Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. maj 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 323 (Alm. del) af 3. maj
2017 stillet efter ønske fra Christian Poll (ALT)
Spørgsmål
Vil ministeren fremlægge/genberegne de offentliggjorte tabeller og
tilbagebetalingsscenarier, så der foreligger beregninger både jf. IEAs 450 ppm
scenarie (der angiveligt svarer til Parisaftalens mål) og IEA-NPS scenariet (der
svarer til de pledges (INDCer) verdens lande indberettede forud for Parisaftalen)?
Der henvises til Finansministeriets pressemeddelelse om
tilbagebetalingsordningen fra den 22. marts 2017
https://www.fm.dk/~/media/files/nyheder/pressemeddelelser/
2017/03/nordsoe/tilbagebetalingsordningen.ashx og til
http://www.worldenergyoutlook.org/media/weowebsite/energymodel/
documentation/Methodology_450Scenario.pdf
Svar
Det skal indledningsvist bemærkes, at der generelt ikke foretages genberegninger
af indgåede aftaler og gennem lovgivning implementerede initiativer mv.
Det kan dog bemærkes, at de statsfinansielle konsekvenser af investeringsvinduet
for kulbrinteindvinding i Nordsøen beregningsteknisk er uafhængige af
olieprisudviklingen, så længe selskaberne har mulighed for fuldt ud at udnytte
værdien af de yderligere skattemæssige fradrag i henhold til aftalen om udvikling
af Nordsøen.
For at sikre fortsat balance mellem kulbrinteproducenterne og staten ved
fremtidigt høje oliepriser indføres en tilbagebetalingsordning. Selskaber, der
vælger at gøre brug af investeringsvinduet, vil blive pålagt en tillægsskat.
Selskaberne vil dermed betale en højere skat ved en særlig gunstig
markedsudvikling fremadrettet. Tillægsskatten betales af overskuddet fra
kulbrinteindvinding før skat og renteudgifter (EBIT), hvorved selskaberne vil
betale hurtigere tilbage, hvis fx olieprisen er høj.
Fra og med 2022 vil en tillægsskat på 5 pct. blive udløst, hvis olieprisen i
gennemsnit over et år er 75 USD per tønde (2017 priser) eller der over. Hvis
olieprisen er 85 USD per tønde (2017 priser) eller der over, er tillægsskatten 10