Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1763888_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
31. maj 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 327 (Alm. del) af 4. maj
2017 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren i en tabel oplyse, hvor meget folkepension følgende fire personty-
per mister retten til, hvis folkepensionsalderen hæves med hhv. 1, 2 og 3 år: 1. En
enlig 57-årig
HK’er, som ved pensionsalderen har ret til pensionstillæg
og ældre-
check, 2. En enlig 57-årig LO-arbejder, 3. En enlig 57-årig højere funktionær og 4.
En enlig 57-årig bankdirektør (Beløbene bedes beregnet ud fra en antagelse om, at
persontyperne har ret til pensionstillæg)?
Svar
Der er lagt til grund, at de 57-årige er født d. 1. januar 1960 og derfor med gæl-
dende regler kan gå på folkepension d. 1. januar 2027 som 67-årige. En forøgelse
af folkepensionsalderen med 1, 2 og 3 år betyder, at personen kan gå på folkepen-
sion som henholdsvis 68-, 69- og 70-årig i 2028, 2029 og 2030. Forhøjelse af fol-
kepensionsalderen med mere end ét år for en given generation er en voldsom
forøgelse, hvilket også afspejler sig i de gældende principper for levetidsindekse-
ring, hvor folkepensionsalderen maksimalt kan hæves med ét år, hvert femte år.
Det er i øvrigt lagt til grund, at
LO’eren, funktionæren og direktøren
har indbetalt
til en arbejdsmarkedspension siden 1993, samt at de er fuldtidsbeskæftigede i alle
år frem til pensionering.
Der er spurgt til en HK’er, der modtager ældrecheck.
Udbetalinger fra private pensionsordninger indgår i indkomstgrundlaget for ind-
komstaftrapning af ældrechecken. Aftrapning af ældrechecken begynder ved en
supplerende indkomst på 20.100 kr., og ældrechecken bortfalder ved en supple-
rende indkomst på 69.800 kr. (2017-niveau).
En HK’er, der har indbetalt til pensi-
on siden 1993, vil ikke have ret til ældrecheck.
For HK’eren er det
derfor antaget,
at vedkommende kun har indbetalt siden 1999, og der er således ikke tale om en
typisk HK’er. Det giver HK’eren en årlig
pensionsudbetaling på 68.100 kr.,
jf. tabel
1,
hvilket giver vedkommende ret til en beskeden ældrecheck på 676 kr. (2017-
niveau). Hvis HK’eren skal have ret til den fulde ældrecheck, må vedkommende
maksimalt have udbetalinger fra privat pension på 20.100 kr., svarende til indbeta-
linger i de sidste otte år op til pension.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 327: Spm. om, hvor meget folkepension følgende fire persontyper mister retten til, hvis folkepensionsalderen hæves med hhv. 1, 2 og 3 år, til finansministeren
1763888_0002.png
Side 2 af 3
HK’eren
vil opleve en nedgang i sit rådighedsbeløb ved overgang til pension.
Forhøjelsen af folkepensionsalderen med ét år betyder derfor, at HK’erens rådig-
hedsbeløb som 67-årig stiger med ca. 43.300 kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Disponibel indkomst for en for forskellige persontyper som beskæftiget og som folkepensionist ved
gældende regler, samt hvis folkepensionsalderen øges med 1-3 år, 2017-niveau
Beskæftigelse
66 år
67 år
Folkepensionsalder
68 år
69 år
70 år
Kr., årligt
HK-arbejder
Lønindkomst
Fagforening og a-kasse
Folkepension
Privat pension og ATP
Boligstøtte
Indkomstskat
Disponibel indkomst
LO-arbejder
Lønindkomst
Fagforening og a-kasse
Folkepension
Privat pension og ATP
Boligstøtte
Indkomstskat
Disponibel indkomst
Funktionær
Lønindkomst
Fagforening og a-kasse
Folkepension
Privat pension og ATP
Boligstøtte
Indkomstskat
Disponibel indkomst
Direktør
Lønindkomst
Fagforening og a-kasse
Folkepension
Privat pension og ATP
Boligstøtte
Indkomstskat
Disponibel indkomst
359.400
11.500
153.200
68.100
24.800
124.800
223.100
66.300
179.800
152.200
71.100
24.500
67.100
180.700
151.200
74.100
24.300
67.800
181.800
150.300
77.200
24.100
68.900
182.700
381.800
11.500
149.900
78.200
24.000
134.400
235.900
69.100
183.000
148.900
81.400
23.800
70.000
184.100
148.000
84.700
23.500
70.900
185.300
146.900
88.000
23.300
71.700
186.500
552.800
11.500
140.400
109.000
21.000
209.600
331.700
77.200
193.200
139.000
113.500
20.300
78.400
194.400
137.600
118.100
19.600
79.600
195.700
136.200
122.700
18.900
80.800
197.000
1.106.800
11.500
109.600
208.600
5.500
523.100
572.200
103.400
220.300
107.000
217.400
4.100
105.700
222.800
108.000
222.400
110.300
226.200
104.200
226.200
101.500
235.000
Anm.: Opgørelsen er baseret på lønprofilen over alder for hele gruppen af fuldtidsbeskæftigede i alderen 18-64 år
samt lønniveauet som 35-årig for hver af de fire typer. Det er således antaget, at hver types lønprofil kan
bestemmes som en andel af lønprofilen for hele gruppen af fuldtidsbeskæftigede. Det er antaget, at alle
persontyperne pånær HK’eren
har indbetalt til en pensionsordning siden 1993,
mens HK’eren har indbetalt
siden 1999. Endvidere er det antaget, at personerne fortsætter i beskæftigelse, når tilbagetrækningsalderen
forøges, og derfor fortsætter med at indbetale til pension. Opgørelse af pensionsformuen og udbetaling af
denne i pensionsperioden er nærmere beskrevet i besvarelsen af Finansudvalgets spørgsmål nr. 328 af 31.
maj 2017. Det er antaget, at alle persontyperne er enlige og bor i lejebolig på 70 m
2
til 4.406 kr. pr. måned.
Tallene er afrundet til nærmeste 100 kr.
Kilde: Lovmodellens familietypemodel og egne beregninger.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 327: Spm. om, hvor meget folkepension følgende fire persontyper mister retten til, hvis folkepensionsalderen hæves med hhv. 1, 2 og 3 år, til finansministeren
Side 3 af 3
For LO-arbejderen betyder forhøjelsen af folkepensionsalderen med ét år, at ved-
kommendes rådighedsbeløb som 67-årig stiger med ca. 52.900 kr., mens funktio-
nærens og direktørens rådighedsbeløb som 67-årig stiger med hhv. ca. 138.500 og
351.900 kr. ved en forøgelse af folkepensionsalderen med ét år.
Ved gældende regler, hvor HK’eren kan gå på pension som 67-årig, har vedkom-
mende ret til ca. 153.200 kr. (før skat) i ældrecheck, pensionstillæg og folkepensi-
onens grundbeløb. Forøges folkepensionsalderen med ét år, så HK-arbejderen
kan trække sig tilbage som 68-årig, vil vedkommende derfor miste 153.200 kr. (før
skat) i folkepension. LO-arbejderen vil ved en forøgelse af folkepensionsalderen
miste 149.900 kr. (før skat) i folkepension, mens funktionæren og direktøren vil
miste hhv. 140.400 og 109.600 kr. (før skat).
Den mistede folkepension (pr. år) ved en forøgelse af folkepensionsalderen er
gradvist aftagende, jo mere folkepensionsalderen øges. Det skyldes, at højere pen-
sionsalder indebærer højere pensionsformue og dermed større årlige private pen-
sionsudbetalinger, som fører til modregning i folkepensionen i pensionsperioden.
Som følge af Velfærdsaftalen 2006 og justeringerne i Tilbagetrækningsaftalen 2011
stiger folkepensionsalderen i de kommende år for at tage højde for de forventede
stigninger i levealderen. Levealderen er imidlertid steget mere end forventet, og de
vedtagne indekseringsregler for folkepensionsalderen kan ikke følge med. Det
betyder, at de fødselsårgange, der går på pension i de kommende årtier, har udsigt
til flere år som folkepensionist end yngre årgange og derfor kan forvente at få
udbetalt mere i folkepension over livet.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister