Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1741675_0001.png
Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil
Ammitzbølls talepapir
Anledning
Dato / tid
Talens varighed
Sted
Samråd i Finansudvalget
Fredag d. 31. marts kl. 14
15.30
Ca. 8 minutter
Folketinget
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål AE
(Ældreministeren)
Hvilke initiativer vil ministeren tage for at forhindre flere konkurser i
ældreplejen og skabe tryghed for de ældre om den hjælp og pleje, de
modtager fra private leverandører?
Samrådsspørgsmål AF
(Begge ministre)
Mener ministeren, at det er rimeligt og en hensigtsmæssig brug af offentlige
velfærdskroner, at kommunerne skal have beredskab klar og som oftest også
skal betale regningen, når private leverandører går konkurs?
Samrådsspørgsmål AG
(Økonomi- og indenrigsministeren)
Set i lyset af det høje antal konkurser blandt private leverandører af
ældrepleje, mener ministeren så, at der skal udliciteres endnu flere opgaver
på ældreområdet, jf. regeringens ambition om at øge konkurrenceudsættelsen
af opgaver i kommuner og regioner ved brug af måltal, som fremgår af
regeringsgrundlaget?
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 31/3 2017 om udlicitering af opgaver på ældreområdet, til økonomi- og indenrigsministeren
1741675_0002.png
Indledning
Tak for denne invitation til at tale om konkurser i
ældreplejen.
Regeringen er på ingen måde berøringsangst i forhold til at
bruge private leverandører. Vi ønsker faktisk at fremme
anvendelsen af private leverandører og borgernes
valgfrihed.
Det gælder på alle områder i den offentlige sektor
også på
ældreområdet.
Hvorfor?
Fordi konkurrenceudsættelse og udlicitering af
opgaver er et godt værktøj i den offentlige sektor.
Stramme rammer i den offentlige sektor er og bliver et
grundvilkår. Derfor bliver vi nødt til at se på, hvor de enkelte
opgaver løses bedst.
Desuden kan inddragelsen af flere leverandører også
medvirke til at udvikle kvaliteten.
1
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 31/3 2017 om udlicitering af opgaver på ældreområdet, til økonomi- og indenrigsministeren
1741675_0003.png
Jeg vil nu gå til min besvarelse af samrådsspørgsmål AF.
Derefter besvarer jeg samrådsspørgsmål AG.
Spørgsmål AF
Kommunalt beredskab ved konkurs
[Mener ministeren, at det er rimeligt og en hensigtsmæssig brug af
offentlige velfærdskroner, at kommunerne skal have beredskab
klar og som oftest også skal betale regningen, når private
leverandører går konkurs?]
Jeg kan kun bakke op om det, ældreministeren har sagt
hidtil.
Når en virksomhed går konkurs, skaber det utryghed for
borgerne og for medarbejderne, og kommunen skal med
kort varsel sikre hjemmehjælp til de berørte borgere.
Vi kommer aldrig til helt at undgå konkurser. Men vi skal
selvfølgelig forebygge.
Det er derfor, regeringen går i dialog med aktørerne på
området og laver et serviceeftersyn af lovgivningen, som
ældreministeren også lige har redegjort for.
Fremadrettet skal kommunerne måske i højere grad være
opmærksomme på, at det ikke kun er prisen, der er
afgørende.
2
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 31/3 2017 om udlicitering af opgaver på ældreområdet, til økonomi- og indenrigsministeren
1741675_0004.png
Det er vigtigt, at kommunerne sørger for, at de aftaler, de
indgår, har en skarp, men ikke urealistisk pris, der giver god
kvalitet for borgerne.
Den anden vej rundt skal de private leverandører være
realistiske og kun byde ind på opgaver, de kan løfte.
Fokus på pris i et udbud er ikke det samme som en lav
prioritering af kvaliteten i opgaveløsningen.
Kommunen skal også være skarp på den kvalitet, som
kommunen vil efterspørge.
Det kan være mindstekrav til den leverede kvalitet i de
konkrete ydelser.
Det betyder, at der er noget man skal leve op til, og altså
ikke noget man som leverandør kan undslå sig.
Konkurser under S-R-(SF)-regeringen
Konkurser er ikke et nyt fænomen.
Lidt mere end halvdelen [23 ud af 43] af konkurserne i
ældreplejen siden 2006 skete under S-R-(SF)-regeringen.
3
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 31/3 2017 om udlicitering af opgaver på ældreområdet, til økonomi- og indenrigsministeren
1741675_0005.png
Og dengang var det tilsyneladende ikke noget, der gav
anledning til bekymring eller handlen hos den daværende
regering eller Socialdemokraterne.
Heller ikke da Kærkommen
det dengang største private
plejefirma i Danmark
i marts 2015 gik konkurs og 8
kommuner, 400 medarbejdere og 4.000 borgere blev
påvirket.
Daværende socialdemokratiske kommunalordfører Simon
Kollerup udtalte i juni 2015 til Politiken, at ansvaret for
konkurserne
ikke ligger hos regeringen, men ”det ligger i
kommunalbestyrelserne, og det kan de sagtens løfte”.
S-R-SF-regeringens fritvalgsregler
Da de nye fritvalgsregler blev vedtaget i 2013 under den
daværende S-R-SF-regeringen, var formålet blandt andet at
give kommunalbestyrelsen mere frihed.
Frihed til at tilrettelægge hjemmehjælpen og styrke
kommunalbestyrelsens muligheder for at opnå mere
omkostningseffektive løsninger.
4
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 31/3 2017 om udlicitering af opgaver på ældreområdet, til økonomi- og indenrigsministeren
1741675_0006.png
Det var en opfølgning på den daværende regerings
regeringsgrundlag. Der stod blandt andet, at
”mange års
statsstyring og detailregulering af kommunerne har øget
mistilliden mellem stat og kommuner. Overflødige
dokumentationskrav og uhensigtsmæssig statsstyring skal
erstattes af friere men forpligtende rammer”.
Vil spørgerne nu til at lave mere detailregulering, mere
statsstyring og flere dokumentationskrav, når
kommunalbestyrelserne skal tilrettelægge hjemmehjælpen?
Som jeg netop har citeret, var det jo ikke ligefrem formålet,
da reglerne blev vedtaget tilbage i 2013.
Jeg tror ikke, der er nogen kommuner
og heller ikke de
socialdemokratiske kommuner
der vil juble, hvis deres
frihed til at tilpasse hjemmehjælpen ud fra lokale hensyn og
borgernes behov bliver væsentligt indskrænket.
Udgangspunktet er, at det er et kommunalt ansvar at sikre,
at de leverandører, man indgår kontrakt med, har en sund
økonomi, og at de kan levere den eller de ydelser, som
kontrakten omhandler.
5
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 31/3 2017 om udlicitering af opgaver på ældreområdet, til økonomi- og indenrigsministeren
1741675_0007.png
Men nu får vi undersøgt området, og set på, hvilken læring
vi kan tage med os. Om der kan være brug for justeringer i
det regelsæt, som S-R-SF-regeringen indførte i 2013.
Spørgsmål AG
Udlicitering af opgaver på ældreområdet
[Set i lyset af det høje antal konkurser blandt private leverandører
af ældrepleje, mener ministeren så, at der skal udliciteres endnu
flere opgaver på ældreområdet, jf. regeringens ambition om at
øge konkurrenceudsættelsen af opgaver i kommuner og regioner
ved brug af måltal, som fremgår af regeringsgrundlaget?]
Jeg vil nu gå til besvarelsen af det sidste
samrådsspørgsmål.
Som sagt er det regeringens ambition, at staten, regionerne
og kommunerne skal konkurrenceudsætte flere opgaver.
Ved at konkurrenceudsætte kan vi se, hvem der har de
bedste og mest effektive opgaveløsninger.
Konkurrenceudsættelse er ikke lig udlicitering. Det er ikke
afgørende for regeringen, om opgaverne bliver løst af en
privat leverandør eller af det offentlige.
6
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 31/3 2017 om udlicitering af opgaver på ældreområdet, til økonomi- og indenrigsministeren
1741675_0008.png
Jeg er optaget af, at borgerne får den bedst mulige service
for skattekronerne
samme service for færre penge eller
mere service for de samme penge.
Udbudsprocessen er en sund øvelse i sig selv. Den er med
til at afstemme forventninger og krav til leverandøren.
Måltal
Der er et stort potentiale for konkurrenceudsættelse, som
kan og skal udnyttes.
Her er måltal et redskab til at øge konkurrenceudsættelsen.
Det har vi set tidligere.
Måltal kan udformes på flere forskellige måder. Regeringen
vil vurdere, hvordan måltal kan opstilles på en effektiv og
hensigtsmæssig måde. Også for den enkelte kommune.
Overordnet skal måltal sikre, at den enkelte kommune
forholder sig systematisk til, om det giver mest mening, at
opgaven bliver løst af en privat leverandør eller af
kommunen selv.
7
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 31/3 2017 om udlicitering af opgaver på ældreområdet, til økonomi- og indenrigsministeren
1741675_0009.png
Et udbud kan jo godt vise, at opgaven bliver løst bedst hos
kommunen. Men så har vi fået testet det.
Som sagt er det afgørende, at skatteborgernes penge
udnyttes bedst muligt.
Vi vil inddrage kommunerne og regionerne i drøftelser om
opstilling af måltal.
Planen er, at regeringens udspil om konkurrenceudsættelse
er klar ved årsskiftet 2017/18.
Gode eksempler på inddragelse af private leverandører
Der er mange gode eksempler på inddragelse af private
leverandører i løsningen af velfærdsopgaver.
I Gribskov Kommune har man fx valgt at udvide det
mangeårige samarbejde med private leverandører.
Ifølge kommunens egne beregninger har det givet en
økonomisk gevinst på mere end 100 mio. kr.
Silkeborg Kommune har et samarbejde med Falck
Healthcare om en sundhedsordning med det formål at
8
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 31/3 2017 om udlicitering af opgaver på ældreområdet, til økonomi- og indenrigsministeren
1741675_0010.png
fremme medarbejdernes sundhed og trivsel gennem en
forebyggende indsats.
Ca. 25 procent af kommunens medarbejdere bruger
løbende tilbuddene i sundhedsordningen og op mod 90
procent har vurderet, at behandlingerne har betydet, at de
kunne passe deres arbejde trods visse gener.
Hvis vi kigger over på den anden side af sundet, er der
også masser af gode eksempler, hvor private leverandører
spiller en vigtig rolle på velfærdsområderne.
I Stockholm har man ladet den private kæde Capio drive
Sct. Görans Sjukhus med akutfunktion siden 1994. Efter
privathospitalet overtog driften øgedes effektiviteten med 30
pct., og hospitalet kunne behandle 100.000 patienter flere
årligt for de samme ressourcer.
Pysslingen er en stor privat aktør på dagtilbudsområdet i
Sverige. De opnår stordriftsfordele gennem bl.a. fælles
administration. Hver enkelt institution har stadig sin egen
pædagogiske profil.
9
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 31/3 2017 om udlicitering af opgaver på ældreområdet, til økonomi- og indenrigsministeren
1741675_0011.png
Det handler altså også om at have modet til at udfordre
vaneforestillinger. Hvordan kan opgaverne løses smartere?
Private leverandører er ofte et frisk pust. Og private kan
naturligvis også levere kvalitet.
Den anden vej rundt findes der også kommunale plejehjem,
hvor der har været problemer med omsorgssvigt af de
ældre.
Sager fra Nyborg [Tårnparken Plejecenter] og Skanderborg
[Dagmargården] er eksempler herpå.
Derfor - målet er at sikre de ældre en værdig pleje
uanset
hvem der er leverandør.
Afslutning
Enhedslisten, Alternativet og SF har i et beslutningsforslag
foreslået at afskaffe kommunernes pligt til at sikre borgerne
et frit valg af hjemmehjælp.
Er man virkelig enige i rød blok om, at borgerne ikke
længere skal have et frit valg, hvis de ønsker det?
10
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 31/3 2017 om udlicitering af opgaver på ældreområdet, til økonomi- og indenrigsministeren
1741675_0012.png
Jeg vil gerne afslutte med den pointe, som ældreministeren
indledte med.
Regeringen er optaget af at sikre de ældre en værdig pleje
med indflydelse på eget liv og plads til det frie valg.
Vi har ingen planer om at begrænse det frie valg.
Tværtimod vil vi se nærmere på mulighederne for at styrke
borgernes frie valg.
11