Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
21. juni 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 339 (Alm. del) af 10. maj
2017 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren sende tabel a i boks 3.3 i Konvergensprogram 2017 og udvide ta-
bellen med det økonomiske råderum i hhv. 2030, 2035 og 2040, hvor råderummet
i de tre år ligesom for 2020 og 2025 i tabel a opgøres ud fra en forudsætning om
balance på den strukturelle saldo i hhv. 2030, 2035 og 2040?
Svar
Det finanspolitiske råderum opgøres inden for en mellemfristet planlægningshori-
sont, hvor der er taget stilling til de finanspolitiske prioriteringer og de overordne-
de mål for dansk økonomi, herunder for den strukturelle saldo. De mellemfristede
tidshorisonter strækker sig typisk over 8-9 år ved fremlæggelsen af en ny plan. I
regeringens 2025-plan
Vækst og Velstand 2025
fra maj 2017 går planlægningshori-
sonten til 2025.
Siden
Konvergensprogram 2017
er der indgået en boligaftale som påvirker råderum-
met, mens der også foreligger nye oplysninger om bl.a. konjunkturudviklingen.
Det indebærer en justering af råderummet i det grundforløb, som ligger til grund
for regeringens 2025-plan, hvor der er et sigtepunkt om en strukturel saldo på -0,1
pct. af BNP i 2020 og en målsætning om strukturel balance i 2025,
jf. tabel 1.
Juste-
ringen af råderummet siden Konvergensprogram 2017 er beskrevet i detaljer i
Appendiks A i
Vækst og Velstand 2025,
maj 2017.
Tabel 1
Råderum ved strukturel balance i 2025 i DK2025-grundforløb (uden nye tiltag)
2018
Mia. kr., 2017-priser
Beregningsteknisk forbrugsvækst
4¾
9�½
11¾
15
20¾
26
31¾
35�½
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Anm.: Tabellen viser den beregningsteknisk mulige vækst i det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger) målt i
forhold til udgiftsniveauet i 2017 i DK2025-grundforløbet med strukturel balance i 2025.
Kilde:
Vækst og velstand 2025
og egne beregninger.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk