Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1766753_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 7. juni 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 281 (Alm. del) af 21.
marts 2017 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Hvor meget skal pensionsalderen (folkepensions- og efterlønsalderen) hæves med,
hvis arbejdsudbuddet skal øges med hhv. 5.000, 10.000, 15.000, 20.000, 25.000,
30.000, 35.000, 40.000, 45.000, 50.000, 55.000 og 60.000 personer i 2025?
Svar
I 2006 besluttede et bredt flertal i Folketinget med
Velfærdsaftalen,
at folkepensi-
onsalderen fremover skal reguleres i forhold til udviklingen i levetiden
den så-
kaldte
levetidsindeksering
med det sigtepunkt, at en 60-årig skulle kunne se frem til
14�½ år med folkepension. Forliget bag Velfærdsaftalen er opsagt, men princippet
om levetidsindeksering er videreført i Tilbagetrækningsreformen i 2011
1
.
Folkepensionsalderen stiger med gældende regler fra 65 år til 67 år frem mod
2022. Udgangspunktet for eventuelle forhøjelser af folkepensionsalderen med
henblik på at øge arbejdsudbuddet i 2025 er således et niveau på 67 år. I besvarel-
sen af spørgsmålet lægges det til grund, at forhøjelser af folkepensionsalderen
medfører tilsvarende forhøjelser af efterlønsalderen i årene forinden, således at de
berørte årgange har et uændret antal år med efterløn. Det forudsættes desuden, at
folkepensionsalderen kun forhøjes i trin af mindst et halvt år om året, og at forhø-
jelser af folkepensionsalderen på mere end et år i 2025 påbegyndes før 2025.
2
Middellevetiden for 60-årige ventes at overstige folkepensionsalderen i 2025 med
17¾ år i 2025. Det er 3¼ år mere end sigtepunktet på 14�½ år. En forhøjelse af
pensionsalderen i 2025 vil således bringe forskellen mellem middellevetiden for
60-årige og folkepensionsalderen tættere på sigtepunktet. Dette vil bidrage til en
mere ensartet fordeling af pensionsperioder på tværs af generationer.
I 2015 vedtog Folketinget den første regulering af folkepensionsalderen i henhold til principperne for levetidsindeksering.
Reguleringen indebærer, at folkepensionsalderen hæves til 68 år i 2030. Med vedtagelse af forhøjelsen omfatter forligsparti-
erne bag levetidsindekseringen af folkepensionsalderen partierne V, LA, K, S, DF, RV.
2
I nærværende spørgsmål spørges til, hvor meget pensionsalderen skal hæves med for at opnå en given arbejdsudbudsef-
fekt i 2025. Tidligere er der spurgt til, hvor meget folkepensionsalderen skulle hæves med i 2025 for at opnå en given
beskæftigelseseffekt i 2025,
jf. også svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 134 af 7. december 2016.
Påbegyndes forhøjelser på mere
end 1 år før 2025, vil det give en større virkning på arbejdsudbuddet i 2025.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om, hvor meget pensionsalderen skal hæves med, hvis arbejdsudbuddet skal øges, til finansministeren
1766753_0002.png
Side 2 af 3
Hvis folkepensionsalderen hæves med et halvt år i 2025 ventes arbejdsudbuddet i
2025 øget med ca. 11.000 personer
3
,
jf. tabel 1.
Forhøjes folkepensionsalderen i
stedet med et helt år i 2025, ventes det at øge arbejdsudbuddet med ca. 22.000
personer i 2025.
Tabel 1
Arbejdsudbudseffekt i 2025 af forhøjet folkepensionsalder
Folkepensions-
alder i 2025
Folkepensionsalder forhøjes med
Et halvt år i 2025
Et helt år i 2025
Et halvt år i 2024 og et år i 2025
Et helt år i 2024 og et helt år i 2025
Et halvt år i 2023, et helt år i 2024 og et helt år i 2025
Et helt år i 2023, et helt år i 2024 og et helt år i 2025
67�½ år
68 år
68�½ år
69 år
69�½ år
70 år
Effekt i 2025
Yderligere antal
årgange under
folkepensionsalderen
�½
1
1�½
2
2�½
3
Arbejdsudbud
11.000
22.000
33.000
45.000
56.000
65.000
Anm.: Effekt på strukturel arbejdsstyrke afrundet til nærmeste 1.000 personer.
Kilde: Konvergensprogram 2017 og egne beregninger.
Hvis folkepensionsalderen forhøjes fra 67 år i 2024 til mere end 68 år i 2025 (dvs.
en forhøjelse på mere end et år i 2025), vil det ikke i sig selv føre til yderligere
reduktioner i antallet af folkepensionister i 2025.
4
Forøgelser af arbejdsudbuddet i
2025, som skyldes, at et øget antal årgange bringes under deres nye folkepensions-
alder, vil således kræve, at folkepensionsalderen også forhøjes før 2025. I de til-
fælde, hvor der søges opnået en arbejdsudbudseffekt på mere end 22.000 personer
i 2025, er der derfor taget udgangspunkt i, at forøgelsen af folkepensionsalderen
påbegyndes før 2025, og at folkepensionsalderen stiger med op til et år om året.
Hæves folkepensionsalderen med et halvt år i 2024 og yderligere et helt år i 2025,
så pensionsalderen i 2025 er 68�½ år, er der i 2025 halvanden årgang mere under
folkepensionsalderen end ved gældende regler
dvs. der er halvanden årgang, hvis
tidligst mulige overgang til folkepension udskydes til efter 2025. En sådan forhø-
jelse ventes at øge arbejdsudbuddet i 2025 med ca. 33.000 personer. Forhøjes fol-
kepensionsalderen med både 1 år i 2024 og 1 år i 2025, så folkepensionsalderen i
2025 er 69 år, ventes arbejdsudbuddet øget med ca. 45.000 personer i 2025. Ved
yderligere forhøjelser på et halvt år eller et helt år i 2023 er det muligt at øge ar-
bejdsudbuddet med hhv. ca. 56.000 eller 65.000 personer i 2025.
En forhøjelse af pensionsalderen på et halvt år i 2025 ventes at øge den strukturelle beskæftigelse med ca. 12.000 fuldtids-
personer i 2025,
jf. svaret på Finansudvalgets spørgsmål nr. 134 af 7. december 2016.
Forskellen skyldes bl.a., at beskæftigede
folkepensionister
som regnes med i arbejdsstyrken
ventes at øge deres arbejdstid, når de bringes under folkepensionsal-
deren og overgår til ordinær beskæftigelse (som følge af forhøjelsen af aldersgrænsen). Det øger den gennemsnitlige ar-
bejdstid uden at påvirke antallet af personer i arbejdsstyrken.
4
Det skyldes, at alle de personer, der fylder 67 år i løbet af 2025, allerede er påvirket. Forhøjelser af pensionsalderen med
mere end et år i 2025 kan dog øge arbejdsudbuddet gennem reduktioner i antallet af efterlønsmodtagere (givet efterlønsal-
deren forhøjes årene forinden).
3
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om, hvor meget pensionsalderen skal hæves med, hvis arbejdsudbuddet skal øges, til finansministeren
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister