Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1744850_0001.png
Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil
Ammitzbølls talepapir
Anledning
Dato / tid
Talens varighed
Sted
Fælles samråd FIU-FEU om europæisk
semester (FIU samrådsspørgsmål AL)
5. april 2017 kl. 12.00
Ca. 10 min.
2-011
Det talte ord gælder
Formålet med samrådet er at redegøre for indholdet af det danske
nationale reformprogram og konvergensprogrammet for 2017
samt orientere om status for EU-landenes opfølgning på
landeanbefalingerne for 2016.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om det nationale reformprogram og konvergensprogram, til økonomi- og indenrigsministeren
Intro og status for EU-landenes opfølgning på lande-
anbefalingerne generelt
(ved FM’eren)
Konjunktursituationen og Danmarks Nationale
Jeg vil sige lidt om udsigterne for dansk økonomi og de
udfordringer, vi står over for. Herefter vil jeg komme ind på
vores reformindsats, som er beskrevet i Danmarks Nationale
Reformprogram.
Men først udsigterne for dansk økonomi: Dansk økonomi er i
fremgang. Vi har haft vækst i BNP siden starten af 2009. De
seneste nationalregnskabstal fra Danmarks Statistik viser, at
BNP voksede med 0,5 pct. i 4. kvartal 2016 og med 1,3 pct. i
2016 som helhed. Og indikatorer peger på fortsat fremgang ind
i 2017.
Vi er altså inde i niende år med fremgang, og vi nærmer os
hastigt en situation med en normal kapacitetsudnyttelse i
økonomien. Altså en situation, hvor der ikke er for mange, men
heller ikke for få, ledige ressourcer i økonomien. Det giver nye
udfordringer i forhold til at sikre fortsat fremgang. Og det vil jeg
vende tilbage til.
Reformprogram
(ved ØIM’eren)
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om det nationale reformprogram og konvergensprogram, til økonomi- og indenrigsministeren
Vi ser især opsvinget på arbejdsmarkedet. Siden udviklingen
vendte i starten af 2013 er beskæftigelsen samlet set steget
med 134.000 personer. Alene sidste år fik næsten 50.000 flere
et job.
Samtidig er ledigheden faldet. I 2016 var der 113.000 ledige,
hvilket er det laveste antal i 40 år med undtagelse af de to år
2007 og 2008, hvor ledigheden vel at mærke var uholdbart lav,
og økonomien var overophedet.
Det betyder, at ledigheden nu er så lav, som den næsten kan
blive, uden at det bliver uholdbart.
Fortsat fremgang i beskæftigelsen er betinget af, at flere
træder ind på arbejdsmarkedet, altså et større arbejdsudbud,
som løfter den strukturelle beskæftigelse.
Uden de senere års reformer ville beskæftigelsen allerede nu
ligge over det strukturelle niveau, og altså i en situation med
tiltagende lønpres og risiko for udbredte flaskehalse.
Vi er heldigvis ikke endnu i en situation med udbredte
flaskehalse.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om det nationale reformprogram og konvergensprogram, til økonomi- og indenrigsministeren
Men vi ved af erfaring, at tiltagende lønstigningstakter typisk
først viser sig med en vis forsinkelse, når arbejdsmarkedet
strammer til. Til gengæld kan det pludselig gå meget stærkt.
Men vi ser andre tegn på kapacitetsbegrænsninger, som
allerede nu bremser fremgangen i økonomien.
Der har [ifølge Danmarks Statistik] igennem det seneste år
været et stigende antal virksomheder, der melder om mangel
på arbejdskraft. Det er især i den konjunkturfølsomme bygge-
og anlægssektor. Men ifølge Danmarks Statistik har
virksomhedernes oplevelse af mangel på arbejdskraft været
stigende i de fleste brancher de seneste år.
En anden undersøgelse [foretaget af Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering under
Beskæftigelsesministeriet] viser, at der i efteråret 2016 var
knap 20.000 forgæves rekrutteringer. Undersøgelsen viser
også, at tømrere står øverst på listen over de
stillingsbetegnelser, hvor der er størst mangel på arbejdskraft.
Derefter følger programmører og systemudviklere samt
murere.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om det nationale reformprogram og konvergensprogram, til økonomi- og indenrigsministeren
Det betyder i første omgang, at virksomhederne kan blive nødt
til at sige nej til nye ordrer.
Opstår der udpræget og mere generel mangel på arbejdskraft,
kan vi i værste fald ende i en overophedning, som vil betyde, at
økonomien igen skal gennem en længere genopretning med
svag vækst.
Men vi kan også gå en anden vej. Nye tiltag, der øger
arbejdsudbuddet, vil modvirke kapacitetsbegrænsninger og
understøtte fortsat fremgang i beskæftigelsen og dermed
forlænge opsvinget.
Øget arbejdsudbud og beskæftigelse er også fundamentalt i
forhold til at sikre udvikling i velstand og levevilkår. Også på
den baggrund skal vi fortsat have som mål at gennemføre
reformer, som øger arbejdsudbuddet og beskæftigelsen.
Der er allerede gjort meget, men mulighederne er ikke
udtømte. Sammenlignet med andre lande er vores samlede
arbejdsindsats [målt i timer] ikke prangende. Så vi har bestemt
et potentiale for at finde flere arbejdskraftreserver frem.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om det nationale reformprogram og konvergensprogram, til økonomi- og indenrigsministeren
Færre skal forsørges af det offentlige, flere skal deltage på
arbejdsmarkedet, og der er givet også noget at hente i
arbejdstiden, hvis vi får indrettet vores arbejdsmarked og
skattesystem, så det bedre kan betale sig at lægge en ekstra
indsats.
[Og hvis vi skal gøre noget hurtigt, kan vi være mere åbne
over for kvalificeret arbejdskraft fra lande uden for EU.]
Hvis vi arbejder mere, vil det øge vores velstand. Men velstand
afhænger også i høj grad af vores produktivitet.
En svag produktivitetsudvikling har længe været en væsentlig
udfordring for dansk økonomi. I de seneste 10 år har BNP pr.
indbygger stået stille blandt andet som følge af en svag
produktivitetsudvikling. Det er bekymrende.
Tiltag rettet mod øget produktivitet er afgørende for, at
Danmark kan bevare sin position som et verdens rigeste lande.
Målt på produktivitetsniveauet ligger Danmark fortsat højt i en
international sammenligning. Det skyldes blandt andet, at vi
har en veluddannet arbejdsstyrke, god infrastruktur og et
veludbygget kapitalapparat mv.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om det nationale reformprogram og konvergensprogram, til økonomi- og indenrigsministeren
Men det er ikke naturgivent, at vi vil bevare den position. En
svag produktivitetsudvikling er et problem for
velstandsudviklingen på længere sigt, og der er allerede tegn
på, at Danmark taber terræn i forhold til andre lande.
En svag produktivitetsudvikling har også andre mere indirekte
konsekvenser. Eksempelvis får virksomhederne mindre ud af
at investere, da afkastet af investeringen vil vokse
langsommere. Det kan virke som en hæmsko for
investeringerne.
Det nationale reformprogram
Danmark har i en række år fået anbefalinger fra EU om at
styrke produktiviteten. Det er fuldt forståeligt, at også den ene
af de to anbefalinger, som Danmark fik af EU i 2016, netop går
på at øge produktiviteten og investeringerne i den private
sektor.
Anbefalingen er særligt rettet mod den indenlandsk orienterede
servicesektor, herunder byggeri og detailhandel. Endvidere
anbefales det, at vi styrker samarbejdet mellem virksomheder
og universiteter.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om det nationale reformprogram og konvergensprogram, til økonomi- og indenrigsministeren
Regeringen er enig i, at der er behov for at øge produktiviteten
og har stort fokus på den indenlandsk orienterede
servicesektor.
Kommissionen noterer da også i landerapporten fra februar
2017, at der i det forløbne år er sket fremskridt på området.
Der arbejdes fortsat på det danske reformprogram, der derfor
ikke foreligger færdigt til dagens samråd. Men jeg vil gerne
nævne et par eksempler på iværksatte initiativer til at fremme
produktiviteten, der vil blive nærmere beskrevet i
Reformprogrammet.
Med hensyn til detailhandelen blev der i juli 2016 indgået en
bred aftale om at lempe planloven. Folketinget behandler i
øjeblikket et lovforslag, der udmønter aftalen.
Der lægges op til at lempe på grænserne for butikkernes
størrelse samt at give kommunerne bedre muligheder for at
tage højde for lokale forhold ved planlægning af detailhandel
og butiksstruktur.
For så vidt angår byggeriet lancerede den daværende regering
i starten af 2016 en række vækstinitiativer for byggeriet. På
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om det nationale reformprogram og konvergensprogram, til økonomi- og indenrigsministeren
baggrund af udspillet blev der gennemført en række
forenklingen i byggeloven, der trådte i kraft 1. juli 2016.
Arbejdet med regelforenkling fortsætter i år.
Regeringen er enig i EU's anbefaling om, at et tæt samspil
mellem universiteter og erhvervsliv er vigtigt. Udveksling af
medarbejdere og tæt samarbejde er til gavn for begge parter.
Det har konkret givet sig udtryk i, at der i universiteternes
udviklingskontrakter er blevet tilføjet et pligtigt mål om øget
regionalt vidensamarbejde.
På finansloven for 2017 er endvidere afsat 1,2 mia. kr. til
Innovationsfonden, der udbyder projektmidler til erhvervsrettet
forskning og innovation og dermed støtter samarbejdsprojekter
mellem universiteter og virksomheder.
Regeringen vil fortsat følge op på anbefalingen om at styrke
produktiviteten og øge investeringerne. Blandt andet
Produktivitetskommissionens indsatskatalog er langt fra
udtømt. Også de kommende års reformindsats vil i høj grad
være rettet mod nye tiltag, der kan løfte produktiviteten.
Vi vil fremlægge et vækstudspil med forslag om blandt andet at
lempe skatten for virksomhederne.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om det nationale reformprogram og konvergensprogram, til økonomi- og indenrigsministeren
Det skal bidrage til at indfri regeringens ambition om at øge
væksten med 80 mia. kr.
Når vi gør det billigere at drive virksomhed, så fremmer vi også
risikovillighed og investeringer, herunder udenlandske
investeringer. Det glæder jeg mig til at gøre rede for i de
kommende års nationale reformprogrammer.
Så vil jeg gerne give ordet tilbage til finansministeren.