Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1743623_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
10. april 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 289 (Alm. del) af 27.
marts 2017 stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for om man kan stille spørgsmålstegn ved de positive
effekter af lavere marginalskat, fordi man de seneste 30 år på en og samme tid har
set faldende arbejdstid og faldende marginalskat, jf. Nationalbankdirektør Lars
Rohdes udtalelser på forsiden af Jyllands-Posten den 15. marts 2017?
Svar
Borgernes ønskede arbejdstid påvirkes af en lang række forhold, herunder den
effektive marginalskat.
Ændringer i den effektive marginalskat har to modsatrettede virkninger på ar-
bejdsudbuddet for de beskæftigede. På den ene side vil en lavere marginal skatte-
sats isoleret set give de beskæftigede et incitament til at forøge deres arbejdsud-
bud, fordi nettotimelønnen ved en ekstra arbejdstime øges (substitutionseffekten).
Omvendt betyder skattenedsættelsen også, at skatteyderens samlede skattebetaling
falder, så et uændret forbrug kan opnås ved lavere arbejdstid, hvilket isoleret set
fører til en reduktion i arbejdsudbuddet (indkomsteffekten). Rent teoretisk er det
ikke muligt at sige, hvilken effekt der er størst. Det er således et empirisk spørgs-
mål, om lavere marginalskat øger eller reducerer arbejdsudbuddet.
Hvis en nedsættelse af marginalskatten finansieres med andre skatter eller afgifter
eller med lavere offentlige udgifter, vil finansieringen også have indkomsteffekter,
som kan opveje indkomsteffekten af indkomstskattesænkningen. Der er således
muligt at sammensætte skattereformer, der entydigt vil øge arbejdsudbuddet, fordi
de alene indebærer en substitutionseffekt.
Empiriske studier i den økonomiske faglitteratur peger altovervejende på, at sub-
stitutionseffekten er større end indkomsteffekten, således at en forøgelse af den
marginale timeløn efter skat alt andet lige øger timearbejdsudbuddet (timebeslut-
ningen). Der er bred faglig enighed om, at lavere marginalskat på arbejdsindkomst
isoleret set øger arbejdsudbuddet.
Den empiriske evidens for en positiv sammenhæng mellem arbejdsudbud og øko-
nomisk gevinst ved at arbejde er beskrevet i fx Skattekommissionens rapport
La-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm., om man kan stille spørgsmålstegn ved de positive effekter af lavere marginalskat, til finansministeren
1743623_0002.png
Side 2 af 4
vere skat på arbejde,
kapital 3, Meghir & Phillips (2009) og Blundell & MaCurdy
(1999).
1, 2
I de senere år har den empiriske litteratur fokuseret på effekten af æn-
drede marginalskatter på den skattepligtige indkomst. Disse studier finder typisk
højere elasticiteter, da de udover effekter på arbejdstid også inkluderer effekter på
produktivitet og velstand der skyldes, at lavere marginalskat øger motivationen til
at yde en ekstra indsats for at opnå højere løn, fx øget uddannelse, større mobilitet
i forhold til job og karriere og øget arbejdsindsats (for uændret arbejdstid). Se fx
Saez et al (2012) og Kreiner & Skov (2016).
3, 4
Finansministeriet har siden 2002 anvendt en metode til vurdering af skatteændrin-
gers virkninger på timearbejdsudbuddet baseret på i et studie af Frederiksen mfl.
(2001).
5
Arbejdsudbudsvirkningen beregnes med udgangspunkt i en substitutionselasticitet
på 0,04 pct. for mænd og 0,13 pct. for kvinder. Parametrene er skaleret, så der
opnås en gennemsnitlig (lønvægtet) substitutionselasticitet på 0,1. Det vil sige, at
en stigning i lønnen efter skat på 1 pct. øger den gennemsnitlige arbejdstid med
0,1 pct. Beregningen indebærer en gennemsnitlig indkomstelasticitet på -0,03 pct.,
således at en stigning i indkomsten på 1 pct. indebærer et fald i arbejdsudbuddet
på 0,03 pct. i gennemsnit ved uændret marginalløn efter skat. Den gennemsnitlige
indkomsteffekt er antaget at være mere negativ for kvinder end for mænd.
6
Den gennemsnitlige årlige arbejdstid pr. beskæftiget i Danmark faldt markant fra
1955 og indtil 1990,
jf. figur 1.
Siden starten af 1990’erne har den årlige arbejdstid
ligget nogenlunde stabilt omkring 1.500 timer, dog med en svagt faldende tendens
siden 2001. Der er en række mulige forklaringer på den faldende arbejdstid frem
til 1990.
Det store fald i den årlige arbejdstid skal ses i lyset af, at der i de forgangne 50 år
er sket en betydelig velstandsstigning i Danmark, ligesom det kan observeres i de
øvrige OECD-lande.
Indkomsteffekten
beskrevet ovenfor vil derfor tilsige, at ar-
bejdsudbuddet alt andet lige skulle falde i perioden, idet en del af reallønsfrem-
gangen udnyttes til at øge forbruget af fritid.
Faldet i den årlige arbejdstid er især sket samtidig med, at skattetrykket er steget
fra ca. 30 pct. af BNP til godt 45 pct. af BNP og den gennemsnitlige indkomst-
Meghir, C. & D. Phillips (2009), “Labour supply and Taxes”,
Dimensions of Tax Design,
volume one of the
Mirrlees Review,
The Institute for Fiscal Studies.
2
Blundell, R.W. &
T. MaCurdy (1999). “Labor supply: A Review of Alternative Approaches,” i O. Aschen-
felter og D. Card (red.), Handbook of Labor Economics vol. 3a. Elsevier Science B.V.: Amsterdam.
3
Saez, E., J. Slemrod & S.H. Giertz (2012), “The
Elasticity of Taxable Income with Respect to Marginal Tax
Rates: A Critical Review”,
Journal of Economic Literature,
50:1, 3–50, http://dx/doi=10.1257/jel.50.1.3.
4
Kreiner, K.T., & P.E. Skov (2016), “Topskat, selvfinansieringsgrad og velfærd”,
Samfundsøkonomen,
nr. 4,
december 2016.
5
Frederiksen, A., E.K. Graversen & N. Smith (2001),
“Overtime
Work, Dual Job Holding and Taxation,
IZA
Discussion Paper Series, IZA DP No. 323.
6
For en uddybende beskrivelse af Finansministeriets metoder til vurdering af arbejdsudbudsvirkninger af
ændringer i skatter og indkomstoverførsler henvises til metodebeskrivelse i
Fordeling og Incitamenter 2002,
Fi-
nansministeriet, juni 2002.
1
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm., om man kan stille spørgsmålstegn ved de positive effekter af lavere marginalskat, til finansministeren
1743623_0003.png
Side 3 af 4
skattesats er steget fra godt 30 pct. til over 40 pct. i
slutningen af 1980’erne,
jf. figur
1.
Siden starten af 1990’erne, hvor skattetrykket har været nogenlunde stabilt, er
der kun sket et begrænset fald i den gennemsnitlige arbejdstid. Sammenholdes
udviklingen i arbejdstiden med udviklingen i marginalskattesatserne, ses samme
billede,
jf. figur 2.
Marginalskattesatserne på arbejdsindkomst er således steget frem
til sidste del af 1980’erne. Stigningen i de effektive marginalskatter
inkl. indirekte
skatter har endvidere været større end vist i figuren, da der i samme periode er
sket en væsentlig stigning i momssatsen og en række afgifter blev indført og for-
højet. Den faldende arbejdstid i samme periode er derfor også i overensstemmelse
med
substitutionseffekten
beskrevet ovenfor. Når højere marginalskatter reducerer
den marginale nettotimeløn, falder den relative pris på fritid
den arbejdsind-
komst efter skat, der gives afkald på ved at arbejde mindre
i forhold til prisen på
andet forbrug. Når prisen på fritid falder, vil de beskæftigede alt andet lige substi-
tuere andet forbrug med fritid, hvorfor arbejdstiden falder.
Siden starten af 1990’erne,
hvor faldet i arbejdstiden stagnerede, har marginalskat-
terne på lønindkomst generelt været faldende,
jf. figur 2.
Det samlede skattetryk er
imidlertid ikke faldet siden 1990. Det afspejler, til dels at nedsættelser af marginal-
skatten på lønindkomst i en række tilfælde har været finansieret gennem bl.a. for-
højelser af indirekte skatter på forbrug, der påvirker arbejdsudbuddet på omtrent
samme vis som en proportional indkomstskat. Det må dog forventes, at fuldt
finansierede skattereformer, der reducerer de effektive marginalskattesatser (inkl.
indirekte skatter), isoleret set har bidraget til at øge arbejdsudbuddet i perioden.
Figur 1
Udviklingen i gennemsnitlig årlig arbejdstid,
skattetryk i pct. af BNP og gennemnistlig
indkomstskattesats, 1966-2016
Timer pr. år
Pct.
Figur 2
Udviklingen i gennemsnitlig årlig arbejdstid og
marginalskattesatser på arbejdsindkomst, 1966-
2016
Timer pr. år
2.200
2.100
2.000
60
Pct.
80
2.200
2.100
2.000
1.900
1.800
60
50
40
30
20
10
0
66
71
76
81
86
91
96
01
06
11
16
1.900
1.800
40
1.700
1.600
1.500
1.400
1.700
1.600
1.500
1.400
66
71
76
81
86
91
96
01
06
11
16
0
20
Gnstl. arbejdstid for beskæftigede
Gnstl. indkomstskattesats (h. akse)
Skattetryk (h. akse)
Gnstl. arbejdstid for beskæftigede
Laveste marginalskat (h. akse)
Mellemste marginalskat (h. akse)
Højeste marginalskat (h. akse)
Kilde: ADAMs databank og Skatteministeriet.
Udviklingen skal desuden ses i sammenhæng med, at erhvervsdeltagelsen for
kvinder er øget markant i perioden 1960-1980, hvilket isoleret set har bidraget til
at øge familiernes arbejdsudbud.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm., om man kan stille spørgsmålstegn ved de positive effekter af lavere marginalskat, til finansministeren
Side 4 af 4
Samlet set må det forventes, at den gennemsnitlige arbejdstid pr. beskæftiget alt
andet lige vil være faldende i takt med et højere velstandsniveau. Uden gennem-
førte skattereformer, der har reduceret marginalskatterne, ville den gennemsnitlige
arbejdstid således være faldet mere end den er.
Der er et solidt empirisk og teoretisk belæg for, at marginalskatten på lønindkomst
har en effekt på arbejdsudbuddet og den observerede udvikling i arbejdstiden
gennem de seneste 50 år synes at være i overensstemmelse med de forventede
effekter.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister