Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1770714_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 20. juni 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 280 (Alm. Del) af 21.
marts 2017
Spørgsmål
Hvad skal SU’en
sænkes med i procent, hvis arbejdsudbuddet skal øges
med hhv. 5.000, 10.000, 15.000, 20.000, 25.000, 30.000, 35.000, 40.000,
45.000, 50.000 55.000 og 60.000 personer i 2025?
Svar
Der forventes ikke at kunne opnås forøgelser i arbejdsudbuddet på op mod
60.000 fuldtidspersoner ved reduktioner i SU-satsen, som der henvises til i
spørgsmålet.
Hvis der tages udgangspunkt i udspillet
Et stærkere Danmark
Et mere robust SU-
system,
blev der lagt til grund, at en reduktion i SU-satsen på ca. 20 pct. vil give et
forøget arbejdsudbud på ca. 5.800 fuldtidspersoner fuldt indfaset. Skønnet for
beskæftigelsesvirkningen er baseret på to effekter:
1) Øget arbejdstid under studierne: Det forventes, at SU-modtagere ved en re-
duktion i SU-satsen vil arbejde lidt mere under studierne. Konkret lægges det
beregningsteknisk til grund, at studerende på de videregående uddannelser ved
en reduktion af SU-satsen på 20 pct. i gennemsnit vil øge deres arbejdstid sva-
rende til ca. 3 timer pr. måned, mens de studerende på ungdomsuddannelser-
ne i gennemsnit skønnes at øge deres arbejdstid svarende til knap 2 timer pr.
måned. Den forøgede arbejdstid kan både dække over, at studerende, der i dag
ikke arbejder, vil gøre det fremadrettet, og at studerende, der i dag arbejder, vil
øge deres arbejdstid
fx ved at øge deres arbejdstid i sommerferien.
2) Reduktion i studietidsforsinkelse: Det vurderes, at de studerende på de videre-
gående uddannelser i gennemsnit vil gennemføre deres studie lidt hurtigere
ved en reduktion i SU-satsen. Konkret lægges det beregningsteknisk til grund,
at en reduktion i stipendiet på 20 pct. vil føre til, at de studerende på de lange
videregående uddannelser i gennemsnit vil reducere deres studietidsforsinkelse
med omkring 1 måned, mens de studerende på de mellemlange og korte vide-
regående uddannelser i gennemsnit forventes at reducere studietiden med
omkring 0,5-1 uge. Dette skal bl.a. ses i lyset af, at studerende på de lange vi-
deregående uddannelser fortsat forventes at være op mod 9,5 måneder forsin-
kede i gennemsnit, når SU-reformen fra 2013 er fuldt implementeret.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 280: Spm. om, hvad SU’en skal sænkes med i procent, hvis arbejdsudbuddet skal øges, til finansministeren
Side 2 af 2
Det bemærkes, at der i ovenstående skøn lægges til grund, at der alene er tale om
en reduktion i den månedlige SU-sats i løbet af studietiden.
Såfremt antallet af SU-klip på de videregående uddannelser samtidig begrænses, så
det svarer til den normerede studietid, forventes det, at der samlet set vil kunne
opnås en yderligere reduktion af studietidsforsinkelsen på særligt de lange videre-
gående uddannelser. Der blev i udspillet
Et stærkere Danmark
Et mere robust SU-
system
konkret lagt til grund, at en begrænsning af SU'en til normeret tid vil give en
yderligere forøgelse af arbejdsudbuddet på omkring 1.800 fuldtidspersoner. Her-
ved fås en samlet arbejdsudbudseffekt på omkring 7.600 fuldtidspersoner fuldt
indfaset.
Det vurderes ikke, at der kan opnås væsentlige forøgelser af arbejdsudbuddet ud-
over de 7.600 fuldtidspersoner alene ved yderligere reduktioner i SU'en. Dette skal
bl.a. ses i lyset af, at forøgelser af arbejdstiden under studierne over et vist niveau
ventes at forlænge studietiden, hvormed det vil modvirke effekten på arbejdsud-
buddet. Jf. ovenfor, forventes det derfor ikke, at der kan opnås arbejdsudbudsef-
fekter i størrelsesordner på op mod 60.000 fuldtidspersoner, som der henvises til i
spørgsmålet.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister