Finansudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 309 (Alm. del):
I brev af 7. april 2017 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 309:
”Vil
ministeren oplyse, hvor stor en andel af de penge, som offentlige
ungdomsuddannelser årligt bruger på markedsføring, der går til annonce-
ring i udlandet? Der henvises til svar på BUU alm. del - spørgsmål 190
(folketingsåret 2015-16).”
Svar:
Undervisningsministeriet har ikke oplysninger om, hvor stor en andel af
institutionernes udgifter til markedsføring, der går til annoncering i ud-
landet.
Tabel 1. nedenfor viser de samlede udgifter i 2015 til markedsføring på
de institutionstyper, som udbyder ungdomsuddannelser, dvs. almene
gymnasier, erhvervsskoler og voksenuddannelsescentre. Da der endnu
ikke foreligger regnskabstal for 2016, er de seneste regnskabstal for 2015.
Tabel 1.
–
Udgifter til markedsføring i 2015 (mio. kr., 2015-pl)
Institutionstype
Almene gymnasier
Erhvervsskoler
Voksenuddannelsescentre
I alt
Markedsføringsudgifter
37,1
143,9
31,0
211,9
Markedsføringsudgifter i
pct. af omsætning
0,4
1,0
1,0
0,8
27. april 2017
Sags nr.:17/05050
Kilde: Regnskabstal for 2015 fra institutionernes årsregnskaber
Som det fremgår af tabel 1., udgjorde de samlede markedsføringsudgifter
for institutioner, som udbyder ungdomsuddannelser, 211,9 mio. kr. i
2015. Markedsføringsudgifterne udgjorde i alt 0,8 pct. af den samlede
omsætning og spændte fra 0,4 pct. for de almene gymnasier og op til 1
pct. for erhvervsskolerne og voksenuddannelsescentrene.