,0
65,0
65,0
67,3
70,4
69,9
71,0
Forventet restlevetid
26,3
28,7
28,5
30,0
27,9
29,8
26,8
30,2
28,3
29,0
28,2
28,0
25,9
23,7
27,4
28,3
27,9
22,7
26,6
26,0
24,5
24,0
24,0
23,8
25,6
28,4
27,9
26,7
Antal år på pension
26,3
23,7
23,5
23,0
22,9
22,8
21,8
21,5
21,3
21,2
21,2
21,0
20,9
20,7
20,6
20,3
19,9
19,7
19,4
19,2
19,1
19,0
19,0
18,8
18,3
18,0
18,0
15,7
Anm.:
1
Den forventede restlevetid er angivet for en 60-årig i 2035-40.
Lande markeret med rød har mekanismer, der fx sænker ydelsen og/eller hæver indbetalingerne i takt med
levetiden/pensionssystemets holdbarhed.
*Angiver lande, hvor pensionsalderen er knyttet til den forventede levetid. Den forventede levetid er baseret
på Eurostats seneste befolkningsfremskrivning (EUROPOP 2013).
** Det ventede antal år på pension kan afvige fra danske beregninger, som bygger på DREAM’s
befolkningsfremskrivning. Det bemærkes, at den lovbestemte pensionsalder er 68 år i 2030, og at Folketinget
ifølge levetidsindekseringsmekanismen kan beslutte at hæve pensionsalderen hvert femte år herefter, med en
varslingsperiode på 15 år, såfremt den forventede stigning i levetiden indfries. En folkepensionsalder på 71
år for årgang 1975 vil skulle besluttes af Folketinget i 2030.
Sverige: Pensionsalderen er fleksibel. En ansat er berettiget til at forblive i sin ansættelse indtil sit 67. år.
Finland: Pensionsalderen er fleksibel med 68 år som øvre grænse. Tabellen indregner ikke
levetidsindeksering.
Tjekkiet: Pensionsalderen for kvinder afhænger af antallet af børn. Den angivne alder forudsætter to børn.
Kilde:
FN’s 2015-befolkningsfremskrivning
og Kommissionen: Discussion Paper 042 -
”Pension
Reforms in the
EU since the Early 2000’s: Achievements and Challenges Ahead” (Dec. 2016)
samt bagvedliggende data.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm. om pensionsoplysninger for mænd og kvinder der i år fylder 42 år, til finansministeren
1766385_0005.png
Side 5 af 6
Tabel 3
Den lovbestemte/aftalte pensionsalder, den forventede restlevetid i 2040 og det forventede antal år på
pension for mænd, som bliver 37 år i 2017
Lovbestemt/aftalt pensionsalder
Luxembourg
Malta
Østrig
Slovenien
Sverige
Frankrig
UK
Spanien
Tyskland
Belgien
Irland
Polen
Portugal*
Italien*
Finland*
Cypern*
Estland
Tjekkiet*
Nederlandene*
Rumænien
Ungarn
Kroatien
Slovakiet*
Grækenland*
Bulgarien
Letland
Danmark*
Litauen
65,0
65,0
65,0
65,0
67,0
67,0
67,1
67,0
67,0
67,0
68,0
65,0
68,1
69,2
68,0
67,8
65,0
67,4
70,6
65,0
65,0
67,7
66,1
70,9
65,0
65,0
72,0
65,0
Forventet restlevetid
26,3
25,9
25,9
24,8
26,6
26,1
26,1
26,0
25,7
25,7
26,1
22,8
25,8
26,8
25,5
24,9
21,6
23,4
26,0
20,3
20,2
22,6
20,8
25,3
19,0
18,9
25,3
17,8
Antal år på pension
21,3
20,9
20,9
19,8
19,6
19,1
19,0
19,0
18,7
18,7
18,1
17,8
17,7
17,6
17,5
17,1
16,6
16,0
15,4
15,3
15,2
14,9
14,7
14,4
14,0
13,9
13,3
12,8
Anm.:
1
Den forventede restlevetid er angivet for en 60-årig i 2040-2045.
Lande markeret med rød og kursiv har mekanismer, der fx sænker ydelsen og/eller hæver indbetalingerne i
takt med levetiden/pensionssystemets holdbarhed.
*Angiver lande, hvor pensionsalderen er knyttet til den forventede levetid. Den forventede levetid er baseret
på Eurostats seneste befolkningsfremskrivning (EUROPOP 2013).
** Det ventede antal år på pension kan afvige fra danske beregninger, som bygger på DREAM’s
befolkningsfremskrivning. Det bemærkes, at den lovbestemte pensionsalder er 68 år i 2030, og at Folketinget
ifølge levetidsindekseringsmekanismen kan beslutte at hæve pensionsalderen hvert femte år herefter, med en
varslingsperiode på 15 år, såfremt den forventede stigning i levetiden indfries. En folkepensionsalder på 72
år for årgang 1980 vil skulle besluttes af Folketinget i 2035.
Sverige: Pensionsalderen er fleksibel. En ansat er berettiget til at forblive i sin ansættelse indtil sit 67. år.
Finland: Pensionsalderen er fleksibel med 68 år som øvre grænse. Tabellen indregner ikke
levetidsindeksering.
Kilde:
FN’s 2015-befolkningsfremskrivning
og Kommissionen: Discussion Paper 042 -
”Pension
Reforms in the
EU since the Early 2000’s: Achievements and Challenges Ahead” (Dec. 2016) samt bagvedliggende data.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm. om pensionsoplysninger for mænd og kvinder der i år fylder 42 år, til finansministeren
1766385_0006.png
Side 6 af 6
Tabel 4
Den lovbestemte/aftalte pensionsalder, den forventede restlevetid i 2040 og det forventede antal år på
pension for kvinder, som bliver 37 år i 2017
Lovbestemt/aftalt pensionsalder
Polen
Luxembourg
Østrig
Frankrig
Slovenien
Spanien
Malta
Sverige
Belgien
Italien*
Tyskland
Portugal*
Estland
Rumænien
Finland*
UK
Irland
Bulgarien
Ungarn
Cypern*
Litauen
Letland
Tjekkiet*
Slovakiet*
Kroatien
Grækenland*
Nederlandene*
Danmark*
60,0
65,0
65,0
67,0
65,0
67,0
65,0
67,0
67,0
69,2
67,0
68,1
65,0
63,0
68,0
67,1
68,0
63,0
65,0
67,8
65,0
65,0
67,4
66,1
67,7
70,9
70,6
72,0
Forventet restlevetid
26,7
29,3
29,1
30,6
28,5
30,3
27,4
28,8
28,7
30,8
28,5
29,6
26,3
24,1
28,9
27,9
28,4
23,1
24,4
27,1
24,3
24,1
26,4
24,9
26,1
28,9
28,3
27,2
Antal år på pension
26,7
24,3
24,1
23,6
23,5
23,3
22,4
21,8
21,7
21,6
21,5
21,5
21,3
21,1
20,9
20,8
20,4
20,1
19,4
19,3
19,3
19,1
19,0
18,8
18,4
18,0
17,7
15,2
Anm.:
1
Den forventede restlevetid er angivet for en 60-årig i 2035-40.
Lande markeret med rød har mekanismer, der fx sænker ydelsen og/eller hæver indbetalingerne i takt med
levetiden/pensionssystemets holdbarhed.
*Angiver lande, hvor pensionsalderen er knyttet til den forventede levetid. Den forventede levetid er baseret
på Eurostats seneste befolkningsfremskrivning (EUROPOP 2013).
** Det ventede antal år på pension kan afvige fra danske beregninger, som bygger på DREAM’s
befolkningsfremskrivning. Det bemærkes, at den lovbestemte pensionsalder er 68 år i 2030, og at Folketinget
ifølge levetidsindekseringsmekanismen kan beslutte at hæve pensionsalderen hvert femte år herefter, med en
varslingsperiode på 15 år, såfremt den forventede stigning i levetiden indfries. En folkepensionsalder på 72
år for årgang 1980 vil skulle besluttes af Folketinget i 2035.
Sverige: Pensionsalderen er fleksibel. En ansat er berettiget til at forblive i sin ansættelse indtil sit 67. år.
Finland: Pensionsalderen er fleksibel med 68 år som øvre grænse. Tabellen indregner ikke
levetidsindeksering.
Tjekkiet: Pensionsalderen for kvinder afhænger af antallet af børn. Den angivne alder forudsætter to børn.
Kilde:
FN’s 2015-befolkningsfremskrivning
og Kommissionen: Discussion Paper 042 -
”Pension
Reforms in the
EU since the Early 2000’s: Achievements and Challenges Ahead” (Dec. 2016) samt bagvedliggende data.