Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1744018_0001.png
Talepunkt til forelæggelse i Folketingets
Europaudvalg og Finansudvalg 5. april
31. marts 2017
Indledning
Tak for invitationen til dette samråd om gennemførelsen af
reformer i EU og herhjemme.
Jeg vil lægge ud med et overblik over reformindsatsen i EU.
Herefter vil økonomi- og indenrigsministeren fortælle om
konjunkturudsigterne og Danmarks nationale reformpro-
gram. Afslutningsvis vil jeg fortælle om finanspolitikken og
konvergensprogrammet.
Reformindsatsen i EU
På ECOFIN 21. marts drøftede vi EU-landenes arbejde med
strukturreformer i lyset af Kommissionens nylige landerap-
porter og vurderinger af landenes opfølgning
på EU’s anbefa-
linger fra sidste år [forinden forelagt Europaudvalget 17.
marts].
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om det nationale reformprogram og konvergensprogram, til finansministeren
Side 2 af 12
Det var en vigtig drøftelse af flere grunde:
1. For det første er det med til at sikre fokus på
reform-
dagsordenen
i EU. Nogle vil hellere tale om styrket inte-
gration blandt eurolandene og kortsigtet finanspolitik.
Men strukturforbedrende reformer er nu engang den ene-
ste vej til en varig styrkelse af vækst og beskæftigelse
2. For det andet skal vi holde fast i, at økonomiske reformer
er relevante for
alle
EU-lande, og derfor også bør drøftes
af
alle
EU-lande, dvs. netop i ECOFIN og ikke kun i euro-
gruppen, som der ellers i stigende grad er en tendens til.
3. For det tredje er det netop gennem disse diskussioner, at
vi kan holde hinanden til ilden mht. reformer og at ud-
veksle gode idéer og erfaringer. Vi skal være åbne over for
at lære af hinanden på kryds og tværs af eurolande og ikke-
eurolande, samt lande med store strukturelle udfordringer
og lande, der er nået længere med reformarbejdet.
Diskussionen vedrørte reformer generelt, samtidig med at der
var et særligt fokus på initiativer til at forbedre erhvervslivets
rammevilkår. Mange kollegaer var også inde på de generelle
politiske
udfordringer med at fremme nødvendige reformer.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om det nationale reformprogram og konvergensprogram, til finansministeren
Side 3 af 12
Jeg fortalte selv om nogle af vores erfaringer med reformar-
bejdet herhjemme, og hvordan vi i Danmark har tradition for
mellemfristede økonomiske planer, der relaterer konkrete mål
for beskæftigelse og vækst til konkrete reformer.
Mange europæiske lande har gjort en indsats for at reformere
deres økonomier over en årrække. Det bekræfter Kommissi-
onens vurderinger af landenes indsats gennem de seneste år.
Det er ikke kun lande med låneprogrammer eller lande i Syd-
europa, der gennemfører reformer. Også lande som fx Fin-
land har taget fat på reformtiltag, der skal styrke konkurren-
ceevnen og øge incitamenterne til at tage arbejde i lyset af
landets aktuelle udfordringer.
Men der er fortsat brug for omfattende reformer på flere om-
råder i mange lande,
og der er tegn på en vis ’reformtræthed’.
Det gælder ikke kun fx de sydeuropæiske lande, men også
lande, vi normalt sammenligner os med. Der er derfor bred
enighed om, at vi skal styrke reformmomentum og blive bed-
re til at skubbe på hinanden, hvis vi vil sikre en mere varig
fremgang i økonomien og højere potentiel vækst fremadret-
tet. Vi må ikke gå ned i reform-gear , nu hvor det går bedre.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om det nationale reformprogram og konvergensprogram, til finansministeren
1744018_0004.png
Side 4 af 12
Opfølgningen på
EU’s
landeanbefalinger
Der er generelt fremskridt med strukturreformer i de fleste
lande for at følge op på anbefalingerne fra 2016, men billedet
er broget.
I de fleste tilfælde er landene i gang med at følge op på deres
udfordringer: Relativt få lande har enten gjort alt hvad de
skulle eller slet ikke fulgt op på en anbefaling.
5 pct. af anbefalingerne er tæt på at være fuldt efterlevet, lige-
som der er tale om større eller mindre fremskridt på yderlige-
re 43 pct. af anbefalingerne. Der er derimod tale om mere
begrænsede fremskridt på 41 pct. af anbefalingerne og ingen
fremskridt på 11 pct. af anbefalingerne. Groft sagt går det alt-
så den rigtige vej med opfølgningen på ca. halvdelen af anbe-
falingerne.
Der er fx gjort fremskridt med gennemførelsen af arbejds-
markedsreformer, hvor særligt den
aktive arbejdsmarkeds-
politik
er blevet forbedret i flere lande (fx Spanien, Irland,
Belgien, Estland, Finland og Italien). Der er bl.a. iværksat til-
tag til at styrke rådgivningen til langtidsledige (Spanien) og
introduceret nye aktiveringsprogrammer (Irland).
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om det nationale reformprogram og konvergensprogram, til finansministeren
1744018_0005.png
Side 5 af 12
Der er i flere lande også gjort en indsats med at følge op på
anbefalinger målrettet
den finansielle sektor.
Fx har nogle
lande iværksat tiltag til at nedbringe omfanget af misligholdte
lån (Irland, Slovenien og Kroatien)og andre har lettet små- og
mellemstore virksomheders adgang til finansiering (Tyskland
og Letland).
Der er også gjort en indsats for at
bekæmpe skatteundgå-
else
og forbedre skatteopkrævningen. Det gælder bl.a. tiltag
til at bekæmpe skyggeøkonomier (Bulgarien), tiltag til at be-
kæmpe skattesvig (Polen) og tiltag til at styrke håndhævelsen
af skattereglerne (Letland).
Rapporterne peger dog også på manglende fremskridt, særligt
mht. reformer, der
styrker produktiviteten.
Mange lande har enten kun gjort begrænsede fremskridt eller
ingen fremskridt med anbefalinger om at liberalisere pro-
duktmarkeder og øge
konkurrencen i servicesektoren
(Fx
Belgien, Tyskland, Italien og Spanien).
Flere lande halter også bagefter med at forbedre
erhvervs-
klimaet.
Det drejer sig bl.a. om at lette erhvervslivets admi-
nistrative byrder, forbedre procedurerne for behandling af
insolvens og effektivisere den offentlige administration.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om det nationale reformprogram og konvergensprogram, til finansministeren
Side 6 af 12
Der er også kun gjort begrænsede fremskridt med følge op på
anbefalinger om at øge langsigtet finanspolitisk holdbarhed,
herunder
pensionssystemernes holdbarhed.
Det gælder
bl.a. indeksering af pensionsalder til forventet levetid.
Makroøkonomiske ubalancer
Landerapporterne indeholder også dybdegående analyser af
makroøkonomiske ubalancer i de 13 lande, som blev udpeget
i seneste varslingsrapport fra november 2016.
En række lande har gjort en indsats for at nedbringe deres
ubalancer, men der er fortsat udfordringer især i de lande,
som vurderes at have
alvorlige
ubalancer: Bulgarien, Frankrig,
Kroatien, Italien, Portugal og Cypern. Det er de samme lande
som sidste år.
Ubalancerne vedrører høje private og offentlige gældsniveau-
er, svag produktivitet og konkurrenceevne, samt problemer i
den finansielle sektor, herunder et stort omfang af mislig-
holdte banklån.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om det nationale reformprogram og konvergensprogram, til finansministeren
Side 7 af 12
Den danske landerapport
Landerapporten for Danmark peger på, at vi fortsat bør øge
konkurrence i servicesektoren og styrke produktiviteten.
Vi bliver ikke vurderet til at have makroøkonomiske ubalan-
cer, men Kommissionen nævner, at vi bør holde øje med sti-
gende
boligpriser
i de store byer og sikre, at
boligskatterne
i højere grad afspejler de aktuelle boligpriser.
Rapporten peger også på behovet for at styrke beskæftigelsen
blandt
personer på kanten af arbejdsmarkedet,
herunder
indvandrere fra lande uden for EU, personer med nedsat ar-
bejdsevne og unge. Kommissionen ser også en risiko for
mangel på kvalificeret arbejdskraft
og understreger vigtig-
heden af, at arbejdsudbuddet er tilstrækkeligt også på længere
sigt.
Rapporten peger således på flere af de udfordringer, som vi
selv har fokus på: Flere skal bidrage på arbejdsmarkedet, og
virksomhederne skal have den nødvendige adgang til arbejds-
kraft, så flaskehalse ikke bremser opsvinget. Det er samtidig
centralt at skabe gode rammevilkår for virksomhederne, der
kan øge produktivitet og investeringer.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om det nationale reformprogram og konvergensprogram, til finansministeren
Side 8 af 12
Vi er også i fuld gang med at forhandle en ny og forbedret
boligbeskatning. Sammen med aftalen om et mere retvisende
ejendomsvurderingssystem vil det fremadrettet skabe tryghed
og stabilitet for boligejerne.
Det er jeg sikker på, at økonomi- og indenrigsministeren er
enig i, og med disse ord vil jeg overlade ordet til ham.
[Økonomi- og indenrigsministeren redegør for konjunk-
turudsigterne og det nationale reformprogram]
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om det nationale reformprogram og konvergensprogram, til finansministeren
Side 9 af 12
Finanspolitikken og konvergensprogrammet
Danmarks konvergensprogram redegør for udsigterne for
vækst, beskæftigelse og de offentlige finanser inden for den
mellemfristede planlægningshorisont.
Samtidig bruger vi konvergensprogrammet til at redegøre for
de overordnede sigtelinjer i regeringens økonomiske politik.
Det vil bl.a. ske med afsæt i regeringsgrundlagets mål om øget
vækst, faldende udgifts- og skattetryk og et mål om balance
på de offentlige finanser.
Økonomi- og Indenrigsministeriet og Finansministeriet ar-
bejder stadig med programmet, og jeg kan derfor ikke rede-
gøre for det konkrete indhold i dette samråd.
Jeg vil dog gerne kort kommentere på Kommissionens anbe-
faling til finanspolitikken og to af de hensyn, jeg synes vi står
over for i tilrettelæggelsen af finanspolitikken i de kommende
år.
Kommissionens anbefaler, at Danmark lever op til det mel-
lemfristede mål for den strukturelle saldo (MTO), som også
er afspejlet i budgetlovens underskudsgrænse på �½ pct. af
BNP.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om det nationale reformprogram og konvergensprogram, til finansministeren
Side 10 af 12
Den anbefaling er regeringen naturligvis enig i. Regeringen
fastlægger den økonomiske politik
herunder de årlige fi-
nanslove og økonomiaftaler med kommuner og regioner
inden for ansvarlige rammer, herunder budgetlovens grænse.
Aktuelt står dansk økonomi i et opsving med navnlig kraftig
fremgang i beskæftigelsen. Derfor er det vigtigt, at vi i de
kommende år sikrer, at finanspolitikken ikke øger tendenser
til begyndende kapacitetspres i lyset af få ledige ressourcer på
arbejdsmarkedet.
I en situation uden nye tiltag planlægges finanspolitikken der-
for efter, at der gøres fremskridt mod balance på den struktu-
relle saldo i 2020. Strukturforbedrende reformer, som øger
arbejdsudbuddet i økonomien kan være med til at reducere
behovet for strammere finanspolitik i de kommende år.
Et andet vigtigt hensyn, som Konvergensprogrammet også
vil redegøre for, er udviklingstendenserne efter den mellem-
fristede planlægningshorisont
dvs. når vi tager de lange bril-
ler på. Her står vi som bekendt over for en periode med de-
mografisk modvind
den såkaldte hængekøjeudfordring.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om det nationale reformprogram og konvergensprogram, til finansministeren
Side 11 af 12
Perioden med demografisk modvind efter 2025 afspejler for
det første, at de årgange, der træder ind på arbejdsmarkedet, i
en lang årrække vil være mindre end de årgange, som går på
pension.
For det andet er levetiden steget mere end ventet i forbindel-
se med Velfærdsaftalen fra 2006 og Reformpakke 2020 fra
2011. Det betyder, at de som går på pension i de kommende
år, har udsigt til længere pensionsperioder end både tidligere
og kommende generationer. Indekseringen af pensionsalde-
ren er altså kommet bagud i forhold til levetiden, og det læg-
ger pres på de offentlige finanser frem mod midten af år-
hundredet. Regeringen har som bekendt annonceret, at den
vil komme med et udspil i løbet af foråret med det mål, at de
som kan, bliver lidt længere på arbejdsmarkedet
så vi får
mere råderum, vækst og beskæftigelse, og så vi bedre kan
håndtere de øgede udgifter til pension.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 5/4 2017 om det nationale reformprogram og konvergensprogram, til finansministeren
Side 12 af 12
Afslutning
Konvergensprogrammet og det nationale reformprogram vil
efter offentliggørelsen blive vurderet af Kommissionen.
Kommissionens udkast til Rådets udtalelser om EU-landenes
programmer og landeanbefalinger for 2017 ventes herefter
præsenteret i maj. Det vender vi tilbage til på det tredje sam-
råd i den hjemlige proces for det europæiske semester i juni.