Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1748812_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 5
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 5 (Alm. del):
I brev af 15. oktober 2015 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thu-
lesen Dahl (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 5:
”Vil
ministeren oplyse, hvor mange ressourcer de gymnasiale uddannel-
sesinstitutioner generelt bruger på at markedsføre sig selv, samt hvor
meget Mercantec har anvendt på at promovere og afholde arrangementet
for kommende studerende jf. reklame i Viborg Nyt, side 25, den 23. sep-
tember 2015?”
Svar:
Tabel 1 nedenfor viser de samlede udgifter i 2014 til markedsføring på de
institutionstyper, som udbyder gymnasiale uddannelser, dvs. almene
gymnasier, erhvervsskoler og voksenuddannelsescentre.
Tallene indeholder også udgifter til markedsføring af institutionernes
øvrige uddannelser, fx erhvervsuddannelser og almen voksenuddannelse,
da det i institutionernes regnskaber ikke er muligt at adskille markedsfø-
ringsudgifterne knyttet til de forskellige uddannelser.
Tabel 1
Udgifter til markedsføring i 2014 (mio. kr., 2014-pl)
Institutionstype
Almene gymnasier
Erhvervsskoler
Voksenuddannelsescentre
I alt
Markedsføringsudgifter
30,7
138,4
25,8
194,9
Markedsføringsudgifter
i pct. af omsætning
0,4
1,0
0,8
0,8
12-11-2015
Kilde: Regnskabstal for 2014 fra institutionernes årsrapporter
Som det fremgår af tabel 1 ovenfor, udgjorde de samlede markedsfø-
ringsudgifter for institutioner, som udbyder gymnasiale uddannelser,
194,9 mio. kr. i 2014. Markedsføringsudgifterne udgjorde i alt 0,8 pct. af
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 309: Spm. om, hvor stor en andel af de penge, som offentlige ungdomsuddannelser årligt bruger på markedsføring går til annoncering i udlandet, til undervisningsministeren
2
den samlede omsætning og spændte fra 0,4 pct. for de almene gymnasier
og op til 1,0 pct. for erhvervsskolerne.
Den relativt højere udgift for erhvervsskolerne kan blandt andet skyldes,
at disse institutioner har et bredere uddannelsesudbud fra erhvervsud-
dannelserne over de to erhvervsgymnasiale uddannelser til de mange
forskellige kurser i AMU-regi.
Markedsføringsudgifterne i 2014 var på niveau med tidligere år.
Mercantec har oplyst til ministeriet, at arrangementet for kommende
elever, som de har reklameret for i Viborg Nyt d. 23. september 2015,
har medført udgifter på i alt 38.991 kr. Samtidig har de oplyst, at der var
107 deltagere i arrangementet.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby