Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1754495_0001.png
TALE
20-03-2017
J.nr. 2017 - 1837
CAIJ
Joachim Lynggaard Boll
Talepunkter til samråd FIU AH og AI d. 4. maj 2017 kl
13.15-14.45
(Det talte ord gælder)
Emnet for de stillede spørgsmål er
OECD’s
stati-
stik over arbejdstid generelt, og mere specifikt og-
så brugen af denne statistik i to besvarelser på
spørgsmål 199 og 253 jeg har givet til Beskæfti-
gelsesudvalget og til hr. Pelle Dragsted tidligere i
år.
Jeg er blevet bedt om at besvare to spørgsmål ved
dagens samråd:
Om jeg er
”enig
med OECD i, at OECD´s opgø-
relser over den gennemsnitlige årlige arbejdstid for
de forskellige OECD-lande ikke kan bruges til at
sammenligne niveauet i den gennemsnitlige årlige
arbejdstid på tværs af OECD-landene”
Og om jeg vil trække konklusionen fra mit svar på
BEU alm. del - spørgsmål 253 tilbage: dvs. at
”Danmark
har den 12. laveste akkumulerede ar-
bejdstid over levetiden blandt OECD-landene, og
ligger dermed under OECD
gennemsnittet”?
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 4/5-17 om OECD's opgørelsesmetoder, til beskæftigelsesministeren
Lad mig starte med, i forhold til samrådets første
spørgsmål, at understrege, at når det drejer sig om
opgørelser over den gennemsnitlige arbejdstid, er
der tale om opgørelser, som er svære at lave, og
som har betydelig usikkerhed.
De OECD-tal, der ligger til grund for mine svar på
spørgsmål 199 og 253 har
på trods af
OECD’s
metodeforbehold
ofte været anvendt som en in-
dikation på omfanget af arbejdstiden i de enkelte
lande.
Tallene har været anvendt i gennem årene i publi-
kationer fra fx Erhvervs- og Vækstministeriet, Fi-
nansministeriet, Arbejdsmarkedskommissionen,
Det Økonomiske Råd og AE-rådet.
Tidligere regeringer har anvendt de her
OECD-tal til at sige noget om arbejdstiden i de
forskellige OECD-lande.
Den tidligere SR-regering anvendte tallene i deres
publikationer.
Helt konkret er de her tal blevet anvendt i følgende
publikationer, som ikke er en udtømmende over-
sigt over tallenes anvendelse.
2
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 4/5-17 om OECD's opgørelsesmetoder, til beskæftigelsesministeren
Finansministeriets økonomiske analyse om pro-
duktivitet og konkurrence fra januar 2016 til op-
gørelse af produktivitet.
Erhvervs-
og Vækstministeriets redegørelse om
vækst og konkurrenceevne fra september 2014.
Erhvervs-
og Vækstministeriets redegørelse om
vækst og konkurrenceevne fra september 2013.
Det
Økonomiske Råds publikation Dansk Øko-
nomi fra efteråret 2010 til opgørelse af produktivi-
tet.
Arbejdsmarkedskommissionens
publikation
vel-
færd kræver arbejde
fra august 2009.
De her OECD-tal har altså været anvendt, uanset
hvem der har siddet i regering.
Så det kan da godt undre mig lidt, at spørgerne ka-
ster sig ud i denne diskussion nu, i stedet for at ta-
ge den med deres partifæller. Men det skal nu ikke
skille os ad, da det jo er en vigtig diskussion.
Jeg kan ikke se, at vi i dag skal lægge os fast på én
bestemt opgørelsesmetode fremadrettet.
Det skulle gerne være sådan, at den til enhver tid
siddende regeringen kan anvende de tal fra OECD,
som man vurderer er de rigtige, til besvarelsen af
nogle konkrete folketingsspørgsmål, så længe man
tager de nødvendige metodiske forbehold.
3
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 4/5-17 om OECD's opgørelsesmetoder, til beskæftigelsesministeren
Jeg synes, det interessante er arbejdstidens betyd-
ning for væksten og produktiviteten i det danske
samfund.
Ikke hvorvidt vi kan eller ikke kan anvende nogle
specifikke OECD-tal eller opgørelsesmetoder, der
har været tradition for at skiftene regeringer har
brugt i forskellige økonomiske publikationer igen-
nem de sidste mange år.
Men det ændrer naturligvis ikke på, at der er den
usikkerhed i tallene, som OECD også selv påpe-
ger.
Jeg skal naturligvis igen beklage, at der i første
omgang ikke blev redegjort for usikkerheden i
svarene på spørgsmål 199 og 253 til Beskæftigel-
sesudvalget.
Da jeg blev opmærksom på de utilstrækkelige me-
todeforbehold i de oprindelige svar på spørgsmål
199 og 253, sørgede jeg straks for, at mine folk i
ministeriet fik afklaret, hvad der var op og ned i
kritikken.
Allerede mandagen efter, at ministeriet om onsda-
gen var blevet opmærksom på kritikken oversend-
te jeg reviderede besvarelser, hvor disse metode-
forbehold blev tilføjet svarene. Forud blev der i
ministeriet også hen over weekenden arbejdet
4
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 4/5-17 om OECD's opgørelsesmetoder, til beskæftigelsesministeren
1754495_0005.png
hårdt for at få afklaret kritikkens betydning, lige-
som det blev undersøgt, hvordan samme metode
havde indgået i andre publikationer
også de før-
nævnte publikationer offentliggjort af den tidligere
regering.
På den baggrund oversendte jeg udvalget et uddy-
bende notat om de beregninger og metoder, der lå
til grund for svarene.
Notatet indeholdt også en forklaring på konse-
kvenserne af de forskellige valg, der var truffet i
udarbejdelsen af svarene.
Hvorfor har vi ikke brugt en anden metode?
Når det er sagt, så er jeg bevidst om, at der kan
anvendes andre metoder til opgørelse af arbejdsti-
den internationalt end OECD’s tal.
For eksempel har Produktivitetskommissionen og
senest AE-rådet anvendt andre metoder, som i
princippet er mere sammenlignelige.
Der er to væsentlige indvendinger ved at anvende
disse andre metoder til at sammenligne arbejdsti-
den i alle OECD-landene, som var det, spørgeren
ønskede svar på i spørgsmål 199 og 253.
For det første, baserer de andre metoder sig på
spørgeskemaundersøgelser i form af den såkaldte
arbejdskraftundersøgelse.
5
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 4/5-17 om OECD's opgørelsesmetoder, til beskæftigelsesministeren
1754495_0006.png
Denne type data er kun tilgængelige i et mindre
antal OECD-lande. Data findes simpelthen ikke
for alle landene i OECD.
Det er derfor ikke muligt at lave en opgørelse, der
svarer fyldestgørende på spørgsmål 199 og 253 på
baggrund af fx Produktivitetskommissionens me-
tode.
For det andet, er jeg ikke nødvendigvis enig i, at
de andre metoder giver et mere retvisende billede.
De har også indbyggede usikkerheder.
Det er her, det risikerer at blive meget teknisk. Og
det er derfor, at der er redegjort for forskellene
mellem metoderne i det fremsendte notat til Be-
skæftigelsesudvalget.
Det jeg hæfter mig ved er, at uanset teknikken og
metodevalg, så ændrer Danmarks placering sig ik-
ke markant.
Danmark har den 12. laveste arbejdstid i OECD
set over hele livet, som det fremgår af svarene.
AE-rådets opgørelse med den anden metode viser,
at Danmark har den 11. laveste arbejdstid blandt
de 17 lande, der indgår i den opgørelsesmetode.
6
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 4/5-17 om OECD's opgørelsesmetoder, til beskæftigelsesministeren
Jeg synes derfor, det er relevant at bruge lidt tid på
at se på de forskellige landes placering med den
ene eller den anden opgørelsesmetode.
Men det bliver jo kun for de 17 lande, hvor vi kan
regne med begge metoder.
Hvis vi ser på arbejdstid i gennemsnit over hele
befolkningen i den arbejdsdygtige alder, så ligger
Danmark som 11. sidst blandt de 17 lande i den
opgørelse, som Produktivitetskommissionen og
AE rådet anvender.
I denne opgørelse ligger Italien med den laveste
arbejdstid efterfulgt af
Belgien
Holland
Grækenland
Spanien
Irland
Frankrig
Finland
Østrig
Portugal
og så Danmark.
Sverige, Norge, Tyskland, Storbritannien, USA og
Schweiz har således højere arbejdstid end Dan-
mark.
7
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 4/5-17 om OECD's opgørelsesmetoder, til beskæftigelsesministeren
Hvis vi i stedet ser på OECD-statistikken for den
samme gruppe lande, ligger Danmark 9. sidst
altså 2 placeringer dårligere end med Produktivi-
tetskommissionens og AE-rådets metode.
I denne opgørelse ligger Frankrig lavest efterfulgt
af
Belgien
Italien
Spanien
Tyskland
Grækenland
Holland
Norge
og så Danmark.
Også her ligger Storbritannien, USA og Schweiz i
toppen.
Det er således i vidt omfang de samme lande, der
ligger over og under Danmark uanset, om man an-
vender den ene eller den anden metode til at opgø-
re arbejdstiden.
Den største forskel mellem AE-rådets opgørelse,
og
OECD’s
statistik er faktisk, at AE-rådets meto-
de kun dækker 17 lande, mens-OECD statistikken
dækker 35 lande.
8
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 4/5-17 om OECD's opgørelsesmetoder, til beskæftigelsesministeren
Metoden med de 17 lande, som AE-rådet har an-
vendt, dækker desuden kun flertallet af de gamle
EU-lande samt USA, Schweiz og Norge.
Der er altså kun ét ikke-europæisk land med, nem-
lig USA.
Når AE-rådet konkluderer, at den danske arbejds-
tid
”ikke
ligger i den tunge
ende”,
skyldes det
langt hen ad vejen, at deres undersøgelse blot ikke
dækker de lande, som har den højeste arbejdstid.
En række af disse lande befinder sig nemlig uden-
for Vesteuropa.
Et eksempel er Sydkorea, som jeg for nylig har be-
søgt sammen med Folketingets Beskæftigelsesud-
valg.
Der er en arbejdskultur i Sydkorea, som er væsent-
lig anderledes sammenlignet med den danske, tror
jeg godt vi kan blive enige om.
Desuden skal vi nok passe ekstra på med at sam-
menligne Danmark og Sydkorea, da vi ikke kender
præcisionen i de koreanske data.
Alligevel vil jeg gerne nævne, at OECD-
statistikken viser, at den årlige arbejdstid i Sydko-
rea er 1.389 timer pr. person i den arbejdsdygtige
9
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 4/5-17 om OECD's opgørelsesmetoder, til beskæftigelsesministeren
alder. Det tilsvarende tal for Danmark er 1.071 ti-
mer.
Den gennemsnitlige koreaner arbejder altså meget
mere end den gennemsnitlige dansker. Og det er
efter, at vi har taget hensyn til at der er flere kore-
anere, som står udenfor arbejdsmarkedet.
Selv om der er alle mulige metodeudfordringer i at
sammenligne Danmark og Sydkorea er der er i
mine øjne ikke tvivl om, at arbejdsomheden i Syd-
korea, er en væsentlig del af forklaringen på den
utrolige økonomiske udvikling, der har været i
landet de sidste 50 år.
De kan måske lære noget af os, men vi kan be-
stemt også lære noget af dem, fordi vi jo ved det
besøg vi havde med Folketingets Beskæftigelses-
udvalg kunne se, hvordan samfundet havde udvik-
let sig over tid.
Danmarks position flytter sig ikke ret meget
I forhold til samrådets andet spørgsmål, vil jeg
gerne understrege, som netop beskrevet, at uanset
hvilken metode vi anvender, så befinder Danmark
sig i den lave ende, når det drejer sig om arbejds-
tid.
Derfor synes jeg ikke, der er nogen grund til at
trække besvarelserne eller konklusionerne tilbage.
10
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 4/5-17 om OECD's opgørelsesmetoder, til beskæftigelsesministeren
1754495_0011.png
Men når det er sagt, vil jeg også gerne understre-
ge, at grunden til det løbende fokus på, om ar-
bejdstiden i Danmark er høj eller lav, skyldes, at
arbejdstiden er vigtig i forhold til mulighederne
for at skabe velstand og fortsat vækst.
Men vi skal jo heller ikke nødvendigvis stirre os
blinde på arbejdstiden som den eneste vigtige fak-
tor.
Der er i hvert fald to andre mål, som jeg synes er
lige så vigtige:
For det første, at vi får flest mulig i arbejde. Det er
for mig at se utrolig vigtigt, at vi har fokus på, at
det skal kunne betale sig at arbejde, så vi får flest
mulig med, og færrest mulig efterlades på offentlig
forsørgelse.
Det gælder også de personer, der kun har mulig-
hed for at arbejde i småjobs eller i få timer om
ugen.
Det er afgørende, at vi udnytter den nuværende
vækst i økonomien til at sikre, at flere ledige får
del i fremgangen, og at fremgangen kan mærkes i
hele landet.
11
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 4/5-17 om OECD's opgørelsesmetoder, til beskæftigelsesministeren
1754495_0012.png
Det er blandt andet baggrunden for, at vi med job-
reformen har indført et kontanthjælpsloft, der øger
gevinsten ved at tage et job.
Vi har også fået vedtaget en særlig jobpræmie til
langtidsledige, der kommer i arbejde.
Vi vil også reducere skatten på arbejde
dels via
et højere beskæftigelsesfradrag, og dels via en la-
vere marginalskat.
Vi ønsker, at topskatten skal spille en langt mindre
rolle end i dag, fordi den koster vækst og beskæf-
tigelse.
For det andet, skal vi have fokus på innovation og
produktivitet.
Danmark har i flere årtier haft en svag produktivi-
tetsvækst set i forhold til mange andre lande. Der
er behov for at øge produktiviteten.
En øget produktivitet gør Danmark til et rigere
samfund - og det helt uden, at vi skal arbejde me-
re.
En del af produktivitetsvæksten skal komme fra
forskning og udvikling. Regeringen holder fast i
det mål, at Danmark skal investere mindst 1 pct. af
BNP i offentlig finansieret forskning.
12
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 4/5-17 om OECD's opgørelsesmetoder, til beskæftigelsesministeren
Vi vil som nævnt sænke indkomstskatten og der-
ved også øge gevinsten ved at arbejde mere.
Vi vil øge virksomhedernes investeringer ved at:
lempe skatten for iværksættere
give små nystartede virksomheder bedre ad-
gang til risikovillig kapital
lette generationsskifte af virksomheder
styrke aktiekulturen
Vi vil også forenkle regler. Og vi vil forbedre in-
frastrukturen til gavn for dansk erhvervsliv.
Regeringen har netop i mandags etableret et dis-
ruptionsråd med arbejdsmarkedets parter, virk-
somheder og eksperter på området.
Disruptionsrådet skal arbejde med og rådgive re-
geringen om, hvordan vi bedst griber og udnytter
de muligheder, der opstår som følge af globalise-
ringen og den teknologiske udvikling.
Vi skal ligeledes snart i gang med tredje runde af
trepartsforhandlingerne, hvor der er fokus på livs-
lang læring, så kompetencerne kan blive udbygget
og opdateret i takt med, at arbejdsmarkedet udvik-
ler sig.
13
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 4/5-17 om OECD's opgørelsesmetoder, til beskæftigelsesministeren
Det er alt sammen initiativer, der trækker i den rig-
tige retning i forhold til et mere konkurrencedyg-
tigt Danmark.
Vi har indrettet det danske arbejdsmarked på en
måde som gør, at den enkeltes arbejdstid er for-
holdsvis lav.
Det er derfor vigtigt, at der både er et incitament
til, at så mange som muligt deltager på arbejds-
markedet. Men også, at vi har et effektivt og flek-
sibelt arbejdsmarked
og at vi får forbedret pro-
duktiviteten.
Ellers vil vi ikke kunne opretholde vores position
som et af verdens rigeste lande
i hvert fald ikke
uden at det skal have konsekvenser for vores sam-
fund.
14