Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1782740_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
24. august 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 317 (Alm. del) af 25. april
2017
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad en indførelse af en afgift på finansielle transakti-
oner (FTT) i Danmark isoleret set kan betyde for henholdsvis
(a) danskernes pensionsopsparing på kort og langt sigt og for
(b) danske boligejeres låneomkostninger i forbindelse med køb af bolig og om-
lægning af lån på kort og langt sigt, idet ministeren i sit svar bedes antage, at alle
EU-medlemsstater
indfører FTT’en, at modellen for en afgift på finansielle trans-
aktioner kombinerer det såkaldte residensprincip med et udstedelsesprincip, og at
aktier og obligationer beskattes med 0,1 pct. af handelsværdien, mens derivater
beskattes med 0,01 pct. af handelsværdien? Ministeren bedes opgøre de øgede
årlige omkostninger for henholdsvis danske pensionsopsparere og boligejere i
kroner og øre. Ministeren bedes endvidere opgøre det for den samlede pensions-
indbetalings- og udbetalingsperiode samt for den samlede periode, en dansk bo-
ligejer i gennemsnit afbetaler på sit realkreditlån. Ministeren bedes gøre det for
hver af nedenstående familietyper, og ministeren bedes opgøre det i en tabel:
a. LO-par med to børn i ejerbolig
b. LO-par med to børn i lejebolig
c. Funktionærpar med to børn i ejerbolig
d. Ufaglært HK’er (minimalløn) uden børn i lejebolig
e. Ufaglært HK-par (minimalløn) med to børn i lejebolig
f.
Enlig LO’er uden børn lejebolig
g. Pensionistpar i lejebolig
h. Enlig pensionist i lejebolig
i. Pensionistpar i ejerbolig
j. Enlig pensionist i ejerbolig.
Svar
De beregninger og vurderinger, som efterspørges, forudsætter, at der gøres en
lang række konkrete antagelser, som vil være behæftet med usikkerhed. Herunder
bl.a. om overvæltning og byrdefordeling af den i spørgsmålet omtalte afgift samt
hvilke muligheder, der i praksis vil være for at omgå afgiften. Herunder også mu-
lighederne for at opnå det fornødne samarbejde om transaktionsskatten med ikke-
EU-lande. En samlet analyse heraf med henblik på at identificere sandsynlige
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvad en indførelse af en afgift på finansielle transaktioner i Danmark isoleret set kan betyde, til finansministeren
1782740_0002.png
Side 2 af 5
virkninger på familietyper vil være særdeles omfattende. I stedet gøres i det føl-
gende rede for nogle hovedtræk af de virkninger, der kan forventes.
Helt overodnet må introduktionen af en FTT forventes at resultere i en negativ
engangskorrektion i husholdningernes eksisterende formue, dels gennem en lavere
værdi af danskernes opsparing, herunder pension, og dels gennem lavere priser på
boligmarkedet. Der må også forventes at ske en varig reduktion i arbejdskraftens
aflønning gennem et mindre kapitalapparat. Dertil må et generelt samfundsøko-
nomisk tab forventes, som resultat af mindre effektive finansielle markeder.
Det lægges til grund, at skattepligten påhviler finansielle institutioner, som enten
handler med FTT-omfattede aktier, obligationer eller derivater og er underlagt
etableringsprincippet, eller handler med finansielle aktiver, der er underlagt udste-
delsesprincippet,
jf. boks 1.
Boks 1
Etableringsprincippet og udstedelsesprincippet
Etableringsprincippet
betyder, at når der handles med (eller mellem) finansielle institutioner mv. etableret i et delta-
gerland (i dette tilfælde hele EU), skal der betales FTT til det pågældende land.
Udstedelsesprincippet
indebærer, at finansielle institutioner (fx en amerikansk bank), som handler med FTT-
omfattede aktiver udstedt i et EU-medlemsland, er skattepligtige til det land, aktiverne er udstedt i.
Etableringsprincippet har ifølge EU-Kommissionens forslag prioritet over udstedelsesprincippet, dvs. det vurderes
først om en finansiel institution, som indgår i en transaktion, opfylder betingelserne for beskatning efter
etableringsprincippet og
for finansielle institutioner uden for de deltagende lande
evt. derefter udste-
delsesprincippet. Rækkefølgen har betydning for, hvilke deltagerlande beskatningen af de konkrete transaktioner i
givet fald skal tilfalde.
På linje med eksempelvis en punktafgift må det forventes, at det typisk ikke er
dem, som formelt skal beregne og indbetale skatten (her finansielle institutioner),
der i sidste ende bærer omkostningen. Men at den i stedet bæres af andre,
jf. senere.
Dertil kan der være forskel på, hvem der bærer omkostningen af skatten på kort
og lang sigt.
En eventuel introduktion af en FTT ville i første omgang slå igennem på priserne
på de finansielle markeder og derefter påvirke realøkonomien, efter en tilpas-
ningsperiode gennem bl.a. lavere produktivitet, der måtte forventes at give udslag i
lavere lønninger til arbejdskraften
jf. senere.
Introduktionen af en FTT måtte i givet fald forventes at resultere i en umiddelbar
negativ korrektion i kurserne på den eksisterende markedsbeholdning af aktier,
obligationer og derivater, der afspejler de samlede fremtidige meromkostninger
ved handel med de pågældende aktiver. Dette måtte forventes at være en en-
gangskorrektion, da udstedelser foretaget efter introduktionen af FTT ville have
indregnet de nye markedsvilkår i en lavere udstedelsespris.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvad en indførelse af en afgift på finansielle transaktioner i Danmark isoleret set kan betyde, til finansministeren
1782740_0003.png
Side 3 af 5
Det er altså de eksisterende ejere af aktiverne, herunder husholdninger, der sparer
op til pension, som ville bære omkostningen ved engangskorrektionen (gennem
en reduktion af værdien af deres nuværende pensionsopsparing). Pensionskasser-
nes efter-skat afkastkrav på investeringer foretaget i FTT-lande efter indførslen vil
være uændret, svarende til verdensmarkedsafkastet, da markedspriserne ville være
korrigeret for transaktionsomkostningerne. Danske pensionskassers efter-skat
afkast på investeringer i aktiver udstedt udenfor EU måtte dog forventes at være
lavere end verdensmarkedsafkastet. Det skyldes, at priserne på disse markeder
ikke ville være fuldt ud korrigeret for de øgede transaktionsomkostninger, da det
kun er den del af investorerne, der er etableret i et EU-land, som ville være pålagt
en FTT. I det omfang, at danske pensionskasser, fx af hensyn til diversificering,
vælger at fastholde deres investeringer i lande uden for EU, ville pensionskasser-
nes samlede efter-skat afkastkrav være lavere end niveauet før indførelse af en
FTT.
Omkostningen ved engangskorrektionen må også forventes båret af boligejerne,
via en generel reduktion af boligpriserne, der afspejler de øgede finansieringsom-
kostninger ved boligkøb. I modsat retning trækker en reduktion i værdien af deres
eksisterende gæld i boligen, hvilket vil være et tab for investorer i boliggæld, her-
under pensionskasser,
jf. ovenfor.
Når engangskorrektionen på de finansielle markeder har fundet sted, betyder
FTT’en
generelt øgede finansieringsomkostninger ved virksomhedernes investe-
ringer i realkapital (fx maskiner mv.) samt øgede omkostninger ved risikoafdæk-
ning. De øgede omkostninger for virksomhederne forventes enten overvæltet til
forbrugerne gennem højere priser eller nedvæltet til arbejdskraften gennem lavere
lønninger. I begge tilfælde er det husholdningerne, der i sidste ende bærer om-
kostningen. I en lille åben økonomi, som den danske, forventes størstedelen af
omkostningen dog nedvæltet til arbejdskraften gennem en reduktion i virksomhe-
dernes kapitalapparat, der forringer arbejdskraftens produktivitet og dermed deres
lønninger. Det skyldes, at kapitalen generelt er mere mobil på tværs af landegræn-
ser end arbejdskraft, hvorfor lønningerne på sigt giver sig lettere end prisen på
kapital eller varer
1
og de øgede omkostninger påhviler husholdningerne. På sigt
ville afkastet af investeringer i realkapital således vende tilbage til niveauet på ver-
densmarkedet.
En FTT øger transaktionsomkostningerne ved de berørte aktiver og må, alt andet
lige, forventes at føre til lavere likviditet på disse markeder. Lavere likviditet må
forventes at resultere i en mindre effektiv prisdannelse, hvilket potentielt kan give
større volatilitet på de berørte markeder. Dertil kommer, at en mindre effektiv
prisdannelse er forbundet med et samfundsmæssigt tab.
For uddybning af overvæltning
til arbejdskraften, se “Vækst og Velstand 2025”
- Regeringen/Finansministeriet (30-05-
2017), side 105, boks 4.8.
1
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvad en indførelse af en afgift på finansielle transaktioner i Danmark isoleret set kan betyde, til finansministeren
1782740_0004.png
Side 4 af 5
Den samlede værdi af de finansielle transaktioner, som vil være omfattet af en
FTT, er potentielt meget stor. Ifølge Værdipapircentralen (VP) blev der i 2016
omsat aktier, obligationer og investeringsforeningsbeviser for 44.338 mia. kr. i
Danmark. En betydelig del af denne base må dog forventes at blive udhulet ved
indførslen af en FTT, som følge af markedets reaktion. Dels fra indenlandske
investorer, hvis transaktioner ophører med at være profitable og dels fra investo-
rer uden for EU, der flytter deres finansielle transaktioner. Dertil kommer omgå-
else af afgiften, herunder også snyd.
Europa-Kommissionen skønnede i forbindelse med deres direktivforslag om en
fælles ordning for beskatning af finansielle transaktioner af 28. september 2011
2
,
at det samlede provenu for hele EU ved indførsel af FTT vil udgøre ca. 57 mia.
EUR årligt (ca.
0,4 pct. af EU’s BNP).
Dette skøn er endvidere behæftet med be-
tydelig usikkerhed og vil i høj grad afhænge af markedernes reaktioner og risikoen
for omgåelse af afgiften, herunder også snyd.
Usikkerheden belyses også af kommissionen, idet det bemærkes, at provenuet kan
variere fra 16,4 mia. EUR
(ca. 0,1 pct af EU’s BNP)
til 400 mia. EUR (ca. 3 pct. af
EU’s BNP),
afhængigt af antagelser om afgiftsgrundlagets følsomhed, den nøjag-
tige udformning samt afgrænsning af base og satser mv. Til grund for Europa-
Kommissionens skøn ligger minimumsafgiftssatser på 0,1 pct. for andre finansiel-
le instrumenter end derivater og 0,01 pct. for derivater.
I forlængelse heraf bør det også bemærkes, at det fremsatte direktivforslag fra
2011 indeholdt etableringsprincippet, men ikke udstedelsesprincippet. Ovenståen-
de provenuskøn er altså ikke direkte sammenligneligt med den model, der bliver
spurgt til. Et lignende direktiv blev dog foreslået 14. februar 2013 på foranledning
af 11 EU-lande. Dette forslag omfattede både etablerings- og udstedelsesprincip-
pet, men altså ikke alle EU-medlemslande. I Europa-Kommissionens konse-
kvensanalyse fra 2013
3
skønnes merprovenuet forbundet med denne model til 0,4-
0,5 pct. af de deltagende landes samlede BNP.
Europakommissionen præsenterer i deres konsekvensanalyse fra 2011
4
relativt
høje empiriske semi-elasticiteter (procentvis ændring i omsætningen af et aktiv,
når skattesatsen hæves/sænkes med 1 basispoint). Om end der er betydelig usik-
kerhed forbundet med skønnene, og de varierer på tværs af aktivklasser, indikerer
det, at de forvridende effekter af en FTT er relativt store.
De danske husholdninger vil også bære en omkostning, der ligger udover skatte-
provenuet, via svækkede rammevilkår for bl.a. opsparing, investeringer og risiko-
styring. Det er samfundsøkonomiske tab, der kan henføres til den skattemæssige
http://ec.europa.eu/taxation_customs/taxation-financial-sector/further-background-information_en
(05-05-2017)
(“Impact Assessment” kapitel 1)
3
http://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/resources/documents/taxation/swd_2013_28_en.pdf
(05-05-
2017)
2
]
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvad en indførelse af en afgift på finansielle transaktioner i Danmark isoleret set kan betyde, til finansministeren
Side 5 af 5
forvridning som en FTT skaber på de finansielle markeder. Størrelsen på tabet er
svært kvantificerbart, men omkostningen for borgerne må forventes fordelt som
en proportional reduktion i den disponible indkomst.
Der foreligger ikke umiddelbart noget grundlag for at foretage en yderligere de-
komponering af skattens incidens, herunder på de efterspurgte familietyper.
Afslutningsvis bemærkes det, at en gruppe af EU-lande siden februar 2013 har
drøftet
og fortsat drøfter
en FTT inden for rammerne af det forstærkede sam-
arbejde. Der foreligger endnu ikke en endelig model for en FTT, og det er usik-
kert hvad de deltagende lande kan og vil blive enige om.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister