Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1753890_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
8. maj 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 299 (Alm. del) af 4. april
2017 stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren vurdere effekterne af Socialdemokratiets vækstplan, ”Vækst der
virker”, herunder effekten på BNP, beskæftigelse, offentlige finanser og risikoen
for flaskehalse på arbejdsmarkedet de kommende år? Herudover bedes
ministeren særskilt vurdere effekterne af forslaget om at øge fradraget for
forskning og udvikling til 130 pct. og herunder angive om Finansministeriet er
enig med Socialdemokratiet i, at forslaget løfter strukturelt BNP med 12,5 mia.
kr.
Svar
En række af initiativerne i Socialdemokraternes udspil
Vækst der virker
er ikke
beskrevet konkret nok til, at effekten af initiativerne kan vurderes. Det er derfor
kun muligt at foretage den ønskede vurdering af en del af initiativerne i
Vækst der
virker.
Herudover fremgår det ikke af
Vækst der virker,
hvordan initiativerne er finansieret
frem mod 2025. Der er således kun angivet finansiering i 2025,
jf. s. 9 i Vækst der
virker.
Vurdering af effekterne ved Socialdemokratiets udspil
Der er foretaget en vurdering af initiativernes effekt på strukturelt BNP, beskæfti-
gelsen og strukturel saldo, hvor det er vurderet muligt,
jf. tabel 1.
Det bemærkes, at
nedenstående vurdering er behæftet med usikkerhed.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 299: Spm. om ministeren vil vurdere effekterne af Socialdemokratiets vækstplan, Vækst der virker, til finansministeren
1753890_0002.png
Side 2 af 6
Tabel 1
Oversigt over virkning på BNP, beskætigelse og strukturel saldo
2017-pl. mia. kr.
Effekt på BNP i 2025
Strukturelt BNP
(mia. kr.)
1. Øget fradrag for F&U på 130 pct.
2. Forhøjet afskrivningsgrundlag for små og
mellemstore virksomheders investeringer i
maskiner og IT-udstyr
3. Skattefritagelse ved overdragelse til er-
hvervsdrivende fonde forankret i Danmark
4. Fradrag for lønomkostninger ved udvidel-
se af forretningsområde
5. Øget fradrag for investeringer i iværksæt-
tervirksomheder
6. Styrkelse af teknisk forskning
2
7. Oprettelse af fast-trackordning til SKAT
ved udenlandske virksomheders etable-
ring i Danmark
8. Ansvarlig kapital til små og mellemstore
virksomheder
9. Afdække barrierer for lagring og konverte-
ring af energi
10. Opkvalificeringsreform
- (10.1) Øget kompensation til ledige
ufaglærte i uddannelse.
- (10.2) Omlægning af VEU-indsatsen
- (10.3) Ordblindescreening og afdæk-
ning af manglende basale almene fær-
digheder
- (10.4) Praktikpladser til alle
- (10.5) Styrkede erhvervsuddannelser
11. Flaskehalsudspil
- (11.1) Bedre overgang mellem uddan-
nelse og arbejdsmarked
- (11.2) Et nyt og mere efterspørgsels-
drevet VEU-system
- (11.3) Regler skal ikke stå i vejen for
lediges opkvalificering
- (11.4) Fast-track-ordning i efteruddan-
nelsessystemet for ledige ufaglærte og
faglærte
- (11.5) Fokus på opkvalificering hele livet
styrkelse af voksenlærlingeordningen
- (11.6) Oprettelse af dansk arbejdsfor-
midling i EU-lande efter højt kvalificeret
arbejdskraft for brancher med lav ledig-
hed
- (11.7) Jobcentrene skal tættere på virk-
somhederne
-
-
-
-
-0,1
7
-
-
-
-
-380
-
-
-
-
-0,0
8
0
-
-
-
-
-170 til -220
-
-
-
-
-0,2
-
-0,0
4
-0,0
5
-0,6
6
1�½
�½
Beskæftigelse
(fuldtidspersoner)
250
100
-1,4
-0,5
-0,2 til -1,6
1
0
-0,1
0,0
-
*
3
-
Strukturel saldo i
2025
0
0
0
-
-
0
-
0
0
0
-
-
0
-
-
-
-
-
-
-
1)
2)
3)
4)
Det angivne interval for mindreprovenuet skal ses i forhold til en situation, hvor både satsen for overdragelses-
afgiften og satsen for bo- og gaveafgiften ved overdragelse indenfor den nære familie er 15 pct., som Socialde-
mokratiet har foreslået i deres 2025-udspil
Stol på Danmark.
Den nedre del af intervallet angiver mindreprovenu-
et, såfremt der ikke overdrages mere egenkapital til erhvervsdrivende fonde end lagt til grund i forbindelse med
den skønnede virkning ved indførelsen. Den øvre del af intervallet angiver mindreprovenuet såfremt andelen af
egenkapital, der overdrages til erhvervsdrivende fonde stiger fra ca. 7 pct. til ca. 25 pct.
Det antages, at der er tale om en omprioritering inden for det nuværende offentlige forskningsbudget.
Kapitalindskud i Vækstfonden betragtes i nationalregnskabsmæssig sammenhæng som en finansiel transaktion
uden virkning på den offentlige saldo. Et indskud i Vækstfonden har dog lighedstræk til erhvervsstøtte og bør så-
ledes principielt anskues på samme måde som afholdelse af andre offentlige støtteudgifter, der finansieres.
Initiativet indeholder en pulje på 50 mio. kr. over en fireårig periode. Det er antaget, at forsøgsordningen træder i
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 299: Spm. om ministeren vil vurdere effekterne af Socialdemokratiets vækstplan, Vækst der virker, til finansministeren
Side 3 af 6
kraft inden for de kommende år, hvorfor den ikke indgår. Det bemærkes, at hvis målgruppen for ordblinde-
screening udvides sfa. initiativet, vil det indebære merudgifter. Det er ikke muligt at vurdere evt. merudgifter.
5) Initiativet vurderes grundlæggende at være en tilkendegivelse af opbakning til trepartsaftalen om mere kvalificeret
arbejdskraft og flere praktikpladser, som er indgået i august 2016.
6) Opgørelsen indeholder en årlig opskrivning på 595 mio. kr. sfa. annullering af omprioriteringsbidraget på er-
hvervsuddannelserne i 2017-2019. Annulleringen af omprioriteringsbidraget i 2017-2019 er beregnet som takst-
forskellen mellem 2019 og 2015, hvor aktivitetsforudsætningerne på finansloven for 2017 er lagt til grund. Det
antages, at omprioriteringsbidraget fastholdes fra 2020. Herudover indeholder initiativet en fireårig forsøgspulje
på 150 mio. kr. Det er antaget, at forsøgsordningen træder i kraft inden for de kommende år, hvorfor den ikke
indgår.
7) På kort sigt giver forslaget en negativ BNP-effekt, men på langt sigt vil BNP-effekten blive positiv som følge af
en positiv produktivitetsvirkning af lediges opkvalificering, som opvejer de negative beskæftigelsesvirkninger.
8) Initiativet indeholder en treårig forsøgsordning. Det er antaget, at forsøget træder i kraft inden for de kommende
år, hvorfor den ikke indgår.
Anm.:
”-” betyder, at det ikke vurderes muligt at vurdere initiativet pba. den foreliggende beskrivelse. Beløbene er
afrundet til mia. kr. med én decimal.
Kilde: Egne beregninger.
Vurdering af forslaget om at øge fradraget for forskning og udvikling til 130 pct.
I udspillet foreslår Socialdemokratiet, at fradraget for investeringer i forskning og
udvikling (F&U) øges til 130 pct., således at en virksomhed, der investerer 100 kr.
i forskning og udvikling, kan fradrage 130 kr. i selskabsskatten mod 100 kr. i dag.
Større fradrag for F&U trækker i retning af øgede investeringer i forskning og
udvikling, hvilket isoleret set må forventes at have en positiv effekt på BNP.
Socialdemokratiet angiver, at et øget fradrag på 130 pct. af virksomhedernes inve-
steringer i forskning og udvikling forventes at hæve BNP strukturelt med omkring
12,5 mia. kr.
Det er i Finansministeriets beregning lagt til grund, at lempelsen virker på investe-
ringerne omtrent som en lempelse af den effektive selskabsskattesats med samme
umiddelbare provenuvirkning. Under denne forudsætning kan påvirkningen af
strukturelt BNP opgøres til i størrelsesordenen op til 1�½ mia. kr.
I vurderingen er medregnet, at forslaget kan betyde, at multinationale selskaber i
højere grad vil lokalisere profitable aktiviteter i Danmark. Hvis F&U-aktiviteter er
mere mobile på tværs af landegrænser end andre investeringer, kan BNP-effekten
være større end angivet. Tilsvarende må finansieringsbehovet alt andet lige forven-
tes forøget, hvis udgifter til F&U flyttes til Danmark med henblik på at opnå høje-
re fradrag. Såfremt mobile F&U-aktiviteter ledsages af egentlige overnormale pro-
fitter, der ligeledes flyttes til Danmark, vil dette isoleret set mindske finansierings-
behovet.
Det bemærkes, at de skønnede provenu- og BNP-virkninger ikke omfatter evt.
positive eksternaliteter af øgede investeringer i F&U.
Det må imidlertid forventes, at der for en del forsknings- og udviklingsprojekter
er såkaldte positive eksternaliteter, dvs. at der er en positiv afsmittende effekt på
andre virksomheders produktivitet af frembragt ny viden. En positiv eksternalitet
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 299: Spm. om ministeren vil vurdere effekterne af Socialdemokratiets vækstplan, Vækst der virker, til finansministeren
Side 4 af 6
er et argument for at have en skattemæssig subsidiering af F&U og tilskud til
F&U, herunder via offentlig uddannelse af forskere mv. Det vides ikke, om de
positive eksternaliteter forbundet med F&U-aktiviteter er over- eller undersubsi-
dieret i det nuværende direkte og indirekte støttesystem. Det bemærkes, at en
BNP-virkning på 12�½ mia. kr. forudsætter meget store positive eksternaliteter på
produktiviteten, udover hvad der er afspejlet i den nuværende subsidiering af
F&U.
Fradraget vil dog samtidig have karakter af en skattemæssig begunstigelse af sek-
torer med store investeringer i F&U, ligesom virksomhederne med forslaget til-
skyndes til at investere mere i forskning i stedet for realkapital såsom maskiner til
produktion. Det må endvidere forventes at føre til substitution mod egenproduk-
tion af F&U som alternativ til, at ydelsen købes hos andre.
I den tidligere regerings vækstudspil
Et stærkere Danmark
Vækst 2016
indgik et
forslag om at indføre et midlertidigt bonusfradrag fra 2017-25. I dette forslag ud-
gjorde bonusfradraget 50 pct. for små og mellemstore virksomheder og 25 pct.
for store virksomheders merinvesteringer i forskning og udvikling i forhold til
niveauet i 2016. I forbindelse med
Et stærkere Danmark
Vækst 2016
blev der ikke
indregnet virkninger på strukturelt BNP, da der var tale om en midlertidig ord-
ning. I modsætning til forslaget i
Et stærkere Danmark
Vækst 2016,
der var mål-
rettet ekstra investeringer, vil Socialdemokratiets forslag også indebære et mindre-
provenu fra de investeringer i F&U, som virksomhederne under alle omstændig-
heder ville foretage.
I øvrigt henvises til besvarelsen af FIU 264 (alm. del) af 10. marts 2017.
Vurdering af forslaget om forhøjet afskrivningsgrundlag for små og mellemstore virksomheders
investeringer i maskiner
og
IT-udstyr
Socialdemokratiet foreslår, at der afsættes 500 mio. kr. årligt til en lempelse af de
nuværende afskrivningsregler for små og mellemstore virksomheders investeringer
i maskiner og IT-udstyr.
Det er i Finansministeriets beregning lagt til grund, at lempelsen virker på investe-
ringerne omtrent som en lempelse af den effektive selskabsskattesats med samme
umiddelbare provenuvirkning. Under denne forudsætning kan påvirkningen af
strukturelt BNP opgøres til i størrelsesordenen �½ mia. kr.,
jf. tabel 1.
Den nuværende indretning af selskabsskattereglerne er overordnet set neutral i
forhold til virksomhedernes størrelse. Dvs. der sondres som hovedregel ikke mel-
lem små og mellemstore virksomheder (SMV’er) og større virksomheder. Diffe-
rentiering af afskrivningsreglerne efter virksomhedsstørrelse kan indebære såkald-
te ”tærskeleffekter”. Det vil eksempelvis sige, at en given virksomhed undlader at
øge omfanget af virksomhedens aktiviteter alene fordi et skattesubsidie mistes
herved. Det må forventes, at være forbundet med et samfundsøkonomisk tab.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 299: Spm. om ministeren vil vurdere effekterne af Socialdemokratiets vækstplan, Vækst der virker, til finansministeren
1753890_0005.png
Side 5 af 6
Endvidere bemærkes, at de skattemæssige afskrivninger som udgangspunkt prin-
cipielt bør svare til de økonomiske afskrivninger. Det indebærer, at fradraget i
skatten i et givet år svarer til nedslidningen af investeringsaktivet. Såfremt der dif-
ferentieres på tværs af forskellige aktiver, således at visse aktiver skattemæssigt
afskrives hurtigere end den økonomiske levetid tilsiger, vil investeringerne i disse
aktiver have et relativt lavt samfundsøkonomisk afkast.
Begge dele trækker således i retning af at reducere påvirkningen af strukturelt
BNP i forhold til det angivne skøn.
I besvarelsen af FIU 571 (alm. del) af 26. september 2016 blev det skønnet, at
forhøjet afskrivningsgrundlag for små og mellemstore virksomheders investerin-
ger i maskiner og IT-udstyr og fradrag for lønomkostninger ved udvidelse af for-
retningsområde med betydelig usikkerhed ville øge BNP-strukturelt med 1-2 mia.
kr. Skønnet for BNP-virkningen af de to initiativer i forbindelse med FIU 571
antog samme forhold mellem finansieringsbehov og BNP-effekt som ved en ned-
sættelse af selskabsskattesatsen. Det dynamiske provenu vurderes imidlertid at
værre mindre end ved en nedsættelse af den formelle selskabsskattesats, da de
foreslåede lempelser af fradrag som udgangspunkt ikke indebærer dynamiske
virkninger vedr. indkomsttransformation (transfer pricing og tynd kapitalisering).
Hertil kommer, at forslaget vedr. fradragsret for lønomkostninger til etablering nu
ikke vurderes at indebære en lempelse i forhold til gældende praksis,
jf. nedenfor.
Vurdering af forslaget om fradrag for lønomkostninger ved udvidelse af forretningsområde
Virksomheder har fradrag for driftsomkostninger, men ikke for såkaldte etable-
ringsomkostninger, herunder lønudgifter mv. afholdt i forbindelse med udvidelse
af virksomheden.
Østre Landsret har i to principielle domme af 1. juni 2016 givet Skatteministeriet
medhold i, at der ikke er fradrag for lønudgifter, der vedrører etablering af ny
virksomhed eller udvidelse af eksisterende virksomhed. Erhvervslivet har imidler-
tid fremført, at det har været en udbredt praksis blandt virksomhederne at fra-
trække disse udgifter.
Indførelse af fradrag for udgifter til etablering og udvidelse af virksomhed kan
have positive virkninger på vækst og dynamik i danske virksomheder.
Mindreprovenuet vedr.
lønudgifter til egne medarbejdere ved etablering og udvidelse af virk-
somheden
er som følge af virksomhedernes hidtidige praksis allerede indbudgetteret.
I fravær af lovændring ville virksomhederne fremover skulle undlade at fradrage
disse udgifter. Det ville principielt indebære et merprovenu på ca. 400 mio. kr. i
forhold til det budgetterede, såfremt gældende regler efterleves fremadrettet. Fast-
holdelse af gældende regler ville endvidere indebære en negativ effekt på struktu-
relt BNP.
Regeringen har allerede besluttet at udvide fradragsretten til internt afholdte løn-
udgifter til etablering. Det skaber klarhed om reglerne og indebærer en lempelse af
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 299: Spm. om ministeren vil vurdere effekterne af Socialdemokratiets vækstplan, Vækst der virker, til finansministeren
Side 6 af 6
de administrative byrder for nye (iværksætter)virksomheder og etablerede virk-
somheder, der ønsker at udvide deres forretning på nye områder.
For at sidestille internt afholdte lønudgifter og udgifter til eksterne konsulenter
mv. kan fradragsretten udvides til også at omfatte udgifter til eksterne konsulenter
mv. i forbindelse med etablering og udvidelse af virksomheden.
Indførelse af et fradrag for
eksterne
konsulentudgifter ved etablering og udvidelse
af virksomhed skønnes at medføre et finansieringsbehov på ca. 200 mio. kr. og et
løft i strukturelt BNP på ca. ¼ mia. kr.
Vurdering af effekten på flaskehalse på arbejdsmarkedet
For flere af initiativerne kan det ikke vurderes, om de har en effekt på flaskehalse
på arbejdsmarkedet, mens det for de resterende alene er muligt at angive en ret-
ning på effekten.
Det vurderes, at
øget fradrag for forskning og udvikling på 130 pct., forhøjet afskrivnings-
grundlag for små og mellemstore virksomheders investeringer i maskiner
og
IT-udstyr og fradrag
for lønomkostninger ved udvidelse af forretningsområde
isoleret set ikke påvirker flaskehal-
se på arbejdsmarkedet i hverken en særlig positiv eller negativ retning.
Herudover vurderes det, at
øget kompensation til ledige ufaglærte i uddannelse, fast-
trackordningen i efteruddannelsessystemet for ledige ufaglærte og faglærte
og
styrkelse af voksen-
lærlingeordningen
alt andet lige vil bidrage til at øge risikoen for flaskehalse på ar-
bejdsmarkedet, da ledige og beskæftigede fastholdes i uddannelse.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister