Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. juni 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 286 (Alm. del) af 23.
marts 2017 stillet efter ønske fra Sanne Bjørn (RV)
Spørgsmål
Vil ministeren skønne over, hvad provenuet vil være, hvis borgere i aldersgruppen
65-70 år ønsker at reducere deres arbejdstid med 10 pct. lineært årligt
i perioden 2018-2030 mod at de bliver på arbejdsmarkedet indtil de fylder
70 år?
Svar
Der spørges til en situation, hvor personer i alderen 65-70 år bliver på arbejds-
markedet. Det forudsættes, at der henvises til en situation, hvor personer frem til
70-årsalderen frivilligt øger deres beskæftigelsesfrekvens i et omfang, der svarer til,
at folkepensionsalderen blev hævet til 70 år, og at efterlønnen blev afskaffet.
1
Det forudsættes endvidere, at der spørges til en situation, hvor denne ændring i
beskæftigelsesomfanget ledsages af en reduktion af den gennemsnitlige årlige ar-
bejdstid for de 65 til 70-årige, så denne på hvert af disse alderstrin (set i forhold til
det foregående alderstrin) falder svarende til 10 pct. af arbejdstiden for 64-årige.
Det forudsættes endelig, at ændringerne omfatter årgange, der endnu ikke har haft
mulighed for at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet på efterløn eller folkepensi-
on. Dermed er personer i årgang 1956, som når efterlønsalderen i 2018, og som
kan gå på folkepension som 67-årige i 2023, de første, der omfattes af ændringer-
ne i beskæftigelsesfrekvens og arbejdstid.
I figur 1 sammenlignes beskæftigelsesfrekvenser for de 60-75 årige i årgang 1956
før og efter de forudsatte ændringer. Der er tale om en ganske betydelig stigning i
beskæftigelsesfrekvensen som følge af, at størstedelen af årgangen forudsættes at
udskyde tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet til 70-årsalderen. Når beskæftigelses-
frekvensen også i mindre omfang øges efter 70-årsalderen, skyldes det, at en høje-
re beskæftigelsesfrekvens frem til en given alder forudsættes at have en vis afsmit-
tende (og gradvist aftagende) virkning på de efterfølgende alderstrin.
1
Det er ikke forudsat, at efterlønnen formelt afskaffes, eller at folkepensionsalderen rent faktisk øges. Således vil personer,
der fortsætter i beskæftigelse i efterlønsperioden, optjene skattefri præmie, og personer lige over folkepensionsalderen, som
ikke er beskæftigede, vil være på folkepension.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk