Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPBHK
Koordineret med:
Sagsnr.: 1702161
Dok. nr.: 328627
Dato: 31-03-2017
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Finansudvalget, Christiansborg, lokale 2-011, den 31. marts 2017 kl. 14.00-15.30]
Tale til samrådsspørgsmål AE og AF vedr. konkurser
Samrådsspørgsmål AE og AF (stillet af Benny Engelbrecht (S) og Astrid Krag
(S)).
Samrådsspørgsmål AE (stillet til ældreministeren):
”Hvilke
initiativer vil ministeren tage for at forhindre flere konkurser i
ældreplejen og skabe tryghed for de ældre om den hjælp og pleje, de
modtager fra private leverandører?”
Samrådsspørgsmål AF (stillet til ældreministeren og økonomi- og
indenrigsministeren):
”Mener ministeren, at det er rimeligt og en hensigtsmæssig brug af
offentlige velfærdskroner, at kommunerne skal have beredskab klar og som
oftest også skal betale regningen, når private leverandører går konkurs?”
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 31/3-2017 om tryghed i ældreplejen, til ældreministeren
Tak til spørgerne for invitationen til samrådet her i dag.
Der er i alt stillet tre spørgsmål, og jeg har aftalt med
økonomi- og indenrigsministeren, at jeg indleder med at
besvare spørgsmål AE og AF samlet, hvorefter økonomi-
og indenrigsministeren besvarer spørgsmål AF og AG.
I spørgsmål AE spørges der til, hvad vi vil gøre for at
forhindre flere konkurser i ældreplejen og skabe tryghed
for de ældre om den hjælp og pleje, de modtager fra
private leverandører.
Jeg vil begynde med at understrege, at regeringen er
optaget af, at ældre får en værdig pleje med indflydelse
på eget liv og plads til det frie valg.
Det er et centralt mål for regeringen, at borgerens
behov og ønsker danner rammen om den hjælp, der
ydes.
Side 2
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 31/3-2017 om tryghed i ældreplejen, til ældreministeren
Vi er alle forskellige og har forskellige ønsker og behov.
De ældre skal derfor opleve et forskelligartet udvalg og
have mulighed for at vælge netop den leverandør, der
opfylder deres behov.
Mange ældre er glade for det frie valg, og mange
benytter det til at vælge en privat leverandør af
hjemmepleje.
En undersøgelse viser, at 70 pct. af de
hjemmehjælpsmodtagere, der er bekendt med
fritvalgsordningen, finder det meget vigtigt eller vigtigt,
at der er frit valg af leverandør.
Derfor skal det frie valg styrkes og ikke begrænses.
Side 3
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 31/3-2017 om tryghed i ældreplejen, til ældreministeren
Men vi må desværre erkende, at der har været for
mange konkurser i ældreplejen siden den ændring af
reglerne om frit valg af hjemmehjælp, som den tidligere
S-R-SF-regering gennemførte tilbage i 2013.
Konkurserne skaber utryghed for borgere og
medarbejdere, og regeringen er derfor optaget af at
forebygge konkurserne.
En konkurs betyder konkret for den enkelte ældre, at
den hjælp, de har været vant til, nu skal leveres fra
anden side. Det er et brud med den stabilitet og
tryghed, der er forbundet med, at det er de samme
medarbejdere, der kommer i de ældres hjem.
Regeringen vil sikre, at de ældre også fremover kan gøre
brug af deres frie valg uden at skulle bekymre sig om
konkurser og den usikkerhed, der følger i forhold til, om
man også i morgen får den hjælp, der er behov for.
Side 4
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 31/3-2017 om tryghed i ældreplejen, til ældreministeren
Derfor skal vi blive bedre til at forebygge konkurser i
ældreplejen.
Det har alle aktører på området – både de private
leverandører, kommunerne, KL, Ældre Sagen, FOA,
Dansk Industri og Dansk Erhverv – en fælles interesse i.
Som vi annoncerede den 28. februar har regeringen sat
gang i et arbejde med at forebygge konkurser.
Vi skal derfor mødes med KL senere i dag og drøfte de
anbefalinger om forebyggelse af konkurser, som KL har
aftalt med erhvervsorganisationerne.
Anbefalingerne indebærer blandt andet:
At kommunen stiller krav til leverandørens
økonomi.
Side 5
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 31/3-2017 om tryghed i ældreplejen, til ældreministeren
At kommunen stiller krav om bankgaranti, der kan
bruges til afbøde omkostningerne i forbindelse
At kommuner og leverandør har en
beredskabsplan for håndtering af en eventuel
Samt at kommunen går i dialog med leverandøren,
hvis de modtager et unormalt billigt tilbud.
konkurs.
med en konkurs.
Regeringen vil drøfte med KL, om anbefalingerne er
tilstrækkelige, om kommunerne bruger dem rigtigt, og
hvordan vi sikrer, at alle kommuner bruger
anbefalingerne.
Regeringen vil også gå i dialog med de øvrige parter på
området, som fx FOA, Ældre Sagen, KA Pleje, Dansk
Industri og Dansk Erhverv om deres syn på
udfordringerne. Vi forventer at holde et politisk møde
med parterne i slutningen af april.
Side 6
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 31/3-2017 om tryghed i ældreplejen, til ældreministeren
Derudover gennemfører vi en undersøgelse af omfanget
af konkurserne, kommunernes prissætning og øvrige
årsager til konkurserne.
Samtidig vil vi lave et serviceeftersyn af den lovgivning,
som den tidligere S-R-SF-regering gennemførte tilbage i
2013.
I lyset af konkurserne er vi nødt til at spørge os selv, om
der er brug for justeringer af lovgivningen. Det er vigtigt,
at vi fremadrettet sikrer, at der er det rette fokus på
kvalitet i hjælpen til de ældre.
I serviceeftersynet og dialogen med parterne vil vi
blandt andet se nærmere på:
• De overordnede lovgivningsmæssige rammer på
området.
Side 7
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 31/3-2017 om tryghed i ældreplejen, til ældreministeren
• Afregningspriser for både kommunale og private
leverandører.
• Kommunernes kontrakter med private
leverandører, og hvordan pris og kvalitet vægtes
ved udbud.
I spørgsmål AF spørges der til, om kommunerne skal
udarbejde beredskabsplaner.
Først og fremmest vil jeg gerne understrege, at der
i dag er klare regler i serviceloven om
kommunernes ansvar for at levere den nødvendige
hjælp.
Det er kommunernes ansvar, at borgerne får den
hjælp, som de har behov for, blandt andet i
tilfælde af en privat leverandørs konkurs.
Som det nævnes i KL’s og erhvervsorganisationernes
anbefalinger til at forebygge konkurser bør kommunen i
samarbejde med den private leverandør udarbejde en
Side 8
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 31/3-2017 om tryghed i ældreplejen, til ældreministeren
beredskabsplan, så man ved, hvordan en eventuel
konkurs kan håndteres.
Det synes jeg er en fornuftig anbefaling.
Den tidligere sundheds- og ældreminister bad i januar
2016 KL om at undersøge, hvor mange kommuner der
anvender de fælles anbefalinger til forebyggelse af
konkurser og i den forbindelse, hvor mange kommuner
der har en beredskabsplan.
KL’s undersøgelse blev besvaret af 83 kommuner.
o
Heraf har 31 kommuner en beredskabsplan.
o
Derudover angiver 14 kommuner, at de er i
gang med at udarbejde en beredskabsplan og
11 kommuner, at de har andre former for
nedskrevne retningslinjer, fx en intern
instruks eller huskeliste.
Side 9
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 31/3-2017 om tryghed i ældreplejen, til ældreministeren
o
I alt 56 kommuner, eller 2/3, har dermed en
beredskabsplan, nedskrevne retningslinjer
eller er i gang med at udarbejde en
beredskabsplan.
Undersøgelsen viser, at mange kommuner er bevidste
om behovet for at være forberedte på en konkurs.
Og erfaringerne fra de konkrete konkurser viser
også, at kommunerne træder til og sikrer hjælpen
til de ældre, hvis en privat leverandør går konkurs.
Selvom vi kan se, at mange kommuner er dygtige til at
håndtere konkurserne, ved vi også, at konkurserne
alligevel skaber ustabilitet i hjemmeplejen og skaber
utryghed for borgere og medarbejdere.
Det er derfor, at vi nu har igangsat et arbejde med at
forebygge konkurserne i hjemmeplejen og sikre det frie
valg.
Side 10
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 31/3-2017 om tryghed i ældreplejen, til ældreministeren
Vi vil i den nærmeste fremtid mødes med KL og de
øvrige parter på området.
Derefter vil vi invitere Folketingets partier bredt til en
drøftelse af udfordringerne og svarene herpå. Vi
forventer, at drøftelserne med Folketingets partier
bliver i løbet af sommeren.
Side 11