Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
10. november 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 33 (Alm. del) af 20.
oktober 2016 stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Spørgsmål
Hvad er begrundelsen for, at ministeren ikke har svaret fyldestgørende på FIU
alm. del spørgsmål 492 og 493 (2015-16)? Er Finansministeriet i besiddelse af de
ønskede oplysninger? I bekræftende fald hvorfor ønsker ministeriet så ikke at vi-
deregive disse oplysninger til Folketinget? Vil finansministeren genoverveje be-
slutningen om ikke at oversende disse oplysninger?
Svar
I
tabel 1
er gengivet virkningen på den offentlige saldo af tiltagene i Helhedsplanen
for hvert 5. år fra 2025 til 2080.
I svaret på Finansudvalgets spørgsmål 492 (2015-2016) blev der fokuseret på at
vise Helhedsplanens virkninger på den offentlige saldo i 2025, hængekøjeperioden
frem mod 2045 og på den finanspolitiske holdbarhed. For hængekøjeperioden
blev der angivet gennemsnit for årene 2031-2035 og 2041-2045. Dette omfatter de
år og perioder, som er af primær interesse i forbindelse med 2025-planen.
Nedslag i enkelte år efter 2025 kan give et misvisende billede af planens virknin-
ger. Dette skyldes, at virkningen af tiltag vedrørende pensionssystemet, primært
forøgelse af pensionsalderen med 6 måneder,
varierer fra år til år. Dette er illustreret i
tabel
1,
som både viser effekten af
forøgelse af pensionsalderen med 6 måneder
opgjort hvert 5.
år og som 5 års gennemsnit. Eksempelvis er effekten i 2030 og 2035 ca. 0,05 pct.
af BNP, mens effekten for 2031-2035 i gennemsnit er 0,25 pct. af BNP. Den of-
fentlige saldo er altså forbedret betydeligt mere end hvad et nedslag i 2030 og
2035 ville angive. Forskellen henover årene hænger sammen med, at pensionsalde-
ren i grundforløbet forudsættes forøget med 1 år i 2030 og 2035.
For så vidt angår spørgsmål 493, som vedrører tal i umiddelbare virkninger samt
efter tilbageløb, er tallene for 2025 dækkende for årene efter for de fleste tiltag.
For en række øvrige tiltag, primært
forøgelse af pensionsalderen med 6 måneder
og
styrket
pensionsopsparing,
er virkningerne efter 2025 i planen (og i vedlagte tabel 1) regnet i
et samlet samfundsøkonomisk model-setup (ADAM-modellen med tilhørende
befolkningsregnskab og pensionsmodel), hvor de modelberegnede virkninger au-
tomatisk inkluderer både tilbageløb og adfærd. Ved fx forøgelsen af pensionsalde-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk