Ministeren
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 7. april har FIU stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 310
Vil ministeren oplyse, hvor stor en andel af de penge, som videregående uddannel-
sesinstitutioner årligt bruger på markedsføring, der går til annoncering i udlandet?
Der henvises til svar på UFU alm. del
–
spørgsmål 129 (folketingsåret 2015-16).
Svar
Til besvarelse af spørgsmålet har Uddannelses- og Forskningsministeriet indsamlet
oplysninger fra de videregående uddannelsesinstitutioner for perioden 2015-2016.
De videregående uddannelsesinstitutioner havde markedsføringsomkostninger for
i alt 188 mio. kr. i 2015 og 192 mio. kr. i 2016. Heraf var 19 mio. kr. i 2015 og 21
mio. kr. i 2016 rettet mod udlandet, jf. tabel 1.
Tabel 1. De videregående uddannelsesinstitutioners markedsføringsudgifter i 2015-2016
2015
(mio. kr., årets priser)
Markedsførings-
omkostninger i alt
Heraf rettet
mod udlandet
14. juni 2017
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
17/020955-04
2016
Markedsførings-
omkostninger i alt
Heraf rettet
mod udlandet
Videregående uddannelser i alt
Universiteterne
Professionshøjskoler
Erhvervsakademi
Maritime uddannelser
Kunstneriske videregående uddannelser
187,8
55,5
71,9
47,0
11,5
1,9
18,5
13,2
1,5
3,5
0,1
0,2
192,0
57,4
71,6
49,3
10,8
2,9
21,1
15,3
1,9
3,3
0,3
0,3
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets indsamling af oplysninger april-maj 2017
Markedsføringen rettet mod udlandet svarer til hhv. 9,8 pct. og 11,0 pct. af de sam-
lede markedsføringsomkostninger i 2015 og 2016.
De videregående uddannelsesinstitutioners markedsføringsomkostningerne svarer
til hhv. 1,5 pct. og 1,4 pct. af de samlede uddannelsestilskud i 2015 og 2016.
I bilag 1 er markedsføringsomkostningerne pr. videregående uddannelsesinstituti-
on opgjort.
Med venlig hilsen
Søren Pind
Side
1/2