Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1686274_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
10. november 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 33 (Alm. del) af 20.
oktober 2016 stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Spørgsmål
Hvad er begrundelsen for, at ministeren ikke har svaret fyldestgørende på FIU
alm. del spørgsmål 492 og 493 (2015-16)? Er Finansministeriet i besiddelse af de
ønskede oplysninger? I bekræftende fald hvorfor ønsker ministeriet så ikke at vi-
deregive disse oplysninger til Folketinget? Vil finansministeren genoverveje be-
slutningen om ikke at oversende disse oplysninger?
Svar
I
tabel 1
er gengivet virkningen på den offentlige saldo af tiltagene i Helhedsplanen
for hvert 5. år fra 2025 til 2080.
I svaret på Finansudvalgets spørgsmål 492 (2015-2016) blev der fokuseret på at
vise Helhedsplanens virkninger på den offentlige saldo i 2025, hængekøjeperioden
frem mod 2045 og på den finanspolitiske holdbarhed. For hængekøjeperioden
blev der angivet gennemsnit for årene 2031-2035 og 2041-2045. Dette omfatter de
år og perioder, som er af primær interesse i forbindelse med 2025-planen.
Nedslag i enkelte år efter 2025 kan give et misvisende billede af planens virknin-
ger. Dette skyldes, at virkningen af tiltag vedrørende pensionssystemet, primært
forøgelse af pensionsalderen med 6 måneder,
varierer fra år til år. Dette er illustreret i
tabel
1,
som både viser effekten af
forøgelse af pensionsalderen med 6 måneder
opgjort hvert 5.
år og som 5 års gennemsnit. Eksempelvis er effekten i 2030 og 2035 ca. 0,05 pct.
af BNP, mens effekten for 2031-2035 i gennemsnit er 0,25 pct. af BNP. Den of-
fentlige saldo er altså forbedret betydeligt mere end hvad et nedslag i 2030 og
2035 ville angive. Forskellen henover årene hænger sammen med, at pensionsalde-
ren i grundforløbet forudsættes forøget med 1 år i 2030 og 2035.
For så vidt angår spørgsmål 493, som vedrører tal i umiddelbare virkninger samt
efter tilbageløb, er tallene for 2025 dækkende for årene efter for de fleste tiltag.
For en række øvrige tiltag, primært
forøgelse af pensionsalderen med 6 måneder
og
styrket
pensionsopsparing,
er virkningerne efter 2025 i planen (og i vedlagte tabel 1) regnet i
et samlet samfundsøkonomisk model-setup (ADAM-modellen med tilhørende
befolkningsregnskab og pensionsmodel), hvor de modelberegnede virkninger au-
tomatisk inkluderer både tilbageløb og adfærd. Ved fx forøgelsen af pensionsalde-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om begrundelsen for, at ministeren ikke har svaret fyldestgørende på FIU alm. del spørgsmål 492 og 493 (2015-16), til finansministeren
Side 2 af 3
ren med 6 måneder beregnes i én og samme beregningsgang mindreudgifter til
folkepension og merudgifter til blandt andet førtidspension og sygedagpenge lige-
som der i samme modelsimulation beregnes skatte- og afgiftsindtægter fra øget
beskæftigelse og privatforbrug mv. Det er for sådanne tiltag ikke defineret, hvor-
dan der skal opdeles i umiddelbare virkninger, tilbageløb og adfærd, og derfor
indgår dette ikke i svaret på Finansudvalgets spørgsmål 493 (2015-16).
For
offentlige investeringer
efter 2025 og
provenu fra ejendomsværdiskat og grundskyld mv.
er
tilbageløbsfaktorerne konstante og forholdet mellem umiddelbar virkning og sam-
let saldovirkning (jf. tabel 1) er dermed det samme efter 2025 som i 2025.
For
afskaffelse af grøn check, reduktion af rentefradrag
samt
fradrag for forrentning af egenka-
pital (ACE)
gælder ligeledes, at tilbageløbsfaktorer og selvfinansieringsgrader som
udgangspunkt kan antages at være ca. konstante efter 2025 i modelberegningen.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om begrundelsen for, at ministeren ikke har svaret fyldestgørende på FIU alm. del spørgsmål 492 og 493 (2015-16), til finansministeren
1686274_0003.png
Tabel 1
Dekomponering af langsigtet virkning på de offentlige finanser af tiltag i Helhedsplanen
2025
Pct. af BNP
1. Strukturel saldo i et beregningsteknisk forløb uden nye initiati-
ver
1a. Opstramning i 2025 for at sikre balance i 2025
2. Strukturel saldo i et forløb uden nye initiativer men med balance
i 2025
3. Finansiering
Råderum i grundforløb med balance i 2025 (virkning af real nulvækst til
2025)
Reserveret finansiering fra Jobreform fase I mv.
Afskaffelse af grøn check
Reduktion af rentefradrag
Beskæftigelsesfremmende justeringer af overførselssystemet mv.
Omlægning af SU-systemet
Forøgelse af pensionsalderen med 6 måneder
Memopost: 5 års gennemsnit af forøgelse af pensionsalderen
4. Prioriteringer
Jobreform fase II
Vækst 2016
- Heraf fradrag for forrentning af egenkapital (ACE)
Skattestop på punktafgifter
Styrket pensionsopsparing (obligatorisk opsparing og ændringer vedr.
alderspension)
Realvækst i udgifterne til offentlig service på 0,5 pct. om året
Løft af de offentlige investeringer
Reserve til uforudsete hændelser
Provenu fra ejendomsværdiskat og grundskyld mv.
i forhold til grundforløb
- Heraf udfasning af 1998-regler og pensionistnedslag
- Heraf nye vurderinger og reserve til tryghed for boligejerne mv.
Boligskatteprovenu i alt – bortfald af eksisterende og nye skattenedslag
5. Nettovirkning på primær saldo af initiativer og mål om balance i
2025 (1a+3+4)
6. Rentevirkninger
Strukturel saldo i DK2025 med nye initiativer (1+5+6)
2030
2035
2040
2045
2050
2055
2060
2065
2070
2075
2080
-0,05
0,05
0,00
-0,40
0,05
-0,40
-0,90
0,05
-0,85
-1,20
0,05
-1,15
-1,20
0,05
-1,15
-0,75
0,05
-0,70
-0,20
0,1
-0,10
0,45
0,1
0,55
1,15
0,1
1,25
1,55
0,1
1,65
2,00
0,1
2,10
2,35
0,15
2,50
2,70
1,85
0,05
0,15
0,20
0,10
0,15
0,20
0,10
-2,70
-0,55
-0,10
-0,05
-0,05
0,00
-0,95
-0,25
-0,65
2,65
1,95
0,05
0,15
0,25
0,10
0,15
0,05
0,20
-2,55
-0,55
-0,15
-0,10
-0,05
-0,05
-1,00
-0,10
-0,65
2,70
2,00
0,05
0,10
0,25
0,10
0,15
0,05
0,25
-2,50
-0,55
-0,20
-0,10
-0,05
-0,05
-1,00
0,00
-0,65
2,75
2,00
0,05
0,10
0,25
0,10
0,15
0,10
0,25
-2,50
-0,55
-0,20
-0,15
-0,05
-0,05
-1,05
0,00
-0,65
2,80
2,05
0,05
0,10
0,25
0,10
0,15
0,10
0,30
-2,50
-0,55
-0,20
-0,15
-0,05
-0,05
-1,05
0,00
-0,65
2,75
2,00
0,05
0,05
0,25
0,10
0,15
0,10
0,25
-2,50
-0,55
-0,25
-0,15
-0,05
-0,05
-1,05
0,00
-0,65
2,75
1,95
0,05
0,05
0,25
0,10
0,15
0,15
0,15
-2,45
-0,55
-0,25
-0,15
-0,05
0,00
-1,00
0,00
-0,65
2,65
1,95
0,05
0,05
0,25
0,10
0,15
0,10
0,15
-2,50
-0,55
-0,30
-0,20
-0,05
0,00
-1,00
0,00
-0,65
2,45
1,95
0,05
0,05
0,25
0,10
0,15
-0,10
0,05
-2,45
-0,55
-0,30
-0,20
-0,05
0,00
-1,00
0,00
-0,65
2,55
1,95
0,05
0,05
0,25
0,10
0,15
0,00
0,00
-2,45
-0,55
-0,30
-0,20
-0,05
0,00
-1,00
0,00
-0,65
2,55
1,95
0,05
0,05
0,25
0,10
0,15
0,00
0,00
-2,50
-0,55
-0,30
-0,25
-0,05
0,00
-1,00
0,00
-0,65
2,55
1,95
0,05
0,05
0,25
0,10
0,15
0,00
0,00
-2,50
-0,55
-0,30
-0,25
-0,05
0,00
-1,00
0,00
-0,65
2021-2025 2026-2030 2031-2035 2036-2040 2041-2045 2046-2050 2051-2055 2056-2060 2026-2037 2066-2070 2071-2075 2076-2080
0,00
-0,10
-0,10
0,05
-
0,00
0,00
-0,10
-0,05
0,15
-
-0,25
0,05
-0,05
0,00
0,25
0,05
-0,60
0,05
0,00
0,05
0,30
0,15
-0,75
0,05
0,00
0,05
0,35
0,25
-0,65
0,05
0,00
0,05
0,35
0,35
-0,10
0,05
0,00
0,05
0,35
0,45
0,60
0,05
0,00
0,05
0,25
0,50
1,25
0,05
0,00
0,05
0,05
0,60
1,75
0,05
0,00
0,05
0,20
0,65
2,35
0,05
0,00
0,05
0,15
0,70
2,80
0,05
0,00
0,05
0,20
0,75
3,20
Kilde: Egne beregninger.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk