Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1771362_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
21. juni 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 339 (Alm. del) af 10. maj
2017 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren sende tabel a i boks 3.3 i Konvergensprogram 2017 og udvide ta-
bellen med det økonomiske råderum i hhv. 2030, 2035 og 2040, hvor råderummet
i de tre år ligesom for 2020 og 2025 i tabel a opgøres ud fra en forudsætning om
balance på den strukturelle saldo i hhv. 2030, 2035 og 2040?
Svar
Det finanspolitiske råderum opgøres inden for en mellemfristet planlægningshori-
sont, hvor der er taget stilling til de finanspolitiske prioriteringer og de overordne-
de mål for dansk økonomi, herunder for den strukturelle saldo. De mellemfristede
tidshorisonter strækker sig typisk over 8-9 år ved fremlæggelsen af en ny plan. I
regeringens 2025-plan
Vækst og Velstand 2025
fra maj 2017 går planlægningshori-
sonten til 2025.
Siden
Konvergensprogram 2017
er der indgået en boligaftale som påvirker råderum-
met, mens der også foreligger nye oplysninger om bl.a. konjunkturudviklingen.
Det indebærer en justering af råderummet i det grundforløb, som ligger til grund
for regeringens 2025-plan, hvor der er et sigtepunkt om en strukturel saldo på -0,1
pct. af BNP i 2020 og en målsætning om strukturel balance i 2025,
jf. tabel 1.
Juste-
ringen af råderummet siden Konvergensprogram 2017 er beskrevet i detaljer i
Appendiks A i
Vækst og Velstand 2025,
maj 2017.
Tabel 1
Råderum ved strukturel balance i 2025 i DK2025-grundforløb (uden nye tiltag)
2018
Mia. kr., 2017-priser
Beregningsteknisk forbrugsvækst
9�½
11¾
15
20¾
26
31¾
35�½
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Anm.: Tabellen viser den beregningsteknisk mulige vækst i det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger) målt i
forhold til udgiftsniveauet i 2017 i DK2025-grundforløbet med strukturel balance i 2025.
Kilde:
Vækst og velstand 2025
og egne beregninger.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 339: Spm. om ministeren vil sende tabel a i boks 3.3 i Konvergensprogram 2017 og udvide tabellen med det økonomiske råderum, til finansministeren
1771362_0002.png
Side 2 af 2
Efter planlægningshorisonten er det offentlige forbrug fremskrevet med udgangs-
punkt i det demografiske træk samt velstandsudviklingen. Der opgøres som ud-
gangspunkt ikke noget finanspolitisk råderum efter planlægningshorisonten, da
der ikke træffes politiske beslutninger om anvendelsen af råderum efter planlæg-
ningshorisonten. Det skyldes blandt andet, at det langt overvejende vil være frem-
tidige Folketing og regeringer, der vil skulle udmønte de finanspolitiske priorite-
ringer til den tid. Ligeledes er usikkerheden forbundet med økonomiske frem-
skrivninger forbundet med større usikkerhed, desto længere tidshorisonten er.
Med udgangspunkt i de beregningstekniske principper efter 2025 vil der være en
forværring af den offentlige saldo som følge af demografisk modvind og der er i
en periode fra ca. 2030 til godt 2050 udsigt til offentlige underskud over �½ pct. af
BNP ved uændret politik
den såkaldte hængekøjeudfordring. I det beregnings-
tekniske forløb vokser det offentlige forbrug ekskl. afskrivninger med godt 1 pct.
årligt i gennemsnit i 2025-2040
1
. I et forløb med strukturel balance i 2030, 2035 og
2040 vil fx den offentlige forbrugsvækst ekskl. afskrivninger i 2025-2040 isoleret
set skulle reduceres til ca. 0,9 årligt i gennemsnit og det frigjorte provenu vil skulle
anvendes til saldoforbedringer, så også de offentlige nettorenteudgifter reduceres.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister
1
I forløbet fremskrives de nominelle udgifter til offentligt forbrug ud fra et princip om, at udgifterne pr. bruger følger
lønudviklingen og at brugergrundlaget følger det beregnede demografiske træk på de offentlige ydelser. De offentlige
lønninger vokser i takt med de private lønninger og lønudgifterne udgør en fast andel af det offentlige forbrug.