Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1742976_0001.png
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1742976_0002.png
Side 2 af 26
det forudsatte i den politiske aftale fra
2009. I forhold til de indgåede
kontrakter er der tale om en forsinkelse
på tre år på S-banen og to år på
fjernbanen.
Banedanmark har i 2016 gennemført en
samlet genplanlægning af
Signalprogrammet, som omfatter nye
udrulningsplaner og et nyt økonomisk
udgiftsskøn.
Genplanlægningen blev præsenteret for
Folketinget den 11. oktober 2016. Udover
en forsinkelse medfører
genplanlægningen også en fordyrelse
primært som følge af den længere
udførelsestid.
Som følge heraf forudsættes de afsatte
reserver disponeret. Det er baseret på
den gennemgang af Signalprogrammets
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1742976_0003.png
Side 3 af 26
økonomi, som Banedanmark har
foretaget i samarbejde med KPMG. Det
vender jeg tilbage til.
Svar
Beklager
tingenes tilstand
og skitserer
samrådstalens
struktur
Jeg vil gerne sige helt klart, at jeg tager
den kritik, som statsrevisorerne har rejst
på baggrund af Rigsrevisionens
beretning om forsinkelsen af
Signalprogrammet, meget alvorligt.
Statsrevisorernes kritik er klar, og jeg vil
derfor gerne redegøre for de konkrete
tiltag, som jeg allerede har iværksat,
samt for de tiltag, som jeg forventer at
iværksætte, for at styrke styringen af
Signalprogrammet fremadrettet.
Allerede ved offentliggørelsen af
Statsrevisorernes behandling af
Rigsrevisionens beretning den 25. januar
2017 meldte jeg ud, at jeg vil skærpe
kontrollen med Signalprogrammet.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1742976_0004.png
Side 4 af 26
Til det formål har jeg som det vigtigste
taget initiativ til, at der gennemføres et
eksternt review af Signalprogrammet.
Jeg vil lægge ud med at uddybe formålet
med det eksterne review. Herefter vil jeg
adressere Rigsrevisionens beretning, og
afslutningsvis vil jeg gerne give en status
for Signalprogrammet i dag.
Svar
Eksternt
review af Signal-
programmet
igangsat
Der skal foretages et eksternt review af
Signalprogrammet for dels af lave en
grundig kortlægning og kvalitetssikring
af Banedanmarks opdaterede budget og
tidsplan og dels for at identificere mulige
budgetforbedringer, der kan medvirke til
at etablere en ny budgetreserve.
Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet har derfor udarbejdet et
kommissorium for opgaven i samarbejde
med Finansministeriet og sendt opgaven
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1742976_0005.png
Side 5 af 26
i udbud. Helt overordnet kan opgaven
beskrives som en blanding af en
budgetanalyse, som skal udspare midler
til en ny reserve, og en ekstern
kvalitetssikring, som skal vurdere om
tids- og aktivitetsplaner og budget er
realistiske og velunderbyggede.
Mit ministerium arbejder tæt sammen
med Finansministeriet om reviewet.
Finansministeriet har deltaget i
udbuddet og vil også deltage i
reviewarbejdet.
Der er tale om en kompleks opgave. Det
afspejles i de elementer som reviewet
skal indeholde:
1. En grundig kortlægning af
Banedanmarks nye budgetoverslag,
herunder bagvedliggende beregninger,
dimensionerende parametre og deres
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1742976_0006.png
Side 6 af 26
gennemslag på økonomien samt
begrundelser for afvigelser fra det
tidligere budget.
2. En vurdering af, om
Signalprogrammets aktuelle tids- og
aktivitetsplaner er realistiske og
velunderbyggede. En vurdering af, om
det opdaterede budget er realistisk og
velunderbygget, idet der foretages en
grundig gennemgang heraf og af
håndteringen af risici.
3. Forslag til tiltag, der skal sikre, at der
fra statens side er en
omkostningseffektiv koordinering
mellem Signalprogrammet og øvrige
dele af Banedanmarks organisation samt
mellem Signalprogrammet og andre
aktører som for eksempel DSB.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1742976_0007.png
Side 7 af 26
4. Et bruttokatalog af besparelsesforslag
på 5-10 pct. af Signalprogrammets
opdaterede anlægsudgift med henblik på
at udspare en ny anlægsreserve.
5. En vurdering af, om
Signalprogrammet har tilstrækkelige
styringsprocesser og -værktøjer, og om
der er behov for organisatoriske tiltag
med henblik på at understøtte
gennemførelsen af Signalprogrammet
som forudsat.
Svar
Hvad
munder reviewet
ud i
Reviewet skal munde ud i en rapport,
der præsenterer resultaterne samt
fremlægger en bruttoliste med forslag til
budgetforbedringer.
Det skal således på baggrund af
afrapporteringen være muligt at træffe
oplyste beslutninger om
Signalprogrammet fremadrettet.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1742976_0008.png
Side 8 af 26
Svar
Der er
fundet en
leverandør
Der er i alt modtaget fire tilbud fra
velrenommerede rådgivere og i
forlængelse heraf afholdt mundtlige
præsentationsmøder. Der er blevet lagt
vægt på, at rådgiverne har den
nødvendige tekniske, juridiske og
budgetmæssige kompetencer, som
udførelse af opgaven kræver.
Så sent som i går tirsdag den 4. april blev
et hold bestående af Deloitte inklusive
underleverandørerne Civity, Mott
MacDonald og LETT
advokatpartnerskab tildelt opgaven.
Uden at ville forklejne opgaven har jeg
tiltro til, at det valgte rådgiverhold kan
gennemføre reviewet, så det kan være
med til at sikre Signalprogrammet en
solid platform for det fremtidige arbejde.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1742976_0009.png
Side 9 af 26
Det eksterne review igangsættes og
gennemføres inden for en forholdsvis
kort tidshorisont, og afrapportering
forventes at foreligge umiddelbart
omkring sommerferien.
Jeg lægger vægt på at holde
forligskredsen orienteret om sagen og
har derfor inviteret Deloitte til at deltage
i det næste planlagte møde med
forligskredsen om Signalprogrammet.
Det vil give medlemmerne af
forligskredsen mulighed for at stille de
spørgsmål, de måtte have
om
nødgendigt gennem en tilpasning af
kommissoriet, så forligskredsens
spørgsmål bliver belyst.
Nu vil jeg gerne vende tilbage og
fortsætte med beretningen.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1742976_0010.png
Side 10 af 26
Svar
Rigsrevisionens
beretning til
Statsrevisorerne
Rigsrevisionens beretning til
Statsrevisorerne blev offentliggjort 25.
januar 2017.
Undersøgelsen har haft fokus på
perioden fra kontraktindgåelse i
2011/2012 til april 2016, og har både
omfattet Banedanmarks forvaltning af
Signalprogrammet og departementets
tilsyn med Banedanmarks forvaltning af
Signalprogrammet.
Rigsrevisionen har fundet anledning til
at rejse kritik af begge dele.
Statsrevisorerne har efterfølgende den 2.
februar 2017 anmodet om min
redegørelse for de foranstaltninger og
overvejelser, som beretningen giver
anledning til.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1742976_0011.png
Side 11 af 26
Jeg har 3. april 2017 fremsendt min
redegørelse til statsrevisorerne.
Svar
Overordnet kritik
og stillingstagen
Statsrevisorerne kritiserer, at
Signalprogrammet er blevet forsinket og
fordyret. Denne kritik har jeg taget til
efterretning.
Svar
Tiltag #1:
Eksternt Review
Statsrevisorerne peger på, at der fortsat
er store risici for fordyrelse og
forsinkelse af Signalprogrammet, hvilket
nødvendiggør en stram styring. Som
nævnt vurderer jeg, at det eksterne
review vil levere et godt udgangspunkt
både i forhold til tid og økonomi.
Svar
Tiltag #2:
Styrket tilsyn
Derudover er der allerede taget en række
skridt til at styrke tilsynet med
Banedanmark og Signalprogrammet,
siden Rigsrevisionen afsluttede sin
undersøgelse.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1742976_0012.png
Side 12 af 26
Svar
Tiltag #3:
Banedanmark
har strammet op
på styringen
Banedanmark har strammet kontrollen
af leverancerne fra leverandørerne og
gennemfører en strammere
økonomistyring, som sikrer den
sammenhæng mellem aktivitet, tid og
økonomi, som Rigsrevisionen i sin
beretning efterspørger.
Svar
Tiltag #4:
Orientering af
forligskredsen
Endelig er der er taget initiativ til at
orientere forligskredsen på månedlig
basis om status på projektet og dets
fremdrift. Den første orientering er givet
på møde i forligskredsen 14. marts 2017.
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
orienteres også løbende.
Svar
Stillingstagen til
kritik af
Banedanmarks
styring af
Signalprogramm
et
Den konkrete forsinkelse af
Signalprogrammet skyldes flere forhold.
I 2013 er der eksempelvis kommet
ændringer til den forordning, som
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1742976_0013.png
Side 13 af 26
angiver de fælles retningslinjer for
jernbanebranchen ved
jernbanesikkerhedsmæssige ændringer.
Denne forordning handler ikke om
signalsystemer som sådan, men om de
metoder man skal bruge til at
sikkerhedsgodkende jernbaneanlæg
generelt.
Det er første gang, at forordningen
anvendes på et så stort og komplekst
projekt som det danske Signalprogram,
hvilket har givet en række udfordringer
både hos Banedanmark og
leverandørerne.
Endvidere har det vist sig, at der ud over
produktleverancen er behov for mere tid
til idriftsættelse, herunder sikkerheds-
og funktionstest, end forudsat.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1742976_0014.png
Side 14 af 26
Proceduren for at opnå
sikkerhedsgodkendelse af de nye
systemer har givet store udfordringer for
både leverandører og Banedanmark. Der
er derfor lagt mere tid ind til at opnå
godkendelser i den reviderede plan.
Endelig har udrustningen af tog til brug
på fjernbanen også vist sig vanskeligere
at gennemføre end oprindelig forudsat.
Det har også vist sig, at opgaven med at
tilpasse løsningen på S-banen til den
danske kontekst har været mere
tidskrævende end forudsat. Det til trods
for, at leverandøren har taget
udgangspunkt i et system, som
leverandøren har leveret, og som er i
drift andre steder. Løsningen på S-banen
er nok det tætteste man kan komme på
en ”hyldevare”. Alligevel har der vist sig
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1742976_0015.png
Side 15 af 26
problemer med at få systemet tilpasset
til danske forhold.
På den baggrund er der nu indlagt ekstra
tid til tests og godkendelser på både
fjernbanen og S-banen i de nye
udrulningsplaner. Det har den hidtidige
udrulning vist, at der er behov for.
Kvalitetssikring af de nye
udrulningsplaner indgår som sagt som
en del af det eksterne review.
Det nye udgiftsestimat for
Signalprogrammet, som Banedanmark i
samarbejde med KPMG har udarbejdet i
forbindelse med genplanlægningen, har
naturligt nok været i fokus. Den
reviderede prognose viser, at
Signalprogrammet forventer at anvende
hele den afsatte bevilling inklusiv den
centrale 20 pct. reserve - i alt 19,3 mia.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1742976_0016.png
Side 16 af 26
kr. i 2016-priser. Udgiftsestimatet
lægger således op til, at der bliver behov
for at anvende hele reserven på ca. 4
mia. kr.
Den nye prognose svarer stort set til det
oprindelige basisoverslag for
Signalprogrammet, altså budgettet
eksklusiv reserver fra december 2008.
Udgiftsprognoserne er således vendt
tilbage til udgangspunktet fra
beslutningsgrundlaget i 2008. Den
besparelse på ca. 4 mia.kr., der blev
stillet i udsigt i forlængelse af indgåelsen
af kontrakterne i 2012, forventes således
ikke længere realiseret.
Der er i det opdaterede estimat medtaget
alle kendte og forventede ændringer,
herunder poster til at håndtere ændrede
krav til for eksempel fysik,
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1742976_0017.png
Side 17 af 26
dokumentation eller negative
påvirkninger fra andre projekter.
Programmets gennemførelse inden for
budgettet forudsætter dog, at der ikke
kommer store uforudsete ting til i resten
af programmets levetid.
Banedanmark peger på, at fordyrelsen
især skyldes, at programmet bliver to år
forsinket, og at Banedanmark har været
nødt til at foretage en række ændringer i
planerne. Derudover vil der komme
ekstra udgifter til blandt andet
afsluttende tests og godkendelser, til
drift af testlaboratorium og til
dokumentation.
Desuden er udgiften til blandt andet
fiberkabler langs jernbanen og togenes
nye udstyr blevet større end
Banedanmark forventede, da kontrak-
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1742976_0018.png
Side 18 af 26
terne blev indgået i 2012. Endelig ligger
der en opgave forbundet med oprydning
og bortskaffelse af eksisterende udstyr
(signaler, relæer, signalhytter med
videre), som har været undervurderet.
Det skyldes blandt andet skærpede
miljøkrav samt forøgelse af opgaven.
Jeg vil i denne forbindelse gerne henlede
udvalgets opmærksomhed på, at der i
Anlægsstatus for 2. halvår 2016 (side 36)
kan findes yderligere uddybning af de
budgetposter, der har medvirket til
fordyrelsen af Signalprogrammet.
Det er vigtigt at understrege, at den
reserve på ca. 4 mia. kr., som oprindeligt
var afsat, ikke er disponeret endnu. Men
den prognose, som Banedanmark og
KPMG har udarbejdet i forbindelse med
genplanlægningen, viser, at det
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1742976_0019.png
Side 19 af 26
forventes, at den vil være brugt, når
projektet er afsluttet.
I forhold til spørgsmålet om håndtering
af nye uforudsete fordyrelser, vil jeg
gerne fremhæve det eksterne review, der
netop har til opgave at udspare en ny
reserve inden for det eksisterende
budget.
For godt et år siden kom der en ny
ledelse til i Banedanmark og i
Signalprogrammet. Den har siden
arbejdet på at tage højde for egne
observationer og for bemærkningerne
fra Rigsrevisionen vedrørende styring af
leverandørerne. Banedanmark har
medgivet, at Signalprogrammets
dokumentation ikke har været tydelig
nok og ikke har været på et tilstrækkeligt
højt niveau til, at det har været muligt at
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1742976_0020.png
Side 20 af 26
styre tilstrækkeligt effektivt på
sammenhængen mellem tid, aktiviteter
og økonomi. Det er jeg enig i.
Det er også derfor, at Banedanmark er i
fuld gang med at rette op, således at
sammenhængen mellem
Signalprogrammets betalingsplaner,
tidsplaner og økonomistyringsmodel
bliver tydelig i opfølgningen.
Det må medgives, at både Banedanmark
og Banedanmarks leverandører har
undervurderet, hvor omfattende og
kompleks opgaven med især
dokumentation er.
Svar
Stillingstagen til
kritik af
departementets
tilsyn med
Signalprogramm
et
Statsrevisorerne finder det kritisabelt, at
Transportministeriets departement ikke
i tide har forholdt sig mere kritisk til
Banedanmarks oplysninger om pro-
grammets fremdrift.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1742976_0021.png
Side 21 af 26
Denne kritik er taget til efterretning.
Departementets tilsyn med
Signalprogrammet er løbende blevet
intensiveret, i takt med at oplysninger er
tilgået departementet. Det er et
vedvarende arbejde at tilpasse tilsynet til
Signalprogrammets aktuelle stade, og
mit departement vil også trække på
erfaringer fra andre lande, hvor man har
været eller er i gang med at gennemføre
tilsvarende programmer.
Som det fremgår af beretningen vil jeg
også fremhæve, at mit departement i 2.
halvår af 2015 ikke var i stand til at
komme til bunds i spørgsmålet om
konsekvenserne for tidsplanen. De
stigende problemer i Signalprogrammet
var en væsentlig medvirkende faktor til,
at det i november 2015 blev besluttet, at
der i forbindelse med udløbet af
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1742976_0022.png
Side 22 af 26
Banedanmarks administrerende
direktørs åremål i marts 2016 var behov
for nye kompetencer i Banedanmark.
Den nye administrerende direktørs
tiltrædelse blev fremrykket til medio
februar 2016 blandt andet ud fra
hensynet om at sikre ledelsen af
Signalprogrammet.
Signalprogrammet er komplekst, og jeg
vil gerne tilslutte mig den bekymring,
som statsrevisorernes kritik giver
anledning til, for så vidt angår de
fortsatte risici for forsinkelse og
fordyrelse. Jeg tager det meget alvorligt
og har derfor som nævnt taget initiativ
til en række tiltag.
Hvor står Signalprogrammet så i dag?
Svar
–Reviewet
er nøglen
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1742976_0023.png
Side 23 af 26
Jeg ærgrer mig naturligvis over, at der
fortsat er problemer i og udfordringer
med Signalprogrammet godt et halvt år
efter offentliggørelsen af resultatet af
den gennemførte genplanlægning.
Derfor er det eksterne review et centralt
element. Jeg forventer, at reviewet vil
være med til at sikre en større robusthed
i gennemførelsen af Signalprogrammet.
Signalprogrammet er baseret på, at der
efter udvikling og testning af de nye
signalsystemer i testmiljøer
gennemføres en afprøvning i virkelig
trafik på enkelte udvalgte strækninger,
de såkaldte Early Deployment Lines
(EDL).
Denne fremgangsmåde giver mulighed
for at finde og rette fejl, inden det nye
signalsystem rulles ud på hele nettet. Det
Svar
Konklusion
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1742976_0024.png
Side 24 af 26
lægger også et pres på leverandøren, da
det er med ibrugtagningstilladelsen til
EDL-strækningen, at leverandøren kan
vise, man kan levere det lovede.
Vi står nu foran aftestningen af systemet
med EDL’erne. Det vil give svaret på, om
leverandørerne kan levere varen.
Kontraktretligt er EDL’erne også et helt
centralt omdrejningspunkt, for hvis
leverandørerne ikke kan opnå den
endelige ibrugtagningstilladelse
såkaldt ”final acceptance” –
så vil
Banedanmark være berettiget til at
ophæve kontrakten med leverandøren.
I så fald vil alle leverandørens egne
omkostninger være tabt, og de skal
betale de penge tilbage, som de har
modtaget fra Banedanmark.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1742976_0025.png
Side 25 af 26
Banedanmark kan endvidere rejse
erstatningskrav for andet tab.
Status for Signalprogrammet er således
nu, at dels skal der gennemføres et
review, dels skal vi have afsluttet
afprøvningen på Early Deployment
Lines, så vi kan få vished for, at
leverandørerne kan levere de lovede
ydelser.
Til slut vil jeg nævne, at jeg har bedt
Banedanmark om at undersøge, om man
kan gøre yderligere for at fjerne risiko
fra programmet. Jeg har stillet
spørgsmålet: ”Hvordan
kan vi i videst
muligt omfang undgå at være ’first
mover’?”
Det arbejder Banedanmark nu på. De
har tilkendegivet, at det vil de kunne
præsentere en plan for på det første
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1742976_0026.png
Side 26 af 26
møde med forligskredsen efter påske.
Den plan vil så kunne indgå i det
kommende review.
Jeg vil i det hele taget i det videre
arbejde sikre mig, at forligskredsen bag
Signalprogrammet involveres tæt og
holdes orienteret om begge processer.
Tak for ordet.