Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
2. juni 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 282 (Alm. del) af 21.
marts 2017 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Hvad skal den højeste efterlønssats (for fuldtidsforsikrede) sænkes til, hvis ar-
bejdsudbuddet skal øges med hhv. 5.000, 10.000, 15.000, 20.000, 25.000, 30.000,
35.000, 40.000, 45.000, 50.000, 55.000, 60.000 i 2025?
Svar
I 2025 er efterlønsalderen 64 år og efterlønsperioden er 3 år. Efterlønssatsen er 91
pct. af dagpengesatsen, det vil sige ca. 192.000 kr. om året (i 2017-priser). For
personer, der fortsætter i beskæftigelse indtil opfyldelse af 1 års-reglen, er efter-
lønssatsen lig dagpengesatsen på ca. 209.000 kr. om året (i 2017-priser). Der fore-
ligger ikke skøn, der præcist fastsætter, hvor meget efterlønssatsen skal sænkes for
at opnå en bestemt stigning i arbejdsbuddet. Men der foreligger skøn af, hvor
meget arbejdsudbuddet øges, hvis efterlønnen afskaffes samt hvis efterlønssatsen
(og den skattefri præmie) reduceres til hhv. 25 pct., 50 pct. og 75 pct. af niveauet i
2025. En reduktion til 0 pct. skønnes at svare til en afskaffelse.
1
Med gældende regler forventes der at være 35.300 efterlønsmodtagere uden for
arbejdsstyrken i 2025. En afskaffelse af efterlønsordningen skønnes at afspejle sig
i en stigning i arbejdsudbuddet på 30.600 personer og i en stigning i gruppen af
øvrige personer udenfor arbejdsstyrken på 4.700 personer,
jf. tabel 1.
Det skønnes
derfor ikke muligt at øge arbejdsudbuddet med flere end omtrent 30.600 personer
ved at regulere eller afskaffe efterlønsordningen.
Den samlede effekt på arbejdsudbuddet skønnes at være 30.500 personer, hvis
efterlønnen og præmien sænkes til 25 pct. af satsen i 2025. Det svarer stort set til
virkningen ved en afskaffelse, hvilket indikerer, at næsten alle forventes at ville
melde sig ud af efterlønsordningen, hvis satsen nedsættes til 25 pct. af den nuvæ-
rende sats. Tilsvarende skønnes arbejdsudbuddet at blive øget med henholdsvis
23.400 og 12.400 personer, hvis efterlønnen og præmien nedjusteres til henholds-
vis 50 pct. og 75 pct. af efterlønssatsen.
1
Disse skøn tager udgangspunkt i en række antagelser og vurderinger af bl.a.: i) befolkningens fremtidige indbetalinger til
arbejdsmarkedspensioner; ii) betydningen af økonomiske gevinster for lysten til at udskyde tilbagetrækning og iii) betydnin-
gen af længere levetid for seniorers arbejdsudbud. Skønnene er usikre.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk